Op zich is die test eigenlijk wel heel belangrijk.
Ik hoop dat we toch hier niet de impact van uitlaatgassen (en in feite alle verbrandingsgassen) en fijn stof op het milieu en gezondheid moeten uitleggen.
Met dat in gedachte mogen constructeurs sinds enige tijd enkel nog wagens verbrandingsmotoren verkopen als die onder een bepaalde norm nog schadelijke deeltjes en gassen uitstoten. Die normen worden telkens strenger. En zo’n normen bestaan er voor alle verbrandingstoestellen.
In afleveringen van Reizen Waes zie je soms tot welke hallucinante luchtvervuiling het kan leiden in steden waar er geen normen zijn en waar iedereen in dichtbevolkte gebieden nog met kolen stookt.
Stel nu dat er in jouw buurt een fabriekje zou staan en plots blijkt dat het veel te veel uitstoot of de emissiereducerende middelen werken niet meer, je zou er toch niet met akkoord gaan? Nu, al onze wagens zijn eigenlijk van die rondrijdende fabriekjes.
Een filter op een wagen die goed werkt laat niks of amper niks van die PN deeltjes door. Eens die boven de nu ruime drempel van één miljoen deeltjes uitkomt is er echt iets mis. Uiteindelijk is het voorlopig maar een kleine 6 a 7 % die er last van hebben. Zoals hier ook al merkbaar is, valt het op dat het gros van die 6 a 7 % van dezelfde motorenfabrikant komt. Daarom vind ik het raar dat je in vele berichten over de PN controle maar weinig leest over de verantwoordelijkheid van die constructeur. Want als uiteindelijk blijkt dat zoveel motoren veel te veel uitstoten en de garage’s krijgen het maar niet opgelost, dan is er volgens mij initieel iets ernstig mis van bij het begin bij het emissiereductiesysteem en/of de initiële uitstoot van die motor. Uiteindelijk levert de constructeur een Europees certificaat van overeenstemming (coc bij je wagen) met daarop de uitstoot. Misschien zou het eens tijd worden om de pijlen eens te richten op de constructeur ipv de overheid of de controleorganen die, volgens sommigen hier, “de diesels eruit willen”…