De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Is heel die discussie niet gewoon het bewijs dat men de verkeersregels nodeloos complex maakt? Hetzelfde met voorrang voor fietsers op een rondpunt, wanneer maakt een fietspad deel uit van het rondpunt en wanneer niet?

Maak het nu toch gewoonweg simpeler. Ofwel fietsers altijd voorrang op zo'n locaties ofwel nooit. Dan is het ook in één keer gedaan met die situaties waar een auto moet stoppen aan een zebrapad voor een voetganger maar dat de fietser die komt aangereden op de naast gelegen fietsoversteekplaats voorrang moet geven aan diezelfde auto.
Ik heb ook de indruk dat de verkeersregels vaak nodeloos complex worden gemaakt. Rotonde vs rond punt iemand? En zo zijn er volgens mij hopen details, die soms zeldzaam zijn, waardoor veel mensen "ongeveer" rijden. Combineer dat dan nog met ons rijbewijssysteem, waarbij mensen nooit nog eens opnieuw iets moeten opfrissen terwijl het verkeer continue verandert.

Net zoals anderen hier vind ik dat veel gemeenten daar ook een rol in spelen, door voortduren kleine zaken aan te passen naar eigen goeddunken, soms zelfs met allerhande amper of niet reglementaire ingrepen.

Ik heb ook de indruk dat de verkeersregels vaak nodeloos complex worden gemaakt. Rotonde vs rond punt iemand? En zo zijn er volgens mij hopen details, die soms zeldzaam zijn, waardoor veel mensen "ongeveer" rijden. Combineer dat dan nog met ons rijbewijssysteem, waarbij mensen nooit nog eens opnieuw iets moeten opfrissen terwijl het verkeer continue verandert.

Net zoals anderen hier vind ik dat veel gemeenten daar ook een rol in spelen, door voortduren kleine zaken aan te passen naar eigen goeddunken, soms zelfs met allerhande amper of niet reglementaire ingrepen.
Ja lap nu hang ik er zelf aan :shy: Ach ja, ik weet nu wel het verschil in de praktijk en dat is het belangrijkste denk ik.

Of gewoon yolo-freestylen, zelfs op hetzelfde kruispunt. Neem dit pareltje:
H94Eul5.png

• A: doorlopend fietspad. Met stopstreep en fietsers-verkeerslicht; zonder B1-bord (omgekeerde driehoek).
  • B: geen doorlopend fietspad, zelfs geen oversteekplaats want maar vierkantjes langs 1 kant. Met stopstreep en fietsers-verkeerslicht; met B1-bord.
  • C: doorlopend fietspad. Zonder stopstreep maar met fietsers-verkeerslicht; zonder B1-bord.
  • D: geen doorlopend fietspad, zelfs geen oversteekplaats want maar vierkantjes langs 1 kant. Zonder stopstreep en fietsers-verkeerslicht; met B1-bord.
:wtf:

Passeer vrij veel aan dit rondpunt en ik denk dat er wel net werken waren gedaan, waardoor mogelijks niet alle signalisatie up to date was. Zou eens moeten kijken als ik er nog eens passeer :biglaugh:

Of gewoon yolo-freestylen, zelfs op hetzelfde kruispunt. Neem dit pareltje:
H94Eul5.png

• A: doorlopend fietspad. Met stopstreep en fietsers-verkeerslicht; zonder B1-bord (omgekeerde driehoek).
  • B: geen doorlopend fietspad, zelfs geen oversteekplaats want maar vierkantjes langs 1 kant. Met stopstreep en fietsers-verkeerslicht; met B1-bord.
  • C: doorlopend fietspad. Zonder stopstreep maar met fietsers-verkeerslicht; zonder B1-bord.
  • D: geen doorlopend fietspad, zelfs geen oversteekplaats want maar vierkantjes langs 1 kant. Zonder stopstreep en fietsers-verkeerslicht; met B1-bord.
:wtf:
Dat ziet er mij een N-weg uit met AWV als wegbeheerder. Ook zo'n bende idioten die overal feestjes van inconsistentie neerplanten. Hoe die niet uit schaamte collectief ontslag nemen voor alle verkeersslachtoffers die ze op hun geweten hebben door de brakke inconsistente weginrichting hier in Vlaanderen (over Wallonië zwijgen we al helemaal), ik snap het niet. Ga het eens leren bij de Nederlanders.
/rant

Passeer vrij veel aan dit rondpunt en ik denk dat er wel net werken waren gedaan, waardoor mogelijks niet alle signalisatie up to date was. Zou eens moeten kijken als ik er nog eens passeer :biglaugh:
Streetview is van juni 2023; heraanleg kruispunt was al eind 2022 of begin 2023 afgerond. Ik denk dat het momenteel nog altijd zo is.
Dat ziet er mij een N-weg uit met AWV als wegbeheerder. Ook zo'n bende idioten die overal feestjes van inconsistentie neerplanten. Hoe die niet uit schaamte collectief ontslag nemen voor alle verkeersslachtoffers die ze op hun geweten hebben door de brakke inconsistente weginrichting hier in Vlaanderen (over Wallonië zwijgen we al helemaal), ik snap het niet. Ga het eens leren bij de Nederlanders.
/rant
Is inderdaad het kruispunt van een N-weg met een lokale weg. Als ik mij niet vergis was de heraanleg dus in samenspraak tussen AWV & lokaal bestuur.
Op het plan stond zeker langs alle 4 de kanten een stopstreep die ze dus niet overal aangebracht hebben. De foutieve fietsoversteekplaatsen stonden zo wel al op plan :p B1 borden stonden niet op plan dus geen idee.

Bon, daarnet op de terugweg even gestopt en foto genomen. Had het toch goed gezien vanochtend want er zijn haaietanden getekend (maar dus geen bord met omgekeerde driehoek...).

Let ondertussen ook op de dame die haar deels op het fietspad heeft geparkeerd om even haar pakje te gaan oppikken. Want er was geen plaats genoeg daar verder :sarcastic:.

QShJ8yU.jpeg

Ik kom terug aan de parking en er stond ne camionette die letterlijk 1 cm overschot voor mij had over gelaten. (chauffeurskant)
Mercikes hé. Ik stond nochtans correct in het vak maar de chauffeur aan de andere zijde van hem stond scheef.

Ik begrijp zijn frustratie maar bij het ontgrendelen van mijn wagen klapte mijn spiegel hard tegen de zijne (ik kan dat uitschakelen maar alleen van binnenuit en het stond nog aan).

Dat was toch echt het krapste ooit dat ik al heb mee gemaakt. :tongue: Wel chapeau van zo te parkeren zonder enig krasje op mijn deur achter te laten.

Laatst bewerkt:
Bon, daarnet op de terugweg even gestopt en foto genomen. Had het toch goed gezien vanochtend want er zijn haaietanden getekend (maar dus geen bord met omgekeerde driehoek...).

Let ondertussen ook op de dame die haar deels op het fietspad heeft geparkeerd om even haar pakje te gaan oppikken. Want er was geen plaats genoeg daar verder :sarcastic:.

QShJ8yU.jpeg
Het bord staat toch iets meer rechts, ongeveer in het midden van die bpost automaat? Als dat het bord is dat ge bedoelt, tenminste.

ik dacht efkes dat die brommer links ook in overtreding was, maar blijkbaar hebben zowel klasse a als b een nummerplaat sinds 2016. Nooit op gelet en weer wat bijgeleerd.

Hoe dat dat gedraaid staat, is dat eerder voor de andere zijstraat waar ik streetview in gezet heb (Rode-Kruisstraat):
dM02p6d.png

Ook staan de haaietanden (zonder B1-bord) voor het zebrapad... Zelfs als er een B1-bord zou staan op die plaats is dat heel onduidelijk; je zou dat kunnen interpreteren dat dat enkel geldt voor het zebrapad. Wat waarschijnlijk de reden is dat er geen B1-bord staat, want zebrapad heeft hoedanook voorrang, dus de haaietanden zijn puur informatief.

Vanochtend ook bijna met de fiets. Op deze plaats fiets ik op het fietspad. Van rechts komt er een bus van De Lijn aan die op haar gemakje doorrijdt. Ik had het wel al door dus ingehouden. Nu merk ik wel op die Street View dat er geen omgekeerde driehoek staat, ook niet op de grond. Straks nog eens op letten maar dacht dat die er nu wel waren op de grond.
...
Alé. Vanochtend exact hetzelfde voorgehad. Weer met een bus van De Lijn. Chauffeur had mij duidelijk zien aankomen want keek recht naar mij als hij doorreed. Toch eens vragen of ze bij De Lijn wel allemaal een rijbewijs hebben :thinking:.

Alé. Vanochtend exact hetzelfde voorgehad. Weer met een bus van De Lijn. Chauffeur had mij duidelijk zien aankomen want keek recht naar mij als hij doorreed. Toch eens vragen of ze bij De Lijn wel allemaal een rijbewijs hebben :thinking:.
Chauffeurs van de Lijn zonder D-rijbewijs worden volledig opgeleid door de Lijn zelf, niet door een rijschool. Ik vraag me soms ook af als ik stoten zie bij die mannen hoe ze bepaalde zaken aangeleerd krijgen.

Misschien was het ook dezelfde chauffeur 😅

Gisteren woon-werkverkeer, uiteraard met de fiets. Ik rijd langs straatje waar plaatselijk verkeer geldt, uitzondering fietsers en bromfietsen. Komt er daar een zwarte VW Crafter aangevlamd, waardoor mijn radar rood begint te flikkeren. Die kerel heel de tijd bumperkleven en gassen, maar het straatje is maar een scheet breed en hij mag daar niet rijden. Kerel begint aan zijn roekeloos inhaalmanoeuvre, waardoor ik in de graskant gedrukt word. Ik maak van mijn tap, begint dan nog wat te brakechecken of wou misschien een fistfight?

Ik zie hem verder op het einde gewoon de grote baan oprijden, dus die kerel wou gewoon dit straatje als snelle sluiproute gebruiken. Het gaat trouwens om de straat waar een bekende burgemeester woont.

Nu heb ik de nummerplaat en wil ik die kerel het lesje van zijn leven leren. Kan de politie hier iets mee, of laat ik het beter zo?

Nu heb ik de nummerplaat en wil ik die kerel het lesje van zijn leven leren. Kan de politie hier iets mee, of laat ik het beter zo?
Wat verwacht je? Dat ze zonder bewijs gewoon boetes gaan beginnen uitdelen omdat iemand anders zegt dat de wagen met die nummerplaat een overtreding begaan heeft?

Je hebt geen ongeval gehad, dus ik denk zelfs niet dat jij aangifte kunt gaan doen over iets. Zo'n vaststellingen moeten door de politie gebeuren. Dashcam of andere camerabeelden kunnen mogelijks als bewijs dienen, maar dat is een juridische zaak dus kan niemand op voorhand zeggen of het gaat aanvaard worden. Maar daarmee zou je eventueel wel naar de politie kunnen gaan.

Wat verwacht je? Dat ze zonder bewijs gewoon boetes gaan beginnen uitdelen omdat iemand anders zegt dat de wagen met die nummerplaat een overtreding begaan heeft?

Je hebt geen ongeval gehad, dus ik denk zelfs niet dat jij aangifte kunt gaan doen over iets. Zo'n vaststellingen moeten door de politie gebeuren. Dashcam of andere camerabeelden kunnen mogelijks als bewijs dienen, maar dat is een juridische zaak dus kan niemand op voorhand zeggen of het gaat aanvaard worden. Maar daarmee zou je eventueel wel naar de politie kunnen gaan.
Je kan altijd aangifte gaan doen hoor. Je bent uiteindelijk van de weg gereden en de tegenpartij vertoonde gevaarlijk rijgedrag.
Afhankelijk van hoeveel tijd en goesting ze bij de lokale afdeling hebben, kunnen ze de tegenpartij wel eens bezoeken en op het matje roepen.
Een pv zal het uiteraard niet worden bij gebrek aan bewijs.

Terug
Bovenaan