Diesel roettest deeltjesmeter

Hoe moet ik dit interpreteren? Een dieselwagen met euro 4 (15/16 jaar oud) hoeft geen roetfilter te hebben en levert dus geen problemen op bij de keuring? Of zeg ik nu iets heel doms?

Die ouwe diesel van mij heeft een roetfilter hoor. ;)
Was toen wel een optie denk ik maar niet verplicht .
 
Is er al geweten wanneer de roettest dan ook in Wallonië wordt ingevoerd?
Die is al ingevoerd, ze hanteren gewoon andere regels.
Euro5a auto´s worden daar niet getest en hier wel.
Voor de rest is de test dezelfde als hier.
Een euro5b die hier wordt afgekeurd, zal daar ook afgekeurd zijn.
 
Ik kom als topic starter hier even nog op terug.De auto heeft altijd zonder dpf en cat gereden, wegens de software aanpassing die de auto heeft. De auto is naar de garage geweest om de dpf en cat er terug op te zetten. Want op de grond dit doen, no way. Je moet een brug hebben om deze werken te doen.
Na de dpf wat reinigen met de hogedruk thuis en een product in de tank te doen. Is ie goedgekeurd in limburg, is een euro5a. Ik heb het zelf niet verwacht. Ik blij, kameraad blij, iedereen blij.
 
Laatst bewerkt:
Net de factuur van de garage gekregen.
Product + herkeuring + werkuren om ermee naar de keuring te gaan: 170€.

Volgend jaar zelf naar Wallonië bollen...
 
Ik kom als topic starter hier even nog op terug.De auto heeft altijd zonder dpf en cat gereden, wegens de software aanpassing die de auto heeft. De auto is naar de garage geweest om de dpf en cat er terug op te zetten. Want op de grond dit doen, no way. Je moet een brug hebben om deze werken te doen.
Na de dpf wat reinigen met de hogedruk thuis en een product in de tank te doen. Is ie goedgekeurd in limburg, is een euro5a. Ik heb het zelf niet verwacht. Ik blij, kameraad blij, iedereen blij.
Zo lang je uw dpf nog hebt is dat natuurlijk goed te doen en zal ook geen problemen geven. Jammer genoeg hebben veel mensen hun dpf laten verwijderen en die in de vuilbak geknald. Moest ik het geld hebben van de roetfilters die gewoon in de vuilbak gekegeld zijn, ik was multimiljonair.
 
Jammer genoeg hebben veel mensen hun dpf laten verwijderen en die in de vuilbak geknald.
Jammer genoeg? Misschien voor diegenen die zulke auto nadien als occasie aankopen.
Men moet op dat gebied gewoon de norm respecteren en die DPF niet verwijderen in de eerste plaats. Die zit daar met een reden.

Is op zich al een ganse prestatie dat men daar blijkbaar zoveel jaren probleemloos mee kon wegkomen. Wel zuur voor zij die hun wagen niet illegaal hebben aangepast en ook falen op die test.
 
Jammer genoeg? Misschien voor diegenen die zulke auto nadien als occasie aankopen.
Men moet op dat gebied gewoon de norm respecteren en die DPF niet verwijderen in de eerste plaats. Die zit daar met een reden.

Is op zich al een ganse prestatie dat men daar blijkbaar zoveel jaren probleemloos mee kon wegkomen. Wel zuur voor zij die hun wagen niet illegaal hebben aangepast en ook falen op die test.
Daar geef ik je wel 100 procent gelijk in. Ik doelde gewoon op het feit dat wanneer je een wagen terug in originele staat brengt je niet opeens zal afgekeurd zijn, het is niet alsof die onderdelen opeens anders zouden werken.
 
Ik hang er ook aan, 6 jaar oude Ford Focus Euro 6B.
Daarnet rode kaart, meer dan 1 miljoen partikels.

Kan ik ook uitwijken naar Wallonië voor een nieuwe keuring?
Of is het enkel de Euro 5's die daar terecht kunnen ?
 
In de Walen testen ze diesels met euronorm 5a niet.

Tis simpel. Als uwe auto jonger is dan 2013 zedde altijd gekloot -.-

Ik begin november een 2de keer geweest. Garagist had vooraf dieselroetreiniger rechtstreeks in de roetfilter gespoten + regeneratie handmatig gestart, kben de volgende dag kwalitatievere diesel van Shell gaan tanken, kheb een
tuinslang in den uitlaat gestoken, dan 250km gaan rijden naar Nederland (in 3de op de autostrade), bij terugkomen rechtstreeks de autokeuring binnen.

“Meneer u bent opnieuw gefaald voor de emissie” 🥲

Als de oplossing simpel was zou ik het direct laten doen. Maar defecte roetfilter, vervuilde injectoren, slecht werkende egr klep kan er allemaal mee te maken hebben.

Ik denk dat ik mezelf al beter nen euro 4 koop. Nooit nog zever 😆
 
In de Walen testen ze diesels met euronorm 5a niet.

Tis simpel. Als uwe auto jonger is dan 2013 zedde altijd gekloot -.-

Ik begin november een 2de keer geweest. Garagist had vooraf dieselroetreiniger rechtstreeks in de roetfilter gespoten + regeneratie handmatig gestart, kben de volgende dag kwalitatievere diesel van Shell gaan tanken, kheb een
tuinslang in den uitlaat gestoken, dan 250km gaan rijden naar Nederland (in 3de op de autostrade), bij terugkomen rechtstreeks de autokeuring binnen.

“Meneer u bent opnieuw gefaald voor de emissie” 🥲

Als de oplossing simpel was zou ik het direct laten doen. Maar defecte roetfilter, vervuilde injectoren, slecht werkende egr klep kan er allemaal mee te maken hebben.

Ik denk dat ik mezelf al beter nen euro 4 koop. Nooit nog zever 😆
Wij zitten op het werk ook volledige motorblokken aan het openen en data/zwarte dozen/compressiemetingen noem maar op aan het doorsturen naar de invoerder.
Roetfilters, katalysatoren vervangen heeft allemaal geen zin bij sommigen.
Allemaal verschillende problemen, geen lijn in te trekken.
 
Wij zitten op het werk ook volledige motorblokken aan het openen en data/zwarte dozen/compressiemetingen noem maar op aan het doorsturen naar de invoerder.
Roetfilters, katalysatoren vervangen heeft allemaal geen zin bij sommigen.
Allemaal verschillende problemen, geen lijn in te trekken.

Wat een ellende, is dit ook bij euro's 6B? ik rij met een Ford Focus van 2016

Zou het kunnen dat ik niet genoeg lange afstanden doe zodat de filter zichzelf kan regenereren/reinigen?
Mijn dagelijks traject (enkel) is als volgt:
1a2 dagen/week:
20 km binnendoor (50/70 per uur) dan 20 km snelweg (ik reed laatste maanden maar 90 a 100 per uur) en hierna nog 15km aan 70 per uur.
en 1a2 dagen/week: enkel 20 km binnendoor. (50/70 per uur)
(2 dagen per week werk ik van thuis, de 3 andere doe ik carpool.)

km stand is 130.000, heeft zo'n filter een bepaalde levensduur?
 
Wat een ellende, is dit ook bij euro's 6B? ik rij met een Ford Focus van 2016

Zou het kunnen dat ik niet genoeg lange afstanden doe zodat de filter zichzelf kan regenereren/reinigen?
Mijn dagelijks traject (enkel) is als volgt:
1a2 dagen/week:
20 km binnendoor (50/70 per uur) dan 20 km snelweg (ik reed laatste maanden maar 90 a 100 per uur) en hierna nog 15km aan 70 per uur.
en 1a2 dagen/week: enkel 20 km binnendoor. (50/70 per uur)
(2 dagen per week werk ik van thuis, de 3 andere doe ik carpool.)

km stand is 130.000, heeft zo'n filter een bepaalde levensduur?
Das normaal voldoende maar een lange rit +70km/u af en toe kan zeker geen kwaad.
Kijk eens in uw uitlaat achteraan. Blinkt het metaal nog of ziet het zwart?
 
??🙈
4938-C3-BA-3454-490-B-A415-0-ECAC398-E0-A1.webp
 
Als er een grote kost aan verbonden hangt vliegt em buiten. Echt jammer hoe men de dieselrijder overal wegpest.
11 jaar geleden (voor de dieselgate) kreeg ik nog een mooie premie voor aankoop van mijn Ford Fiesta.

Moest ik dicht bij huis werken zou ik zelf geen andere wagen meer aankopen
 
Terug
Bovenaan