Diesel roettest deeltjesmeter

Rasheed36ER

New member
Hoi,
Hoe zit het nu met de nieuwe roettest omtrent belgië. Zelfs wagens die gewoon een standaard ECU programatie hebben, geraken er weinig door.
Wij hebben hier een auto, een diesel van een vriend staan die zonder roetfilter reed, en stage 2 aangepast is. nu zijn keuringsdatum nadert, moet ik zijn roetfilter terug op monteren. Maar hoeveel kans is er dan om er door te geraken? 0%?
Mijn vrouw heeft een Golf 7 euro6 tdi. Die is door geraakt. Maar is nog eentje met 160 000km op de teller.
 
Wij hebben hier een auto, een diesel van een vriend staan die zonder roetfilter reed, en stage 2 aangepast is. nu zijn keuringsdatum nadert, moet ik zijn roetfilter terug op monteren. Maar hoeveel kans is er dan om er door te geraken? 0%?

Als jij door die test zou geraken met aanpassing aan motor en een verwijderde roetfilter (en wss cat) is de test redelijk nutteloos. De kans dat je door de test geraakt is 1%
 
Ik begin me precies een beetje zorgen te maken. Hier verder in het forum las ik dat er best veel EURO 5 diesels niet door de keuring geraken door die nieuwe roettest. Heb niet veel zin om nog veel kosten te steken in mijn Volvo EURO5 D2 diesel met 124.000km op de teller.
Hopelijk is het cijfer van 94% correct...
 
Dat is nu toch ook overdreven? 6% van de diesels kregen blijkbaar een rode kaart in de eerste 2 maanden van de nieuwe test, dus dat is nog altijd 94% die er wel door raken he.
op bimmerboard is hier ook een topic over.
En daar was info naar boven gekomen dat 12% van de euro 5a diesels afgekeurd wordt.

Blijkbaar wordt de nieuwe roettest in wallonie enkel gebruikt op Euro5b en nieuwer.
euro 5a autos worden dus niet getest.
Zelf ga ik al jaren met mijn euro 5a diesel naar wallonie en ik heb nog nooit een roettest gehad.

Dus voor wie toevallig in die categorie valt en de mogelijkheid heeft om in wallonie te gaan ;)
In wallonie is een afspraak wel nog altijd verplicht.

Belgie op zijn best :smurf:
 
Iemand die ik ken is met zijn BMW X5 euro 5a 4x afgekeurd geweest in Vlaanderen. Hij heeft veel zaken geprobeerd zoals additieven toevoegen of beetje benzine bijvoegen in zijn diesel. Hij is er echt veel geld mee verloren met telkens die herkeuringen (was voor keuring voor verkoop).

Na een artikel in de krant heb ik hem aangeraden om naar Wallonië te gaan. Heb voor hem een afspraak gemaakt en raar maar waar, hij was direct van de 1e keer door. Heb hem nog nooit zo blij gezien!
 
Enkel voor herkeuring, maar als je een volledig nieuwe keuring doet dan maakt het niet uit waar je dat doet.
 
Mijn Volkswagen passant. Diesel, 5.5 jaar oud. Faliekant gebuisd op de test.

Sinds deze week hebben de vw garages eindelijk zelf een roet tester. Voordien konden ze me niet helpen.. Afspraak gemaakt. Benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Is wrs nog zo een sjoemeldiesel.
 
Enkel voor herkeuring, maar als je een volledig nieuwe keuring doet dan maakt het niet uit waar je dat doet.
Dezelfde nummerplaat/wagen maar afspraak op uwe naam toch in Wallonie kunnen laten doen met dezelfde auto die al 4 keer is afgekeurd zonder naar dezelfde keuring station te moeten?
 
Dezelfde nummerplaat/wagen maar afspraak op uwe naam toch in Wallonie kunnen laten doen met dezelfde auto die al 4 keer is afgekeurd zonder naar dezelfde keuring station te moeten?
herkeuring is altijd in het zelfde station.
compleet nieuwe keuring mag je gelijk waar gaan.

In dit uitzonderlijk geval ben je dan goedgekeurd.
Uiteraard ga je voor iets anders ook in wallonie afgekeurd worden.
 
Net naar de keuring geweest en mijn 11 jaar oude diesel EURO 5, had op de test 0.0 uitstoot gemeten! Ik dacht dat de test niet correct uitgevoerd was en de keurder starte de test opnieuw op en hield het gewoon in de lucht en je zag de waarde optellen en vervolgens stopte hij die terug in mijn uitlaat en je zag de waarde zakken. Er kwam zelfs een collega keurder bij omdat hij het toch wel opmerkelijk vond. Hij zei dat de lucht uit mijn uitlaat properder was dan de omgevingslucht.

Een jaartje stressvrij :coolbrows:
 
Hier ook erdoor geraakt na herkeuring.
Volgend jaar eerst opzoeken of het in Wallonië tegen dan wel al getest wordt, anders ga ik naar daar.
 
Welk additief? Moet volgende maand ook terug voor die emissie.

Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt die roetfilter te vervangen. Plan is anders gewoon 3x op een jaar te laten herkeuren met telkens 3 maandelijks uitstel door die nieuwe test.
 
Terug
Bovenaan