De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Klein vraagje aan de duatleten….

Ik doe woensdag a.s. een sprintduatlon in Kruisem, voor de fun.

4km lopen
27 fietsen
4km lopen

Ik heb geen trisuit. Zouden jullie dan lopen met een koersbroek?
 
Hunt zou gigantische brol zijn volgens hambini.

Zip is allemaal hookless dus zou ik persoonlijk van wegblijven.

Hunt zou dan weer heel goed zijn volgens andere kanalen :p
Het is maar te zien waar je kijkt of leest natuurlijk, gigantische brol lijkt me wel overdreven.

Hookless heeft als nadeel dat het iets nauwer steekt qua druk en bandenkeuze.
DT Swiss hun argument tegen hookless is dat het nauwer steekt, maar voor de rest weinig argumenten tegen.
Als je dat in acht neemt dan zou ik niet weten waarom je het niet zou doen. ENVE en zipp zijn beide topmerken en hookless, je wilt niet weten hoeveel kilometers er door professionele atleten met hookless velgen gereden worden in omstandigheden veel zwaarder dan wij amateurs ooit zullen meemaken.
 
Rij met Zipp 808. Das gewoon ni normaal hoe goed die wielen zijn. Als je geen te smalle band op je hookless legt zoals Lotto zou da ok moeten zijn :tongue:
Ik zeg niet dat hookless altijd problemen zal geven, zeker niet als je weinig weegt en met min 28mm banden rijd maar het heeft veel nadelen voor zo goed al geen voordelen.

De lagere rolweerstand en meer aero die beloofd worden moeten minimaal zijn aangezien geen enkel met met wattages of percentages komt.

Als ik zie welk percentage van mensen met een koersfiets er al niet in slaagt een ketting te onderhouden hoe het hoort, heb ik 0 vertrouwen dat die veilig kunnen omgaan met een wiel met zo een kleine marge van drukken waarin ze veilig zijn.
Hambini, de Winspace fanboy? Inderdaad zeer verrassend dat hij een ander merk afbreekt. Zijn reviews zijn ofwel laaiend enthousiast of het is gigantische brol.
Absoluut geen hambini fan maar van lagers is hij goed op de hoogte.
Hunt zou dan weer heel goed zijn volgens andere kanalen :p
Het is maar te zien waar je kijkt of leest natuurlijk, gigantische brol lijkt me wel overdreven.

Hookless heeft als nadeel dat het iets nauwer steekt qua druk en bandenkeuze.
DT Swiss hun argument tegen hookless is dat het nauwer steekt, maar voor de rest weinig argumenten tegen.
Als je dat in acht neemt dan zou ik niet weten waarom je het niet zou doen. ENVE en zipp zijn beide topmerken en hookless, je wilt niet weten hoeveel kilometers er door professionele atleten met hookless velgen gereden worden in omstandigheden veel zwaarder dan wij amateurs ooit zullen meemaken.
Zie mijn punten hierboven. Als zelf de profteams zoals lotto nog fouten maken door de veel strengere voorwaarden wat gaat dat geven bij de gemiddelde fietser die tubeless al moeilijk vinden.
 
Klein vraagje aan de duatleten….

Ik doe woensdag a.s. een sprintduatlon in Kruisem, voor de fun.

4km lopen
27 fietsen
4km lopen

Ik heb geen trisuit. Zouden jullie dan lopen met een koersbroek?
't is inderdaad een compromis zoeken als je geen trisuit of tribroek hebt.
Heb je een koersbroek waar het zeem al wat versleten is & dus niet hindert tijdens het lopen?
Als je zeker wil weten --> materiaal testen. ga eens lopen met je koersbroek & kijk of dit voor jou oké is. Verder is 27 fietsen (kruisem is drafting?) misschien 40-45 minuten afzien zonder zeem best wel te doen
 
Als ik zie welk percentage van mensen met een koersfiets er al niet in slaagt een ketting te onderhouden hoe het hoort, heb ik 0 vertrouwen dat die veilig kunnen omgaan met een wiel met zo een kleine marge van drukken waarin ze veilig zijn
Exact dit.
Overlaatst nog zo een geweldig verhaal gehoord van iemand met hookless velgen van Giant. In hun lijst met compatibele banden staat de GP5000s TR, die gast installeerde de GP5000 TL ... Eerste rit band van de velg gevlogen, tweede rit band van de velg gevlogen. Zelfs dan had hij nog niet door dat TR en TL niet dezelfde band is.

Ik vind het onbegrijpelijk dat zo'n product op de markt kan komen, de gevaren zijn toch duidelijk. Je kan wel zeggen dat het de consument zijn fout is maar in de supermarkt staat de white spirit ook met reden niet tussen de flessen water.
 
Exact dit.
Overlaatst nog zo een geweldig verhaal gehoord van iemand met hookless velgen van Giant. In hun lijst met compatibele banden staat de GP5000s TR, die gast installeerde de GP5000 TL ... Eerste rit band van de velg gevlogen, tweede rit band van de velg gevlogen. Zelfs dan had hij nog niet door dat TR en TL niet dezelfde band is.
.....
Je band zal er maar eens afvliegen in een afdaling!

Ik zie eerlijk gezegd ook niet echt de voordelen in - maakt ook voor de gemiddelde fietser vermoedelijk geen hol uit (die paar gram die je bespaart...). Ik wil ook niet elke rit checken of de banden wel op goede druk staan etc. - gewoon, gebruiksvriendelijk rijden. Hoe minder complexe systemen, hoe minder kans op problemen en hoe makkelijker om problemen te fixen. Als ik ergens onderweg pech heb, wil ik bij de eerste de beste fietsenmaker onderweg een bandje (of wat dan ook) kunnen kopen waardoor ik gewoon verder kan fietsen.
Racefietsen (en mtb's) worden steeds complexer; zelfs instap-modellen hebben vaak al volledig ingewerkt kabels etc, dat drijft de prijs serieus op, niet enkel op vlak van aankoop maar ook qua onderhoud achteraf (en uiteraard, altijd specifieke onderdelen vereist). Ik vind dat persoonlijk echt geen goede evolutie, zeker voor de gemiddelde amateur hangen er quasi enkel nadelen aan vast.
[/ouwezakkenrant]
 
Het grote voordeel van hookless is dat het beduidend minder kost om te fabriceren, maar dat het mits voldoende marketing toch aan dezelfde prijs kan worden verkocht!

Op een deftige mountainbikevelg betrouw ik het nog - heb er al iemand de Silk Road Mountain Race mee zien uitrijden op een fiets die ik toevallig ook deels gemonteerd had, en Gerrit Gaastra gebruikt ze voor idworx reisfietsen. Op een koersfiets betrouw ik het (met enige zin voor overdrijving, want het is niet totaal disfunctioneel) voor geen meter. Betrouwen op de productiestandaarden van buitenbanden terwijl die notoir variabel zijn? Doe ik uiteindelijk liever niet. Zelfs in mijn directe omgeving heb ik al weet van een paar miskleunen.
 
Laatst bewerkt:
Domme vraag waarschijnlijk, maar is een fietsendrager een geldig accesoire bij een fiets lease? Heb nog €600 budget deze maand de spenderen omdat ik nooit onderhoud heb laten doen (doe ik zelf). Bestaat ergens een lijst van toegestane zaken?
 
Domme vraag waarschijnlijk, maar is een fietsendrager een geldig accesoire bij een fiets lease? Heb nog €600 budget deze maand de spenderen omdat ik nooit onderhoud heb laten doen (doe ik zelf). Bestaat ergens een lijst van toegestane zaken?

Wat is je leasemaatschappij?
Met het pasje van lease a bike kan je bij van Eyck alles kopen van de winkel, en andere fietsenmakers en winkels ook.
Zal bij andere maatschappijen ook wel geen probleem zijn lijkt me.

En van Eyck verkoopt ook fietsendragers.
 
Heb m'n eerste fiets gekocht, een Cannondale Topstone 1 (2022).
Stond in mooie korting dus die kon ik niet laten liggen.
Nu wat gewoon worden en feeling krijgen, in de toekomst is het de bedoeling om meerdaagse tochtjes te doen 😇
Veel plezier ermee!
Nu nog allerlei veel te dure zakjes :oi22:
 
Heerlijk fietsweertje vandaag. De eerste dag buiten voor mij =)
Wel nog een modderige ondergrond natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan