De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Allemaal goed en wel om brandstof te besparen door minder snel te rijden (bv ~ 110 km/u op snelweg), maar blijf dan niet op het linkervak hangen. :wallbash:
 
Ik heb als frequent voetganger in mijn buurt net de ervaring gekregen om zo goed als altijd te wachten tot auto stopt (of tenminste heel sterk afremt).
Al te vaak meegemaakt dat ik wil oversteken en auto verdomme versnelt (om niet te moeten stoppen, of omdat ze me niet gezien hebben - geen idee). Maar die ervaring is wel in druk verstedelijkt gebied.

Klopt, afgelopen weekend nog meegemaakt met een dwaze taart die 30 meter verder een ondergrondse parking binnen moest. Ik begin met oversteken want ze is in een zone 30 nog een heel eind van mij verwijderd - ze geeft toch wel gas zeker om zich voor mij te schieten.
Ik hoop dat ze serieus verschoten is van mijn hand op haar dak, maar ik vrees ervoor...
 
Klopt, afgelopen weekend nog meegemaakt met een dwaze taart die 30 meter verder een ondergrondse parking binnen moest. Ik begin met oversteken want ze is in een zone 30 nog een heel eind van mij verwijderd - ze geeft toch wel gas zeker om zich voor mij te schieten.
Ik hoop dat ze serieus verschoten is van mijn hand op haar dak, maar ik vrees ervoor...
In Ieper had ik dat vroeger ook regelmatig. Als ik mijn werkschoenen aanhad, kregen die toch steevast een stamp tegen hun deur. Ik keur vandalisme nooit goed, maar als je mij bijna omver rijdt, ook al is het duidelijk dat je me zag, dan heb ik ook geen compassie meer.
 
In Ieper had ik dat vroeger ook regelmatig. Als ik mijn werkschoenen aanhad, kregen die toch steevast een stamp tegen hun deur. Ik keur vandalisme nooit goed, maar als je mij bijna omver rijdt, ook al is het duidelijk dat je me zag, dan heb ik ook geen compassie meer.

Ik vond dat ik nog braaf was, heb mijn hand gebruikt om niet tot vandalisme over te gaan ;)
Maar op jouw manier leren ze het misschien -héél misschien- eens af...
 
Vanmorgen tamelijk druk op de autostrade. Treintje van 5-6 auto's op het linker rijvak, rechts tamelijk veel vrachtwagens.
Snelheid rond de 120-122 op de teller

Achter mij komt een S-max veeeel te snel dichterbij. Meteen aan mijn achterbumper kleven, dan links uitwijken, dan rechts uitwijken.
Geen idee wat die kerel zijn wens was, dat ik en die andere miraculeus verdwenen ? Dat ik over die 5 auto's sprong en er vandoor ging ?

Bepaald moment tussen 2 vrachtwagens een iets groter gat, maar niemand die zich erin zet want dan kan je erachter blijven want gegarandeerd dat ze links alles vast rijden.
Ik zie die S-max zich naar rechts smijten, optrekken en meteen terug voor mij ingooien in het gat dat ik met mijn voorligger liet (en ik rij met een bmw dus dat gat was niet bepaald groot) Uiteraard moet hm dan vol in de remmen of hij zit in die zijn koffer. Kettingreactie van remmen natuurlijk

En dan zie ik hem bij die mens hetzelfde doen... Waar zit ge dan met uw verstand. Dat heeft hij een paar keer zo gedaan want je zag telkens de remgolf omdat er ene in de ankers moest voor hem.
Uiteindelijk zijn we iets verder er samen afgegaan, volgende lichten stond hij links en ik rechts. 2 kinderen op de achterbank in een kinderstoel :wallbash:Cynische thumbs up gegeven en toen het op groen sprong hem heel ver achter mij gelaten :eviltongue:

Zo iemand mogen ze niet alleen zijn rijbewijs, maar ook zijn kinderen afpakken.
 
Vanmorgen tamelijk druk op de autostrade. Treintje van 5-6 auto's op het linker rijvak, rechts tamelijk veel vrachtwagens.
Snelheid rond de 120-122 op de teller

Achter mij komt een S-max veeeel te snel dichterbij. Meteen aan mijn achterbumper kleven, dan links uitwijken, dan rechts uitwijken.
Geen idee wat die kerel zijn wens was, dat ik en die andere miraculeus verdwenen ? Dat ik over die 5 auto's sprong en er vandoor ging ?

Bepaald moment tussen 2 vrachtwagens een iets groter gat, maar niemand die zich erin zet want dan kan je erachter blijven want gegarandeerd dat ze links alles vast rijden.
Ik zie die S-max zich naar rechts smijten, optrekken en meteen terug voor mij ingooien in het gat dat ik met mijn voorligger liet (en ik rij met een bmw dus dat gat was niet bepaald groot) Uiteraard moet hm dan vol in de remmen of hij zit in die zijn koffer. Kettingreactie van remmen natuurlijk

En dan zie ik hem bij die mens hetzelfde doen... Waar zit ge dan met uw verstand. Dat heeft hij een paar keer zo gedaan want je zag telkens de remgolf omdat er ene in de ankers moest voor hem.
Uiteindelijk zijn we iets verder er samen afgegaan, volgende lichten stond hij links en ik rechts. 2 kinderen op de achterbank in een kinderstoel :wallbash:Cynische thumbs up gegeven en toen het op groen sprong hem heel ver achter mij gelaten :eviltongue:

Zo iemand mogen ze niet alleen zijn rijbewijs, maar ook zijn kinderen afpakken.
Wat een onnozelaar is dat zeg.

Ik snap sommige mensen totaal niet. Onlangs ne jonge kerel met zijn opgezette Peugeot 206 achter mij. Helemaal links gaan hangen op nen halve meter van mijn auto. Heel nonchalant achter het stuur. Rijdt uiteindelijk dezelfde parking als mij op van de Carrefour. Neemt op 't gemak een winkelkar om dan met een heel stoere gang de winkel met z'n karreke binnen te wandelen. Waarom dan al die haast en dwaze toeren op de baan?

Hij mag van geluk spreken dat mijn dochter mee was of ik sprak hem erop aan. En 't ging niet veel moeten gebeuren of ik plakte zijn 'R.I.P. Paul Walker' sticker op z'n smoel.
 
Ik zie dat anders heel vaak eigenlijk als het druk is op de autosnelweg, ik rij dan bijvoorbeeld ook in zo'n treintje van x auto's, rechts druk door vrachtwagens en dan komt er iemand in mijn gat plakken, alsof ik sneller kan, of ik ineens moet opzijgaan zodat hij wel kan opschuiven.
Ook dat plaats laten is een probleem, ik probeer zelf voor de veiligheid voldoende afstand te houden (remafstand natuurlijk indachtig) en er is altijd wel een idioot die zich daar tussen smijt om dan eerst te remmen (kettingreactie idd) en dan in zijn voorligger z'n gat te gaan rijden.

Ik zie echt te vaak van dat asociaal rijgedrag.
 
Deze morgen met de fiets op het nippertje een driewielige scooter kunnen ontwijken die vanachter een blinde hoek het fietspad op schoot. In plaats van excuses nog wat verwijten erbovenop gekregen die ik dankzij de motorhelm van betrokkene gelukkig niet heb begrepen.
 
Maar ik kom dus op mijn gemakske van rechts, terwijl hij dan dus volop in mijn gat begint te rijden. Ik zie hem in mijn spiegel zo wat weemoedig nee schudden, waarop ik mijn middelvinger opstak. Ge moet niet in fout zijn en dan ook nog eens zo zitten doen alsof ik iets heb uitgestoken.

Die kerel is mij beginnen volgen terwijl hij in mijn gat bleef plakken. Ik heb het uitgetest door wat kleine straatjes hier en daar in te slaan, en hij bleef mij volgen. Ik wou hem niet tot bij mij thuis leiden, dus ik zet mij aan de kant en stap uit zodat ik hem kan vertellen over mijn voorrang. Maar vanaf ik mijn deur open deed, vlamde hij ervandoor. Tegen auto's kunnen mensen wel stoer zitten doen he, maar vanaf er iemand uitstapt is het opeens een compleet ander verhaal :p
Middelvinger, uitstappen,...
Dat is escalatie. Toch best oppassen hiermee.

Weet niet hoe je zelf bent, maar voor hetzelfde geld kom je een wacko tegen (en zo zijn er veel) die ook uitstapt wanneer jij dat doet. En dan kan het snel gaan.

Heb ooit eens meegemaakt dat iemand extreem agressief reed, met bijna ongeval tot gevolg.
Hij rijdt mij voorbij en blijft rare toeren uithalen (nu met de wagen die oorspronkelijk voor mij reed). Op een bepaald moment geef ik met relatief milde handgebaren aan dat hij normaal moet doen. Hij reageert met een opgesteken middelvinger. In the heat of the moment doe ik doe hetzelfde.
Voor ik het weet stopt hij in het midden van de baan, en stapt hij doodleuk uit met een mes in de hand.
Ik heb mij toen toch snel uit de voeten gemaakt hoor. Het is mij dat niet waard.

Je komt nogal wat tegen in het verkeer. 😑
 
Onlangs op de E17 ter hoogte van Waasmunster richting Gent meegemaakt dat ik een oude Peugeot 206 met twee jonge Marokkaantjes voorbijsteek die op het rechtervak reed tegen 110. Net op de moment ik langs hem reed begint hij te versnellen om gelijke tred met mij te houden. Ik versnel wat, hij versnelt ook, ik vertraag, hij idem. Op zo'n momenten (en dat is meteen ook een van mijn grootste en meest frequente frustraties in het verkeerd) kan ik het dan niet laten om eens te kijken en een gezicht te trekken van 'wat is dat hier voor achterlijk gedrag?'. Meteen een dwaze blik terug van hun kant en met mijn rechter vlakke hand maak ik een horizontale snelle beweging als in 'constante snelheid'. Hierop gingen ze volledig door het lint en reden me enkele keren bijna van de baan, wild gesticulerend en teken doen om te stoppen om het uit te vechten. Uiteindelijk nog paar km vervelend gedaan, totdat ze er in Beervelde af reden. Achteraf had ik pas door dat ze mijn gebaar wellicht begrepen hadden als 'kop eraf'. :crazy:
 
Ik vermoed dat ik het antwoord al ken, maar volgende vraag/situatie

Ik kom gisteren aan een straat met voorrang van rechts. Ik zie een camionette afkomen dus ik stop.
Die mens stopt ook en doet tegen naar mij dat ik mag doorrijden.

Stel: ik rij door en op dat moment rijdt hij naar mijn flank in. Dan ben ik alsnog in fout zeker ?
 
Ik vermoed dat ik het antwoord al ken, maar volgende vraag/situatie

Ik kom gisteren aan een straat met voorrang van rechts. Ik zie een camionette afkomen dus ik stop.
Die mens stopt ook en doet tegen naar mij dat ik mag doorrijden.

Stel: ik rij door en op dat moment rijdt hij naar mijn flank in. Dan ben ik alsnog in fout zeker ?
Vroeger was er een regel dat als je van rechts kwam en stopte, dat je je voorrang kwijt was. Maar dat is al een tijdje afgeschaft. Dus je zou inderdaad in fout zijn. Geen idee of eventuele dashcam footage daar nog een rol in zou kunnen spelen.
 
Ik vermoed dat ik het antwoord al ken, maar volgende vraag/situatie

Ik kom gisteren aan een straat met voorrang van rechts. Ik zie een camionette afkomen dus ik stop.
Die mens stopt ook en doet tegen naar mij dat ik mag doorrijden.

Stel: ik rij door en op dat moment rijdt hij naar mijn flank in. Dan ben ik alsnog in fout zeker ?
Je zal daar staan zonder bewijs en woord tegen woord, dus ben je idd in fout.
Ik herinner me van op mijn rijlessen nog zo'n geval. Camion komt van rechts en doet teken dat ik door mag. Mijn instructeur zei dat ik dat absoluut niet mocht doen, die camion moest eerst, maar die kon wel niet uit zolang ik daar stond. :unsure:
 
Middelvinger, uitstappen,...
Dat is escalatie. Toch best oppassen hiermee.

Weet niet hoe je zelf bent, maar voor hetzelfde geld kom je een wacko tegen (en zo zijn er veel) die ook uitstapt wanneer jij dat doet. En dan kan het snel gaan.

Heb ooit eens meegemaakt dat iemand extreem agressief reed, met bijna ongeval tot gevolg.
Hij rijdt mij voorbij en blijft rare toeren uithalen (nu met de wagen die oorspronkelijk voor mij reed). Op een bepaald moment geef ik met relatief milde handgebaren aan dat hij normaal moet doen. Hij reageert met een opgesteken middelvinger. In the heat of the moment doe ik doe hetzelfde.
Voor ik het weet stopt hij in het midden van de baan, en stapt hij doodleuk uit met een mes in de hand.
Ik heb mij toen toch snel uit de voeten gemaakt hoor. Het is mij dat niet waard.

Je komt nogal wat tegen in het verkeer. 😑
Als je op dat moment je wagen als wapen gebruikt, zou dat dan geen wettelijke zelfverdediging zijn?

Wettige verdediging is alleen toegestaan indien de aanval aan vier verschillende voorwaarden voldoet. Het moet gaan om:

  • Een ernstige aanval;
  • De aanval moet effectief begonnen zijn of minstens dreigend zijn;
  • De aanval moet onrechtmatig zijn;
  • De aanval moet gericht zijn tegen personen

Iemand aanvallen met een mes is ernstig, aangezien hij op je afloopt is het begonnen, verkeersagressie is altijd onrechtmatig, de aanval is gericht tegen jou.
 
Vroeger was er een regel dat als je van rechts kwam en stopte, dat je je voorrang kwijt was. Maar dat is al een tijdje afgeschaft. Dus je zou inderdaad in fout zijn. Geen idee of eventuele dashcam footage daar nog een rol in zou kunnen spelen.

Je zal daar staan zonder bewijs en woord tegen woord, dus ben je idd in fout.
Ik herinner me van op mijn rijlessen nog zo'n geval. Camion komt van rechts en doet teken dat ik door mag. Mijn instructeur zei dat ik dat absoluut niet mocht doen, die camion moest eerst, maar die kon wel niet uit zolang ik daar stond. :unsure:
Dacht ik inderdaad al wel, zei het ook nog tegen mijn vriendin. Kans is zeer klein, maar je zal maar eens iemand hebben met een oude auto die geld nodig heeft of iemand met al kleine schade
 
Terug
Bovenaan