Classic Artists Dé poll

IWelke bands behandelen we eerst?


  • Totaal aantal stemmers
    65
SunRa_EBArtists.jpg
 
Ja graag, want ik ben echt niet overtuigd dat die twee hun legacy waardig zijn. Give me Mingus, give me Monk. Thelonious, that is...
Coltrane heeft toch wel echt heel straffe dingen gemaakt / ingespeeld nochtans. Miles ook, maar die vind ik ook meer wisselvallig, zeker naar zijn fusion periode toe.

Charles Mingus is idd the man! :love2:
 
die namen zeggen mij bijna niets; tenzij van vermeldingen op Tv (Coltrane). Miles Davis? :unsure:

Hedendaagse Jazz is volgens mij zoveel anders dan de oudere Jazz?
Hoe begin je aan (klassieke) Jazz?
 
die namen zeggen mij bijna niets; tenzij van vermeldingen op Tv (Coltrane). Miles Davis? :unsure:

Hedendaagse Jazz is volgens mij zoveel anders dan de oudere Jazz?
Hoe begin je aan (klassieke) Jazz?
Van ~1930 tot ~1975
Van ~1975 tot nu

Enjoy :unsure:

In all seriousness: je kan hier bijvoorbeeld uit elk subgenre een album kiezen. Je zal normaal gezien wel direct grote verschillen opmerken.
Als je een album goed vindt, kan je verder zoeken in dat genre. Zo ben ik in den tijd ook begonnen (deze charts waren er helaas nog niet :tongue:)
 
die namen zeggen mij bijna niets; tenzij van vermeldingen op Tv (Coltrane). Miles Davis? :unsure:

Hedendaagse Jazz is volgens mij zoveel anders dan de oudere Jazz?
Hoe begin je aan (klassieke) Jazz?

Er is een uitstekende docu over Miles mocht je Netflix hebben.

Verder zou ik toch met de ronkende namen als John Coltrane, Miles Davis, Thelonious Monk, Art Blakely, Charles Mingus, Herbie Hancock, Horace Silver, Cannonball Adderley beginnen en dan ben je al enkele weken zoet mee.
 
Luister naar een klassiek album van enkele van de grote jazz artiesten (en probeer verschillende stijlen want jazz is even uiteenlopend als eender welk ander genre).

Jazz starter pack:
Duke Ellington - Ellington at Newport
Bill Evans - Everybody Digs
Charles Mingus - Tijuana Moods
Dave Brubeck Quartet - Time Out
Yazz Ahmed - La saboteuse
Thelonious Monk - Brilliant Corners
Buddy Rich - Big Swing Face
Miles Davis - Kind of Blue
John Coltrane - Giant Steps
Shabaka and the Ancestors - Wisdom of Elders

The list goes on, en luister zeker ook naar Louis Armstrong, Count Basie, Allen Toussaint, Art Blakey, Joe Pass, Django Reinhardt...

...en niet luisteren naar mensen die zeggen dat Kamaal Williams goed is :tongue:
 
Luister naar een klassiek album van enkele van de grote jazz artiesten (en probeer verschillende stijlen want jazz is even uiteenlopend als eender welk ander genre).

Jazz starter pack:
Duke Ellington - Ellington at Newport
Bill Evans - Everybody Digs
Charles Mingus - Tijuana Moods
Dave Brubeck Quartet - Time Out
Yazz Ahmed - La saboteuse
Thelonious Monk - Brilliant Corners
Buddy Rich - Big Swing Face
Miles Davis - Kind of Blue
John Coltrane - Giant Steps
Shabaka and the Ancestors - Wisdom of Elders

The list goes on, en luister zeker ook naar Louis Armstrong, Count Basie, Allen Toussaint, Art Blakey, Joe Pass, Django Reinhardt...

...en niet luisteren naar mensen die zeggen dat Kamaal Williams goed is :tongue:
Eentje van die lijst heb ik reeds geluisterd en vind ik zeker goed: Shabaka and the Ancestors - Wisdom of Elders
De rest over de komende weken eens verorberen.

Kamaal Williams komt redelijk vaak voor in suggesties hier, dus... :help:
 
Yazz Ahmed - La saboteuse
Amai, ook de eerste keer dat ik iemand anders over dat album hoor praten, nice :coolbrows:
...en niet luisteren naar mensen die zeggen dat Kamaal Williams goed is :tongue:
Dat vind ik altijd zo jammer aan het vaak elitaire sfeertje van jazz. Die gatekeeping is imo echt niet nodig. Niet dat ik je direct een snob wil noemen, maar het is wel iets dat je geregeld eens tegenkomt in de jazz-scene :headshake:
 
Amai, ook de eerste keer dat ik iemand anders over dat album hoor praten, nice :coolbrows:
Echt? Ik heb het gekocht puur voor de album art en kende er niets van. Instant classic voor mij, maar dan blijkbaar niet voor iedereen? What gives?

Dat vind ik altijd zo jammer aan het vaak elitaire sfeertje van jazz. Die gatekeeping is imo echt niet nodig. Niet dat ik je direct een snob wil noemen, maar het is wel iets dat je geregeld eens tegenkomt in de jazz-scene :headshake:
Haha no offense intended of course! Ik zou mezelf hardly labelen als lid van de jazz scene, aangezien ik er maar zeer sporadisch naar luister. Ik dacht net dat die jongen razend populair is in de nieuwe golf van Britse jazz en dat de meeste jazzfans hem net wél zouden aanraden. Ik had geen idee dat die zo gepest werd.

All I can say is, ik heb Yussef Kamaal live gezien tijdens het BRDCST festival enkele jaren gelden en vond dat geen goed concert, maar wou hen het voordeel van de twijfel geven en heb Black Focus op vinyl gekocht en na twee luisterbeurten besloten dat ik het gewoon niet goed vond. Dan kwam zijn eerste soloplaat uit en dacht ik dat het misschien aan Yussef lag en niet aan Kamaal, maar ook dat stak dik tegen.

Maar waarom is dat 'gatekeeping' specifiek aan jazz? In elk genre zijn er toch zo van die bekende artiesten die je zelf gewoon echt niet graag hoort?
 
ik merk hier toch weinig affiniteit met jazz en consoorten. Daar zitten toch zeker klassiekers tussen.
Al zijn die misschien nooit populair geweest in de perioden dat de personen op dit forum levend waren.
En live zijn die meestal nog tig keren beter, vermoed ik.
Ik zou er wat meer bekend mee willen worden, want ook daar heb je veel te veel genres en subgenres in, die niet iedereen gelijk liggen.

Van ~1930 tot ~1975
Van ~1975 tot nu

Enjoy :unsure:

In all seriousness: je kan hier bijvoorbeeld uit elk subgenre een album kiezen. Je zal normaal gezien wel direct grote verschillen opmerken.
Als je een album goed vindt, kan je verder zoeken in dat genre. Zo ben ik in den tijd ook begonnen (deze charts waren er helaas nog niet :tongue:)
Dat vind ik het moeilijke met jazz: ge hebt er zoveel stromingen in en die zijn echt enorm uiteenlopend. Er is jazz waar ik enorm zenuwachtig van word omdat het te chaotisch is. en dat is soms een dunne lijn, want ik heb bijv. wel cd`s van Dina Washington en Sarah vaughan, maar die laatste neigt soms al wat naar te chaotisch voor mij. Billy Holiday ook: sommige nummers vind ik sterk, anderen jagen me op.
Ik zie Jeff Beck ook staan, dat is bijv. ook zo`n artiest waar ik enorm zenuwachtig van wordt .
Ik denk dat het vooral het tempo is: de uptempo jazz ligt me niet zo, maar de rustigere wel. of het gebrek aan structuur (in mijn oren dan)? Norah Jones en Peggy Lee bijv. vormen geen probleem (misschien te danken aan Jessica van `Who framed Roger rabbit` :p).
Beetje raar wel, want andere uptempo muziek, zoals in blues/rock, denk bijv. voor mij een absolute gitaarkoning Stevie ray vaughan, vormen geen probleem. Maar bij Jazz is er iets aan die uptempo wat ik niet verdraag. Voelt me echt te chaotisch aan.


 
Jazz, klassiek, "wereldmuziek": al die zaken ben ik doorheen de jaren meer en meer gaan beluisteren. In het begin wordt je inderdaad geconfronteerd met een gigantische hoeveelheid en diversiteit van muzikanten, stijlen, etc. Het heeft (imo) geen enkele zin om proberen exhaustief te zijn en alle "classics" direct te gaan beluisteren. Daar krijg je toch alleen maar stress van. Wat ik nu doe is gewoon min of meer at random zaken eens opzetten en als ik iets goed vind dan verder gaan zoeken op hetzelfde label of andere werken van bepaalde muzikanten; zonder per se te beginnen met de lijstjes "classics" een voor een af te gaan... Mis ik zo ook veel zaken of duurt het dan eeuwen vooraleer ik aan bepaalde grote namen kom? Uiteraard, maar so be it. Anders voelt het toch eerder als werk aan dan als plezier.


That said: Ornette Coleman is hier nog niet vermeld en die kan nochtans gerust aan de bovenstaande lijstjes toegevoegd worden. :p

 
Dat wordt geen gemakkelijke bevalling, Tom Waits heeft zóveel verschillende gedaantes... Het gat tussen bv Closing Time en een experiment als The Black Rider kon niet groter zijn.
 
Het Tom Waits topic volgt vanavond. :unsure:
Btw ik had een voorstel ivm de Tom Waits topic, en eigenlijk de anderen die volgen in deze serie:
aangezien het doel echt is om de artiesten in kwestie beter te leren kennen, wat dacht je van in de eerste post ook enkele vrijblijvende film recommendations te geven met de artiest in kwestie als onderwerp of waar iets mee te maken had? Zoals Hard Days Night of I Wanna Hold Your Hand bij The Beatles, Montage of Heck of Last Days bij Nirvana...

Ik denk in dit geval aan Down By Law, One From the Heart en Short Cuts.
 
Terug
Bovenaan