De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik ben het daar echt helemaal niet mee eens eigenlijk :)

Met 275-300w FTP haal je dat. Ik kom tegenwoordig (denk ik) niet meer aan dat FTP, en ik haal het. Voor de meesten tussen de 3,5 en 4w/kg dus.

ftp-table.png

Als je dan dit tabelletje erbij neemt, ben je moderate. Hoogstens “good”. Een ex-wielrenner zal dan toch excellent of op zijn minst very good moeten zijn, of hij heeft geen plek in een race.

Ook mijn ervaring. Iemand die een beetje traint kan dat halen met zijn tong tussen zijn spaken. Maar een beetje wielrenner knalt daar toch echt eenvoudigweg nog een paar km/u bij.

Hartslag van 160 gemiddeld, wat is je max HR ?

Kunnen praten is relatief.
Alsook, ik heb een ftp van 3,6 wkg, zit net boven de 250 watt. Als ik 34 kmh een uur lang rij dan is dat toch serieus temporijden.

Ik heb eens gekeken op Strava, mijn laatse rit van 60km aan 33 gemiddeld heb ik gehaald met een gemiddeld wattage dat overeenkomt met 2,63w/kg

Dus zeker een doenbare snelheid als je een beetje conditie hebt. Wel op biljartvlakke wegen, zo goed als geen kruispunten, lichten ander tijdverlies.

Is natuurlijk wel met een giant op een canyon zal dat 3,6w/kg zijn :unsure:

Laatst bewerkt:
Wel Castelli kledij , en in de beugels zitten. De sensor staat goed ingesteld. Ik eet gewoon energierijk voor vertrek. Dit is inderdaad stevig doorpullen, voor mij is dit dan ook tegen mijn maximum aan, profs zullen daar eens met lachen.

Castelli maakt verschillende soorten kledij. Ze hebben ook een endurance lijn die heel los zit en allesbehalve aero is.

Op voorhand moet je ook voldoende eten. Maar een beetje de standaard is per uur 60g koolhydraten in te nemen tijdens het fietsen surplus.
Hangt van veel af dus laat ons uitgaan van het feit absolute minimum van 30g dan moet je voor een rit van 3u dus 90g koolhydraten innemen of het equivalent van 4,5 gel.

En als ik het goed begrijp rij je dus vaak tegen het maximum aan?
Ik ben het daar echt helemaal niet mee eens eigenlijk :)

Met 275-300w FTP haal je dat. Ik kom tegenwoordig (denk ik) niet meer aan dat FTP, en ik haal het. Voor de meesten tussen de 3,5 en 4w/kg dus.

ftp-table.png

Als je dan dit tabelletje erbij neemt, ben je moderate. Hoogstens “good”. Een ex-wielrenner zal dan toch excellent of op zijn minst very good moeten zijn, of hij heeft geen plek in een race.

Ook mijn ervaring. Iemand die een beetje traint kan dat halen met zijn tong tussen zijn spaken. Maar een beetje wielrenner knalt daar toch echt eenvoudigweg nog een paar km/u bij.

Wel met die nuance dat we spreken over gemiddelde snelheid. Ik verpink geen seconde om 32km/h te rijden. Maar als het een beetje oploopt dan wordt dat toch al een lastigere zaak en elke keer ik moet afremmen duik je onmiddellijk onder de 30. En al zeker als we gaan spreken over rijden in zone 2, dan mag er toch al wat wind in de rug zitten en moet het vlak zijn wil je boven de 30 rijden.

De vraag is niet of je dat kan, want uiteraard dat kan je. Mijn FTP is zo hoog en ik brommer ook wel regelmatig tegen 35-42km/h rond.
De vraag is kan je dat op een gemiddelde basis over een tijdsduur zeer lang blok of over de totale rit van 3u. Is dat realistisch.

Gisterenavond de Garmin 840 besteld en wordt vandaag geleverd.
En eind van de maand een afspraak staan voor een bikefitting.

Gisteren de eerste keer 60km gefietst.
Had al 2 x 46 gereden en 2 x 30 dus na 10 jaar gestopt te zijn ben ik weer on track

Over de snelheidsdiscussie, net ergens (in een filmpje op youtube) gezien dat bv tijdens het kampioenschap van Oost-Vlaanderen voor de u17 (hier net achter mijn deur, op 5 mei) het wedstrijdgemiddelde 41,93km/u bedroeg. Over 8 ronden van 8,2 km. Best zot.

Nieuwe wieltjes al ontvangen en just gemonteerd. Kreeg wel mijn beide banden niet geseat. Ik doe mijn doos weg en zie de rim tape in de doos. Gemonteerd zonder rim tape, geen wonder dat ik ze niet goed kreeg 🙈.
Morgen eens opnieuw doen want heb er nu geen zin meer in.

IMG-20240516-WA0001.jpg

Over de snelheidsdiscussie, net ergens (in een filmpje op youtube) gezien dat bv tijdens het kampioenschap van Oost-Vlaanderen voor de u17 (hier net achter mijn deur, op 5 mei) het wedstrijdgemiddelde 41,93km/u bedroeg. Over 8 ronden van 8,2 km. Best zot.
Ik heb mij ook al afgevraagd tot welke leeftijd ik de bese rijders zou kunnen afhouden, op een extreem geval na dan misschien.
U17 wist ik wel dat ik die nooit zou kunnen volgen.

U15 dan maar? Nog vol aan't puberen, maar. .. no idea

Echt tactisch koersen die mannekes ook nog niet, dus hun gemiddelde fluctueert zeer naargelang wie aanwezig is.

@snelheidsdiscussie, net uit winterstop 2u aan 32,5 km/u gem. Deftige fiets kopen, dan lukt dat allemaal = #PINARELLOFOREVER

Ik heb mij ook al afgevraagd tot welke leeftijd ik de bese rijders zou kunnen afhouden, op een extreem geval na dan misschien.

Ik heb gisteren een U8 helemaal in de vernieling kunnen rijden. De typische excuses van 'maar papa mijn versnellingen haperen precies een beetje en ik vond de weg niet meer' kwamen weer snel naar boven toen hij 40min na mij en onderkoeld thuiskwam, maar dat pakt niet bij mij.

Als je wat in groep/ peloton kan rijden kan je met die mannen wel mee hoor.
Snelheid is niet zozeer het probleem maar die versnellingen constant.

Als je wat in groep/ peloton kan rijden kan je met die mannen wel mee hoor.
Snelheid is niet zozeer het probleem maar die versnellingen constant.
en denken dat het slim is om 'achteraan uit de wind' te zitten... en elke fucking bocht aan de rekker.

328 keer op een rit peak power

Terug
Bovenaan