Diesel roettest deeltjesmeter

Volg - Dit is mss ook een optie voor mij?
Regeneratie bracht de waarde maar naar 975.000, dus twijfelachtig of het met het product Bardahl nog verder zou zakken.

Ik sta dus voor het blok hé, het vervangen van de roetfilter is de enige optie die mij is geboden door mijn officiële Ford dealer om de problemen met de roetfiltertest mogelijks te kunnen oplossen.
Echter, de vervanging van de roetfilter is een zeer kostbare aangelegenheid, +/- 3000 € alles incl.

Bovendien bestaat er, zoals mijn Ford dealer en diverse andere bronnen (media, online fora, etc.) melden, de mogelijkheid dat de vervanging van de roetfilter niet de oplossing is.
Wat dus betekent dat de hoge kosten zonder resultaat zouden kunnen zijn, wat een kafkaiaanse toestanden zijn dit.

Niet iedereen beschikt over een bedrijfswagen of verdient 6K/maand zoals onze ministers. Ik moet voor deze bedragen, laat staan een nieuwe wagen, lang sparen.
Ik zou me dan toch ten aanzien van Ford ernstige vragen beginnen stellen. Het valt namelijk op dat er wel enorm veel meer problemen zijn met Ford/bepaald type PSA motor dan andere merken.

Doordat het verkeer maar jaar na jaar blijft groeien zijn serieuze inspanningen nodig inzake emissiereductie.
Die motoren mochten enkel op de markt komen als die onder een bepaalde uitstoot liggen. Als achteraf blijkt dat die dat niet doen, moeten, naar mijn mening, de consumenten hun pijlen richten op de constructeurs. Zo een beetje zoals het schandaal rond Volkswagen.
 
Ik heb hier voor de gemakkelijke weg gekozen en "stinkende" diesel verkocht en nieuwe benzinewagen gekocht.

Ik had dus een Berlingo 2013 1.6 HDI euro 5b. Ik denk dat ik hier enkele pagina's terug vermeld had dat ik zelf roetfilter eens ging "reinigen" en dat het onduidelijk was wat nu echt het probleem is.

Die roetfilter zelf verwijderen heb ik al snel opgegeven. :LOL: Er zat echt een bout moervast van een leiding die aftakte van roetfilter (sensor?) .. ik dacht hier gan ik meer stukken maken. (wat achteraf ook bleek, leiding is vervangen geweest 120€ - lees hieronder)

Recent auto verkocht aan schoonbroer die garagist is. Nu is gebleken dat de roetfilters wel degelijk het probleem zijn. Steen komt nogal snel los of roetfilter raakt snel verzadigd wat hoge uitstoot tot gevolg heeft. Roetfilter dus vervangen, uitlaat met stoom gereinigd. Zou een schoon zicht geweest zijn van roet dat daar uitkwam :laugh:

Auto makkelijk door keuring gekregen. Nieuwe roetfilter eruit en oude terug gestoken. Nieuwe roetfilter steken kan maar gegarandeerd mag je volgend jaar dezelfde kosten ophoesten. Nieuwe roetfilter = 400€, garage zal wel mooi 2000€ aanrekenen incl werkuren

Dit verhaal even meedelen, aan uzelf de keuze.
 
Auto makkelijk door keuring gekregen. Nieuwe roetfilter eruit en oude terug gestoken. Nieuwe roetfilter steken kan maar gegarandeerd mag je volgend jaar dezelfde kosten ophoesten. Nieuwe roetfilter = 400€, garage zal wel mooi 2000€ aanrekenen incl werkuren
ReferentieOmschrijvingHoeveelheidPrijs excl.BTWPrijs BTWinTotal BTW inbegrepenKeuze
1609532780ROETFILTER OCTO SQUARE RUIL678,16 EUR 820,57 EUR 820,57 EUR
1606666580UITLAAT BEUGEL PAKKING41,25 EUR 49,91 EUR 49,91 EUR
0000171366BEV KLEM10,12 EUR 12,25 EUR 12,25 EUR
00001714P2DRUKLEIDING ROETFILTER29,53 EUR 35,73 EUR 35,73 EUR
Code WLOmschrijving uurloonTech.beroepTijdPrijs excl.BTWPrijs BTWinKeuze
17138AVervangen roetfilterM 10,7052,50 EUR 63,52 EUR
95004AProefrit na ingreepM 10,2518,75 EUR 22,69 EUR
TotaalFabrikant0.00EUR Excl. BTW
TotaalKlant830.31EUR Excl. BTW1004.68EUR Incl. BTW
TotaalGefactureerd830.31EUR Excl. BTW
Total buiten BTWKlant830.31EUR
Total BTW inbegrepenKlant1004.68EUR


Louter informatief, wij duiden de aangeraden maximale verkooprijs aan van Uw
Land. Prijsraming onder voorbehoud van demontage.
Total buiten BTW830,31 EUR
Total BTW inbegrepen1.004,68 EUR
 
Even ook mijn verhaal doen.

Heb Mercedes c200 diesel van 2016 met euro 6. Vorig jaar (in principe) 2x afgekeurd wegens te hoge uitstoot, zelfs vorig jaar een buske dat alles zogezegd zou reinigen bij gekapt maar was nog niet voldoende MAAR bij herkeuring er toch doorgelaten ondanks een te hoge uitstoot dus weer een jaar gerust tot nu. (mss er doorgelaten omdat vorig jaar er niemand bijna aan uit kon lol)

Ik had al gedacht dat auto zou worden afgekeurd deze keer voor uitstoot en al gaan horen bij mercedes voor nieuwe roetfilter...( zou 3000euro kosten) dan nog naar andere garagist geweest in de buurt (de man is blijkbaar ook docent autotechniek op een hogeschool ergens), zei dat roetfilter bijna onmogelijk kapot zou zijn van auto met 100k kms. Zei ook dat al die reiniging flesjes die ze verkopen dikke zever zijn en niet helpen. Had tip gegeven om dik uur op voorhand een lange rit van ongeveer een uurtje te doen in hogere toeren, heb dan op autostrade voor zeker een halfuur aan 3000 toeren gereden en dan was het bijna tijd voor naar de keuring te gaan. (Tip: als je naar de keuring moet, maak online afspraak!) ....En er door, zonder enige opmerking, totaal niet verwacht lol.

En was ook naar andere keuring geweest nu (was van AIBV). Trouwens had ook gelezen dat die uitstoot meettoestellen regelmatig moeten worden gekuist en onderhouden, kan ook een rol spelen...

Dus ne keer goe trekken op voorhand me uwen bak :p
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel goed nieuws:


"De autobezitter zal met andere woorden een attest kunnen krijgen op dezelfde plaats als hij het euvel laat herstellen. Het zal gaan om eenvoudige gebreken die gemakkelijk bij een eigen garagist aangepakt kunnen worden. Om welke fouten het zal gaan is nog niet helemaal uitgehamerd. Daarover moet nog met de verschillende betrokken partijen onderhandeld worden. Maar het kabinet geeft wel al een duidelijke voorzet: zaken als een richtingaanwijzer die niet goed werkt, problemen met de afstelling van de lichten, de banden of de uitstoot staan op de lijst. Die laatste drie elementen zijn ook meteen de drie meest voorkomende redenen voor een afkeuring."
 
Net heel de topic doorlezen. 1 reactie: zucht - België... Ik heb een Volvo XC90 D5 (euro 6d) van 2017. Aangekocht als jonge tweedehands in februari 2021 met toen 31000km erop. Nu vandaag staan er 126000 km op. Dus op 2 jaar tijd een goeie 95000km mee gebold. Ben dus wel blij dat ik een diesel heb, gezien ik toch een goeie 47000km per jaar doe, nu zonder op reis te gaan. Als er dat nog zou bijkomen zitten we met wat kleinere uitstapjes enzo makkelijker aan de 55000km per jaar.
Mijn keuring is nog OK tot februari '24.. Wie weet wat de keuring tegen dan nog gaat uitvinden.. (ah nee, ik bedoel de ministers).
 
Net heel de topic doorlezen. 1 reactie: zucht - België... Ik heb een Volvo XC90 D5 (euro 6d) van 2017. Aangekocht als jonge tweedehands in februari 2021 met toen 31000km erop. Nu vandaag staan er 126000 km op. Dus op 2 jaar tijd een goeie 95000km mee gebold. Ben dus wel blij dat ik een diesel heb, gezien ik toch een goeie 47000km per jaar doe, nu zonder op reis te gaan. Als er dat nog zou bijkomen zitten we met wat kleinere uitstapjes enzo makkelijker aan de 55000km per jaar.
Mijn keuring is nog OK tot februari '24.. Wie weet wat de keuring tegen dan nog gaat uitvinden.. (ah nee, ik bedoel de ministers).
Tevreden van de XC90? Die wordt wellicht de volgende als de huidige de deur uitgaat.
 
@RealFlub inderdaad. We wonen in Marche-en-Famenne, en werk is noord Brussel.

@Evert: heel tevreden !
edit:/ heb al gekeken naar de opvolger, de EX90 maar die is heel duur vind ik.. En ik heb momenteel spijt dat ik niet de 7zits configuratie heb op mijn xc90. De rest van de opties zit er wel allemaal op. Als je specifieke vragen hebt over mijn ervaring met de xc90, misschien beter via pm ?
 
Laatst bewerkt:
Goed nieuws voor mensen met een euro 6 kachel. Blijkbaar in vlaanderen wordt termijn verlengd met jaar tot 2028 dat we binnen mogen in LEZ.
 
En in Wallonië: "vanaf 2030: Diesel Euronorme 6 (sauf Euro 6d ou plus) (entre le 01/09/2015 et le 31/08/2019)" Dus daar is de euro 6d of later nog gespaard tot na 2030!
 

vanaf december gaat de termijn terug naar 3 maand én max. 3 herkeuringen.

In mijn situatie is mijn volgende periodieke keuring half november - half januari.
Heb alvast een afspraak gemaakt half november, als ik het zo lees kan ik nog een groene kaart krijgen tot mijn volgende keuring eind volgend jaar.
 

vanaf december gaat de termijn terug naar 3 maand én max. 3 herkeuringen.

In mijn situatie is mijn volgende periodieke keuring half november - half januari.
Heb alvast een afspraak gemaakt half november, als ik het zo lees kan ik nog een groene kaart krijgen tot mijn volgende keuring eind volgend jaar.

Gisteren keuring geweest, meer dan 2 miljoen deeltjes. Gelukkig verder geen opmerkigen.

Heb dus nog een groene kaart tot volgende periodieke keuring gekregen.
Vanaf 1-12-2023 vervalt deze maatregel en kun nog max 3x 3 maand verlenging krijgen.
 
Terug
Bovenaan