De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

In Spanje wachten de automobilisten braaf als ze jou als fietser niet veilig kunnen inhalen, ze bedanken je als je als fietser teken doet om in te halen, ze laten je voor, als je aan een splitsing komt, ze houden afstand, halen niet roekeloos in en hebben respect voor fietsers.

Wat een gejaagde hufterboel is dat hier in België. Alles is hier geoorloofd als automobilist om 1 seconde sneller te zijn aan het volgende rood licht.
Ik weet niet of ik in een ander spanje kom maar die indruk heb ik echt helemaal niet.

Zuiderse landen staan nu niet echt bekend om hun geduld in het verkeer. Respect voor andermans voertuig is er ook onbekend, maar bon.
Los daarvan is het inhalen van een fietser terwijl er een tegenligger komt ook een van mijn grote ergernissen. Ofwel rij je dan te dicht van de fietser, ofwel dwing je de tegenligger om uit te wijken. Meestal is het zelfs een combinatie van beide. Als tegenligger durf ik mij in zo'n geval ook wat "breed maken" om af te dwingen dat de inhaler weer achter de fietser gaat.

Zuiderse landen staan nu niet echt bekend om hun geduld in het verkeer. Respect voor andermans voertuig is er ook onbekend, maar bon.
Los daarvan is het inhalen van een fietser terwijl er een tegenligger komt ook een van mijn grote ergernissen. Ofwel rij je dan te dicht van de fietser, ofwel dwing je de tegenligger om uit te wijken. Meestal is het zelfs een combinatie van beide. Als tegenligger durf ik mij in zo'n geval ook wat "breed maken" om af te dwingen dat de inhaler weer achter de fietser gaat.
Probleem daarvan is dat je nooit met zekerheid kan zeggen dat de inhaler dat gaat doen en je op die manier de fietser wat meer in gevaar brengt. Ik probeer gewoon altijd uit te wijken, met de bijhorende scheldpartij en een stuur dat bijna plat geknepen wordt uit colere.

Probleem daarvan is dat je nooit met zekerheid kan zeggen dat de inhaler dat gaat doen en je op die manier de fietser wat meer in gevaar brengt. Ik probeer gewoon altijd uit te wijken, met de bijhorende scheldpartij en een stuur dat bijna plat geknepen wordt uit colere.
Idd, als ze er al naast zitten ga ik dat ook niet doen, maar als ik een fietser met auto er achter als tegenligger heb, ga ik eigenlijk altijd iets meer naar links om het inhalen onmogelijk te maken.

Mijn ergernis vanmorgen was ook iets in de lijn eigenlijk, tegenligger haalt tractor in zonder probleem, ruimte genoeg, maar zijn achterligger met zijn Dacia 1.2 ging blind mee en voor die moest ik wel remmen. Hoe idioot kan je eigenlijk zijn?

Ik sta op het rechter rijvak. Een dame staat links.

Ik rij rechtdoor. Ik merk op dat de dame links van mij ook rechtdoor is gereden, mij langs links voorbij knalt en naast mij aan het rijden is (aan dezelfde rechterkant van de weg). :unsure:

Ik kon nog net op tijd remmen voor ze in mijn flank reed en al de tijd heeft ze mij nooit gezien. Haar blik was naar vooruit gericht én nooit naar opzij.

Laatst bewerkt:
Ik sta op het rechter rijvak. Een dame staat links

Ik rij rechtdoor richting de Lidl. Ik merk op dat de dame links van mij ook rechtdoor is gereden, mij plots langs links voorbij knalt en op een bepaald moment naast mij aan het rijden (aan de rechterkant van de weg he en niet links). :unsure:

Ik kon nog net op tijd remmen voor ze in mijn flank reed en al de tijd heeft ze mij nooit gezien. Haar blik was naar vooruit gericht én nooit naar opzij.
Terwijl die dame idd lomp is, lijkt het mij daar toch een rare en onduidelijke situatie.

Je eerste streetviewlink (situatie 2019) heeft 2 pijlen maar er worden geen aparte rijstroken afgebakend :wtf: Dus beide pijlen staan eigenlijk op 1 rijstrook en spreken elkaar tegen volgens artikel 77.1 van de wegcode:
77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
8aa2fdb132cd899c4b58a4510f7dcbd94d09d9f9.jpg

Als je in je tweede streetviewlink terug naar het kruispunt gaat, zie je de situatie van 2022/2023. Dan is het wel opgesplitst in 2 rijstroken maar heeft de linker rijstrook een pijl naar links en de rechter rijstrook geen enkele pijl...
Dus dan mag je van het rechtervak ook gewoon links afslaan...

Dacht het net te posten: dat hele kruispunt heb ik daar altijd serieus k*t gevonden. En gevaarlijk ook wel bij momenten.

Ja, da's één van de juweeltjes van Heist-op-den-Berg.
Er zijn er zo nog:
Wie heeft er hier voorrang: de fietser of de auto?
(is hier al eens aan bod gekomen)
Hier is het wel duidelijk: fietsers hebben voorrang. Je kan ze alleen niet zien tot je op het fietspad staat.

Ja, da's één van de juweeltjes van Heist-op-den-Berg.
Er zijn er zo nog:
Wie heeft er hier voorrang: de fietser of de auto?
Hoe bedoel je?
In deze rijrichting mag je als fietser niet links afslaan om dan links van de rijrichting te rijden. En ik zie zo de achterkant van de omgekeerde driehoek voor de fietsers in de juiste rijrichting... Als je 90° naar links draait in jouw streetview link, zie je het bord dat aanduidt dat dat fietspad in die richting ook moet gebruikt worden (en nee, gebodsborden moeten niet langs rechts staan volgens de wegcode).
Verder is dit stuk fietspad (de rest wel) geen onderdeel van de rotonde, dus hebben fietsers er hoedanook geen voorrang op.

Neem deze 2 voorbeelden:
Fietspad iets van de rotonde verwijderd, dus geen onderdeel van de rotonde = fietsers hebben geen voorrang. Je kan dit in streetview bekijken, is ook overal duidelijk gemaakt voor de fietsers (al komt dit vooral doordat 1 stuk een afzonderlijk fietspad in 2 richtingen is):

En hier is het fietspad onderdeel van de rotonde en hebben fietsers voorrang:

Hier is het wel duidelijk: fietsers hebben voorrang. Je kan ze alleen niet zien tot je op het fietspad staat.
Daarom dat die spiegel daar geplaatst is zodat je ze daarin kunt zien voor je op het fietspad staat... Geen idee of die goed afgesteld is, maar daarvoor zou die moeten dienen.

Bij die tweede is er zoals @the_fox post een spiegel geplaatst waardoor je fietsers tijdig opmerkt

Maar wat wel klopt: In een erg ver verleden hing die spiegel er niet.
(Vraag me nu niet hoe lang geleden die spiegel er gehangen is, ik rij al 33 jaar met den otto)

Na enkele zware ongevallen, hebben ze er toen een spiegel geplaatst.

Laatst bewerkt:
Ik krijg tegenwoordig toch ook wel het schijt van automobilisten die TOTAAL geen respect meer hebben voor andere weggebruikers.
Legio voorbeelden:
Wandelen op een boerenweggetje op een zondagnamiddag. BMW SUV komt van de andere kant aangestoven en rijdt rakelings langs ons langs, terwijl hij aan zijn linkerkant nog een meter ruimte had. En dan nog toeteren naar ons ook. Mijn vrouw wandelde op het grind, ik op de weg.

Maar als ik op de fiets naar de muziekschool ga, of gewoon Turnhout in het algemeen, dan heb ik op nog geen 5km toch verscheidene situaties waar het iedere keer net niet fout gaat.

Eerst hier:
Ik stop altijd netjes voor de wagens die van rechts komen, want die hebben voorrang.
Maar zal een auto die van links komt, stoppen voor mij? 50% kans. Vroeger was het nog lager, maar ik heb al een aantal keren mijn voorrang gepakt waardoor men nu kennelijk toch wat sneller stopt.
Auto's doen hier echt alles om maar niet te hoeven stoppen: versnellen (zone 30!), helemaal links gaan rijden zodat tegenliggers niet meer doorkunnen.

Dan verderop hebben ze in mijn dorp het centrum fietsstraat gemaakt. Daar houdt bijna niemand zich aan natuurlijk, niet aan de 30km/u en ook niet aan het niet voorbijsteken, ook niet de Google Maps auto! Hier staat het aangegeven:
En hier zien we de Google Maps auto en een Nederlandere die vrolijk de fietser voorbij zijn gereden:

En eerlijk gezegd vind ik nog niet zo erg dan men iets sneller rijdt, maar dan heb je natuurlijk altijd idioten die daar niet 50, maar 70 moeten rijden. In een dorpskern!
En niet inhalen: als ik daar na 20u fiets zonder kleine kinderen, mag je voor mijn part mij daar gerust voorbijsteken. Maar doe het wel een beetje rustig en neem afstand. 0,5 meter is te dichtbij.

Zo is verderop in de Hoveniersstraat in Turnhout ook een fietsstraat. Ook weer niemand die zich daaraan houdt.
Onlangs nog eentje tegen 19u die met zijn lange camionette met aanhanger met graafmachine daar toch ook weer heel vlot en gevaarlijk mij moest inhalen, om dan op het smalste punt 200m verderop te stoppen om een collega te laten uitstappen. Ik wil er voorbij rijden, maar dan vertrekt hij plots en trekt direct naar links. Ik weet niet wat dan het ergste is: of hij mij gezien had of niet.
Hey, ik kan begrijpen dat je na een lange dag naar huis wil, maar om andere zwakke weggebruikers van de baan te gaan rijden, gaat wat ver!

Of me hier nog snel inhalen:
om dan 50m verderop aan de rotonde de boel te blokkeren:

Witte auto geparkeerd. Blauwe auto doet rustig een klapje met een voetganger, grijze zet zich er nog tussen en begint mee te doen. Mag ik nog door ja 🙈

IMG20260420092232.jpg

@Chris_147 Dat is zo een geval waar de fietsers niet durven in het midden van de baan te rijden en de infrastructuur dan nog eens uitnodigt om voorbij te steken.

Laatst bewerkt:
fietsstraten... Hier ook rond de school fietsstraat, maar zeker 1/3 van de automobilisten steken je toch voorbij. Doel van de fietsstraat is om kinderen en ouders aan te moedigen om meer met de fiets te komen, maar als de politie nooit te bespeuren is creeer je gewoon een vals gevoel van veiligheid, en kan je de fietsstraat beter opdoeken.

Een fietsstraat/fietszone is in België ook gewoon vaak een halfslachtige oplossing hé. Zie het voorbeeld van Turnhout hierboven. Dat is gewone weg zoals alle andere, totaal geen fysieke ingrepen die het gedrag van een automobilist zou kunnen sturen, totaal niet ingericht als weg waar auto's "te gast" zijn.
Ofwel kies je voor volwaardige fietspaden (liefst afgescheiden), ofwel voor een weg alleen voor plaatselijk verkeer (uitgezonderd fietsers). Als dat laatste niet kan (omdat er geen alternatief is voor de auto's), dan weet je eigenlijk toch ook al dat er een fietsstraat van maken ook geen oplossing zal zijn.

Een fietsstraat/fietszone is in België ook gewoon vaak een halfslachtige oplossing hé. Zie het voorbeeld van Turnhout hierboven. Dat is gewone weg zoals alle andere, totaal geen fysieke ingrepen die het gedrag van een automobilist zou kunnen sturen, totaal niet ingericht als weg waar auto's "te gast" zijn.
Ofwel kies je voor volwaardige fietspaden (liefst afgescheiden), ofwel voor een weg alleen voor plaatselijk verkeer (uitgezonderd fietsers). Als dat laatste niet kan (omdat er geen alternatief is voor de auto's), dan weet je eigenlijk toch ook al dat er een fietsstraat van maken ook geen oplossing zal zijn.
Dit dus. Veel fietsstraten (toch die ik ken) waren vroeger zone30. Maar dan hebben ze er maar een fietsstraat van gemaakt om de fietsers als levende verkeersremmers te gebruiken omdat dat goedkoper is dan de infrastructuur aan te passen...

Of, het toppunt (dat spijtig genoeg nog niet in streetview staat): Straat met een afzonderlijk fietspad die ze fietszone gemaakt hebben :wtf: Duidelijk dat de enige reden verkeersremmend is.
Welk artikel van de wegcode moeten ze dan volgen?
9.1.2. 1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
of

Artikel 22novies. Verkeer in fietszones​

In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietszones. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietszone nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Ik vermoed 9.1.2 sinds dat moeten is en 22novies enkel mogen.

Maar het probleem blijft hetzelfde, zoals bij veel ergernissen hier in het topic eigenlijk: gemeentes die beslissen om de verkeerssituatie zo te maken zonder eigenlijk de wegcode te kennen...

Dan verderop hebben ze in mijn dorp het centrum fietsstraat gemaakt. Daar houdt bijna niemand zich aan natuurlijk, niet aan de 30km/u en ook niet aan het niet voorbijsteken, ook niet de Google Maps auto! Hier staat het aangegeven:
En hier zien we de Google Maps auto en een Nederlandere die vrolijk de fietser voorbij zijn gereden:
Net naar de apotheker gefietst in de straat hierboven, om 12u30 op een schooldag.
Bij het heenfietsen een Nederlander die vond dat hij wel vol gas door de straat moest rijden, geen 50 en zeker geen 30.
Bij het terugrijden een auto die me gewoon vlot voorbij gaat aan 50 in deze straat.
En een andere die me voorbijsteekt, recht voor de school, aan het zebrapad! No problemo!

Terug
Bovenaan