De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,5%
  • Nee

    Stemmen: 187 41,5%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    451
Wel typisch zo'n HLN sensatiartikel: "Belgen rijkste mensen ter wereld"
Waarschijnlijk 99% correct in absolute waarde.
Maar relatief gezien zegt dit m.i. niets. Ik mis hier de "Big Mac-index"-factor.
Met "ons" mediaan vermogen van 228K EUR kan je hier een klein appartementje kopen of mss 10 "gewone gezinsauto's"
Fictief maar mss kan die Hongaar op de 25ste plaats met zijn (nogmaals fictief) mediaan vermogen van 75K EUR in Hongarije wel een mooie nieuwe villa kopen of 25 "gewone gezinsauto's"...

Ik denk dat er hier ook een paar onderschatten wat dat de kostprijs is van luxe of comfort in lagere loonlanden.

Dacia Sandero in Belgë "vanaf 11.990 euro"
Dacia Sandero in Hongarije 5,3 millioen HUF oftewel vanaf 13.800 euro

Oftewel
een mediaan vermogen van 19,01 Sandero's in Belgié
tegenover
een mediaan vermogen van 6,25 Sandero's in Hongarije


:p
 
Ja, je kan zo ook zeggen dat een New Yorker die 20k netto per maand verdient, eigenlijk maar een arme sukkel is omdat zijn huur 10k per maand bedraagt en dus procentueel minder overhoudt van zijn loon dan de mediane Belg.

Maar all else equal zal hij in harde currency nog altijd meer vermogen opbouwen, en is hij wel degelijk welvarender.
En al zeker als hij daarna met het spaargeld naar een goedkopere regio gaat.
 
Ik denk dat er hier ook een paar onderschatten wat dat de kostprijs is van luxe of comfort in lagere loonlanden.

Dacia Sandero in Belgë "vanaf 11.990 euro"
Dacia Sandero in Hongarije 5,3 millioen HUF oftewel vanaf 13.800 euro

Oftewel
een mediaan vermogen van 19,01 Sandero's in Belgié
tegenover
een mediaan vermogen van 6,25 Sandero's in Hongarije


:p

Luxe en comfort willen definiëren adhv een Dacia Sandero?
 
Eén Vlaming op twee kan niet maandelijks sparen

Ik zag het nieuws een tweetal weken al voorbij komen, maar nu nog eens bij GVA, en ik moest meteen denken aan deze thread hier.
4/10 Vlamingen heeft onvoldoende financiële buffer. Wat baten huis en "de mediane Belg is stinkend rijk", als de helft niet sparen kan. 😂
Hangt ook allemaal weer af van de definitie van sparen natuurlijk. Velen zullen afbetalen van een woning ( het niet rente gedeelte) ook als sparen zien maar dat zal daar waarschijnlijk niet meegeteld worden.

Dan is er alle al dan niet gedwongen pensioen sparing
 
Eén Vlaming op twee kan niet maandelijks sparen

Ik zag het nieuws een tweetal weken al voorbij komen, maar nu nog eens bij GVA, en ik moest meteen denken aan deze thread hier.
4/10 Vlamingen heeft onvoldoende financiële buffer. Wat baten huis en "de mediane Belg is stinkend rijk", als de helft niet sparen kan. 😂
1. Dat is een subjectieve enquête bij een subgroep van klanten van 1 vlaamse kleine bank.
2. Niet kunnen sparen kan ook gewoon zijn door alles uit te geven, of verkeerde definitie (pensioensparen, hypotheek niet meetellen, ...)?

Dit zegt dan ook helemaal niets, en al zeker niet over rijkdom.

Het punt blijft dat de mediane Belg rijk is, hoe hard je ook de goalpost probeert te verplaatsen.
 
Luxe en comfort willen definiëren adhv een Dacia Sandero?

Een eigen nieuwe auto kopen is "comfort".


Doe hetzelfde met een "luxe" goed.
Doe hetzelfde met een Mercedes E-klasse.
Instapmodel in België is 55.660 euro volgens google
Instapmodel in Hongarije lijkt 21 miljoen huf oftewel 54.294 euro

Dus dat is 4,5 E-klasses volgens Belgisch mediaan vermogen tegenover 1,5 E-klasse volgens dat fictief Hongaars mediaan vermogen.

Er is geen geheime truc, wil ik zeggen. Vanaf een bepaald soort goederen betaal je evenveel of zelfs meer in een minder welvarend land.
Ik dacht ook een keer slim te zijn en ik wou een bril kopen in Zuid-Oost-Azië maar ik heb wel een zware correctie dus ik heb verdunde glazen nodig.

Die verdunde glazen kosten daar evenveel als hier in België.
 
Eén Vlaming op twee kan niet maandelijks sparen

Ik zag het nieuws een tweetal weken al voorbij komen, maar nu nog eens bij GVA, en ik moest meteen denken aan deze thread hier.
4/10 Vlamingen heeft onvoldoende financiële buffer. Wat baten huis en "de mediane Belg is stinkend rijk", als de helft niet sparen kan. 😂

4/10 van Vlamingen vindt van zijn eigen dat ze moeilijk rondkomen of vindt van zijn eigen dat ze onvoldoende buffer hebben.
Dat is niet omdat 4/10 Vlamingen arm zijn of dat ze niet kapitaalkrachtig zijn.
Kan zijn dat als iemand het lastig heeft met 1 maand op een jaar (juist omdat hij zwaar op vakantie gaat ofzo.) al begint te klagen dat het een moeilijke maand is :p.
Korreltje zout met zo'n enquête.



Statbel vernauwt dat al naar 13,9% trouwens.

Minder Belgen hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen

Tenslotte is het aandeel van de Belgen dat het (zeer) moeilijk heeft om de eindjes aan elkaar te knopen gedaald van 16,3% in het vierde trimester van 2022 tot 13,9% in het eerste trimester van 2023. De daling van het percentage is het grootst voor Brussel (van 32,9% naar 25,8%) en voor Wallonië (van 19,6% naar 16,6%).
 
Eén Vlaming op twee kan niet maandelijks sparen

Ik zag het nieuws een tweetal weken al voorbij komen, maar nu nog eens bij GVA, en ik moest meteen denken aan deze thread hier.
4/10 Vlamingen heeft onvoldoende financiële buffer. Wat baten huis en "de mediane Belg is stinkend rijk", als de helft niet sparen kan. 😂
Vind van zichzelf vs blijkt uit effectieve cijfers is een groot verschil.
En als je dan héél specifiek ga kijken. Ik kan ook niet maandelijks sparen. Mijn maandloon is "gemiddeld". Mijn dividend en auteursrechten worden jaarlijks uitgekeerd, dus maandelijks sparen kan ik niet...
 
Werken loont zodanig niet,

- dat de werkloosheid momenteel het laagste is in 30 jaar
- het privévermogen van de mediane burger quasi het hoogste is ter wereld
- 80% een eigen huis bezit
- en het reële inkomen per capita quasi verdubbeld is sinds het jaar 2000

Je zou bijna medelijden krijgen met die uitgeperste Belg, want straks kunnen we misschien geen 4 keer meer op vakantie met ons 30+ vakantiedagen, gratis onderwijs en gezondheidszorg, bovenop die privé rijkdom.
Best wel akkoord maar toch wat nuance:

- zelfs een krot is hier een paar 100k waard
- we zijn ook best productief
- toch een redelijk gat, op zich nog geen issue - maar het wordt groter, en dat is een issue
- de overheid stelt nogal wat volk tewerk

niet dat ik wil wisselen met andere landen
 
- zelfs een krot is hier een paar 100k waard
Ja... in new york ook, dus wat maakt dat uit?
Als aandelen sterk gestegen zijn, tellen die dan ook niet mee?
- we zijn ook best productief
Ja, dat is goed toch?
- toch een redelijk gat, op zich nog geen issue - maar het wordt groter, en dat is een issue
Wat bedoel je, 'gat'?
- de overheid stelt nogal wat volk tewerk
Moesten er veel te veel zijn, zou dat te zien zijn in de productiviteitscijfers.
Quod non...
 
Allee niet zwanzen eh, arbeid wordt heel zwaar belast. Er is wat fiscale genade als het gaat over lage(re) lonen (belastingvrije som, lage tax brackets, sociale tarieven, etc.), maar eens je in de hoogste schijf komt (wat al tamelijk snel is) zit je al aan een marginal tax rate van 70% ofzo (inclusief bedrijfsvoorheffing). Daarom dat er een soort van 'plafond' is van brutoloon dat mensen kunnen verdienen: vanaf een zeker hoog loon komen werkgevers, bij opslag, vooral met meer extralegale voordelen op de proppen (die je netto veel meer opleveren dan een hoger brutoloon).
Zoals al eerder gezegd: de (theoretische) marginal tax rate is hoog, de effectieve belastingsvoet is slechts een fractie ervan (bedrijfsvoorheffing is overigens maar een voor-heffing, je moet kijken naar wat er op de belastingsbrief gebeurt, waar de gemiddelde aanslagvoet 21,80% is.
Al heb ik de indruk dat velen (zelfs de OCMW & co) het niet (goed) kunnen van het Nederlands (of Frans) beschouwen als een blijvende handicap. Mensen die hier al enkele jaren zijn en in feite door die taalachterstand nog altijd niet 'kunnen' werken, verdienen die het wel om in het vangnet te blijven hangen?
Ik daag je uit om de kennis van 1 landstaal in een regio in België af te dwingen. :)
Al zou je ook van het Engels een officiële taal kunnen maken, maar dan loop je weer het risico dat de "mediane" Belg (i.e. Mariette, Sylvain en Jef), die sowieso amper Engels kunnen, zich (nog) minder gaan thuis voelen in grootstedelijke omgevingen.
Ik daag je nog meer uit om de kennis van 1 extra taal in om het even welke regio in België een officiële taal te maken :p
 
"Privévermogen" dat in veel gevallen al decennia in de familie zit. Je kan alleen zeggen dat België het qua vermogensopbouw beter heeft gedaan dan de rest als je cijfers hebt die aantonen dat het privévermogen van de Belgen de voorbije 20 jaar (waarover je sprak) sterker is toegenomen dan die van onze buurlanden. Zomaar op basis van het rapport van UBS (dat één punt in de tijd aangeeft) concluderen dat België echt het paradijs op aarde is, met de rijkste mensen, de meest fantastische groei, etc. is nogal, jah. 😂
UBS geeft in zijn studie ook historische cijfers. De eerste 8 kolommen zijn van UBS, de laatste 4 zijn de verhoudingen die ik erbij gezet heb. Duitsland zat beter dan België, maar dat ligt wss aan het oost-duitsland-effect, gezien het verschil dat sterk afvlakt.

Me tdat in acht genomen doet België het zeker niet slechter dan andere buurlanden. UK doet het beter, maar die hebben om een of andere reden een héél sterke stijging tussen 2020 en 2022 gehad.

Market
2000​
2005​
2010​
2015​
2020​
2021​
2022​
2022vs20002022vs20052022vs20102022vs2015
Germany
16.250​
17.767​
35.632​
42.019​
60.316​
6.383​
71.277​
4,39​
4,01​
2,00​
1,70​
United Kingdom
55.657​
88.132​
95.973​
103.090​
137.024​
155.813​
165.334​
2,97​
1,88​
1,72​
1,60​
Belgium
92.158​
117.106​
148.746​
179.080​
247.234​
257.793​
263.962​
2,86​
2,25​
1,77​
1,47​
France
51.360​
87.581​
97.537​
102.798​
129.233​
140.218​
145.591​
2,83​
1,66​
1,49​
1,42​
Netherlands
44.513​
53.946​
90.331​
89.867​
132.321​
143.673​
120.270​
2,70​
2,23​
1,33​
1,34​
 
m.i. speelt % huiseigenaar sterk mee:
BE 72% eigenaar woning
NL 60%
DE 51%

Waarde van onroerende goederen telt (sterk) door, degene zonder eigen woning vormen in NL al de eerste 40% links van de mediaan.
Waarde van onroerende goederen telt idd wss sterk door, maar je kan ook je woning verkopen, aandelen kopen en dan een even groot vermogen hebben (in theorie, in de praktijk hebben huurders vaak niet de spaarreflex van een eigenaar, zelfs in dezelfde inkomenssituatie).

Het feit dat de mediane Belg een hoog vermogen heeft, is mss te verklaren nét door het feit dat een groot % huiseigenaars automatisch zorgt voor een betere spaarreflex en dus een hoger vermogen.

Wel typisch zo'n HLN sensatiartikel: "Belgen rijkste mensen ter wereld"
Waarschijnlijk 99% correct in absolute waarde.
Maar relatief gezien zegt dit m.i. niets. Ik mis hier de "Big Mac-index"-factor.
Met "ons" mediaan vermogen van 228K EUR kan je hier een klein appartementje kopen of mss 10 "gewone gezinsauto's"
Fictief maar mss kan die Hongaar op de 25ste plaats met zijn (nogmaals fictief) mediaan vermogen van 75K EUR in Hongarije wel een mooie nieuwe villa kopen of 25 "gewone gezinsauto's"...
Zie de voorbeelden die gegeven zijn.
 
Je ziet (ook in HLN :( ) dat er wel wat mensen zijn die met hun in België opgebouwd pensioen of vermogen, als een koning gaan leven in het buitenland terwijl ze hier amper zouden rond komen.
Dat heeft eerder te maken met slim gebruik van fiscaliteit (toch zeker in geval van Portugal) + toont vaak ook maar de "happy few". Een huurder of persoon met een zwakker inkomen/minder kennis van talen zal niet zo vaak naar het buitenland gaan om daar, met volledig andere wetgeving, een woning te kopen.

Plus het instagram-effect, hé: je zal liever met een succesverhaal in de krant staan dan met "ik heb iets in Portugal gekocht, maar ik mis de Vlaamse regen".
 
Als België mediaan zo rijk is, dan moet Vlaanderen mediaan toch een serieus extreem zijn wereldwijd genomen.
Zou wel nieuwsgierig zijn naar die cijfers.

Is een andere bron, dus ook andere cijfers voor België.

Mediaan vermogen België: 267.887 dollar
Mediaan vermogen Wereld: 8.360 dollar
Mediaan vermogen Afrika: 1.111 dollar

Hoewel je altijd deze studies met een grote korrel zout mag nemen qua exact bedrag (vooral qua minder ontwikkelde landen, België heeft een betrouwbaar statistisch bureau), zijn hier vooral de grootteordes relevant.
 
Eén Vlaming op twee kan niet maandelijks sparen

Ik zag het nieuws een tweetal weken al voorbij komen, maar nu nog eens bij GVA, en ik moest meteen denken aan deze thread hier.
4/10 Vlamingen heeft onvoldoende financiële buffer. Wat baten huis en "de mediane Belg is stinkend rijk", als de helft niet sparen kan. 😂
Dat artikel zegt niet wat jij claimt:

De enige referentie naar 4/10 is dit: "Bijna 4 op de 10 Vlamingen hebben het gevoel te weinig spaargeld te hebben. "

Tussen gevoel en effectief te weinig hebben is een groot verschil. Als je als vijftiger slechts 2 maand spaargeld hebt, maar wel een woning afbetaald hebt, doe je overigens het zo gigantisch slecht nog niet ivm de 30-jarige die 6 maand spaargeld heeft, maar geen woning (en ja, het kan beter).

Oppassen met deze studie: Argenta is een bank die héél sterk op spaarrekeningen steunt. Het "spaargeld" slaat dan in deze studie wss enkel op geld die op je spaarrekening staat, andere beleggingen, zelfs heel liquide, worden mss niet in rekening genomen. En zeker in de maanden juli-augustus moet je dan voorzichtig zijn als dergelijke studies naar boven komen.
 
Terug
Bovenaan