Diesel roettest deeltjesmeter

Mijne Kia 2013 diesel 130000km euro5 door de keuring. Deze auto heeft vaak in zen regeneratiecycly vast gezeten. Als uw pijp vanachter niet met roet aangeslagen is kunde al voor een groot stuk gerust zijn.

Ivm die premium benzine/diesel. Mijne schoonbroer had de test gedaan tussen normale en premium omdat we al lang daarover twijfelde. Gaf krak dezelfde waarde.

Ik doe al 7 jaar men onderhoud zelf en kap jaarlijks dit erin "LIQUI MOLY Dieselpartikelfilterschutz | 250 ml | Dieseladditiv | Art.-Nr.: 5148"
Voor de keuring nekeer extra, al doet zoiets geen wonderen uiteraard, maar gaat vlotter door regeneratie in mijn geval.
 
Wat ben ik blij dat ik geen diesel heb alvast :p
Nog maar eens het bewijs, voor zij die het nog niet wisten, een diesel is enkel maar aan te raden en te verantwoorden als je veel kilometers doet.
130k km op 10 jaar, ja dat zijn de voorbeelden waarbij een diesel de verkeerde keuze is.
 
Ik doe ook jaarlijks maar een 12k met mijn diesel, maar ik wou eens een diesel gehad hebben.
Het is wel de 1ste en de laatste, vooral door de LEZ weliswaar.
Mijn afspraak voor de keuring ligt ook al vast, in wallonie :tongue:
 
Wat ben ik blij dat ik geen diesel heb alvast :p
Nog maar eens het bewijs, voor zij die het nog niet wisten, een diesel is enkel maar aan te raden en te verantwoorden als je veel kilometers doet.
130k km op 10 jaar, ja dat zijn de voorbeelden waarbij een diesel de verkeerde keuze is.
Kan u geen ongelijk geven, maar 3j na aankoop kwam er een tweede naft bij en een motor. De naft voor rond kerk en het dieseltje voor de lange ritten.
Ik herinner ook nog schone korting op stock wagens met partikelfilter.

De volgende een PHeV met nieuwe problemen zeker. :)
 
Wat ben ik blij dat ik geen diesel heb alvast :p
Nog maar eens het bewijs, voor zij die het nog niet wisten, een diesel is enkel maar aan te raden en te verantwoorden als je veel kilometers doet.
130k km op 10 jaar, ja dat zijn de voorbeelden waarbij een diesel de verkeerde keuze is.
boa, alles is relatief hee .
Heb hier nog een dieselke voor de deur staan van 16 jaar oud nu en een dikke 140k km .
Doet amper 4000 km/jaar …zonder problemen door de keuring , kost mij enkel verzekering(km verzekering genomen bij crona ) , wegentaks en ik ga nu zo om de 3 maand eens tanken voor € 70 en om de 2 jaar laat ik er eens ander olie inkappen .
Gisteren nog mee naar de camping gereden zonder probleem enkel in de winter periode moet ik hem eens opstarten met zo een startbatterijke (letterlijk nog geen 2 min werk) omdat hem dan te lang stilstaat .

Heb het geluk om ook over een bedrijfswagen te beschikken maar daarom doe ik deze nog niet weg ..zolang hem bolt en door de keuring geraakt zonder kosten ….waarom zou ik deze dan weg doen .
Akkoord hij staat meer stil dan hem bolt maar hij kost mij ook bijna niets . ;)
 
boa, alles is relatief hee .
Heb hier nog een dieselke voor de deur staan van 16 jaar oud nu en een dikke 140k km .
Doet amper 4000 km/jaar …zonder problemen door de keuring , kost mij enkel verzekering(km verzekering genomen bij crona ) , wegentaks en ik ga nu zo om de 3 maand eens tanken voor € 70 en om de 2 jaar laat ik er eens ander olie inkappen .
Gisteren nog mee naar de camping gereden zonder probleem enkel in de winter periode moet ik hem eens opstarten met zo een startbatterijke (letterlijk nog geen 2 min werk) omdat hem dan te lang stilstaat .

Heb het geluk om ook over een bedrijfswagen te beschikken maar daarom doe ik deze nog niet weg ..zolang hem bolt en door de keuring geraakt zonder kosten ….waarom zou ik deze dan weg doen .
Akkoord hij staat meer stil dan hem bolt maar hij kost mij ook bijna niets . ;)
Maar dat is wss nog een diesel zonder roetfilter. Die hebben die miserie niet om door de keuring te geraken aangezien ze die test niet doen bij oudere diesels zonder roetfilter.

Ik heb er hier ook zo enen staan, rij er een 12.000km per jaar mee ongeveer. Heeft 235.000km nu.
 
boa, alles is relatief hee .
Heb hier nog een dieselke voor de deur staan van 16 jaar oud nu en een dikke 140k km .
Doet amper 4000 km/jaar …zonder problemen door de keuring , kost mij enkel verzekering(km verzekering genomen bij crona ) , wegentaks en ik ga nu zo om de 3 maand eens tanken voor € 70 en om de 2 jaar laat ik er eens ander olie inkappen .
Gisteren nog mee naar de camping gereden zonder probleem enkel in de winter periode moet ik hem eens opstarten met zo een startbatterijke (letterlijk nog geen 2 min werk) omdat hem dan te lang stilstaat .

Heb het geluk om ook over een bedrijfswagen te beschikken maar daarom doe ik deze nog niet weg ..zolang hem bolt en door de keuring geraakt zonder kosten ….waarom zou ik deze dan weg doen .
Akkoord hij staat meer stil dan hem bolt maar hij kost mij ook bijna niets . ;)
Ik rij rond met een diesel bouwjaar 2011 (euro 5) en rij er weinig mee. Ongeveer 3500km per jaar en meestal nog kortere ritten van ongeveer gemiddeld 25km.

Bij de laatste keuring was het resultaat van de deeltjestest 0. De uitstoot van mijn wagen had minder roetdeeltjes dan de omgevingslucht.
Had ik een goedwerkende filter of gewoon veel geluk gehad? 🤷‍♂️
Toch met knikkende knietjes naar de volgende keuring over 6 maanden.
 
Tank je altijd dezelfde diesel? (Merk en premium of “gewone”)

Toen ik vorig jaar ging, zag ik de keurder een aantal keer een test starten, vreemd en mompelend kijken en dan plots schaapachtig “oh dit is een benzine” :unsure:
Ja altijd dezelfde diesel bij Gabriels gewoon omdat dit tankstation het dichtste bij is en ik hier ook makkelijk mijn banden op druk kan brengen.
Ik rij rond met een diesel bouwjaar 2011 (euro 5) en rij er weinig mee. Ongeveer 3500km per jaar en meestal nog kortere ritten van ongeveer gemiddeld 25km.

Bij de laatste keuring was het resultaat van de deeltjestest 0. De uitstoot van mijn wagen had minder roetdeeltjes dan de omgevingslucht.
Had ik een goedwerkende filter of gewoon veel geluk gehad? 🤷‍♂️
Toch met knikkende knietjes naar de volgende keuring over 6 maanden.
Die krijgen de nieuwe roettest niet.
 
Wat ben ik blij dat ik geen diesel heb alvast :p
Nog maar eens het bewijs, voor zij die het nog niet wisten, een diesel is enkel maar aan te raden en te verantwoorden als je veel kilometers doet.
130k km op 10 jaar, ja dat zijn de voorbeelden waarbij een diesel de verkeerde keuze is.
Nee, alles was goed voor diesel totdat de groene klote hommels uit Brussel weer met een idee kwamen om de gewone man te kloten.
 
Maar iemand ervaring met roetfilter te laten kuisen?

Volg - Dit is mss ook een optie voor mij?
Regeneratie bracht de waarde maar naar 975.000, dus twijfelachtig of het met het product Bardahl nog verder zou zakken.

Ik sta dus voor het blok hé, het vervangen van de roetfilter is de enige optie die mij is geboden door mijn officiële Ford dealer om de problemen met de roetfiltertest mogelijks te kunnen oplossen.
Echter, de vervanging van de roetfilter is een zeer kostbare aangelegenheid, +/- 3000 € alles incl.

Bovendien bestaat er, zoals mijn Ford dealer en diverse andere bronnen (media, online fora, etc.) melden, de mogelijkheid dat de vervanging van de roetfilter niet de oplossing is.
Wat dus betekent dat de hoge kosten zonder resultaat zouden kunnen zijn, wat een kafkaiaanse toestanden zijn dit.

Niet iedereen beschikt over een bedrijfswagen of verdient 6K/maand zoals onze ministers. Ik moet voor deze bedragen, laat staan een nieuwe wagen, lang sparen.
 
Volg - Dit is mss ook een optie voor mij?
Regeneratie bracht de waarde maar naar 975.000, dus twijfelachtig of het met het product Bardahl nog verder zou zakken.

Ik sta dus voor het blok hé, het vervangen van de roetfilter is de enige optie die mij is geboden door mijn officiële Ford dealer om de problemen met de roetfiltertest mogelijks te kunnen oplossen.
Echter, de vervanging van de roetfilter is een zeer kostbare aangelegenheid, +/- 3000 € alles incl.

Bovendien bestaat er, zoals mijn Ford dealer en diverse andere bronnen (media, online fora, etc.) melden, de mogelijkheid dat de vervanging van de roetfilter niet de oplossing is.
Wat dus betekent dat de hoge kosten zonder resultaat zouden kunnen zijn, wat een kafkaiaanse toestanden zijn dit.

Niet iedereen beschikt over een bedrijfswagen of verdient 6K/maand zoals onze ministers. Ik moet voor deze bedragen, laat staan een nieuwe wagen, lang sparen.
Ja filter kuisen is voor iedereen een optie, kost rond de 500 euro, als je beetje googled vindt je genoeg garages dat dit doen.

Maar is inderdaad 1 grote miserie.
 
Ja filter kuisen is voor iedereen een optie, kost rond de 500 euro, als je beetje googled vindt je genoeg garages dat dit doen.

Maar is inderdaad 1 grote miserie.

Dat is zeker niet voor iedereen een optie, filter kan ook gewoon beschadigd zijn binnenin, dan mag je nog zoveel reinigen als je wil, uitstoot zal altijd teveel zijn.
Er zijn er al bij die hun roetfilter vervangen hebben door nieuwe en nog steeds teveel uitstoot hebben, simpelweg omdat het probleem om te beginnen al niet bij de roetfilter ligt, ook hier zal reinigen niets uithalen.
 
Dat is zeker niet voor iedereen een optie, filter kan ook gewoon beschadigd zijn binnenin, dan mag je nog zoveel reinigen als je wil, uitstoot zal altijd teveel zijn.
Er zijn er al bij die hun roetfilter vervangen hebben door nieuwe en nog steeds teveel uitstoot hebben, simpelweg omdat het probleem om te beginnen al niet bij de roetfilter ligt, ook hier zal reinigen niets uithalen.
Wat een miserie. Maar inderdaad dat klopt, kan ook aan een klep ofzo liggen had ik gehoord.

En zelf een nieuwe OEM filter steken is ook niet te doen veronderstel ik...
 
Wat een miserie. Maar inderdaad dat klopt, kan ook aan een klep ofzo liggen had ik gehoord.

En zelf een nieuwe OEM filter steken is ook niet te doen veronderstel ik...

Dat is wel te doen(ik zou het bv zelf doen), maar het onderdeel zelf kost gewoon veel en dan moet je ook zeker zijn dat het probleem effectief een kapotte roetfilter is.
 
Dat is wel te doen(ik zou het bv zelf doen), maar het onderdeel zelf kost gewoon veel en dan moet je ook zeker zijn dat het probleem effectief een kapotte roetfilter is.
Denk dat ik eerst de gok ga wagen om de filter ergens te laten kuisen... Maar is inderdaad een gok, als de filter kapot is, was het voor niets.

Enig idee hoe je kan weten of filter kapot is (buiten demonteren)?


Interessante site, blijkbaar moet een diesel roetfilter 200k kms meegaan.
 
Laatst bewerkt:
Enig idee hoe je kan weten of filter kapot is (buiten demonteren)?
Als je deftige ritten rijdt en uw partikeluitstoot toch te hoog is ondanks dat je wagen zijn regeneratiecyclussen "allemaal" kan voltooien.->gemiddelde tot propere uitgang aan uw uitlaat.
Bij "rond de kerk" rijden kan je het riskeren om een reiniging te doen omdat hij nooit zijn cyclussen kan voltooien waardoor je ophoping krijgt.->zware roetaanslag aan de uitgang van uw uitlaat.

Secundaire problemen zoals bvb een kapotte turbodarm even buiten beschouwing gelaten. (Lucht verlies, teveel inspuiting in verhouding met uw mengsel= onverbrande diesel= roet)
 
Terug
Bovenaan