Diesel roettest deeltjesmeter

En vooral als het opgelost geraakt is het geen garantie dat je volgend jaar er opnieuw door geraakt. Diesel is dus dood en niets meer waard in België. Is er ook zo een probleem bij benzinewagens?

Ik zie ze hier nog op terugkeren eerlijk gezegd.
We zijn nog geen 2026 waar het gros van de bevolking met een EV moet rijden...het is nu al paniek op de energiemarkt.
 
Collega is voor de 2e keer afgekeurd hierdoor.
Voor herkeuring moet hij sowieso naar hetzelfde keuringsstation.


Maar mag hij naar Wallonië gaan om hem volledig opnieuw te laten keuren?

Of hangt hij nu vast?
 
Toch blij dat ik mijn focus op tijd heb verkocht 2j geleden.

Roetfilter eronderuit en weggeschreven in de ECU omdat hij al 1x was vervangen en het volgende probleem was één met de regeneratievloeistof zelf.

Die geraakte gewoon zo door de keuring toen (na 2x)

Denk niet dat er nu nog één garage is die zo iets zal doen 😅
 
Collega is voor de 2e keer afgekeurd hierdoor.
Voor herkeuring moet hij sowieso naar hetzelfde keuringsstation.


Maar mag hij naar Wallonië gaan om hem volledig opnieuw te laten keuren?

Of hangt hij nu vast?
Volledige herkeuring in Wallonie kan.
 
Hier regio Genk rijden er massa's oude Mercedes E klasse rond met O platen, met bijbehorende zwarte wolken. Daar zouden ze dringend ook eens iets aan mogen doen.
 
Kvind da toch maar een dubbel "joepe" waard.
Zoals hier zovele rijden wij ook met een diesel 5B uit 2017. Toch een stevige aankoop geweest 2 jaar geleden als jonge occassie. Een mens denkt dan al eens om weer enkele jaren goed te zijn, worden we nu nog opgezadeld met een vervanging van een roetfilter.
Ik heb eerlijk gezegd niet veel zin om €2000+ te moeten betalen daarvoor...zelfs niet met een jaar uitstel.

Onslangs zijn wij teruggeweest naar de keuring. We kwamen van 3milj/cm³ naar 2milj/cm³ na toevoeging van een adjectief door de garagist.
Frapant is dat ik meerdere garagisten ken en die weten allemaal zelf geen deftige oplossing voor het probleem. Een garagist krijgt zelfs zijn 2dehandswagens (max 3j oud) niet gekeurd voor verkoop...dan stel ik me toch vragen bij de haalbaarheid bij zo'n test...Een mens kan zo moelijk ieder jaar/iedere 2 jaar om een nieuwe filter gaan.
Op zich is die test eigenlijk wel heel belangrijk.
Ik hoop dat we toch hier niet de impact van uitlaatgassen (en in feite alle verbrandingsgassen) en fijn stof op het milieu en gezondheid moeten uitleggen.

Met dat in gedachte mogen constructeurs sinds enige tijd enkel nog wagens verbrandingsmotoren verkopen als die onder een bepaalde norm nog schadelijke deeltjes en gassen uitstoten. Die normen worden telkens strenger. En zo’n normen bestaan er voor alle verbrandingstoestellen.
In afleveringen van Reizen Waes zie je soms tot welke hallucinante luchtvervuiling het kan leiden in steden waar er geen normen zijn en waar iedereen in dichtbevolkte gebieden nog met kolen stookt.

Stel nu dat er in jouw buurt een fabriekje zou staan en plots blijkt dat het veel te veel uitstoot of de emissiereducerende middelen werken niet meer, je zou er toch niet met akkoord gaan? Nu, al onze wagens zijn eigenlijk van die rondrijdende fabriekjes.

Een filter op een wagen die goed werkt laat niks of amper niks van die PN deeltjes door. Eens die boven de nu ruime drempel van één miljoen deeltjes uitkomt is er echt iets mis. Uiteindelijk is het voorlopig maar een kleine 6 a 7 % die er last van hebben. Zoals hier ook al merkbaar is, valt het op dat het gros van die 6 a 7 % van dezelfde motorenfabrikant komt. Daarom vind ik het raar dat je in vele berichten over de PN controle maar weinig leest over de verantwoordelijkheid van die constructeur. Want als uiteindelijk blijkt dat zoveel motoren veel te veel uitstoten en de garage’s krijgen het maar niet opgelost, dan is er volgens mij initieel iets ernstig mis van bij het begin bij het emissiereductiesysteem en/of de initiële uitstoot van die motor. Uiteindelijk levert de constructeur een Europees certificaat van overeenstemming (coc bij je wagen) met daarop de uitstoot. Misschien zou het eens tijd worden om de pijlen eens te richten op de constructeur ipv de overheid of de controleorganen die, volgens sommigen hier, “de diesels eruit willen”…
 
Op zich is die test eigenlijk wel heel belangrijk.
Ik hoop dat we toch hier niet de impact van uitlaatgassen (en in feite alle verbrandingsgassen) en fijn stof op het milieu en gezondheid moeten uitleggen.

Met dat in gedachte mogen constructeurs sinds enige tijd enkel nog wagens verbrandingsmotoren verkopen als die onder een bepaalde norm nog schadelijke deeltjes en gassen uitstoten. Die normen worden telkens strenger. En zo’n normen bestaan er voor alle verbrandingstoestellen.
In afleveringen van Reizen Waes zie je soms tot welke hallucinante luchtvervuiling het kan leiden in steden waar er geen normen zijn en waar iedereen in dichtbevolkte gebieden nog met kolen stookt.

Stel nu dat er in jouw buurt een fabriekje zou staan en plots blijkt dat het veel te veel uitstoot of de emissiereducerende middelen werken niet meer, je zou er toch niet met akkoord gaan? Nu, al onze wagens zijn eigenlijk van die rondrijdende fabriekjes.

Een filter op een wagen die goed werkt laat niks of amper niks van die PN deeltjes door. Eens die boven de nu ruime drempel van één miljoen deeltjes uitkomt is er echt iets mis. Uiteindelijk is het voorlopig maar een kleine 6 a 7 % die er last van hebben. Zoals hier ook al merkbaar is, valt het op dat het gros van die 6 a 7 % van dezelfde motorenfabrikant komt. Daarom vind ik het raar dat je in vele berichten over de PN controle maar weinig leest over de verantwoordelijkheid van die constructeur. Want als uiteindelijk blijkt dat zoveel motoren veel te veel uitstoten en de garage’s krijgen het maar niet opgelost, dan is er volgens mij initieel iets ernstig mis van bij het begin bij het emissiereductiesysteem en/of de initiële uitstoot van die motor. Uiteindelijk levert de constructeur een Europees certificaat van overeenstemming (coc bij je wagen) met daarop de uitstoot. Misschien zou het eens tijd worden om de pijlen eens te richten op de constructeur ipv de overheid of de controleorganen die, volgens sommigen hier, “de diesels eruit willen”…
De merken met problemen zijn aan het panikeren.
Punt 1 op onze technische vergadering-> roetfilters en autokeuring met uitgebreid dossier.
 
Ik hang er ook aan, rode kaart gekregen. Ergens volgend jaar krijgen we een lease wagen dus ik zou liever geen ingrijpende dingen meer laten doen aan deze wagen. Onze garagist zei dat het tot 4K kan kosten en dan nog geen garantie van erdoor te zijn.
Ik heb het topic dan eens doorgenomen, het lijkt erop dat ik ofwel naar Wallonië kan (mits euro 5a, moet ik nog nakijken) of gewoon terug falen op de herkeuring en dan gerust zijn voor een jaar? Ik heb nu maar 3 maanden gekregen want werd in november gekeurd.

Op termijn wellicht sowieso gesjareld want ik geraak dan toch ook niet door de keuring voor verkoop. Verder niks mis met die wagen dus had gehoopt daar toch nog wel wat uit te halen, dat valt tegen.
 
Genoeg opkopers voor export zonder keuringspapieren. Collega pas zijne BMW 520d zo online verkocht tegen deftige prijs.

Als ik het goed begrijp. Ik ga in feb voor 2de keer voor herkeuring. Krijg 1 jaar “verlenging”. Nu in augustus 2023 wel terug volledige keuring. Terug 1 jaar verlenging voor emissie. Dus aug 2024 heb ik pas een probleem?

Ca va nog :p
 
Laatst bewerkt:
Genoeg opkopers voor export zonder keuringspapieren. Collega pas zijne BMW 520d zo online verkocht tegen deftige prijs.

Als ik het goed begrijp. Ik ga in feb voor 2de keer voor herkeuring. Krijg 1 jaar “verlenging”. Nu in augustus 2023 wel terug volledige herkeuring. Terug 1 jaar verlenging voor emissie. Dus aug 2024 heb ik pas een probleem?

Ca va nog :p
Het zal toch nooit dezelfde prijs zijn tov particulier verkopen met keuring voor verkoop.

Tenzij de kosten om gekeurd te geraken zo hoog zijn dat aan opkoper verkopen interessanter is.
 
Het zal toch nooit dezelfde prijs zijn tov particulier verkopen met keuring voor verkoop.

Tenzij de kosten om gekeurd te geraken zo hoog zijn dat aan opkoper verkopen interessanter is.
Mja kben net prijzen aant opzoeken op autoscout. Bmw 520d 2013, denk rond de 150.000km dat em had.

Verkocht aan 12k. Da zal wel da ze daar binnen de paar dagen zijn opgesprongen uit de Walen 😬
 
Op zich is die test eigenlijk wel heel belangrijk.
Ik hoop dat we toch hier niet de impact van uitlaatgassen (en in feite alle verbrandingsgassen) en fijn stof op het milieu en gezondheid moeten uitleggen.

Met dat in gedachte mogen constructeurs sinds enige tijd enkel nog wagens verbrandingsmotoren verkopen als die onder een bepaalde norm nog schadelijke deeltjes en gassen uitstoten. Die normen worden telkens strenger. En zo’n normen bestaan er voor alle verbrandingstoestellen.
In afleveringen van Reizen Waes zie je soms tot welke hallucinante luchtvervuiling het kan leiden in steden waar er geen normen zijn en waar iedereen in dichtbevolkte gebieden nog met kolen stookt.

Stel nu dat er in jouw buurt een fabriekje zou staan en plots blijkt dat het veel te veel uitstoot of de emissiereducerende middelen werken niet meer, je zou er toch niet met akkoord gaan? Nu, al onze wagens zijn eigenlijk van die rondrijdende fabriekjes.

Een filter op een wagen die goed werkt laat niks of amper niks van die PN deeltjes door. Eens die boven de nu ruime drempel van één miljoen deeltjes uitkomt is er echt iets mis. Uiteindelijk is het voorlopig maar een kleine 6 a 7 % die er last van hebben. Zoals hier ook al merkbaar is, valt het op dat het gros van die 6 a 7 % van dezelfde motorenfabrikant komt. Daarom vind ik het raar dat je in vele berichten over de PN controle maar weinig leest over de verantwoordelijkheid van die constructeur. Want als uiteindelijk blijkt dat zoveel motoren veel te veel uitstoten en de garage’s krijgen het maar niet opgelost, dan is er volgens mij initieel iets ernstig mis van bij het begin bij het emissiereductiesysteem en/of de initiële uitstoot van die motor. Uiteindelijk levert de constructeur een Europees certificaat van overeenstemming (coc bij je wagen) met daarop de uitstoot. Misschien zou het eens tijd worden om de pijlen eens te richten op de constructeur ipv de overheid of de controleorganen die, volgens sommigen hier, “de diesels eruit willen”…

Welke fabrikant is dat dan?
Hoe zit dat met die sjoemelsoftware van VW, verandert dat iets aan deze kwestie? Zijn die er nu wel (meestal) door?

Ik snap wel dat het wat strenger moet, maar aan de andere kant zit de helft zich nu te verwarmen met houtkachels.
 
Terug
Bovenaan