Studie Gaan doctoreren?

Ik zou ook iemand in dienst nemen die deeltijds komt, zijn eigen zak geld meebrengt en 1-2d werkt. Kost je niks, je moet enkel een bureautje voorzien. Misschien komt er nog een artikel uit, misschien niet.

Niks te verliezen, enkel wat te winnen.

Maar of je er zelf iets uit zult halen, twijfelachtig.

Welk domein spreken we hier? Economie? Literatuur? Wetenschap met experimentn zal het wel niet zijn, daar zie ik het niet gebeuren dat ze op 1-2d/week geloven iets te kunnen realiseren.

Probleem met 1-2 dagen per week te 'doctoreren' is dat je nooit echt in focus zit/komt. Begin bv. maar eens een boek te lezen en een week later in te pikken daar waar je gestopt bent; je weet in de meeste gevallen niet meer waar het over ging, laat staan dat je de nuances nog weet/snapt.
Dat kan werken, maar ik denk alleen als je doctoraat heel hard aansluit bij je 'echte' job.
 
Probleem met 1-2 dagen per week te 'doctoreren' is dat je nooit echt in focus zit/komt. Begin bv. maar eens een boek te lezen en een week later in te pikken daar waar je gestopt bent; je weet in de meeste gevallen niet meer waar het over ging, laat staan dat je de nuances nog weet/snapt.
Dat kan werken, maar ik denk alleen als je doctoraat heel hard aansluit bij je 'echte' job.

Ik wil zelfs nog niet nadenken over intellectual property issues in dat geval... 🧐
 
Daar ben ik het niet helemaal mee eens,
als je naast je doctoraat ook werkt, in een sector/job relevant aan je doctoraat ben je helemaal niet "wereldvreemd bezig", integendeel, daar haal je volgens mij evenveel of zelfs meer uit dan als je lesgeeft, vooral als je niet de ambitie hebt docent te worden.
Doctoraatsopleiding bevat gewoonlijk ook een verplicht traject waarbij je voldoende credits moet halen in verschillende competentieprofielen, dus universiteiten beschouwen een bredere vorming toch wel als een vereiste.

Mij lijkt deeltijds doctoreren vooral een hel voor je persoonlijke leven. Ik ken verschillende mensen die begonnen zijn met werken voor het afleggen en niemand vond dat een prettige ervaring.
 
Is helemaal naast de kwestie. Een doctoraatsopleiding bereid je voor op een academische carrière (ongeacht of dat nu je toekomstplan is of niet), en dan moet je ook veel meer kunnen dan enkel zuiver onderzoek.
Hier ben ik het strict genomen niet mee eens. Een doctoraat, mede door de "lesvakken" die je kan/moet volgen, alsook alle andere niet-onderzoekgerelateerde zaken, doet veel meer dan gewoon een next-gen academicus bouwen.
Zelfs in dezelfde "sector", zijn er genoeg bedrijven die onderzoeksgerelateerde posities hebben. Die zijn natuurlijk moeilijker te vinden of bemachtigen, maar daar zijn doctorandi (uit een iets bredere waaier van sectoren /wetenschappen dan degene waar de job zich in kan bevinden) geknipt voor. Ook buiten effectieve (bedrijfs)onderzoeksjobs heb je toch een manier van denken ontwikkeld die vaak ontbreekt bij anderen.
Als het enige dat je uit je doctoraat hebt gehaald, is dat je opgeleid bent om academicus te worden, vind ik dat spijtig voor jou. Ik spreek natuurlijk vanuit een (Alpha/"puur"/"echt") wetenschappelijke richting. Het carrièrematig nut van doctoraten in meer cultureel en sociaal gerichte richtingen lijkt me minder... groot/uniek/...

Zijn dat allemaal skills uniek aan een doctorandus? Nee hoor, maar het totaalpakket in het eindresultaat is dat natuurlijk wel (ten opzichte van iemand van dezelfde leeftijd zonder doctoraat). Na tien-vijtien jaar aan het werk buiten academia gaat dat verschil wat verwateren, hoewel ik er niet van overtuigd ben dat dat helemaal verdwijnt.
 
Probleem met 1-2 dagen per week te 'doctoreren' is dat je nooit echt in focus zit/komt. Begin bv. maar eens een boek te lezen en een week later in te pikken daar waar je gestopt bent; je weet in de meeste gevallen niet meer waar het over ging, laat staan dat je de nuances nog weet/snapt.
Dat kan werken, maar ik denk alleen als je doctoraat heel hard aansluit bij je 'echte' job.
Nochtans, op latere leeftijd merk ik dat dit wel en optie is die kan werken.
Zo ken ik een advocaat en een arts die beiden op latere leeftijd gedoctoreerd zijn. Hadden dan al ervaring en ook data uit hun praktijk.
 
Nochtans, op latere leeftijd merk ik dat dit wel en optie is die kan werken.
Zo ken ik een advocaat en een arts die beiden op latere leeftijd gedoctoreerd zijn. Hadden dan al ervaring en ook data uit hun praktijk.

Op oudere leeftijd, dat kan allemaal. Maar A en B combineren, dat heb ik werkelijk nog nooit gezien zonder dat er vodden van kwamen.

Arts die in UZ Gent werkt en doctoreert aan UGent of UZ Gent, ja, dat kan ik me nog inbeelden. Zelf veel gezien die dat deden. Maar dat is dan ook opereren om aan samples te raken, die analyseren en daar onderzoek op doen. Je kunt dat moeilijk 'Doctoreren als side job' noemen. Dat is meestal een arts die 1-2d geen consultaties moet doen en dan daar in die tijd 1-2d onderzoek op doet. Maar een ander moet die andere dagen proberen aan samples te raken etc. Dus uiteindelijk is dat een relatief standaard approach. Ik heb wel nog nooit een dokter binnen de 4y zijn doctoraar weten beeindigen als hij ondertussen nog dokter is.

Maar vanaf je bij A werkt (prive) en bij B (unif) gaat doctoreren op 'ongeveer hetzelfde wat je in je werk doet', dan zie ik de shitstorm aan legal dingen al komen. Van wie is het patent, unif of bedrijf ? Wat met royalties ? yadayadayada. Er is een reden waarom de meeste contracten dat niet toelaten... Ik wil de uren niet tellen die ik al gesleten heb in IP discussies bij getekende en vooraf gedefinieerde samenwerkingen tussen prive en unif. Laat staan dat er een employee is die tegelijk bij beide werkt.

Er zijn Baekelandt beurzen en gelijkaardige constructies, maar dat is allemaal heel specifiek en duidelijk gespecifieerd wie en wat. Zomaar bij Novartis werken als kanker onderzoeker en doctoreren op het UZ op een kanker topic, ik zie dat Novartis nooit goedkeuren, noch het UZ goedkeuren; los van funding toestanden.

Advocaten die doctoreren, daar ga ik me zelfs niet over uitlaten. Dat is zo regio/land specifiek dat er weinig competitieve druk is. En het is niet dat het legal field snel evolueert, dus ja, dat kan wel.
 
Terug
Bovenaan