Diesel roettest deeltjesmeter

Naar verluidt de motoren van PSA. En die liggen in veel andere merken ook.

Die houtkachels zijn inderdaad ook een hoge bron van schadelijke uitstoot, maar daar gaat het hier niet over.
 
Genoeg opkopers voor export zonder keuringspapieren. Collega pas zijne BMW 520d zo online verkocht tegen deftige prijs.

Als ik het goed begrijp. Ik ga in feb voor 2de keer voor herkeuring. Krijg 1 jaar “verlenging”. Nu in augustus 2023 wel terug volledige keuring. Terug 1 jaar verlenging voor emissie. Dus aug 2024 heb ik pas een probleem?

Ca va nog :p

Als dit zou kloppen ben ik nog goed tot eind 2024 :laugh:
 
Als dit zou kloppen ben ik nog goed tot eind 2024 :laugh:
Tegen dan is mss die'ne zever afgeschaft of ruil ik de wagen in tegen een euro 4 benzine :unsure:

Kben nu enkele maanden basis onderhoud automechanica aant volgen in avondschool. (1x week) Uiteindelijk aan uwe auto sleutelen is ook gene rocket science als ge de juiste tools hebt en weet waar elk onderdeel zit.

Dus volgend jaar dit projectje doen: DPF HOME CLEANING :LOL: Roetfilter zelf demonteren en reinigen met chemisch product.


 
Naar verluidt de motoren van PSA. En die liggen in veel andere merken ook.

Die houtkachels zijn inderdaad ook een hoge bron van schadelijke uitstoot, maar daar gaat het hier niet over.
Ik hoor dat eigenlijk van heel wat merken, Mercedes, BMW, Ford, Iveco, Mitsubishi, .... en idd ook de PSA merken, maar al die merken hebben zeker niet allemaal PSA motoren erin liggen.
 
Ik hoor dat eigenlijk van heel wat merken, Mercedes, BMW, Ford, Iveco, Mitsubishi, .... en idd ook de PSA merken, maar al die merken hebben zeker niet allemaal PSA motoren erin liggen.
... Uiteindelijk is het voorlopig maar een kleine 6 a 7 % die er last van hebben. Zoals hier ook al merkbaar is, valt het op dat het gros van die 6 a 7 % van dezelfde motorenfabrikant komt...

Ja inderdaad.
Maar in mijn post daar iets boven zeg ik dat toch ook? “Gros daarvan” moet je lezen als: “veel, maar niet allemaal.”

Trouwens, drie van de merken die je daar al opsomt waren al gretige afnemers van die welbepaald motoren van PSA.


Buiten Volkswagen destijds zijn er nog hopen constructeurs waar er onderzoeken naar lopen /zijn:
Bvb Mitsubishi, FCA groep enz…
 
Iemand die recent een roetfilter in een volkswagen heeft laten vervangen en opnieuw naar de keuring is gegaan? Ik zal dit volgend jaar moeten doen om mijn vw polo terug gekeurd te krijgen maar het zou zonde zijn als die er dan nog niet zou doorgeraken..
 
Lease wagen dus heb niet alle info.
De officiele garage had iets van een 5k aangerekend.

Alternatieve was blijkbaar een pak goedkoper maar daar weet ik de prijs niet van.
 
Tegen dan is mss die'ne zever afgeschaft of ruil ik de wagen in tegen een euro 4 benzine :unsure:

Kben nu enkele maanden basis onderhoud automechanica aant volgen in avondschool. (1x week) Uiteindelijk aan uwe auto sleutelen is ook gene rocket science als ge de juiste tools hebt en weet waar elk onderdeel zit.

Dus volgend jaar dit projectje doen: DPF HOME CLEANING :LOL: Roetfilter zelf demonteren en reinigen met chemisch product.
Dit is zeer schadelijk voor het milieu en in België zelfs verboden.
Wij de-monteren ze en brengen ze naar een bedrijf die deze reinigen op een speciale installatie.
Daar krijg je ineens ook een document met hoe goed de roetfilter nog werkt. (% tegendruk)
Je hebt 2 problemen bij roetfilters, als je foutcodes krijgt zoals p1490 roetfilter verstopt kan een reiniging helpen.
Dit zie je doorgaans bij veel korte ritten "rond de kerk-rijders".
Als je krijgt "roetfilter doorboord" heeft een reiniging geen enkele zin, dan is de uitgang van uw uitlaat ook zwart en scoor je te hoog bij de roetfilter test op de keuring. Dit komt dat door het vele opwarmen en afkoelen de behuizing van de roetfilter van het interne gedeelte loskomt.
Dan helpt enkel een vervanging.
 
mijn collega met knikkende knieën vandaag met zijn 15 jaar oude diesel naar de keuring,... er los door.
Maar mijn 6 jaar oude Euro 6b wordt afgekeurd...

Dat zijn nogal milieuwetten in België.
 
Mijn 10 jaar oude 5a diesel vlotjes erdoor gisteren. Tot mijn verbazing.
Bespaart mij een ritje naar de Walen.
 
Blijft een triestige zaak. Kben er ook al een half jaar mee bezig en weet niet wat doen:

- 2000€ investeren in ne 10 jaar oude auto en kans bestaat da ik er mss nog niet doorgeraak (stel dat het motorisch is)
- verkopen voor export tegen de helft van de prijs want wie wilt dat nog
- nieuwe auto kopen, maar komt financieel serieus ongelegen
 
Net nog eens langst de keuring geweest voor een nieuwe roettest.
Niks aan gedaan sinds november, resultaat: ruim 10x teveel, zat rond de 2,5 miljoen ppm (ipv 250.000 max.)

Soit, groene kaart tot jan. 2024 geldig, zal er eind dit jaar wel eens naar laten kijken.

Was wel verast, moest niks betalen hiervoor
 
Terug
Bovenaan