De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
In geval van nood kan je zeker verkopen en gaan huren.
Als je ooit de hypotheek met geen mogelijkheid kan betalen zal dat ook gebeuren.
Klopt, maar dat zou dan toch moeten zijn omdat ik zwaar ziek wordt ofzo.
Soit off-topic dus in andere thread.
Jij spaart 10%, ik op jaarbasis 50% van mijn loon. Enige waar ik spaargeld aan gespendeerd heb is vastgoed, herstellingen of verbeteringen daaraan. We zijn wel met 2, maakt het makkelijker.

Heb van mijn ouders eenmalig 1300 euro gehad voor mijn eerste salon en wasmachine. That's it.

Dan hoop ik toch dat je (en dat is niet onwaarschijnlijk) toch minstens anderhalve keer zoveel verdient als ik. Sommige kosten van leven zijn nu éénmaal forfaitair. Ik betaal nog één jaar mijn nieuwe wagen af, daarna zou ik mijn spaarquote nog wel richting 15 à 20% kunnen trekken.

Dan hoop ik toch dat je (en dat is niet onwaarschijnlijk) toch minstens anderhalve keer zoveel verdient als ik. Sommige kosten van leven zijn nu éénmaal forfaitair. Ik betaal nog één jaar mijn nieuwe wagen af, daarna zou ik mijn spaarquote nog wel richting 15 à 20% kunnen trekken.

Geen idee, maar ik heb al geen eigen wagen, met 2 en ben al wat ouder (dus wat meer loon). Beide scheelt al een hoop natuurlijk.

Toen ik alleen was (tot voor corona) spaarde ik een 15k/jaar.

Dat zegt toch nog altijd alles?
Als jij 1 Picasso bezit en voor de rest niets, dan ben je steenrijk.
Als je De Vrouwen van Algiers in je living hebt hangen dan ben je steenrijk: zo'n 150 miljoen dollar rijk.

Maar je vindt ook al werk van Picasso voor paar 1000 euro :)

Wat dat roerend vermogen betreft heb ik nog wel een stelling... Het zullen vooral de vermogende gezinnen zijn die een roerend vermogen opbouwen dat waardevast is.

- Modaal gezin koopt bij IKEA >> meubelen krijg je 10 jaar later aan de straatstenen niet kwijt. Waarde 0
- Gezin Coucke koopt iconisch designmeubilair bij Knoll/Cassina/Vitra... >> meubelen blijven een relatieve waarde behouden.

De zetel die je bij Ikea koopt:
https://www.ikea.com/be/nl/p/havberg-draaifauteuil-lejde-roodbruin-20514895/

Versus deze:
https://www.vitra.com/nl-be/product/lounge-chair

Allebei een zetel maar de eerste is een verliespost en de tweede kan je met wat goede wil een investering noemen.

Vul hetzelfde in voor horloges, juwelen, decoratie (of kunst),...

Als het op vermogen aankomt is duurkoop vaak beterkoop.

Daarom denk ik dat het roerende vermogen niet zo superveel voorstelt op de hele bevolking.

Als je De Vrouwen van Algiers in je living hebt hangen dan ben je steenrijk: zo'n 150 miljoen dollar rijk.

Wat dat roerend vermogen betreft heb ik nog wel een stelling... Het zullen vooral de vermogende gezinnen zijn die een roerend vermogen opbouwen dat waardevast is.

- Modaal gezin koopt bij IKEA >> meubelen krijg je 10 jaar later aan de straatstenen niet kwijt. Waarde 0
- Gezin Coucke koopt iconisch designmeubilair bij Knoll/Cassina/Vitra... >> meubelen blijven een relatieve waarde behouden.

Versus deze:

Allebei een zetel maar de eerste is een verliespost en de tweede kan je met wat goede wil een investering noemen.

Daarom denk ik dat het roerende vermogen niet zo superveel voorstelt op de hele bevolking.
Wel even vergeten dat dat 6k of zo minder is waarop je ook op een andere manier meerwaarde kan boeken. Zetels verslijten, ook de dure. Is een 10-20j oude lounge chair meer waard dan een nieuwe?

Wel even vergeten dat dat 6k of zo minder is waarop je ook op een andere manier meerwaarde kan boeken. Zetels verslijten, ook de dure. Is een 10-20j oude lounge chair meer waard dan een nieuwe?
Wel blijkbaar stijgen de prijzen van die luxeproducten en houden ze die exclusief. Daardoor is er een levendige tweedehandsmarkt en kan je die - mits je er zorg voor hebt gedragen - met winst verkopen. Ze zal daarom niet meer waard zijn als de nieuwe maar meer waard als je oorspronkelijke aankoopprijs.

Volgens de link, investeer je beter in een Chanel handtas als in de staatsbon :)

https://www.sothebys.com/en/article...hy-you-should-invest-in-chanel-handbags-today

Zolang dat blijft duren natuurlijk.

Wel blijkbaar stijgen de prijzen van die luxeproducten en houden ze die exclusief. Daardoor is er een levendige tweedehandsmarkt en kan je die - mits je er zorg voor hebt gedragen - met winst verkopen. Ze zal daarom niet meer waard zijn als de nieuwe maar meer waard als je oorspronkelijke aankoopprijs.

Volgens de link, investeer je beter in een Chanel handtas als in de staatsbon :)

https://www.sothebys.com/en/article...hy-you-should-invest-in-chanel-handbags-today

Ik ken niets van Chanel handtassen, maar altijd opletten met zo'n artikels en of die voldoende genuanceerd zijn.
Voor hetzelfde geld (of net niet) wordt Chanel ineens populair in China bij de "gewone" burger zoals dat gebeurde met Louis Vuitton en keldert de prijs van die tweedehands speciale edities.

Bv. bepaalde zeldzame whisk(e)ys gaan aan een fortuin weg, maar op het moment dat die gelanceerd werden, was er geen mogelijkheid om te voorspellen welke reeksen zouden stijgen in waarde vs. dalen. En met een "shotgun approach" van ik koop van alles wat, deed je verlies - ook al zitten er positieve grote uitschieters bij, maar die herken je pas achteraf wanneer de prijzen door het dak gaan.

Alle, nog wat nieuwe rekening openen bij Santander en overzetten!

Vision = Spaarrekening, hogere basisrente
Vision Plus = Getrouwheidsrekening, hogere getrouwheidspremie
Vision Max = Rekening voor mensen met veel geld op de spaarboek. Vooral interessant voor bedrag tussen 125k en 200k

Is wellicht al gepasseerd ergens, maar wat is hier de regel bij Santander: genieten we als klant automatisch van de hogere rente (basis en/of getrouwheid) of moet er inderdaad een 2de rekening van hetzelfde type worden geopend (en gaat dat überhaupt onder dezelfde naam)?

Is wellicht al gepasseerd ergens, maar wat is hier de regel bij Santander: genieten we als klant automatisch van de hogere rente (basis en/of getrouwheid) of moet er inderdaad een 2de rekening van hetzelfde type worden geopend (en gaat dat überhaupt onder dezelfde naam)?
Basis gaat over op de datum en hoef je niets voor te doen. Voor getrouwheids kan je een 'nieuwe' rekening openen en geld overschrijven, en dan geniet je a rato van de nieuwe getrouwheids en verlies je de oude niet. Voor details moet je eens op het Spaargids forum kijken, daar heb ik het ooit gelezen.

Het is nog altijd het gemiddelde dat telt, want wat jij rekent is niet wat de praktijk aangeeft. Dit zijn de gegevens van het BELASTBAAR inkomen:
deciel/percentielgem. Belastbaar inkomenGem. Aanslagvoet
1ste deciel
€ 2.630,10​
-2,50%​
2ste deciel
€ 12.560,09​
-0,30%​
3ste deciel
€ 16.916,87​
2,20%​
4ste deciel
€ 20.243,70​
8,00%​
5ste deciel
€ 24.217,09​
13,70%​
6ste deciel
€ 29.029,85​
17,20%​
7ste deciel
€ 35.189,32​
18,30%​
8ste deciel
€ 43.826,88​
21,30%​
9ste deciel
€ 58.471,89​
25,40%​
91ste percentiel
€ 71.034,58​
28,30%​
92ste percentiel
€ 74.237,37​
29,00%​
93ste percentiel
€ 77.800,17​
29,90%​
94ste percentiel
€ 81.946,73​
30,60%​
95ste percentiel
€ 86.896,52​
31,50%​
96ste percentiel
€ 93.073,31​
32,50%​
97ste percentiel
€ 101.195,38​
33,60%​
98ste percentiel
€ 113.159,80​
34,90%​
99ste percentiel
€ 135.122,82​
36,50%​
100ste percentiel
€ 265.935,39​
34,50%​

Nu zal je opnieuw zeggen: ja, maar het gaat enkel om de verhoging, wel neem eens de verhoging van elk deciel/percentiel tov het vorige: (bron hier: https://statbel.fgov.be/sites/default/files/files/documents/Huishoudens/10.9 Fiscale inkomens/fisc2020_B_1_NL.xls)

2ste deciel
0,29%​
3ste deciel
9,46%​
4ste deciel
37,23%​
5ste deciel
42,66%​
6ste deciel
35,31%​
7ste deciel
23,36%​
8ste deciel
33,24%​
9ste deciel
37,78%​
91ste percentiel (dit cijfer is niet betrouwbaar, geeft verhouding van percentiel tov deciel, dus negeer dit)
24,99%​
92ste percentiel
45,55%​
93ste percentiel
47,95%​
94ste percentiel
43,48%​
95ste percentiel
46,13%​
96ste percentiel
46,89%​
97ste percentiel
46,71%​
98ste percentiel
45,49%​
99ste percentiel
45,04%​
100ste percentiel
32,39%​
Dan zie je dat énkel voor de top 10% je met een percentage lager dan 53,5% zit, wat ongeveer het gemiddeld officieel tarief voor de marginale tax is. En dan heb je nog het hier enkel over het belastbaar fiscaal inkomen.

Voor de gemiddelde "beter verdienende" belg zit je dus maar aan een 35-37%. Het is eerder de lagere middenklasse die plots veel extra belastingen betaalt als ze meer verdienen (en natuurlijk de absolute top).
Dus als ik het goed begrijp, een alleenstaande met 24K, wat dus minder is dan het minimumloon (uitkering wellicht) zal bij een kleine stijging procentueel er weinig op vooruit gaan (en minder dan de betere verdiener). Ik vermoed dat dit de befaamde werkloosheidsval is?

Dus als ik het goed begrijp, een alleenstaande met 24K, wat dus minder is dan het minimumloon (uitkering wellicht) zal bij een kleine stijging procentueel er weinig op vooruit gaan (en minder dan de betere verdiener). Ik vermoed dat dit de befaamde werkloosheidsval is?
Nee, 24k belastbaar inkomen is verre van het minimumloon. Minimumloon is een brutobedrag, het fiscale/belastbaar inkomen is na aftrek RSZ en forfaitaire beroepskosten. Dat scheelt dus al minstens zo'n 6000 euro

Versus deze:

Ik heb ooit een oude zetelset gekregen waarvan de nieuwprijs even veel was als een auto. Intussen hebben we die tot op de draad versleten en is die gewoon op het stort beland. Daar kreeg je tweedehands echt niet meer voor dan een tweedehandse Ikea set hoor.
Die zaken slijten ook gewoon, minder snel dan Ikea spul, maar de meerprijs is echt totaal niet te verantwoorden.

Nee, 24k belastbaar inkomen is verre van het minimumloon. Minimumloon is een brutobedrag, het fiscale/belastbaar inkomen is na aftrek RSZ en forfaitaire beroepskosten. Dat scheelt dus al minstens zo'n 6000 euro
Ja, maar in perceptie is dat niet het geval. Heb een gesprekje gehad met 5 jongens. 1 ervan dopte en die zei: 'Waarom zou ik gaan werken' , ik heb een uitkering van 1840 euro. Die andere die werkten zaten rond de 2100 euro netto en gaven hem gelijk. Uiteraard gaat die jongen zijn uitkering zakken maar of er dan nog beweging in te krijgen is daar vrees ik voor... Van diegene die werkloos zijn, is er een grote groep die vanaf het moment dat ze meer dan 1 jaar werkloos zijn, werkloos blijven.

Ja, maar in perceptie is dat niet het geval.
Geef gewoon toe dat je fout was, je hoeft dat niet op "perceptie" te steken hoor.

Toch toevallig hé, dat jij met 5 jongens babbelt en daarvan 1 al een héél grote werkloosheidsuitkering krijgt (en dus al lang een hoog loon zou moeten krijgen), die mensen dan ook de tabel hier op beyond gaming lezen en een "verkeerde perceptie" hebben.

En zeker dat je verzint dat je weet dat er een grote groep mensen is die werkloos zijn en na 1 jaar werkloosheid, ook werkloos blijven. Er is een groep, ja, maar die is absoluut niet zo groot

Nog iets daarover: de grote stijgingen zitten volgens dat artikel in de prijzen van de nieuwe producten de laatste paar jaar. Als je die grafiek bekijkt, zit je rond de 8% gemiddeld over 30 jaar tijd. Minder dan het rendement van een deftige ETF over die period, met meer risico.

Voor tweedehands in uitstekende staat spreken ze over 10-15% stijging in prijs per jaar - wat zou willen zeggen dat die tweedehands meer waard zijn dan de nieuwe wat inderdaad niet logisch is. Dus dat lijkt me alleen op te gaan voor toevallig de juiste limited edition die een collectors item wordt.

Mooie reclame-campagne voor Sotheby's maar de cijfers spreken een heel pak minder aan. Een beetje het klassieke "wij van WC-eend..."

Ik heb wat info gekregen over een winwinlening, brouwerij 't Verzet zou zo graag geld ophalen:

Het minimum intekenbedrag is €1.000, het maximum €75.000.
De lening wordt op 5 jaar terugbetaald en de aflossing gebeurd telkens op het einde van het jaar. Het bedrag wordt dus in 5 keer terugbetaald.
De rentevoet bedraagt 5% en de Vlaamse regering staat borg voor 30% van het openstaande saldo in geval van faillissement.
De lening biedt ook een fiscaal voordeel van 2,5%.

Dus 5% over 5 jaar, met aftrek RV is dat dan 3.5%. Als ze failliet gaan zie je 30% van het bedrag terug.

Dat fiscaal voordeel, is dat eenmalig 2.5% van het bedrag, of hoe werkt dit?

Al bij al nu niet zo aantrekkelijk lijkt me.

Ik heb wat info gekregen over een winwinlening, brouwerij 't Verzet zou zo graag geld ophalen:

Het minimum intekenbedrag is €1.000, het maximum €75.000.
De lening wordt op 5 jaar terugbetaald en de aflossing gebeurd telkens op het einde van het jaar. Het bedrag wordt dus in 5 keer terugbetaald.
De rentevoet bedraagt 5% en de Vlaamse regering staat borg voor 30% van het openstaande saldo in geval van faillissement.
De lening biedt ook een fiscaal voordeel van 2,5%.

Dus 5% over 5 jaar, met aftrek RV is dat dan 3.5%. Als ze failliet gaan zie je 30% van het bedrag terug.

Dat fiscaal voordeel, is dat eenmalig 2.5% van het bedrag, of hoe werkt dit?

Al bij al nu niet zo aantrekkelijk lijkt me.
Brouwerij 't verzet, de bekende brouwer van ... letterlijk geen enkel bekend bier? :p

Ik vind dat enorm risicovol om daar een lening aan te geven aan zo'n laag percentage met maar 30% borg.

Terug
Bovenaan