Skoebiedoe
Well-known member
Ja maar in Spanje rijden de motorrijders u gewoon van de weg als het niet snel genoeg vooruit gaat . 

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Is dat zo? Nog niet gemerkt.Ja maar in Spanje rijden de motorrijders u gewoon van de weg als het niet snel genoeg vooruit gaat .![]()
Ik weet niet of ik in een ander spanje kom maar die indruk heb ik echt helemaal niet.In Spanje wachten de automobilisten braaf als ze jou als fietser niet veilig kunnen inhalen, ze bedanken je als je als fietser teken doet om in te halen, ze laten je voor, als je aan een splitsing komt, ze houden afstand, halen niet roekeloos in en hebben respect voor fietsers.
Wat een gejaagde hufterboel is dat hier in België. Alles is hier geoorloofd als automobilist om 1 seconde sneller te zijn aan het volgende rood licht.
Probleem daarvan is dat je nooit met zekerheid kan zeggen dat de inhaler dat gaat doen en je op die manier de fietser wat meer in gevaar brengt. Ik probeer gewoon altijd uit te wijken, met de bijhorende scheldpartij en een stuur dat bijna plat geknepen wordt uit colere.Zuiderse landen staan nu niet echt bekend om hun geduld in het verkeer. Respect voor andermans voertuig is er ook onbekend, maar bon.
Los daarvan is het inhalen van een fietser terwijl er een tegenligger komt ook een van mijn grote ergernissen. Ofwel rij je dan te dicht van de fietser, ofwel dwing je de tegenligger om uit te wijken. Meestal is het zelfs een combinatie van beide. Als tegenligger durf ik mij in zo'n geval ook wat "breed maken" om af te dwingen dat de inhaler weer achter de fietser gaat.
Idd, als ze er al naast zitten ga ik dat ook niet doen, maar als ik een fietser met auto er achter als tegenligger heb, ga ik eigenlijk altijd iets meer naar links om het inhalen onmogelijk te maken.Probleem daarvan is dat je nooit met zekerheid kan zeggen dat de inhaler dat gaat doen en je op die manier de fietser wat meer in gevaar brengt. Ik probeer gewoon altijd uit te wijken, met de bijhorende scheldpartij en een stuur dat bijna plat geknepen wordt uit colere.

Terwijl die dame idd lomp is, lijkt het mij daar toch een rare en onduidelijke situatie.Ik sta op het rechter rijvak. Een dame staat links
![]()
Street View · Google Maps
Verken een plaats op een nog interactievere manier in Google Maps.www.google.com
Ik rij rechtdoor richting de Lidl. Ik merk op dat de dame links van mij ook rechtdoor is gereden, mij plots langs links voorbij knalt en op een bepaald moment naast mij aan het rijden (aan de rechterkant van de weg he en niet links).
![]()
Verken een plaats op een nog interactievere manier in Google Maps.www.google.com
Ik kon nog net op tijd remmen voor ze in mijn flank reed en al de tijd heeft ze mij nooit gezien. Haar blik was naar vooruit gericht én nooit naar opzij.
Dus beide pijlen staan eigenlijk op 1 rijstrook en spreken elkaar tegen volgens artikel 77.1 van de wegcode:77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
![]()
Hoe bedoel je?Ja, da's één van de juweeltjes van Heist-op-den-Berg.
Er zijn er zo nog:
Wie heeft er hier voorrang: de fietser of de auto?
![]()
Verken een plaats op een nog interactievere manier in Google Maps.maps.app.goo.gl
Daarom dat die spiegel daar geplaatst is zodat je ze daarin kunt zien voor je op het fietspad staat... Geen idee of die goed afgesteld is, maar daarvoor zou die moeten dienen.Hier is het wel duidelijk: fietsers hebben voorrang. Je kan ze alleen niet zien tot je op het fietspad staat.
![]()
Verken een plaats op een nog interactievere manier in Google Maps.maps.app.goo.gl
Bij die tweede is er zoals @the_fox post een spiegel geplaatst waardoor je fietsers tijdig opmerktHier is het wel duidelijk: fietsers hebben voorrang. Je kan ze alleen niet zien tot je op het fietspad staat.
![]()
Ja, da's één van de juweeltjes van Heist-op-den-Berg.
Er zijn er zo nog:
Wie heeft er hier voorrang: de fietser of de auto?
![]()
Dit dus. Veel fietsstraten (toch die ik ken) waren vroeger zone30. Maar dan hebben ze er maar een fietsstraat van gemaakt om de fietsers als levende verkeersremmers te gebruiken omdat dat goedkoper is dan de infrastructuur aan te passen...Een fietsstraat/fietszone is in België ook gewoon vaak een halfslachtige oplossing hé. Zie het voorbeeld van Turnhout hierboven. Dat is gewone weg zoals alle andere, totaal geen fysieke ingrepen die het gedrag van een automobilist zou kunnen sturen, totaal niet ingericht als weg waar auto's "te gast" zijn.
Ofwel kies je voor volwaardige fietspaden (liefst afgescheiden), ofwel voor een weg alleen voor plaatselijk verkeer (uitgezonderd fietsers). Als dat laatste niet kan (omdat er geen alternatief is voor de auto's), dan weet je eigenlijk toch ook al dat er een fietsstraat van maken ook geen oplossing zal zijn.
Duidelijk dat de enige reden verkeersremmend is.of9.1.2. 1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Ik vermoed 9.1.2 sinds dat moeten is en 22novies enkel mogen.Artikel 22novies. Verkeer in fietszones
In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietszones. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietszone nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Net naar de apotheker gefietst in de straat hierboven, om 12u30 op een schooldag.Dan verderop hebben ze in mijn dorp het centrum fietsstraat gemaakt. Daar houdt bijna niemand zich aan natuurlijk, niet aan de 30km/u en ook niet aan het niet voorbijsteken, ook niet de Google Maps auto! Hier staat het aangegeven:
En hier zien we de Google Maps auto en een Nederlandere die vrolijk de fietser voorbij zijn gereden:![]()
![]()