De Rode Duivels - het Tedesco tijdperk

Allez, het was een kwestie van tijd vooraleer het obligatoire "rode duivels op vakantie" artikel tevoorschijn kwam.


In mijn tijd was er eerst een straftraining na slechte prestaties :laugh:
 
Bwah, een fiasco. Ik denk dat iedereen die RD's volgt dit wel al zag aankomen...
Ook in 2018, toen ze echt op hun top waren qua individueel talent (toen waren Fellaini, Kompany, Vermaelen en Dembélé er nog bij), was het teamspel ook zeer matig. De gewonnen matchen tegen Portugal en Brazilië waren dankzij individuele flitsen, niet dankzij de outstanding synergie.

De "gouden generatie" zijn altijd al het perfecte voorbeeld geweest van dat je met op quasi alle plaatsen absolute toppers, nog altijd geen topploeg hebt. Kijk naar PSG, die hebben vrijwel alle beste spelers ter wereld in hun ploeg (Mbappé, Neymar en Messi vooraan), toch hebben die nog niet heel veel potten kunnen breken. Aan wat lag dat? Aan Martinez, aan de spelers (te veel ego's?)? Wie weet.
Een bondscoach die minder "good game" smooth boy is, is wellicht een meerwaarde, dus het werd tijd dat Martinez stopte.
Bwa, het gezever dat de gouden generatie het nooit heeft kunnen waarmaken mag toch ook wel eens stoppen.
Een top 3 prestatie voor een land met minder dan 20 miljoen inwoners is historisch al uitzonderlijk. In de laatste 50 jaar waren het alleen maar Nederland, Zweden en Kroatië die daar in slaagden, en met het vorig WK kwam België daar mooi bij.
Een WK winnen met een bevolkingsaantal kleiner dan 50 miljoen, daar moet je al voor terug naar Uruguay 72 jaar geleden.

We zitten met onze top 3 plek toch in een mooi historisch clubje van kleine landen die de hegemonie van de grote voetbalreuzen (Spanje, Italie, Duitsland, Argentinie, Brazilie, Frankrijk) konden doorbreken.
 
Bwa, het gezever dat de gouden generatie het nooit heeft kunnen waarmaken mag toch ook wel eens stoppen.
Een top 3 prestatie voor een land met minder dan 20 miljoen inwoners is historisch al uitzonderlijk. In de laatste 50 jaar waren het alleen maar Nederland, Zweden en Kroatië die daar in slaagden, en met het vorig WK kwam België daar mooi bij.
Een WK winnen met een bevolkingsaantal kleiner dan 50 miljoen, daar moet je al voor terug naar Uruguay 72 jaar geleden.

We zitten met onze top 3 plek toch in een mooi historisch clubje van kleine landen die de hegemonie van de grote voetbalreuzen (Spanje, Italie, Duitsland, Argentinie, Brazilie, Frankrijk) konden doorbreken.
Griekenland en Portugal hebben minder inwoners dan België en het EK gewonnen. Maar als we kijken naar welke selecties allemaal geen EK of WK heeft kunnen winnen moeten we ook niet gaan doen alsof het zo'n schande is voor België.
 
Bwa, het gezever dat de gouden generatie het nooit heeft kunnen waarmaken mag toch ook wel eens stoppen.
Een top 3 prestatie voor een land met minder dan 20 miljoen inwoners is historisch al uitzonderlijk. In de laatste 50 jaar waren het alleen maar Nederland, Zweden en Kroatië die daar in slaagden, en met het vorig WK kwam België daar mooi bij.
Een WK winnen met een bevolkingsaantal kleiner dan 50 miljoen, daar moet je al voor terug naar Uruguay 72 jaar geleden.

We zitten met onze top 3 plek toch in een mooi historisch clubje van kleine landen die de hegemonie van de grote voetbalreuzen (Spanje, Italie, Duitsland, Argentinie, Brazilie, Frankrijk) konden doorbreken.
Dat is zeker een terechte relativering. Aan de andere kant is het maar een klein deel van het verhaal. Het is een beetje hetzelfde als over China zeggen: China is het grootste land ter wereld dus die moeten altijd top 2 van het WK spelen.

Je kijkt natuurlijk ook altijd naar het beschikbare spelersmateriaal dat er op dat moment daadwerkelijk staat. Als je dan een selectie hebt met topspelers als De Bruyne, Courtois, Hazard, Lukaku en veel goede subtoppers dan mag je van die specifieke spelersgroep inderdaad meer verwachten dan er nu gepresteerd is. En dan vond ik de kritiek van @Muñoz behoorlijk on point. Deze spelersgroep profiteerde van individuele klasse, niet van goed teamspel.
 
Dat is zeker een terechte relativering. Aan de andere kant is het maar een klein deel van het verhaal. Het is een beetje hetzelfde als over China zeggen: China is het grootste land ter wereld dus die moeten altijd top 2 van het WK spelen.

Je kijkt natuurlijk ook altijd naar het beschikbare spelersmateriaal dat er op dat moment daadwerkelijk staat. Als je dan een selectie hebt met topspelers als De Bruyne, Courtois, Hazard, Lukaku en veel goede subtoppers dan mag je van die specifieke spelersgroep inderdaad meer verwachten dan er nu gepresteerd is. En dan vond ik de kritiek van @Muñoz behoorlijk on point. Deze spelersgroep profiteerde van individuele klasse, niet van goed teamspel.
De grote voetballanden hebben elk WK een veel bredere basis aan subtoppers klaarstaan dan dat wij op het absolute toppunt van de gouden generatie hadden. En een groot toernooi win je volgens mij met een brede basis die het 7 wedstrijden kan uithouden. België kan een team van 11 fantastische spelers naar voor schuiven, maar in een toernooi verlies je altijd spelers aan blessures, kaarten, en uitputting. De rode draad van onze gouden generatie die we door quasi alle grote toernooien konden trekken was hoe nerveus we elke keer waren als een sleutelspeler weer eens moest recupereren van een blessure.
 
Er komt natuurlijk veel meer bij kijken dan een goede selectie hebben. Je bent namelijk niet de enige met een goede selectie. Wat niet wilt zeggen dat we dit jaar en vorig EK niet ondermaats hebben gepresteerd.
 
Bwa, het gezever dat de gouden generatie het nooit heeft kunnen waarmaken mag toch ook wel eens stoppen.
Een top 3 prestatie voor een land met minder dan 20 miljoen inwoners is historisch al uitzonderlijk. In de laatste 50 jaar waren het alleen maar Nederland, Zweden en Kroatië die daar in slaagden, en met het vorig WK kwam België daar mooi bij.
Een WK winnen met een bevolkingsaantal kleiner dan 50 miljoen, daar moet je al voor terug naar Uruguay 72 jaar geleden.

We zitten met onze top 3 plek toch in een mooi historisch clubje van kleine landen die de hegemonie van de grote voetbalreuzen (Spanje, Italie, Duitsland, Argentinie, Brazilie, Frankrijk) konden doorbreken.

Aantal inwoners heeft hier echt niks mee te maken. Zoals @Bart Goor al zei, in dezelfde logica zouden China en India altijd moeten winnen. Maar die geraken zelfs nog niet door de kwalificaties... België heeft een lange traditie van voetbal, daar draait het veel meer om dan inwoners.

Je mag het draaien of keren, maar dat er zo'n hoopje topspelers allemaal in dezelfde generatie beschikbaar is/was, is uitzonderlijk. Zelfs voor een ander, groter land zou dat bijzonder zijn. Mijn enige kritiek die ik heb is dat het vooral heel jammer is dat er niet meer in zat, net zoals elke voetbalanalist dat ook zegt. En dat lag dan enkel en alleen aan een zwaar gebrek aan teamspel. Iets waarvoor je gerust naar Martinez kan wijzen, die de spelers nooit heeft doen vechten voor hun positie. Mannen zoals Witsel hadden geen enkele incentive om nu goed of slecht te spelen, hij stond er toch altijd in.
Ik ga niet zeggen dat ze slecht hebben gespeeld, want top 3 op een WK is mooi. Maar het is gewoon heel spijtig dat er met zo'n generatie niet veel méér topmatchen tegen andere toplanden waren. Het was in zo'n matchen altijd, ofwel verdiend (zwaar) verliezen, ofwel met veel geluk winnen dankzij een paar individuele acties en veel op de palen voor de tegenstander.

Enfin, niet dat ik er één minuut slaap over heb gelaten. Voor echt goeie voetbal moet je bij de Champions League zijn, niet op het WK.
Op 25 december ben ik het WK waarschijnlijk toch al vergeten. 😂
 
Op zijn top een zaligheid om te mogen aanschouwen in het shirt van België. Maar momenteel wel de beste keuze om de eer aan zichzelf te houden.

Merci Eden!
 
Aantal inwoners heeft hier echt niks mee te maken. Zoals @Bart Goor al zei, in dezelfde logica zouden China en India altijd moeten winnen. Maar die geraken zelfs nog niet door de kwalificaties... België heeft een lange traditie van voetbal, daar draait het veel meer om dan inwoners.

Je mag het draaien of keren, maar dat er zo'n hoopje topspelers allemaal in dezelfde generatie beschikbaar is/was, is uitzonderlijk. Zelfs voor een ander, groter land zou dat bijzonder zijn. Mijn enige kritiek die ik heb is dat het vooral heel jammer is dat er niet meer in zat, net zoals elke voetbalanalist dat ook zegt. En dat lag dan enkel en alleen aan een zwaar gebrek aan teamspel. Iets waarvoor je gerust naar Martinez kan wijzen, die de spelers nooit heeft doen vechten voor hun positie. Mannen zoals Witsel hadden geen enkele incentive om nu goed of slecht te spelen, hij stond er toch altijd in.
Ik ga niet zeggen dat ze slecht hebben gespeeld, want top 3 op een WK is mooi. Maar het is gewoon heel spijtig dat er met zo'n generatie niet veel méér topmatchen tegen andere toplanden waren. Het was in zo'n matchen altijd, ofwel verdiend (zwaar) verliezen, ofwel met veel geluk winnen dankzij een paar individuele acties en veel op de palen voor de tegenstander.

Enfin, niet dat ik er één minuut slaap over heb gelaten. Voor echt goeie voetbal moet je bij de Champions League zijn, niet op het WK.
Op 25 december ben ik het WK waarschijnlijk toch al vergeten. 😂
Aantal inwoners ligt net aan de basis van het hele gebeuren. Dat is toch pure statistiek.

Dat sommige landen dat talent niet opsporen of niets meedoen staat daar los van. Maar hoe meer inwoners => hoe meer kans op talentvolle spelers
 
Nu ook officieel: Eden Hazard (31) kondigt afscheid als Rode Duivel aan


Jammer voor de manier waarop, maar wel de beste beslissing.

Heel jammer dat we op deze manier afscheid moeten nemen naar mss wel de beste Belgische speler die we ooit hebben zien spelen. :(
 
Nu ook officieel: Eden Hazard (31) kondigt afscheid als Rode Duivel aan


Jammer voor de manier waarop, maar wel de beste beslissing.

Die gaat toch ook gewoon zijn contract uitdoen bij Madrid en ermee stoppen. Lange carrière gehad natuurlijk.

Heel jammer om zo een grote voetballer zo een einde te zien hebben. Merci Eden! Ge waart fantastisch in Rusland.
 
Een Hazard die titularis is bij een ploeg is imho nog steeds RD materiaal, misschien niet meer als titularis maar toch...

Meanwhile zitten we met een Witsel die maar niet wil stoppen :wallbash:
 
Henin, Clijsters, Hazard, ... We hebben al niet veel absolute wereldtoppers in de wereldwijd belangrijkste sporten, stoppen ze ook nog eens allemaal rond hun 30e :cautious:
 
Jammer. De kritiek de laatste maanden is veelzeggend hoe ‘dankbaar’ we in België altijd zijn met zulke sportieve prestaties.

We zijn derde geworden op het WK in 2018, en de rode duivels hebben me onvergetelijke momenten bezorgd als supporter. De gouden generatie is geen fail voor mij, ik ben enorm fier.

Met Hazard stopt voor mij 1 van de grootste Belgische voetballers aller tijden bij de Belgen. Iets te vroeg, wat mij betreft.

Grappig hoe er altijd kritiek is op dit team, terwijl we likkebaardend terugkijken hoe een bende langharige rakkers met veel gepottenstamp vroeger eens vierde werd…
Nog niet zo heel lang waren we er niet eens altijd bij op de grote toernooien.
 
Meanwhile zitten we met een Witsel die maar niet wil stoppen :wallbash:
Goh ja, zijn goed recht om dat niet te doen hé.

Aan de nieuwe bondscoach om hem niet meer op te roepen, of om hem op een andere manier te gebruiken.

Hazard heeft z'n verdienste gehad. Zit ook al van zijn 16 jaar op hoog niveau natuurlijk. Die gaat ook geen 5 jaar meer blijven voetballen. Jammer dat hij het bij de RD niet mooier heeft kunnen afsluiten.

Alle groten stoppen op 31 jaar bij de RD hé. Gert Verheyen ook.
 
Toch jammer. Laat die terug basisspeler worden bij een subtopper en hij zou zeker nog zijn plaats hebben bij de Duivels. Maar ik vrees dat we niet lang zullen moeten wachten op zijn voetbalpensioen in het algemeen.

In elk geval, een ware legende voor ons land, en in zijn hoogdagen een absoluut genot om naar te kijken. Geweldige voetballer.
 
Jammer. De kritiek de laatste maanden is veelzeggend hoe ‘dankbaar’ we in België altijd zijn met zulke sportieve prestaties.

We zijn derde geworden op het WK in 2018, en de rode duivels hebben me onvergetelijke momenten bezorgd als supporter. De gouden generatie is geen fail voor mij, ik ben enorm fier.

Met Hazard stopt voor mij 1 van de grootste Belgische voetballers aller tijden bij de Belgen. Iets te vroeg, wat mij betreft.

Grappig hoe er altijd kritiek is op dit team, terwijl we likkebaardend terugkijken hoe een bende langharige rakkers met veel gepottenstamp vroeger eens vierde werd…
Nog niet zo heel lang waren we er niet eens altijd bij op de grote toernooien.
Dat is toch ook wel een wat vreemde manier van redeneren hè. Je hebt zojuist een sportieve flop van ferme proporties meegemaakt (de uitschakeling ligt net 6 dagen achter ons) en dan moet nu ineens iedereen heel erg dankbaar zijn voor prestaties die inmiddels 4,5 jaar achter ons liggen. En waar ook deels andere spelers een grote rol speelden. Niet gek dat de kritiek het laatste jaar, eigenlijk al sinds het EK, erg groot is. Zou gek zijn als dat niet zo was.

Natuurlijk mag je altijd uitzoomen en kijken naar wat voor moois voetballers in het verleden hebben betekend, maar het zou ook wat raar zijn om die kritische noten bij een speler als Hazard niet te plaatsen. Geweldige speler tot zijn 28ste, daarna was het klaar. En daar speelde zijn instelling en mentaliteit ook een rol bij.
 
Terug
Bovenaan