De Rode Duivels - het Tedesco tijdperk

Ik heb toch een serieus dubbel gevoel bij Hazard. Er wordt nu nogal eenzijdig lyrisch gedaan en overal haalt men graag 2018 naar boven en dan vooral die match tegen Brazilië en dat snap ik. Maar diezelfde media die 2 weken geleden nog zaten te zeuren over het overdreven optimisme van Martinez altijd doen nu toch eigenlijk wel net hetzelfde. Zijn interland carriere bestaat uiteindelijk uit 126 caps en die waren in alle eerlijkheid verre van allemaal op dat WK18 niveau. Niet alleen post-2018 maar ook daarvoor al... die 33 goals lijken als statistiek bv best leuk maar als je even die 10 penalty's buiten beschouwing laat zijn dat nu ook niet de stats die je van een speler van het niveau dat er vaak van gemaakt werd mag verwachten.

Er wordt nu over zijn altijd laconieke gedrag nogal vlot over gegaan van 'lolbroek' tot 'ontwapenende persoonlijkheid' maar ik zou het eerder als gebrek aan beroepernst durven omschrijven. Vandenbempt zegt nu bv "Hazard is het voorbije anderhalf jaar te weinig voetballer geweest."... maak daar maar gerust 3 jaar van. Hij 'speelt'/zit al in Madrid van 2019... het is een publiek geheim dat hij daar met redelijk wat overtollige kilo's aankwam. Een transfer maken van €100M en dan niet scherp bij u nieuwe club arriveren dat vind ik een beetje het equipvalent van veranderen van werkgever en op uwen eerste dag in u zwembroek aankomen.

Dus... beste speler die we in België ooit gehad hebben? Nah, er zijn er in de huidige generatie alleen al die beter zijn. In alle eerlijkheid had hij waarschijnlijk intrinsiek wel de fysieke kwaliteiten om de allerbeste te zijn maar daarvoor staat er gewoon niet de juiste kop op.

Goede zaak dat hij stopt dus. Ik zie Hazard gewoon zijn contract nog uitdoen bij Real om dan te zeggen "het hoeft niet meer, tis goed geweest". Echt nog voetballen op niveau (top 5 competities Europa) dat zie ik niet meer gebeuren.
Nu ben ik eens benieuwd of er nog zijn die de eer aan zichzelf gaan houden of ze eerst nog een zetje van de nieuwe bondscoach nodig hebben. Looking at you Axel :unsure:
Lijkt me een realistisch verhaal. Als clubspeler was Hazard jarenlang een geweldige klassespeler die enkele seizoenen dat ook nog wist te koppelen aan een goed rendement.

Als speler voor de nationale ploeg valt het qua statistieken gewoon erg tegen. Op de vraag 'wat is zijn belangrijkste goal voor België geweest?' moet denk ik iedereen het antwoord schuldig blijven. Op 5 tornooien: 2 goals tegen Tunesië waarvan 1 penalty, 1 goal tegen Hongarije en 1 tegen Engeland.

Dat was het. Meer niet. Goed, misschien nog een paar aardige assists maar dat zijn gewoon geen statistieken om echt bij de grote Belgische spelers te mogen horen. Ik vind spelers uit de jaren '80 als Scifo (als ik enkel naar de nationale ploeg kijk) dan toch indrukwekkender.

En om een goede prestatie (maar zonder enig rendement) tegen Brazilië nou te vergelijken met Ronaldinho in Bernabeu. :D Dat lijkt me wel heel gekleurd.
 
Lijkt me een realistisch verhaal. Als clubspeler was Hazard jarenlang een geweldige klassespeler die enkele seizoenen dat ook nog wist te koppelen aan een goed rendement.

Als speler voor de nationale ploeg valt het qua statistieken gewoon erg tegen. Op de vraag 'wat is zijn belangrijkste goal voor België geweest?' moet denk ik iedereen het antwoord schuldig blijven. Op 5 tornooien: 2 goals tegen Tunesië waarvan 1 penalty, 1 goal tegen Hongarije en 1 tegen Engeland.

Dat was het. Meer niet. Goed, misschien nog een paar aardige assists maar dat zijn gewoon geen statistieken om echt bij de grote Belgische spelers te mogen horen. Ik vind spelers uit de jaren '80 als Scifo (als ik enkel naar de nationale ploeg kijk) dan toch indrukwekkender.

En om een goede prestatie (maar zonder enig rendement) tegen Brazilië nou te vergelijken met Ronaldinho in Bernabeu. :D Dat lijkt me wel heel gekleurd.

Hazard is nooit een echte goal getter geweest. Misschien dat zijn aantal 'geslaagde dribbels' wel een record is bij de nationale ploeg?

Eden was vroeger gewoon ongrijpbaar als hij de bal had. Tenzij hij foutief werd afgestopt.
Zo heeft hij een grote invloed gehad op veel wedstrijden bij de rode duivels, want met zo iemand kan je echt wegen op een defensie. (veel vrije trappen, bal in de ploeg houden, gele kaarten voor verdedigers, ruimte creëren voor andere spelers door zelf 3 tegenstanders aan de praat te houden enz.)

De kritiek op zijn 'efficiëntie' heeft hij denk ik zijn hele carrière al te horen gekregen. Als hij dat ook nog had, dan was het niveau Messi geweest he.
Los daarvan was hij een speler waarvoor je naar het stadion ging, die begreep dat voetbal ook entertainment moet zijn i.p.v. enkel resultaat-gebaseerd.
 
Lijkt me een realistisch verhaal. Als clubspeler was Hazard jarenlang een geweldige klassespeler die enkele seizoenen dat ook nog wist te koppelen aan een goed rendement.

Als speler voor de nationale ploeg valt het qua statistieken gewoon erg tegen. Op de vraag 'wat is zijn belangrijkste goal voor België geweest?' moet denk ik iedereen het antwoord schuldig blijven. Op 5 tornooien: 2 goals tegen Tunesië waarvan 1 penalty, 1 goal tegen Hongarije en 1 tegen Engeland.

Dat was het. Meer niet. Goed, misschien nog een paar aardige assists maar dat zijn gewoon geen statistieken om echt bij de grote Belgische spelers te mogen horen. Ik vind spelers uit de jaren '80 als Scifo (als ik enkel naar de nationale ploeg kijk) dan toch indrukwekkender.

En om een goede prestatie (maar zonder enig rendement) tegen Brazilië nou te vergelijken met Ronaldinho in Bernabeu. :D Dat lijkt me wel heel gekleurd.
Eerst klagen over te zwakke statistieken en dan afkomen met iemand die in alle statistieken slechter scoorde dan Hazard. Il fair le faire :rofl:
 
Eerst klagen over te zwakke statistieken en dan afkomen met iemand die in alle statistieken slechter scoorde dan Hazard. Il fair le faire :rofl:
Bij Scifo kijk ik naar zijn goals op toernooien. Geweldige goal tegen Uruguay in 1990. En in 1986 ook 2 keer gescoord, waaronder in de legendarische wedstrijd tegen de Sovjet-Unie. Dat spreekt dan toch meer aan dan een paar goals tegen Tunesië en Hongarije.

 
Hazard is nooit een echte goal getter geweest. Misschien dat zijn aantal 'geslaagde dribbels' wel een record is bij de nationale ploeg?

Eden was vroeger gewoon ongrijpbaar als hij de bal had. Tenzij hij foutief werd afgestopt.
Zo heeft hij een grote invloed gehad op veel wedstrijden bij de rode duivels, want met zo iemand kan je echt wegen op een defensie. (veel vrije trappen, bal in de ploeg houden, gele kaarten voor verdedigers, ruimte creëren voor andere spelers door zelf 3 tegenstanders aan de praat te houden enz.)

De kritiek op zijn 'efficiëntie' heeft hij denk ik zijn hele carrière al te horen gekregen. Als hij dat ook nog had, dan was het niveau Messi geweest he.
Los daarvan was hij een speler waarvoor je naar het stadion ging, die begreep dat voetbal ook entertainment moet zijn i.p.v. enkel resultaat-gebaseerd.
Natuurlijk is er altijd meer dan rendement. Maar tegelijkertijd is het nog steeds wel het belangrijkste waarop aanvallers beoordeeld worden.

En hij heeft dat rendement wel degelijk gehad op clubniveau, hij heeft als flankspeler bij Chelsea 5 jaar lang 15 goals per seizoen in de Premier League gemaakt. Toegegeven, daar zaten strafschoppen bij maar dat is echt een geweldig rendement voor een buitenspeler.

Om van hem die efficiëntie vervolgens niet te verwachten bij de nationale ploeg en genoegen te nemen met aardige dribbels en wat vrije trappen versieren vind ik opmerkelijk. Dan leg je de lat echt wel wat te laag. Een echte topspeler maakt ook af en toe een goal (of levert tenminste een directe assist) tegen een topland.

In termen van impact zijn er gewoon veel spelers bij België die het veel beter hebben gedaan. Zelfs al een Lukaku en De Bruyne. De Bruyne die zo'n geniale goal tegen Brazilië maakt, dat zijn doelpunten voor de eeuwigheid. En zo hebben wij ze in Nederland ook gehad met jongens als Sneijder en Robben (Van Persie minder) die ze er tegen de toplanden veel inschoten.

Overigens begrijp ik goed dat veel fans de 'voetbalstijl' van Hazard bewonderden, het was een mooie speler om naar te kijken. Maar zijn Belgische carrière is al met al gewoon niet al te speciaal geweest. @Reverz had een goed punt, 23 veldgoals is erg magertjes voor de 'beste Belgische speler ooit'.
 
Lijkt me een realistisch verhaal. Als clubspeler was Hazard jarenlang een geweldige klassespeler die enkele seizoenen dat ook nog wist te koppelen aan een goed rendement.

Als speler voor de nationale ploeg valt het qua statistieken gewoon erg tegen. Op de vraag 'wat is zijn belangrijkste goal voor België geweest?' moet denk ik iedereen het antwoord schuldig blijven. Op 5 tornooien: 2 goals tegen Tunesië waarvan 1 penalty, 1 goal tegen Hongarije en 1 tegen Engeland.

Dat was het. Meer niet. Goed, misschien nog een paar aardige assists maar dat zijn gewoon geen statistieken om echt bij de grote Belgische spelers te mogen horen. Ik vind spelers uit de jaren '80 als Scifo (als ik enkel naar de nationale ploeg kijk) dan toch indrukwekkender.

En om een goede prestatie (maar zonder enig rendement) tegen Brazilië nou te vergelijken met Ronaldinho in Bernabeu. :D Dat lijkt me wel heel gekleurd.
Scifo is waarschijnlijk de meest overroepen Rode Duivel ooit. Dat was in '94 al gene vette meer en die moest dan in '98 nog eens mee en leek daar dan te denken dat de evenaar door zijn gat liep.
Hazard is nooit een echte goal getter geweest. Misschien dat zijn aantal 'geslaagde dribbels' wel een record is bij de nationale ploeg?

Eden was vroeger gewoon ongrijpbaar als hij de bal had. Tenzij hij foutief werd afgestopt.
Zo heeft hij een grote invloed gehad op veel wedstrijden bij de rode duivels, want met zo iemand kan je echt wegen op een defensie. (veel vrije trappen, bal in de ploeg houden, gele kaarten voor verdedigers, ruimte creëren voor andere spelers door zelf 3 tegenstanders aan de praat te houden enz.)

De kritiek op zijn 'efficiëntie' heeft hij denk ik zijn hele carrière al te horen gekregen. Als hij dat ook nog had, dan was het niveau Messi geweest he.
Los daarvan was hij een speler waarvoor je naar het stadion ging, die begreep dat voetbal ook entertainment moet zijn i.p.v. enkel resultaat-gebaseerd.
Maar spreken we dan in absolute getallen over die dribbels over percentages? Wat er wordt nogal makkelijk met cijfers gestrooid genre: "2.8 geslaagde dribbels per match!" Als dat op een gemiddelde van 5-6 is, is dat zeer indrukwekkend. Als dat op een gemiddelde van 12 is... toch al niet iets minder. Zo geraak je bv ook een bal kwijt, die leidt tot een 4-4 in de toegevoegde tijd die u uiteindelijk een 2de plaats kost in de eindranking.

Ik denk ook dat Hazard veel te veel krediet geeft als je zegt "hij begreep ook...". Ik ben er vrij zeker van dat je Hazard niet aan de rechter zijde van de Bell Curve moet gaan zoeken. Ik denk niet dat Hazard bewust de grote entertainer probeerde zijn... ik denk dat Hazard zich vooral nergens iets van wou aantrekken en vooral gewoon wou voetballen zonder al die zever er rond, veel meer moet je daar niet achter zoeken. Ik denk niet dat er veel meer gelaagdheid achter zit.
 
90+ minuten lang spelers voorbij dribbelen, vrije trappen winnen, de bal bijhouden, en over het algemeen quasi niks verkeerd doen (misschien 1 of 2 keer de bal kwijt raken, that's it). Hazardinho:

Als je dit terug ziet vlak na de WK afgang, is het ook duidelijk hoe groot het verschil is tussen de Hazard van 2018 en die van 2022...
mooi, maar rendement 0. Zet daar dan even broekie Goncalo Ramos tegenover in de kwartfinale tegen Zwitserland. Die draaide niet veel terug met de bal maar poeierde er lekker 3 in.
 
Scifo is waarschijnlijk de meest overroepen Rode Duivel ooit. Dat was in '94 al gene vette meer en die moest dan in '98 nog eens mee en leek daar dan te denken dat de evenaar door zijn gat liep.
Zoals gezegd, ik herinner mij vooral die geweldige goals tegen de Sovjet-Unie en Uruguay. Maar ik ben wel benieuwd welke Belgische spelers jij dan allemaal boven Hazard plaatst. Toch zeker Lukaku, De Bruyne en misschien ook wel Mertens? En de oudere lichtingen?
 
Bij Scifo kijk ik naar zijn goals op toernooien. Geweldige goal tegen Uruguay in 1990. En in 1986 ook 2 keer gescoord, waaronder in de legendarische wedstrijd tegen de Sovjet-Unie. Dat spreekt dan toch meer aan dan een paar goals tegen Tunesië en Hongarije.

Scifo: 3 goals en 3 assists op een WK en 0 goals en 1 assist op een EK in alles samen 20 wedstrijden
Hazard: 3 goals en 4 assists op een WK en 1 goal en 5 assists op een EK in alles samen 23 wedstrijden. Hmm wie heeft de beter statistieken?

Hazard zijn assists op een EK hebben oa gezorgd voor een 1-0 zegen tegen Zweden en een 2-1 zege tegen Denemarken. Verder verantwoordelijk voor 2 goals in de 4-0 zegen tegen Hongarije in de 1/8 tegen Hongarije (de verlossende 2 en 3-0).
Hazard op een WK: 2014 assists die zorgden voor de zeges tegen Algerije (de 2-1) en tegen Rusland. Op het WK 2018: de 1-0 en 4-1 gescoord tegen Tunesië, tegen Japan de assist voor de 2-2 gelijkmaker en de 2-0 in de troosting tegen Engeland.

Scifo op een EK, geen enkele match beslissend geweest. Op WK in 1986 scoorde hij de 1-0 tegen Irak en de 1-1 tegen USSR. In 1990 assist bij de 1-0 tegen Zuid-Korea en scoort hij de 2-0 tegen Uruguay. En dan nog in 1998 een assist voor de 2-0 tegen Mexico.

Ook hier is Hazard belangrijker geweest dan Scifo voor de nationale ploeg en dan begin ik nog niet over oa Hazard zijn match tegen Brazilië waar hij ons er gewoon doorsleurt door fantastisch te spelen.

Dus je hebt over de volledige lijn ongelijk door Scifo boven Hazard te plaatsen
 
mooi, maar rendement 0. Zet daar dan even broekie Goncalo Ramos tegenover in de kwartfinale tegen Zwitserland. Die draaide niet veel terug met de bal maar poeierde er lekker 3 in.
Idd Eden Hazard is ook diepe spits die er staat om goals te maken. Mssn moeten we Hazard gaan vergelijken met een keeper op basis van het aantal cleansheets :rolleyes:
 
Scifo: 3 goals en 3 assists op een WK en 0 goals en 1 assist op een EK in alles samen 20 wedstrijden
Hazard: 3 goals en 4 assists op een WK en 1 goal en 5 assists op een EK in alles samen 23 wedstrijden. Hmm wie heeft de beter statistieken?

Hazard zijn assists op een EK hebben oa gezorgd voor een 1-0 zegen tegen Zweden en een 2-1 zege tegen Denemarken. Verder verantwoordelijk voor 2 goals in de 4-0 zegen tegen Hongarije in de 1/8 tegen Hongarije (de verlossende 2 en 3-0).
Hazard op een WK: 2014 assists die zorgden voor de zeges tegen Algerije (de 2-1) en tegen Rusland. Op het WK 2018: de 1-0 en 4-1 gescoord tegen Tunesië, tegen Japan de assist voor de 2-2 gelijkmaker en de 2-0 in de troosting tegen Engeland.

Scifo op een EK, geen enkele match beslissend geweest. Op WK in 1986 scoorde hij de 1-0 tegen Irak en de 1-1 tegen USSR. In 1990 assist bij de 1-0 tegen Zuid-Korea en scoort hij de 2-0 tegen Uruguay. En dan nog in 1998 een assist voor de 2-0 tegen Mexico.

Ook hier is Hazard belangrijker geweest dan Scifo voor de nationale ploeg en dan begin ik nog niet over oa Hazard zijn match tegen Brazilië waar hij ons er gewoon doorsleurt door fantastisch te spelen.

Dus je hebt over de volledige lijn ongelijk door Scifo boven Hazard te plaatsen
Akkoord. Blijft het punt staan dat zijn rendement gewoon te matig is geweest.
 
Akkoord. Blijft het punt staan dat zijn rendement gewoon te matig is geweest.
Zijn rendement is gewoon gelijkaardig aan zijn periode bij Lille of bij Chelsea. En dat rendement vond je bij Chelsea wel goed daarnet dus wat is het nu?

Even die goals/match ratio en assist/ratio van die 3 perioden geven.

1 goal om de 3,8 matchen en 1 assist om de 3,5 matchen
1 goal om de 3,2 matchen en 1 assist om de 3,8 matchen
1 goal om de 3,8 matchen en 1 assist om de 3,6 matchen

Dus welk verschil in rendement?
 

Om te beginnen al geen woord over een TD

Voor de rest wordt er hier enkel over een groepje CEO's gesproken. Toch wat vreemd, ik mag hopen dat ze zich wat laten omringen of advies inwinnen bij technischere profielen.

Maar zoals het hier verwoord wordt, lijkt het of dat groepje CEO's even een vacature gaat opstellen en uiteindelijk een kandidaat zal voordragen aan de RvB.

Verhaeghe gaat ongetwijfeld meteen Preud'homme op tafel leggen.
 
Waarom blijft iedereen dit aanhalen eigenlijk? Ja die had wat overgewicht, maar dat is absoluut niet de reden dat die niet geslaagd is bij Real hé. Waarom vergeet precies iedereen dat die zijn enkel compleet is kapot gestampt door een gefrustreerde Meunier? Ja, nog een Belg ook. Hazard heeft gewoon goede matchen gespeeld, waaronder die match tegen PSG, voor die bewuste trap. En zelfs dit jaar tegen Celtic speelde hij nog op een hoog niveau, maar zijn lichaam kan het gewoon niet meer aan. Als je max. 60 minuten vol kunt gaan elke week heeft het gewoon geen zin meer. 2x 60 minuten gespeeld en de derde match kon hij al niet meer starten (dat was geen tactische keuze van Martinez hé, Hazard was gewoon niet fit en daarom viel die pas 5 minuten voor tijd in). En al die miserie is begonnen omdat er een landgenoot zijn frustraties moest showen, niet omdat hij naar Real is gegaan of daar met overgewicht is aangekomen.
Overdrijf anders eens, kapot gestampt. Die fout was niet eens op zijn enkel. Zo'n tikken zie je 10 keer per match.


Als je dit bekijkt zitten daar een pak ergere fouten tussen die hij toen elke week incasseerde. Gewoon brute pech

 
Scifo is waarschijnlijk de meest overroepen Rode Duivel ooit. Dat was in '94 al gene vette meer en die moest dan in '98 nog eens mee en leek daar dan te denken dat de evenaar door zijn gat liep.

Maar spreken we dan in absolute getallen over die dribbels over percentages? Wat er wordt nogal makkelijk met cijfers gestrooid genre: "2.8 geslaagde dribbels per match!" Als dat op een gemiddelde van 5-6 is, is dat zeer indrukwekkend. Als dat op een gemiddelde van 12 is... toch al niet iets minder. Zo geraak je bv ook een bal kwijt, die leidt tot een 4-4 in de toegevoegde tijd die u uiteindelijk een 2de plaats kost in de eindranking.
Wat Scifo betreft, wel sterk om zijn topperiode weg te laten. Tussen ‘83 en ‘93 was die een keer 11de, 12de, 17de en 6de in de verkiezing van de Ballon d’Or. Er zijn meer overroepen Duivels dan hem.

En wat Hazard betreft heeft die altijd een hoog percentage dribbels gehad, enfin een zeer laag aantal balverliezen + veel geslaagde dribbels. In de periode 2014-2019 het meeste van alle spelers in de G5-competities (meer dan Messi), en over 10 jaar enkel Messi die erboven zat.

Ook de speler waar het meeste fouten op gemaakt werd. Wat wellicht met het feit te maken had dat die in een beenharde competitie zat en niet in de mooiweer-Liga. Dus als hier iemand het argument “veel spelers krijgen veel stampen te verwerken” nog eens oppert: think again.
 
Laatst bewerkt:

Om te beginnen al geen woord over een TD

Voor de rest wordt er hier enkel over een groepje CEO's gesproken. Toch wat vreemd, ik mag hopen dat ze zich wat laten omringen of advies inwinnen bij technischere profielen.

Maar zoals het hier verwoord wordt, lijkt het of dat groepje CEO's even een vacature gaat opstellen en uiteindelijk een kandidaat zal voordragen aan de RvB.

Verhaeghe gaat ongetwijfeld meteen Preud'homme op tafel leggen.
Verhaeghe vorige keer wel een deftige procedure georganiseerd waarbij men niet zelf zomaar namen ging contacteren maar wachtte op sollicitaties. En kwamen zo bij Martinez uit. Ik hoop dat het nu ook zo loopt, zodat we “Michel moet gevraagd worden” dan toch kunnen schrappen.
Helaas moet ook Louis gevraagd worden. Had het echt eens willen meemaken.
 
Overdrijf anders eens, kapot gestampt. Die fout was niet eens op zijn enkel. Zo'n tikken zie je 10 keer per match.


Als je dit bekijkt zitten daar een pak ergere fouten tussen die hij toen elke week incasseerde. Gewoon brute pech

Ik denk dat het een blessure met zware impact en zeer bepalend was maar inderdaad vooral pech.
 
Dat contract loopt komende zomer zeker af? Ik zie hem nog wel 2 jaartjes in de MLS ofzo verder uitbollen.
Nog tot 2024 zeker?

Zijn kinderen gaan daar naar school en sommigen ervan voetballen al bij Real. Het lijkt mij niet echt iemand die zomaar alles laat vallen en weer verhuist voor eender wat. Ook even naar de familie luisteren en daar rekening mee houden.
 
Als het verhaal van La Dernière Heure over de trainerszoektocht van maandag klopt kunnen we Preud’homme en ook Van Gaal sowieso schrappen. Ben benieuwd.
 
Terug
Bovenaan