Diesel roettest deeltjesmeter

Ik hang er ook aan... Euro 6b van Ford/PSA (1.5 tdci). Weet er iemand of het net averechts kan werken om de motor / uitlaat overdreven warm te rijden voor de keuring?
1e keer naar de keuring, direct boven 2.000.000 deeltjes...
Naar de garage: daar hebben ze 600.000 gemeten. (niet op voorhand mee gereden, volgens mij gewoon stationair laten warm draaien).
Terug naar de keuring: 1.500.000, opnieuw afgekeurd dus.

Voordat ik naar de keuring ging heb ik'm goed afgerammeld met het gedacht heter = beter, maar heeft dus niet geholpen. Kan het zijn dat door het uitzetten van de uitlaat de roetfilter slechter filtert? Of bij heel hoge toerentallen bvb de turbo beetje olie binnentrekt die mee verbrand wordt met meer roet tot gevolg?

Heb half uurtje autostrade gedaan plankgas tegen het rode lijntje aan...
 
Man man wat een toestanden :biglaugh:
Zie de autostrades al rond de keuringscentra, allemaal volle sjas aant gaan :rofl: Ga nog gevaarlijk worden
Volgende stap voor mij is nekeer zinloos naar Duitsland en terug om 2 bakken diesel + additief leeg te rijden... Ook goed voor het milieu en de portemonnee
 
Ik hang er ook aan... Euro 6b van Ford/PSA (1.5 tdci). Weet er iemand of het net averechts kan werken om de motor / uitlaat overdreven warm te rijden voor de keuring?
1e keer naar de keuring, direct boven 2.000.000 deeltjes...
Naar de garage: daar hebben ze 600.000 gemeten. (niet op voorhand mee gereden, volgens mij gewoon stationair laten warm draaien).
Terug naar de keuring: 1.500.000, opnieuw afgekeurd dus.

Voordat ik naar de keuring ging heb ik'm goed afgerammeld met het gedacht heter = beter, maar heeft dus niet geholpen. Kan het zijn dat door het uitzetten van de uitlaat de roetfilter slechter filtert? Of bij heel hoge toerentallen bvb de turbo beetje olie binnentrekt die mee verbrand wordt met meer roet tot gevolg?

Heb half uurtje autostrade gedaan plankgas tegen het rode lijntje aan...
Dat helpt zeker, in het geval uw roetfilter werkt zoals het hoort.
Maar een goed werkende roetfilter geeft normaal maar een paar duizend roetdeeltjes, als uw wagen boven de 2 miljoen zit, dan werkt er gewoon iets niet zoals het hoort.

Dan ga je nog zoveel mogen rijden en bijkappen, het zal altijd boven de toegelaten waardes blijven.
 
Dat helpt zeker, in het geval uw roetfilter werkt zoals het hoort.
Maar een goed werkende roetfilter geeft normaal maar een paar duizend roetdeeltjes, als uw wagen boven de 2 miljoen zit, dan werkt er gewoon iets niet zoals het hoort.

Dan ga je nog zoveel mogen rijden en bijkappen, het zal altijd boven de toegelaten waardes blijven.
Update: net door de keuring met 200.000 deeltjes :)
For reference: Een bak diesel leeg gereden op de autostrade met Lindemann total care diesel additief, en dan HVO100 getankt voor de keuring.
 
Update: net door de keuring met 200.000 deeltjes :)
For reference: Een bak diesel leeg gereden op de autostrade met Lindemann total care diesel additief, en dan HVO100 getankt voor de keuring.

1 juli volgend jaar worden de limieten geëvalueerd, dus kans bestaat wel dat ze die grijze zone tussen 250k en 1miljoen gaan strenger maken.
Ik zou in uw geval proberen van gewoon gedurende het jaar wat meer langere ritten, aldaniet autostrade te doen.
 
Verdikke, ik dacht safe te zitten tot februari, heb mijn uitnodiging tot keuring in de bus gekregen. Ik moet mijn auto laten keuren voor 19 januari.
 
Verdikke, ik dacht safe te zitten tot februari, heb mijn uitnodiging tot keuring in de bus gekregen. Ik moet mijn auto laten keuren voor 19 januari.
Die datum is toch elk jaar hetzelfde ?
"wachten op de uitnodiging" is trouwens geen geldig excuus als ge aan de kant gezet wordt door de politie :unsure:
 
I know, maar er moet wel geld in de kas zitten om de nodige herstellingen en onderhoud uit te laten voeren voor ge naar de keuring gaat he.
 
Dit is wel goed nieuws:


"De autobezitter zal met andere woorden een attest kunnen krijgen op dezelfde plaats als hij het euvel laat herstellen. Het zal gaan om eenvoudige gebreken die gemakkelijk bij een eigen garagist aangepakt kunnen worden. Om welke fouten het zal gaan is nog niet helemaal uitgehamerd. Daarover moet nog met de verschillende betrokken partijen onderhandeld worden. Maar het kabinet geeft wel al een duidelijke voorzet: zaken als een richtingaanwijzer die niet goed werkt, problemen met de afstelling van de lichten, de banden of de uitstoot staan op de lijst. Die laatste drie elementen zijn ook meteen de drie meest voorkomende redenen voor een afkeuring."
Is hier nog ergens een update over ?

Afkeuring van lichten is echt zo een bullshit want dat fixen duurt letterlijk even lang als dat meten :p.
Vorige keer had de garagist waar ik vlak voor de keuring ben geweest het fout afgesteld (0,1% te hoog..). Dus even 2 uur van mijn leven kwijt met langs de garage + herkeuring te gaan.
 
Dat zal sowieso nog niet voor de eerste 6 maanden zijn. Er moet daar nog een wettelijk kader voor voorzien worden, want nu is het bij wet verboden keuring en herstellingen te doen door hetzelfde bedrijf. Dus dat moet ook nog via Raad van State passeren. Ge kunt niet zomaar het ene bedrijf serieuze verplichtingen (en investeringen) opleggen en dan plots voor een ander de lat veel lager leggen.
Zou voor te beginnen een proefproject zijn van 5 jaar.
De vraag zal natuurlijk zijn wie die herkeuringen zal mogen doen, welke herkeuringen het precies zijn, aan welke prijs ze die gaan doen (nu kost een herkeuring om en bij de 15€, ongeacht hoeveel punten er herbekeken moeten worden), aan welke voorwaarden die garages gaan moeten voldoen en wie dan op zijn beurt die garages dan gaat controleren.
 
Dat zal sowieso nog niet voor de eerste 6 maanden zijn. Er moet daar nog een wettelijk kader voor voorzien worden, want nu is het bij wet verboden keuring en herstellingen te doen door hetzelfde bedrijf. Dus dat moet ook nog via Raad van State passeren. Ge kunt niet zomaar het ene bedrijf serieuze verplichtingen (en investeringen) opleggen en dan plots voor een ander de lat veel lager leggen.
Zou voor te beginnen een proefproject zijn van 5 jaar.
De vraag zal natuurlijk zijn wie die herkeuringen zal mogen doen, welke herkeuringen het precies zijn, aan welke prijs ze die gaan doen (nu kost een herkeuring om en bij de 15€, ongeacht hoeveel punten er herbekeken moeten worden), aan welke voorwaarden die garages gaan moeten voldoen en wie dan op zijn beurt die garages dan gaat controleren.
Ik heb de voorwaarden gezien en ik geloof niet dat men garages zal vinden die het willen doen. De prijzen moeten gelijk blijven en garages moeten ook nog eens een serieus deel afdragen aan de keuringscentra. Een garage zou zo 2 a 3 euro krijgen voor een herkeuring.
 
Ik heb de voorwaarden gezien en ik geloof niet dat men garages zal vinden die het willen doen. De prijzen moeten gelijk blijven en garages moeten ook nog eens een serieus deel afdragen aan de keuringscentra. Een garage zou zo 2 a 3 euro krijgen voor een herkeuring.
Ik vind heel interessant. Waar kan je die voorwaarden lezen?
 
D_NQ_NP_780794-MLB70299487764_072023-O.webp

Hiermee hebben we op het werk ook al goede resultaten gehaald.
Bij een perforatie in de fap heeft geen enkel product zin, maar in de andere gevallen het proberen waard. We hebben er ook al verschillende storingen mee kunnen oplossen. Just my two cents, baat het niet, dan schaad het niet...
 
D_NQ_NP_780794-MLB70299487764_072023-O.webp

Hiermee hebben we op het werk ook al goede resultaten gehaald.
Bij een perforatie in de fap heeft geen enkel product zin, maar in de andere gevallen het proberen waard. We hebben er ook al verschillende storingen mee kunnen oplossen. Just my two cents, baat het niet, dan schaad het niet...
Nog nooit laten reinigen bij mannen als difitec? Hier al meerdere roetfilters laten reingen daar.
 
Nog nooit laten reinigen bij mannen als difitec? Hier al meerdere roetfilters laten reingen daar.
Die ken ik niet maar we hebben onze eigen reinigings-testbank in de garagegroep.
Maar daar ben je snel+250€ mee kwijt(incl de-montage, dichtingen...) terwijl zo een pot van 60€ in de tank kappen een snel en simpel alternatief is om te proberen.
 
Die ken ik niet maar we hebben onze eigen reinigings-testbank in de garagegroep.
Maar daar ben je snel+250€ mee kwijt(incl de-montage, dichtingen...) terwijl zo een pot van 60€ in de tank kappen een snel en simpel alternatief is om te proberen.
Onze tweede auto (Euro4 denk ik) is vorig jaar afgekeurd... mijn schoonvader heeft daar ook zo'n buske ingekapt (wel iets anders, iets van €15 zelfs maar in de SupraBazar denk ik). Even mee gaan rijden en probleemloos door de keuring, ook dit jaar (2 weken terug) exact hetzelfde gedaan en geen problemen.
Diejn auto rijdt 2000km per jaar en eigenlijk just rond de kerktoren, voor de motor dus alles behalve ideaal maar zolang we dit werkt kunnen we dit blijven doen en kan diejn auto blijven staan.
 
Terug
Bovenaan