De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Vanochtend zelf de ergernis. Baan met 3 wegversmallingen: eerste twee waar ik voorrang heb, de derde niet.
Ik was echt verstrooid en reed gewoon door. Excuses in ieder geval aan de mevrouw in de rode Mazda die in de remmen moest voor mij.
 
Het was vandaag volgens mij Nationale 'Ik rijd over de witte lijn" dag. Meerder keren moeten uitwijken voor een idioot die dus flink over de middellijn reed.
 
Het was vandaag volgens mij Nationale 'Ik rijd over de witte lijn" dag. Meerder keren moeten uitwijken voor een idioot die dus flink over de middellijn reed.
Verbaas mij daar ook wel vaak over. Dacht dat de meeste auto's tegenwoordig toch wel standaard lane assist hebben? Als ik zonder pinken over de lijn ga, dan snokt die van mij toch wel direct terug naar rechts.
 
Verbaas mij daar ook wel vaak over. Dacht dat de meeste auto's tegenwoordig toch wel standaard lane assist hebben? Als ik zonder pinken over de lijn ga, dan snokt die van mij toch wel direct terug naar rechts.
Of ze dat nu hebben of niet, zijn die dan totaal onwetend en blind over het feit dat ze recht op een tegenligger afgaan?
 
Presense telt voor zover ik weet inderdaad mee als 1 van de zaken die uw premie laten zakken. Ik zit bij AG, er moeten 2 items op zitten voor premieverlaging. Lane assist is er bvb. ook eentje die tegenwoordig op vele wagens zit.

Maar die presense kan echt wel gevaarlijk zijn vantijd. Ik had het daarstraks ook in Brussel, rechterbocht aan het nemen naast een voetpad (voetpad liep links van de baan, dus een dikke meter naast mijn auto) en daar stond een voetganger. Auto dacht dat ik te fel richting die voetganger ging en ging even kort maar keihard in de remmen. Zo vliegt er dus zomaar iemand in je gat he...

Niet de eerste keer dat ik dat meemaak.

Zelfde ervaring hier met presense, om de paar maanden smijt dat wel eens de remmen dicht zonder deftige reden...
 
Welja. Ik snap op dat ogenblik wel waarop hij triggert, er is altijd wel iets, het is alleen dat hij in die gevallen te snel triggert en/of moeilijk het onderscheid kan maken tussen een gevaarlijke of normale situatie.

Edge cases zijn altijd lastig en dat zie je hier.
 
Welja. Ik snap op dat ogenblik wel waarop hij triggert, er is altijd wel iets, het is alleen dat hij in die gevallen te snel triggert en/of moeilijk het onderscheid kan maken tussen een gevaarlijke of normale situatie.

Edge cases zijn altijd lastig en dat zie je hier.

Bij een fietser die bruusk van rechts komt en zich op het parallel fietspad gooit, kan ik het nog snappen. Maar bij een asverschuiving waarbij ik nog een meter van de geparkeerde auto's zit, zou ik toch verwachten dat hij niet remt.
En op ronde punten krijg ik vaak waarschuwingen nadat het "kruisend verkeer" al lang gepasseerd is, daar reageert dat systeem precies extreem traag terwijl dat alleen alerts zijn en geen automatische rem.
 
Sinds een goeie week merkte ik bij de Ford dat remmen steeds moeilijker en moeilijker werd.
Gisteren in het naar huis rijden van m'n werk was het plots echt erg. Precies of ik in een pak boter duwde.
Vlug lokale garage binnen gesprongen en die hebben (dik tegen hun zin en met een pak gezaag dat ze het veel te druk hebben) de remvloeistof bijgevuld, die stond zwaar onder het minimum. Erna remde de auto terug beter, maar nog niet hoe het zou moeten.

Deze middag dus maar een afspraak gemaakt bij een (andere) garage want hij moet sowieso op onderhoud, mag de 22e binnen.

Nu daarnet, een kleine 100km later begon het plots weer zwaar achteruit te gaan. Ik open net de motorkap en het reservoir is volledig leeg.

Da wordt volgende week met de Peugeot naar het werk rijden vrees ik... Levensgevaarlijk om nog met die Ford te rijden. Enkel dinsdag ga ik een andere oplossing moeten zoeken want m'n vrouw heeft dan ook een auto nodig. Mss om een bus remvloeistof rijden en voor elke rit bijvullen :unsure:



Hopelijk geen kostelijk grapje, het is er niet de moment voor.
 
Die fietslichten van tegenwoordig? Amai, grootlicht, ronduit verblindend!
En niet intelligent zoals bij een auto, dus vol in het gezicht.

Laatst bijna moeten stoppen omdat ik geen zicht meer had, zo verblindend was het.

Volgende keer doe ik zelf mijn grootlichten aan als er mij nog eens zo een fietser kruist, het zal hen leren.
 
Dat triggert mij ook irrationeel hard, zeker als ze nodeloos lang wachten omdat ze niet zeker zijn of ze wel voorrang hebben.
Als ge hoffelijk wilt zijn MAAKT DAN DAT GE UIT MIJNE WEG ZIJT.
Doet me denken aan iets van eerder deze week.

Quasi lege baan. Ik ben op een respectabele afstand van een zebrapad en ik zie al iemand klaarstaan om over te steken, iemand die tijd genoeg heeft om over te steken vooraleer ik effectief aan dat zebrapad ben en ik dus normaliter niet mijn gas moet loslaten, laat staan remmen.

Blijf die gast toch wel niet - al dan niet expres - staan tot ik op een punt ben dat ik wel degelijk moet gaan remmen om die vent te laten over te steken.

Echt jong, daar werd ik echt ambetant van.
 
Sinds een goeie week merkte ik bij de Ford dat remmen steeds moeilijker en moeilijker werd.
Gisteren in het naar huis rijden van m'n werk was het plots echt erg. Precies of ik in een pak boter duwde.
Vlug lokale garage binnen gesprongen en die hebben (dik tegen hun zin en met een pak gezaag dat ze het veel te druk hebben) de remvloeistof bijgevuld, die stond zwaar onder het minimum. Erna remde de auto terug beter, maar nog niet hoe het zou moeten.

Deze middag dus maar een afspraak gemaakt bij een (andere) garage want hij moet sowieso op onderhoud, mag de 22e binnen.

Nu daarnet, een kleine 100km later begon het plots weer zwaar achteruit te gaan. Ik open net de motorkap en het reservoir is volledig leeg.

Da wordt volgende week met de Peugeot naar het werk rijden vrees ik... Levensgevaarlijk om nog met die Ford te rijden. Enkel dinsdag ga ik een andere oplossing moeten zoeken want m'n vrouw heeft dan ook een auto nodig. Mss om een bus remvloeistof rijden en voor elke rit bijvullen :unsure:



Hopelijk geen kostelijk grapje, het is er niet de moment voor.
Niet zomaar bijvullen eh. Als het een spons is wil zeggen dat er al lucht in de kanalen zit en dit kan je enkel wegkrijgen door te ontluchten via de nippels aan ieder wiel.
Kijk eens binnenkant ieder wiel en onderkant wagen of je nergens olie ziet. Als er niks zichtbaar is kan uw hoofdremcilinder stuk zijn.
Toevallig geen schurende remmen gehad voordien?
Moest ge nu zo ver niet wonen kwam ik zelf eens zien want das levensgevaarlijk. Zeker ni mee rondrijden tot de 22ste.
Je zou eigenlijk de wagen al aan de garage moeten gaan afzetten zeer voorzichtig op een rudtig moment op de weg en vragen of ze tussenin al eens kunnen kijken wat eraan is om een offerte te maken en stukken te bestellen.
Maar uw vrouw zeker NIET mee laten rijden.
 
Laatst bewerkt:
Niet zomaar bijvullen eh. Als het een spons is wil zeggen dat er al lucht in de kanalen zit en dit kan je enkel wegkrijgen door te ontluchten via de nippels aan ieder wiel.
Kijk eens binnenkant ieder wiel en onderkant wagen of je nergens olie ziet. Als er niks zichtbaar is kan uw hoofdremcilinder stuk zijn.
Toevallig geen schurende remmen gehad voordien?
Moest ge nu zo ver niet wonen kwam ik zelf eens zien want das levensgevaarlijk. Zeker ni mee rondrijden tot de 22ste.
Je zou eigenlijk de wagen al aan de garage moeten gaan afzetten zeer voorzichtig op een rudtig moment op de weg en vragen of ze tussenin al eens kunnen kijken wat eraan is om een offerte te maken en stukken te bestellen.
Maar uw vrouw zeker NIET mee laten rijden.
Kga morgen opt gemak eens kijken.

Kheb al sinds ik hem heb heel af en toe dat m'n remmen klinken gelijk een teleurgestelde Chewbacca. (1/50x dat ik remde ongeveer, en enkel de laatste meters bij het heel langzaam remmen). Sinds een week wel ook af en toe piepende remmen.

3 weken geleden nog naar de keuring geweest en daar hebben ze niets over de remmen gezegd. (Enkel corrosie op uitlaat en versleten stofkapje of zoiets van de ophanging)

Jij hebt ook echt geen chance met auto's he?
Ftfy :unsure:

Nuja, dit is iets dat wel kan voorvallen bij zo een oude auto. Als ik hem nu zou verkopen aan wijkopenautos zou ik er winst op maken
 
Gisterennamiddag begon hij plots weer opvallend slechter te remmen, eens onder de motorkap gekeken en het reservoir remvloeistof was terug volledig leeg.


Maar deze middag herinnerde ik me plots iets als ik de straat van m'n ouders indraaide.
Een week of 3 geleden wanneer ik die smalle straat indraaide moest ik uitwijken voor iemand die nogal vlot afkwam uit de andere richting. En daarbij met m'n rechtervoorwiel in de berm gereden. Plots een harde "bonk". De problemen met de remmen zijn daarna begonnen.

Dan eens achter m'n rechtervoorwiel gekeken en het was daar goed vochtig.

De berm in kwestie:
uJ3HTNO_d.webp
 
Laatst bewerkt:
Vandaag toch weer een mooie tegengekomen. Dubbel tweevaksbaan, rond punt met 500m verder een oprit naar de snelweg. Ik trek op het linkervak weg van het rond punt en voeg in tussen 2 bestelwagens zodat ik de oprit kan nemen. Achter mij zat op het linkervak een vlotte A6, die beslist om vol op het gas te gaan... Ik zag het al zo'n beetje hangen want bijna iedereen neemt daar de oprit.

Dus, die geeft gas tot hij voorbij de bestelwagen voor mij is, maar tegen dat hij voorbij is en voor die bestelwagen (die net niet de oprit moest nemen) kon invoegen reed hij al naast een volle opritstrook. Aangezien je dan onmogelijk even kan doorrijden om verder terug te draaien, besloot hij dat het dus best was om vol op de rem te gaan (die bestelwagen moest dus ook hard remmen) zodat hij zich net voor mij kon gooien om de oprit te nemen.

Net gain: 1 plaats gewonnen, net geen ongeval veroorzaakt. Ik kon me toch niet houden om een sarcastisch duimpje omhoog en applausje te geven.
 
Doet me denken aan iets van eerder deze week.

Quasi lege baan. Ik ben op een respectabele afstand van een zebrapad en ik zie al iemand klaarstaan om over te steken, iemand die tijd genoeg heeft om over te steken vooraleer ik effectief aan dat zebrapad ben en ik dus normaliter niet mijn gas moet loslaten, laat staan remmen.

Blijf die gast toch wel niet - al dan niet expres - staan tot ik op een punt ben dat ik wel degelijk moet gaan remmen om die vent te laten over te steken.

Echt jong, daar werd ik echt ambetant van.
Ik heb als frequent voetganger in mijn buurt net de ervaring gekregen om zo goed als altijd te wachten tot auto stopt (of tenminste heel sterk afremt).
Al te vaak meegemaakt dat ik wil oversteken en auto verdomme versnelt (om niet te moeten stoppen, of omdat ze me niet gezien hebben - geen idee). Maar die ervaring is wel in druk verstedelijkt gebied.
 
Ik heb als frequent voetganger in mijn buurt net de ervaring gekregen om zo goed als altijd te wachten tot auto stopt (of tenminste heel sterk afremt).
Al te vaak meegemaakt dat ik wil oversteken en auto verdomme versnelt (om niet te moeten stoppen, of omdat ze me niet gezien hebben - geen idee). Maar die ervaring is wel in druk verstedelijkt gebied.
Mja, die voetganger waarover ik sprak had echt wel ruim de tijd om over te steken. Ik was echt nog op meer dan honderd meter, die kon bij wijze van spreken meerdere keren het zebrapad op en af lopen vooraleer ik zou moeten stoppen. Als ik volgas had gegeven was hij me nog duidelijk voor geweest. Dit leek echt alsof hij expres wachtte tot ik wel mijn gas moest lossen/moest afremmen zodat hij kon oversteken.

Ik zeg niet dat hij dat expres deed, want het kan even goed zijn dat hij de afstand/snelheid van mijn auto absoluut niet kon inschatten en daarom voor de zekerheid toch maar wachtte, maar ik vond het alleszins zeer frustrerend want vanuit mijn oogpunt had hij, zoals gezegd, echt wel voldoende tijd.

Ik begrijp overigens dat voetgangers voor de zekerheid wachten tot ze zeker zijn dat je hun gezien hebt (ik doe dat ook, zeker met mijn hond erbij), vandaar dat ik normaliter flash met mijn lichten of teken doe dat ze kunnen/mogen oversteken.
 
Baan 70 km/u. Links een baan die daarop uitkomt. Maar er staat een camionette geparkeerd waardoor die die van links komen niet direct diegene van rechts zien komen.

Plots komt er dus ene vanuit dat linker straatje de baan opgereden zonder te kijken. Op goed geluk. Jongens toch. Alles mogen toesmijten of ik zat er los op.
 
E17 richting Gent. Er was een rijtje op de linkerbaan een vrachtwagen op het middenvak aan het voorbijsteken (die op zijn beurt weer een vrachtwagen op het rechtervak aan het inhalen was met >1km/h verschil).
Enfin, normale situatie. Iedereen was hoffelijk en volgde de officiële/officieuze verkeersregels.

Tot er een mongool van ver al zigzaggend over het rechter -en middenvak tegen hoge snelheid op ons afkwam. Ford focus. Chauffeur: late twintiger met petje op.
Hij smeet zich tussen de vrachtwagen en de rij wagens op de linker rijstrook en stoof ervandoor. Ik zag het allemaal al heel lang gebeuren, dus ik liet mijn gas tijdig los, zodat ik zelfs niet hoefde te remmen. Mijn voorgangers wel en die zullen het geweten hebben.

De wagen op de linker rijstrook die een botsing moest vermijden "faarde" enkele keren met zijn lichten en toeterde ook 2 keer. De Ford man zag het en ging plots heel traag rijden en voerde nog enkele break checks uit. Daarna verliet hij de E17 via afrit Sint Niklaas.

Wat een mongool. Onmiddellijk rijbewijs afnemen en nooit meer teruggeven. Die mag van mijn part levenslang met de fiets of het openbaar vervoer. Jammer dat er geen politie in de buurt was.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan