Diesel roettest deeltjesmeter

Probleem zit vooral bij motoren uit de PSA groep. 1600cc (1500cc wellicht ook ) vooral probleemgevallekes. @Matthias92 Denk dat uwe Ford Focus ook zo een motor heeft.
Klopt, nen 1600.
Vorig jaar zelfde periode al eens ferm miserie mee gehad, 2x mee in panne gevallen +/- 1200€ kosten.
Als er nu terug een grote kost aan is doe ik hem weg en koop ik mij een benzine.
 
Nja de vraag is wat ga je er nog voor krijgen als hij niet door de keuring geraakt. Afwachten alleszins. Had gehoopt met mijn huidige wagen nog 3 jaar door te kunnen.
 
Ik moet bijna naar de keuring en hoogstwaarschijnlijk zal hij in Vlaanderen afgekeurd worden. Ik ga gewoon naar onze Waalse vrienden bollen. Binnen 3j mag ik Bxl en Antwerpen niet meer binnen dus ik hoop nog tot dan te rijden.
Afbetaalde wagen + veel km voort werk aan 41c/km.
 
Ik moet bijna naar de keuring en hoogstwaarschijnlijk zal hij in Vlaanderen afgekeurd worden. Ik ga gewoon naar onze Waalse vrienden bollen. Binnen 3j mag ik Bxl en Antwerpen niet meer binnen dus ik hoop nog tot dan te rijden.
Afbetaalde wagen + veel km voort werk aan 41c/km.
euro 4?
 
Nja de vraag is wat ga je er nog voor krijgen als hij niet door de keuring geraakt. Afwachten alleszins. Had gehoopt met mijn huidige wagen nog 3 jaar door te kunnen.
Eens mailtje gestuurd naar Wijkopenautos, en kreeg nog 6200€ voor mijne berlingo van 2013. Ca va prijs nog, 8k 2j geleden voor betaald.

De wagen is nog ideaal voor export in landen waar diene zever niet is.

Nuja zou ook nog liever enkele jaartjes ermee rijden.
 
Welke km-stand heeft die Berlingo? Net eens gekeken en voor onze Mazda 6 2.2d met 150k op de teller zouden we nog 8,5k krijgen. Valt dan toch wat tegen. Grote diesels zijn natuurlijk niet populair meer.
 
Laatst bewerkt:

Aha, In december nog eens binnenrijden dan en dan gerust voor een jaar.

Zoals een befaamd politieker ooit zei, de problemen oplossen als ze zich stellen :oi22:
 
Heb volgend cafeverhaal gehoord, een garagist had een dubbele uitlaat gemonteerd. (dus vanaf de eindpot een Y splitsing. Gefrabiceerd en gemonteerd.

En toen is de auto wel gekeurd geraakt?
Volgens mij is dit een onzin verhaal, want een afgekeurde auto gaat toch niet opeens 50% van zijn deeltjes naar de andere uitlaten.(waar geen meettoestel aanhangt sturen).

Dat zou wel een handige fix zijn,
 

Aha, In december nog eens binnenrijden dan en dan gerust voor een jaar.

Zoals een befaamd politieker ooit zei, de problemen oplossen als ze zich stellen :oi22:
Das goei nieuws! Hopelijk telt die verlenging ook voor herkeuringen want ben er al is gepasseer en toen was de roetfilter het enige wa er mis was.

Mijn eerste verlenging van 3maand zal wellicht niet automatisch omgezet worden naar een jaar zeker.. dus binnekort daar toch maar is passeren voor de zekerheid.
 
Heb volgend cafeverhaal gehoord, een garagist had een dubbele uitlaat gemonteerd. (dus vanaf de eindpot een Y splitsing. Gefrabiceerd en gemonteerd.

En toen is de auto wel gekeurd geraakt?
Volgens mij is dit een onzin verhaal, want een afgekeurde auto gaat toch niet opeens 50% van zijn deeltjes naar de andere uitlaten.(waar geen meettoestel aanhangt sturen).

Dat zou wel een handige fix zijn,
Een Y splitsing zou gerust 50% van de deeltjes naar een andere uitlaat kunnen sturen, maar het probleem gaat zijn dat er van de rest ook 50% naar de andere uitlaat gaat. De verhouding van de roetdeeltjes ten opzichte van de rest gaat dus gewoon hetzelfde blijven, en de uitkomst van de roettest ook.

En als ze dat zien hebt ge sowieso een rode kaart vermoed ik.
 
Heb volgend cafeverhaal gehoord, een garagist had een dubbele uitlaat gemonteerd. (dus vanaf de eindpot een Y splitsing. Gefrabiceerd en gemonteerd.

En toen is de auto wel gekeurd geraakt?
Volgens mij is dit een onzin verhaal, want een afgekeurde auto gaat toch niet opeens 50% van zijn deeltjes naar de andere uitlaten.(waar geen meettoestel aanhangt sturen).

Dat zou wel een handige fix zijn,
Nope, het toestel meet het aantal roetdeeltjes per volume die passeren.
Dus of je uw volume nu verdeelt over 2 uitlaten of nie, maakt geen verschil voor de meting.
 
Das goei nieuws! Hopelijk telt die verlenging ook voor herkeuringen want ben er al is gepasseer en toen was de roetfilter het enige wa er mis was.

Mijn eerste verlenging van 3maand zal wellicht niet automatisch omgezet worden naar een jaar zeker.. dus binnekort daar toch maar is passeren voor de zekerheid.

Even geïnformeerd bij het kabinet Peeters, je moet inderdaad nog eens langs de keuring voor een nieuw keuringsbewijs met verlengde termijn:

Vanaf 1 december 2022 zullen voertuigen die afgekeurd worden omwille van een te hoog aantal deeltjes per cm³ een code 5 ontvangen en dus maximaal 1 jaar de tijd hebben om zich in regel te stellen (tot de volgende periodieke keuring). Zodoende geeft de minister de eigenaar meer tijd. Indien u voor 1 december afgekeurd werd, dan zal u pas na herkeuring recht hebben op een code 5 indien u opnieuw afgekeurd wordt.
 
Ook belangrijk als je naar de keuring gaat, alle verbruikers uitzetten.(airco, chauffage, ventilatie, lichten, radio...)
We hebben gisteren een continu meting gedaan bij een probleemwagen en als je de airco+ventilatie/verwarming aanzet ging hij van 8.000.000 deeltjes naar 12.000.000. Om nu maar een voorbeeld te geven.
Die wagen gaat naar de invoerder in Kontich als case study en ze gaan hem kosteloos herstellen.
 
Das goei nieuws! Hopelijk telt die verlenging ook voor herkeuringen want ben er al is gepasseer en toen was de roetfilter het enige wa er mis was.

Mijn eerste verlenging van 3maand zal wellicht niet automatisch omgezet worden naar een jaar zeker.. dus binnekort daar toch maar is passeren voor de zekerheid.

Kvind da toch maar een dubbel "joepe" waard.
Zoals hier zovele rijden wij ook met een diesel 5B uit 2017. Toch een stevige aankoop geweest 2 jaar geleden als jonge occassie. Een mens denkt dan al eens om weer enkele jaren goed te zijn, worden we nu nog opgezadeld met een vervanging van een roetfilter.
Ik heb eerlijk gezegd niet veel zin om €2000+ te moeten betalen daarvoor...zelfs niet met een jaar uitstel.

Onslangs zijn wij teruggeweest naar de keuring. We kwamen van 3milj/cm³ naar 2milj/cm³ na toevoeging van een adjectief door de garagist.
Frapant is dat ik meerdere garagisten ken en die weten allemaal zelf geen deftige oplossing voor het probleem. Een garagist krijgt zelfs zijn 2dehandswagens (max 3j oud) niet gekeurd voor verkoop...dan stel ik me toch vragen bij de haalbaarheid bij zo'n test...Een mens kan zo moelijk ieder jaar/iedere 2 jaar om een nieuwe filter gaan.
 
En vooral als het opgelost geraakt is het geen garantie dat je volgend jaar er opnieuw door geraakt. Diesel is dus dood en niets meer waard in België. Is er ook zo een probleem bij benzinewagens?
 
Terug
Bovenaan