Vloerpas is bij ons getekend aan de voordeur. Hoe kan ik nu in andere ruimtes op onze benedenverdieping controleren of de ramen (verzonken) op de juiste hoogte werden geplaatst?

Ik wil dus graag vergelijken met de vloerpas en dus niet gewoon de hoogte meten vanaf de betonnen welfsels. De welfsels liggen volgens onze architect niet overal op dezelfde hoogte.
De goedkoopste optie zal een slangwaterpas zijn.
In weze een doorzichtige darm die je vult met water.

Als er geen lucht in het systeem zit, staat het water aan het begin van de darm op dezelfde hoogte als bij het einde.
Je kan dan 1 einde aan de voordeur houden en met het andere einde ergens anders gaan controleren. Je moet wel met 2 zijn.

Of een laser gebruiken met peilstok.

Hier eerst een slangwaterpas gebruikt om alles uit te zetten. Na wat oefenen en ijken met de Misses allemaal goed gelukt. Daarna toch is een deftige laser gaan huren om te valideren, was uit onzekerheid omdat het de eerste keer was. Maar uiteindelijk niks aangepast.

Daarna heeft de chapper het met een laser gemeten en zat er op 14 meter maar 1-2mm naast. (toch een trots momentje)
 
Laatst bewerkt:
De goedkoopste optie zal een slangwaterpas zijn.
In weze een doorzichtige darm die je vult met water.

Als er geen lucht in het systeem zit, staat het water aan het begin van de darm op dezelfde hoogte staan als bij het einde.
Je kan dan 1 einde aan de voordeur houden en met het andere einde ergens anders gaan controleren. Je moet wel met 2 zijn.

Of een laser gebruiken met peilstok.

Hier eerst een slangwaterpas gebruikt om alles uit te zetten. Na wat oefenen en ijken met de Misses allemaal goed gelukt. Daarna toch is een deftige laser gaan huren om te valideren, was uit onzekerheid omdat het de eerste keer was. Maar uiteindelijk niks aangepast.

Daarna heeft de chapper het met een laser gemeten en zat er op 14 meter maar 1-2mm naast. (toch een trots momentje)
Over die afstand kan je er vanuit gaan dat je gewoon even correct zat als de chapper. 1mm op 14m, dat is al minder dan de afwijking van de laser zelf.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Secj
Je kan dat stukje metselwerk van 10cm naast uw poort afbreken en uw poort volledig achter de slag zetten, kan je nog een +-10 cm winnen bij de inrit. Verder is de enige oplossing de muur van de eetruimte afbreken en wat meer naar rechts plaatsen, zo kan je de poort wat breder maken.
Lijkt me vrij logisch allemaal en eerder vreemd dat je focust op de diepte ipv de breedte die toch wel een vrij bepalende factor is als ik die garage zie :p
Uiteindelijk gaan we de bouwaanvraag aanpassen -is toch nog niet ingediend- en de garage afbreken om het 3m naar achter te verschuiven. We kunnen het niet naar links plaatsen omdat het al op de scheidingslijn staat, dus ik moet plaats hebben om met de auto een klein beetje te manoeuvreren.

Tegelijkertijd verbreden naar 3.5m en diepte van 8.5m. Zo is er genoeg plaats voor een wasplaats met douche. Ik speel met het idee om een outdoor gym in de tuin te plaatsen.

Ik wil er later geen spijt van hebben dat ik een garage heb dat net niet groot genoeg is om een wagen in te zetten. We gaan ze dan deze zomer al afbreken zodat we het hoofdgebouw deftig kunnen afwerken. Tijdelijk komt er dan zo'n kot op de beton plaat van de toekomstige garage: https://nl.vente-unique.be/p/tuinhuis-van-behandeld-hout-5-m2-dikte-28-mm-gibson-merk-van-expertland
 
Laatst bewerkt:
binnen enkele maanden komen ze hier de vloer vernieuwen en vvw leggen .ik heb de opdracht gekregen van onze aannemer om eens ergens een tegel uit te kloppen en de bestaande chappe een stukje uit te graven om te zien hoe diep we geraken voor te kunnen bepalen hoeveel isolatie er in kan, en hoeveel bestaande isolatie er al in zit.

zo gezegd zo gedaan maar ik zit hier nu al 30 min met een bijtel en hamer schuin in een voeg te kloppen tegen 200 per uur en ik ben de volle 3 centimeter voeg kwijt en van mijn tegel vliegen er enkel brokjes van nog geen milimeter groot. het enige resultaat tot nu toe is zeer tintelende handen en wat vonken :D Ik doe duidelijk iets verkeerd want ik lees op het internet dat er mensen zelf zonder breekhamer hun volledige woning met hamer en beitel op een dag of 2 los krijgen....

iemand tips?
 
binnen enkele maanden komen ze hier de vloer vernieuwen en vvw leggen .ik heb de opdracht gekregen van onze aannemer om eens ergens een tegel uit te kloppen en de bestaande chappe een stukje uit te graven om te zien hoe diep we geraken voor te kunnen bepalen hoeveel isolatie er in kan, en hoeveel bestaande isolatie er al in zit.

zo gezegd zo gedaan maar ik zit hier nu al 30 min met een bijtel en hamer schuin in een voeg te kloppen tegen 200 per uur en ik ben de volle 3 centimeter voeg kwijt en van mijn tegel vliegen er enkel brokjes van nog geen milimeter groot. het enige resultaat tot nu toe is zeer tintelende handen en wat vonken :D Ik doe duidelijk iets verkeerd want ik lees op het internet dat er mensen zelf zonder breekhamer hun volledige woning met hamer en beitel op een dag of 2 los krijgen....

iemand tips?
Ne pikeur huren
 
Vorige week dus eerste afspraak gehad met de architect voor aanbouw + aanpakken van de zolder (al dan niet volledige verdieping of adhv dakkapel).
Daar begon hij over een warmtepomp en daarbij horende extra isolatiemaatregels.
Dat heeft ons wel wat aan het denken gezet (als we nu gaan verbouwen, kunnen we het beter ineens deftig doen). Al weet ik niet of onze buitenmuren voldoende geïsoleerd zijn (nu enkel opgespoten met van die zwarte bolletjes).
Wat je tegenwoordig vaak ziet is dat men buitenkant isoleert en dan nieuwe steen voor zet? Of zijn er andere mogelijkheden? Iemand ervaring mee?

Lijkt me esthetisch gezien ook een raar zicht omdat uw buitenmuur ineens tientallen cm dikker wordt?
Soit, nog veel vragen dus :oink:

Eerste gedacht is altijd: laat ons eerst zien dat de aanbouw en zolder budgettair mogelijk is. Maar loont toch ook eens de moeite om wat futureproof te denken nu we toch gaan breken!
(Hebben we al: driedubbel glas, spouwmuurisolatie, plafond in kruipkelder opgespoten met PUR, zoldervloer opgespoten met PUR, ventilatiesysteem D, dak garage voorzien voor zonnepanelen)
 
  • Leuk
Waarderingen: zaj
De tegel in stukken slaan met zoiets:

AIG1968352.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vloertje dat opgeschuurd is. Dennenhout. Hoe en met welk product kan ik dat nu makkelijk(liefst niet machinaal) en niet te duur behandelen? Behandelen voor gebruik bedoel ik dan. Kleur mag naturel blijven.
Ik weet niet of dit 'te duur' is, maar wij hebben voor een naturelkleur van onze grenen wanden Woca Master Colour Oil (wit) gebruikt, te verkrijgen bij Tintelijn in Gent. Zit een witpigment in dat de verdonkering door de olie compenseert, resultaat is bijna geen kleurverschil.
 
Vorige week dus eerste afspraak gehad met de architect voor aanbouw + aanpakken van de zolder (al dan niet volledige verdieping of adhv dakkapel).
Daar begon hij over een warmtepomp en daarbij horende extra isolatiemaatregels.
Dat heeft ons wel wat aan het denken gezet (als we nu gaan verbouwen, kunnen we het beter ineens deftig doen). Al weet ik niet of onze buitenmuren voldoende geïsoleerd zijn (nu enkel opgespoten met van die zwarte bolletjes).
Wat je tegenwoordig vaak ziet is dat men buitenkant isoleert en dan nieuwe steen voor zet? Of zijn er andere mogelijkheden? Iemand ervaring mee?
(Hebben we al: driedubbel glas, spouwmuurisolatie, plafond in kruipkelder opgespoten met PUR, zoldervloer opgespoten met PUR, ventilatiesysteem D, dak garage voorzien voor zonnepanelen)
Wij hebben er nieuwe steen voorgezet. Het effect is dat je muren inderdaad erg dik worden, maar dat vonden wij absoluut niet erg.
Op deze afbeeldingen zie je wat voor effect dat geeft, de dagkanten van de raamopeningen worden erg breed. In totaliteit wsl iets van 70cm buitenmuur.
Da's natuurlijk wel een situatie waarbij het schrijnwerk voorzien is op de nieuwe situatie, dus de dagkant is vooral langs binnen erg breed.
Als ik je goed versta zouden jullie dus het schrijnwerk behouden zodat jullie schrijnwerk van buiten gezien 'dieper' komt te zitten? Dan weet ik niet hoe haalbaar dat technisch wordt. Vooral de detaillering aan de dagkanten van de ramen lijkt me tricky. In elk geval zou ik dan niet voor een holle spouw opteren, maar ofwel isolatie+crepi of isolatie+geplakte steenstrips, om de dikte te beperken.
 
Wij hebben er nieuwe steen voorgezet. Het effect is dat je muren inderdaad erg dik worden, maar dat vonden wij absoluut niet erg.
Op deze afbeeldingen zie je wat voor effect dat geeft, de dagkanten van de raamopeningen worden erg breed. In totaliteit wsl iets van 70cm buitenmuur.
Da's natuurlijk wel een situatie waarbij het schrijnwerk voorzien is op de nieuwe situatie, dus de dagkant is vooral langs binnen erg breed.
Als ik je goed versta zouden jullie dus het schrijnwerk behouden zodat jullie schrijnwerk van buiten gezien 'dieper' komt te zitten? Dan weet ik niet hoe haalbaar dat technisch wordt. Vooral de detaillering aan de dagkanten van de ramen lijkt me tricky. In elk geval zou ik dan niet voor een holle spouw opteren, maar ofwel isolatie+crepi of isolatie+geplakte steenstrips, om de dikte te beperken.
Klopt, gezien ramen en deuren een jaar of 5 geleden vernieuwd zijn geweest en we geen totaalrenovatie van plan zijn.
 
Ik vind de positie van de deuren wel wat gek. De deur ter hoogte van de auto gaat nooit gebruikt worden denk ik. Bij het legen van de koffer of ets in de garage gaan zetten/pakken pak je automatisch de garagepoort want die sluit met een drukknop. En als je ze zou naar binnen laten draaien, draait ze op dit plan verkeerd want ze verhindert je om naar het stockagedeel te stappen. Als je uw fiets wil wegzetten moet ge volledig rond en telkens uw fiets bijtrekken als je rond de hoek komt. Tenzij er achter de woonst ook toegang is natuurlijk.
 
en gezien deuren een stuk duurder zijn dan ramen....
Lijkt me handiger om beide deuren als raam te voorzien en het achterste raam als deur. Daarnaast, zoals de voorste deur open gaat, heb je er werkelijk niets aan.
 
Terug
Bovenaan