Wij hebben onlangs ook een totaalrenovatie gekocht, maar nu heb ik toch enkele vragen omtrent het isoleren van de buitengevel.

De architect raadde aan om de huidige buitengevel volledig te verwijderen, dan te isoleren en dan een nieuwe gevel te metsen. Stel dat we de tegen de huidige buitengevel isolatie zouden zetten en dan zouden afwerken met crepi zou dit volgens hem nooit zo goed isoleren omdat er altijd luchtcirculatie zou zijn in de bestaande spouw.

Ik kan er ergens inkomen, maar langs de andere kant pakt ge het huis volledig opnieuw in met isolatie + nieuwe gevel en maakt wordt de spouw langs boven dicht gemaakt. Hoe kan er dan nog luchtcirculatie zijn?

Spouw kan toch ook opgevuld worden?

Moest het verschil in kostprijs kleiner zijn, zou ik een nieuwe gevel laten metsen omdat ik dit sowieso mooier vind, maar het gaat toch om een aanzienlijk verschil.
Opvullen van de spouw kan inderdaad, maar dit gaat nooit zo'n goed resultaat geven als volledig nieuwe isolatie en gevelafwerking.
Het opvullen van de spouw heeft als bijkomend nadeel, dat na een jaar of 5-6 de isolatie kan gaan verzakken en je dus alsnog met slecht/niet geïsoleerde delen zit. Na isoleren is eigenlijk slechts een pleister op de wonde.
Na isoleren + crepi, kan voor dampspanningen zorgen. dat betekend vocht in je muur, en dat is nefast voor de isolatie waarde.
Volledig de facadesteen weghalen en nieuwe isolatie + gevelsteen(strips) of crepi is inderdaad een stuk duurder, maar aann het einde van de rit wel 1000x beter.
Hou er wel rekening mee dat als je de facade wegbreekt, nieuwe isolatie steekt en een echte gevelsteen er voorzet, de kans ongeveer 99% is dat de fundering ook verbreed moet worden.
 
Palen kloppen ze er ook wel eens in. Mijn vorige omheining klopte die er minstens 1 meter diep in. Die deed dat dan met een machine uiteraard.

Heb ook al gehoord dat, dat soms beter is. Zo blijft het zand rond u paal vast en vangt die beter zijwaartse krachten op.
Anders moeten ze een put graven en nadien terug dicht gooien en is dat zand rond de paal niet meer zo vast. Uiteindelijk hebben de palen vooral zijwaartse krachten te voortduren.

Had het hier al eens gepost maar wij zijn vorige week akkoord gegaan met een offerte.
Is €32/m excl btw. Zwarte omheining 1,8m hoog, om de 2 meter een buis en met bovenhuis. Zonder betonplaat.

Normaal vullen ze dat toch op met beton?
 
Wij gaan ons afsluiting vernieuwen, mede omdat één van onze honden nogal een ontsnappingskoning is. (Kheb da hier al eens vermeld denk ik)

Ondertussen enkele offertes ontvangen:
Een draad van 1.8m hoog in een L-vorm (dus 1 hoek) met één zijde van 1034cm en een zijde van 848cm. 1 kant zal bevestigd moeten worden aan een muur, en de andere aan een paal van een reeds bestaande afsluiting in tennisdraad. Vergelijkbaar aan deze foto, maar zonder boordstenen.

Tennisdraad.jpeg

(Alle prijzen incl 21% btw)
1) Enkel materiaal, geleverd, om zelf te plaatsen: 820€
2) Leveren en plaatsen: 912€
3) Leveren en plaatsen: 1537,12€
4) Leveren en plaatsen: 1706,39€

Alle offertes gekregen puur via mail op basis van een schets en foto's. Enkel 4 is even langsgeweest aangezien die in onze straat woont.
Optie 2 ziet er met voorsprong het meest interessant uit, maar aangezien het verschil met de anderen toch groot is vraag ik me af of er iets niet klopt. Zijn offerte is niet zo gedetailleerd, en vermeld niet dat het met bovenbuis is, en of de palen gebetonneerd worden. Maar het is iemand die "alleen" werkt, en is iemand die in via via ken en me is aangeraden. Opties 2 en 3 zijn firma's met meerdere werknemers.

Kga 2 misschien best een mailtje sturen denk ik...
Hier was het (twee jaar geleden intussen) 44 euro/m excl btw, 1.8m, zwarte palen om de 2m, bovenbuizen, zwarte tennisdraad, betonplaten, ééin kant vast te maken aan een muur (goedkoper dan een extra paal wellicht). Offerte die de buren hadden gevraagd, uit gemak niet verder gezocht en gewoon akkoord gegaan.
 
Normaal vullen ze dat toch op met beton?
Ja sommige vullen dan bv maar de onderste 30cm op met beton en de rest zand. Dat ze volledig opgieten met beton ben ik nog niet veel tegengekomen.

Zoals je vaak ziet bij verkeersborden die omver liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ja sommige vullen dan bv maar de onderste 30cm op met beton en de rest zand. Dat ze volledig opgieten met beton ben ik nog niet veel tegengekomen.

Zoals je vaak ziet bij verkeersborden die omver liggen.
Hier hebben ze het volledig opgevuld met beton alleszins :)
 
Voor de mensen met verbouwlening aanvragen
De dame terplaatse bij interwaas vertelde me day aanvragen vanaf 1 feb op 2.25% staan

Kzit nog bij de goeie met 0%
 
Ik ben deze week begonnen met de afwerking van mijne bureau. Gewerkt met leemverf op de plafond, en de gyproc aan het bezetten met leemstuc. Dat laatste is echt plezant om mee te werken, ge kunt daar mee knoeien op uzelf of op de vloer, gewoon met een natte spons overheen gaan en tis weer in orde. Als er een stuk minder goed gelukt is, gewoon met de plantenspuit een beetje nat maken en opnieuw terug uitstrijken. Leemverf moet wat mij betreft ook niet onder doen voor klassieke verf, werkt even goed.

Ook achteraf het gereedschap kuisen is een fluitje van een cent, gewoon wat afspoelen met water en klaar.
 
Ik heb een vloertje dat opgeschuurd is. Dennenhout. Hoe en met welk product kan ik dat nu makkelijk(liefst niet machinaal) en niet te duur behandelen? Behandelen voor gebruik bedoel ik dan. Kleur mag naturel blijven.
 
Voor de mensen met verbouwlening aanvragen
De dame terplaatse bij interwaas vertelde me day aanvragen vanaf 1 feb op 2.25% staan

Kzit nog bij de goeie met 0%
Wanneer heb jij het aangevraagd? Hier 1/01/2023 maar nog steeds niets gehoord.. (regio Antwerpen)
 
Aanvraag 7/12
Bevestiging dat alles in orde was 12/1

Bevestiging afspraak 25/1
Afspraak was vandaag

Dit allemaal via interwaas. Die doen de aanvragen voor het waasland. Ze hebben een online tool waar je de aanvraag wat gemakkelijker kan aanvragen. ( was blijkbaar de eerste die het gebruikt 😬)

Ze hebben het heel druk. Denk dat 8weken wachttijd niet abnormaal is
 
Aanvraag 7/12
Bevestiging dat alles in orde was 12/1

Bevestiging afspraak 25/1
Afspraak was vandaag

Dit allemaal via interwaas. Die doen de aanvragen voor het waasland. Ze hebben een online tool waar je de aanvraag wat gemakkelijker kan aanvragen. ( was blijkbaar de eerste die het gebruikt 😬)

Ze hebben het heel druk. Denk dat 8weken wachttijd niet abnormaal is
Ik wacht nog steeds op bevestiging dat alles ok is, aanvraag is verstuurd op 16/01, zou wel mogen gaan komen nu. Uiteraard ook via online tool gedaan
 
Mailtje teruggekregen van nr2, is incl boven paal en in beton. Komt op 48€m2 incl btw.
Straks offerte tekenen en terugsturen dan...



Aanvraag 7/12
Bevestiging dat alles in orde was 12/1

Bevestiging afspraak 25/1
Afspraak was vandaag

Dit allemaal via interwaas. Die doen de aanvragen voor het waasland. Ze hebben een online tool waar je de aanvraag wat gemakkelijker kan aanvragen. ( was blijkbaar de eerste die het gebruikt 😬)

Ze hebben het heel druk. Denk dat 8weken wachttijd niet abnormaal is

Ik wacht nog steeds op bevestiging dat alles ok is, aanvraag is verstuurd op 16/01, zou wel mogen gaan komen nu. Uiteraard ook via online tool gedaan

Hier ook via de online tool aangevraagd op 9/01. Nog niets gehoord..
 
1) Ik heb recent een nieuwe voordeur en een raam laten plaatsen, mogelijk kom ik in aanmerking voor "Mijn Verbouwpremie". Ik heb een tweetal weken geleden het "attest aannemer" (dat wordt gevraagd) via mail overgemaakt aan de aannemer maar nog geen reactie ontvangen van de aannemer.
Stel dat die weigeren om dat te vervolledigen, zou dat voor problemen geven voor de premie aan te vragen?
Ik heb offerte, en de 3 facturen (was eerst 30 % betalen, dan 60 % en na de werken de resterende 10 %) en indien gewenst betalingsbewijzen.

2) Ik las hier iemand met EPDM vraag, en dat zet mij ertoe om hier ook maar de vraag te stellen.
Het huidige plat dak aan de keuken en wc bestaat momenteel uit roofing, echter in januari bij hevige regenval en wind toch sporen van lekkage gehad. De dakwerker (wiens oordeel ik blind vertrouwde) gaf de suggestie om de roofing te behouden als dampscherm, dan 12 cm PUR isolatie en dan af te werken met EPDM. Daarmee zou het dak hersteld worden en nog beter geïsoleerd zijn op de koop toe.
Dat klinkt logisch, normaal? Of is zijn werkwijze niet logisch?
 
Ik ben deze week begonnen met de afwerking van mijne bureau. Gewerkt met leemverf op de plafond, en de gyproc aan het bezetten met leemstuc. Dat laatste is echt plezant om mee te werken, ge kunt daar mee knoeien op uzelf of op de vloer, gewoon met een natte spons overheen gaan en tis weer in orde. Als er een stuk minder goed gelukt is, gewoon met de plantenspuit een beetje nat maken en opnieuw terug uitstrijken. Leemverf moet wat mij betreft ook niet onder doen voor klassieke verf, werkt even goed.

Ook achteraf het gereedschap kuisen is een fluitje van een cent, gewoon wat afspoelen met water en klaar.
Bedankt om dit te melden. Denk er in de toekomst aan om ook meer ecologischer te werken.
 
Dat ze dit ruim voor het moment van het spuiten van de PUR hadden kunnen constateren en daar dan naar gehandeld hadden.
Heeft weinig zin op deze manier. Als ze zien dat de 7cm zeker neit zal lukken, hadden ze dit beter in zijn geheel niet gedaan en de tijd en middelen besteed aan een alternatief voorstel. Dit is wel een kemel van de Architect.
Als het bij die 1-2cm blijft, kun je beter niet gaan voor vloerverwarming, daar je heeel veel warmte gaat verliezen naar de (kruip)kelder toe.

als onder de volledige woning een kruipkelder is van effectief die 80cm, is dit relatief makkelijk na te isoleren van onder met icynene
 
Dat ze dit ruim voor het moment van het spuiten van de PUR hadden kunnen constateren en daar dan naar gehandeld hadden.
Heeft weinig zin op deze manier. Als ze zien dat de 7cm zeker neit zal lukken, hadden ze dit beter in zijn geheel niet gedaan en de tijd en middelen besteed aan een alternatief voorstel. Dit is wel een kemel van de Architect.
Als het bij die 1-2cm blijft, kun je beter niet gaan voor vloerverwarming, daar je heeel veel warmte gaat verliezen naar de (kruip)kelder toe.

als onder de volledige woning een kruipkelder is van effectief die 80cm, is dit relatief makkelijk na te isoleren van onder met icynene
thxs voor de feedback. heb mijn post ondertussen wel al verwijderd. blijkt dus dat er 3a4cm pur is.. we zullen het maar zo laten en achteraf bij isoleren via de kelder vrees ik
 
In onze totaalrenovatie gaan wij vloerverwarming over heel het gelijkvloers hebben, maar er is wel een stuk (+-32m², inclusief bureau) waar een kruipkelder onder is die maar 50cm hoog ofzo is en de vloerhoogte ook nog maar eens 5-7cm max is (vloerplaats tot gietvloer).

Moet ik mij hier zorgen over maken? Ik denk dat de kruipkelder te laag is om iets zinnig qua isolatie daar in te krijgen? De rest van het huis heeft natuurlijk wel de nodige vloerisolatie etc. (gevels ook geisoleerd langs buiten)
 
Vloerpas is bij ons getekend aan de voordeur. Hoe kan ik nu in andere ruimtes op onze benedenverdieping controleren of de ramen (verzonken) op de juiste hoogte werden geplaatst?

Ik wil dus graag vergelijken met de vloerpas en dus niet gewoon de hoogte meten vanaf de betonnen welfsels. De welfsels liggen volgens onze architect niet overal op dezelfde hoogte.
 
Terug
Bovenaan