De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Gisteren nog eens woonwerkverkeer met de fiets kunnen doen.
Samen met mijn vrouw, zij reed op het fietspad achter mij op deze plaats. Link
Fietspad in 2 richtingen.
Al in de verte zag ik een auto links uit de éénrichtingstraat komen aanrijden.
Ik werd al zeer waakzaam, en inderdaad.
Vrouw met kinderen op de achterbank, en maar kijken naar links of niets afkomt, niet stoppen aan de stopstreep en maar doorrijden.
Wij alles dicht smijten om frontale aanrijding te voorkomen.

Enerzijds gefrustreerd over de gebrekkige fietsinfrastructuur met fietspaden in 2 richtingen, anderzijds gefrustreerd over een bestuurster die duidelijk gehaast en onoplettend was.
Op dit fietspad kan je met moeite een andere fietser kruisen die recht op jouw afkomt.

Dit fietspad heeft zelfs een echt pareltje 1km verder. Link
Probeer hier maar eens als fietser veilig die bocht te nemen zonder tegen een tegenligger op te rijden die op hetzelfde moment uit de andere richting die bocht zou nemen.

Voor de volledigheid nog een ergernis die enkele kilometers verder ligt. Link
Huizen die in een bocht eigenlijk net over het fietspad liggen.
Als voetganger uit de andere richting heb je onmogelijk zicht op de fietsers die afkomen.
Je moet al bijna met het hoofd even om de hoek kijken om zeker te zijn dat er geen fietser afkomt.
Het is niet helemaal duidelijk op deze google maps, maar als je daar links op het fietspad wandelt merk je het wel.

Idem aan hier link waar 3 huizen tot op straat staan en het voetpad eigenlijk volledig verdwijnt.

Gisteren nog eens woonwerkverkeer met de fiets kunnen doen.
Samen met mijn vrouw, zij reed op het fietspad achter mij op deze plaats. Link
Fietspad in 2 richtingen.
Al in de verte zag ik een auto links uit de éénrichtingstraat komen aanrijden.
Ik werd al zeer waakzaam, en inderdaad.
Vrouw met kinderen op de achterbank, en maar kijken naar links of niets afkomt, niet stoppen aan de stopstreep en maar doorrijden.
Wij alles dicht smijten om frontale aanrijding te voorkomen.

Enerzijds gefrustreerd over de gebrekkige fietsinfrastructuur met fietspaden in 2 richtingen, anderzijds gefrustreerd over een bestuurster die duidelijk gehaast en onoplettend was.
Op dit fietspad kan je met moeite een andere fietser kruisen die recht op jouw afkomt.

Dit fietspad heeft zelfs een echt pareltje 1km verder. Link
Probeer hier maar eens als fietser veilig die bocht te nemen zonder tegen een tegenligger op te rijden die op hetzelfde moment uit de andere richting die bocht zou nemen.
Waarom denk je dat dit een fietspad in 2 richtingen is? Tenzij de situatie anders is dan op streetview, is dat gewoon een fietspad in 1 richting hoor, de tegengestelde richting van je eerste streetview link en de richting van je 2e ...
Tenzij het specifiek aangeduid is als 2 richtingen (wat ik niet zie op streetview), mag je niet op het fietspad links van de rijrichting rijden.

Voor de volledigheid nog een ergernis die enkele kilometers verder ligt. Link
Huizen die in een bocht eigenlijk net over het fietspad liggen.
Als voetganger uit de andere richting heb je onmogelijk zicht op de fietsers die afkomen.
Je moet al bijna met het hoofd even om de hoek kijken om zeker te zijn dat er geen fietser afkomt.
Het is niet helemaal duidelijk op deze google maps, maar als je daar links op het fietspad wandelt merk je het wel.
Dit ligt niet aan de huizen maar aan hoe het fietspad ingericht is; wat waarschijnlijk gebeurd is nadat de huizen er staan ;)
En het lijkt mij ook vrij duidelijk dat dit vroeger een voetpad was (waar dit geen problemen gaf) dat dan omgevormd is naar een fietspad.

Idem aan hier link waar 3 huizen tot op straat staan en het voetpad eigenlijk volledig verdwijnt.
Zo'n situaties kom ik ook geregeld tegen, en is meestal ook weer historisch zo gegroeid. Op veel van die plekken ligt het perceel tot tegen de baan en is er gewoon geen mogelijkheid om te onteigenen.
En dit zal waarschijnlijk al zo zijn van de tijd dat dit een aardeweg was waar men met paard en kar over ging en er niet aan een voet/fietspad gedacht werd ;) Nu inderdaad ambetant & onveilig, maar is weinig aan te doen.

Waarom denk je dat dit een fietspad in 2 richtingen is? Tenzij de situatie anders is dan op streetview, is dat gewoon een fietspad in 1 richting hoor, de tegengestelde richting van je eerste streetview link en de richting van je 2e ...
Tenzij het specifiek aangeduid is als 2 richtingen (wat ik niet zie op streetview), mag je niet op het fietspad links van de rijrichting rijden.
Hier kom ik op dat fietspad link, en staat bord dat aanduidt dat het een fietspad is en dat je het moet nemen.
Wanneer stopt dat dan een fietspad in 2 richtingen te zijn?

edit: en hier wordt dat herhaald link en hier ook link
Maar dan na deze kruising niet meer link
Dus vanaf hier moet je als fietser dan oversteken en op de rijbaan rijden omdat bord D7/D9 er niet meer staat?
Toch zeer verwarrend lijkt me...
En dit zal waarschijnlijk al zo zijn van de tijd dat dit een aardeweg was waar men met paard en kar over ging en er niet aan een voet/fietspad gedacht werd ;) Nu inderdaad ambetant & onveilig, maar is weinig aan te doen.
Vandaar dat ik dit dus in dit topic post, omdat het een ergernis is.

Laatst bewerkt:
Hier kom ik op dat fietspad link, en staat bord dat aanduidt dat het een fietspad is en dat je het moet nemen.

Vandaar dat ik dit dus in dit topic post, omdat het een ergernis is.
Er zit iets bizar in de borden daar. In principe is een bord geldig tot en met het eerst volgende kruispunt en als ik die straat virtueel volg zou dat hier zijn.
Echter wat mij opvalt is volgende: Hier staat er een bord voor en een na het kruispunt. Dat eerste heeft nul komma nul zin, dus lijkt het me alsof iemand dat bord heeft omgedraaid. Het kruispunt verderop zelfde situatie. Er klopt in elk geval iets niet met de inrichting daar.

Hier:

Het bord stond ook niet meer na het kruispunt waar die vrouw uitkwam op jouw eigen streetview link, maar ik was teruggegaan tot het vorige kruispunt hier, waar het ook niet meer stond:

Er zit iets bizar in de borden daar. In principe is een bord geldig tot en met het eerst volgende kruispunt en als ik die straat virtueel volg zou dat hier zijn.
Echter wat mij opvalt is volgende: Hier staat er een bord voor en een na het kruispunt. Dat eerste heeft nul komma nul zin, dus lijkt het me alsof iemand dat bord heeft omgedraaid. Het kruispunt verderop zelfde situatie. Er klopt in elk geval iets niet met de inrichting daar.
Klopt, zie mijn
Hier:

Het bord stond ook niet meer na het kruispunt waar die vrouw uitkwam op jouw eigen streetview link, maar ik was teruggegaan tot het vorige kruispunt hier, waar het ook niet meer stond:
Poeh, dat is mij nog nooit opgevallen.
En ik passeer daar vaak.
Dan moet je als fietser toch wel héél attent zijn om dat op te merken!

Lijkt mij vooral weer een voorbeeld van een gemeente die maar iets doet zonder de wegcode goed te kennen of de implicaties te onderschatten. En zo worden er dus ook gevaarlijke situaties gecreëerd.

Dat fietspad lijkt mij hoedanook al te smal voor 2 richtingen. Maar er zullen waarschijnlijk klachten gekomen zijn van mensen die (van waar jij er op rijdt) naar het "centrum" (de kerk dus :P ) wouden; dus hebben ze maar wat bordjes geplaatst tot het centrum en daarna niks meer...

Klopt, zie mijn

Poeh, dat is mij nog nooit opgevallen.
En ik passeer daar vaak.
Volgens mij weer zo'n situatie waar de lokale verantwoordelijke het niet door heeft. Je zou eens bij de gemeente moeten vragen wat de bedoeling is.

Edit: wat @the_fox dus zegt.

Lijkt mij vooral weer een voorbeeld van een gemeente die maar iets doet zonder de wegcode goed te kennen of de implicaties te onderschatten. En zo worden er dus ook gevaarlijke situaties gecreëerd.

Dat fietspad lijkt mij hoedanook al te smal voor 2 richtingen. Maar er zullen waarschijnlijk klachten gekomen zijn van mensen die (van waar jij er op rijdt) naar het "centrum" (de kerk dus :p ) wouden; dus hebben ze maar wat bordjes geplaatst tot het centrum en daarna niks meer...
Vooral, pak dat ik ook al een paar keer toch aan de andere kant reed, omdat ik dus dat punt wou vermijden, dan heb je chauffeurs die van hun oren maken omdat je niet op het fietspad rijdt. Terwijl het dus daar effectief niet toegelaten is om op het fietspad te rijden.

Vooral, pak dat ik ook al een paar keer toch aan de andere kant reed, omdat ik dus dat punt wou vermijden, dan heb je chauffeurs die van hun oren maken omdat je niet op het fietspad rijdt. Terwijl het dus daar effectief niet toegelaten is om op het fietspad te rijden.
Als de gemeente zo'n onduidelijke situatie maakt... Ik neem het die chauffeurs niet kwalijk als zij de baan ervoor kennen en net als jou dachten dat het fietspad verplicht was in beide richtingen.
En nog iets heel belangrijk, voor je eigen veiligheid eigenlijk, die deze situatie ook wel duidelijk maakt. Het omgekeerde is ook van toepassing :P Zelfs als het een fietspad in 2 richtingen was, kon die vrouw dat onmogelijk weten. Dus daar gaat de gemeente dubbel in fout eigenlijk, zoals bv hier:

Als je als automobilist hier aankomt, kan je onmogelijk weten dat je een 2richtingsfietspad over gaat. Dus als ik hier zou komen, zou ik ook enkel naar links kijken. Zeker omdat het zicht rechts via de spiegel moet.

Dus zelfs als je als fietser correct rijdt, hou ook wat rekening met de algemene situatie. Zeker in zo'n onduidelijke situaties. Als je als fietser in je recht omver gereden wordt ben je er niet veel mee dat je in je recht bent...

Als de gemeente zo'n onduidelijke situatie maakt... Ik neem het die chauffeurs niet kwalijk als zij de baan ervoor kennen en net als jou dachten dat het fietspad verplicht was in beide richtingen.
En nog iets heel belangrijk, voor je eigen veiligheid eigenlijk, die deze situatie ook wel duidelijk maakt. Het omgekeerde is ook van toepassing :p Zelfs als het een fietspad in 2 richtingen was, kon die vrouw dat onmogelijk weten. Dus daar gaat de gemeente dubbel in fout eigenlijk, zoals bv hier:

Als je als automobilist hier aankomt, kan je onmogelijk weten dat je een 2richtingsfietspad over gaat. Dus als ik hier zou komen, zou ik ook enkel naar links kijken. Zeker omdat het zicht rechts via de spiegel moet.

Dus zelfs als je als fietser correct rijdt, hou ook wat rekening met de algemene situatie. Zeker in zo'n onduidelijke situaties. Als je als fietser in je recht omver gereden wordt ben je er niet veel mee dat je in je recht bent...
image0 (2).jpeg

Ik ben zonet nog eens gaan kijken, en dat is op deze plaats link.
Op Google maps staat het bord dus omgedraaid zoals @Remake vermeldde.
Dit punt is op 150m van die bocht, maar hiertussen komt nog een straat uit link

En daar vind ik vandaag geen bord D7 D9
image1 (2).jpeg

Dit is nog zo een 50-100m van die bocht verwijderd.
Dus hier zou je als fietser de straat moeten oversteken en aan de andere kant gaan rijden?

Ik ga ermee toch eens verder bij de gemeente horen wat hun echte bedoeling is van deze situatie.

Bijlagen

• image0 (1).jpeg
    image0 (1).jpeg
    19,2 KB · Weergaven: 4
Op mijn woon-werktraject met de fiets kom ik ook langs zo'n fietspad. Daar staan aan elke kruising borden met nog eens een onderbord met pijlen in twee richtingen bij. Een paar weken geleden hebben ze nog eens pijlen op de grond gezet aan de kruising met zijwegen.
Op een andere plek staat dan weer een expliciet verbodsbord omdat er aan elke kant een fietspad is, maar dat wordt ook massaal genegeerd. Hopelijk staan ze daar ooit eens om dat te beboeten.

Op Google maps staat het bord dus omgedraaid zoals @Remake vermeldde.
Mogelijks, je weet niet wat de gemeente wou bereiken :p

Op die route staan heel veel D7 in de rijrichting die overbodig zijn als het fietspad afgebakend is door wegmarkeringen... Dus de vraag is dan of ze allemaal omgekeerd staan of ze echt niet weten dat er een "of" staat hier in de wegcode :D
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Niet enkel voor dat kruispunt, maar ook hier:
Ik pik er even die uit omdat het onmogelijk is om op te maken wat de bedoeling hier is :p
In deze rijrichting staat het net achter de zijstraat maar op een fietspad afgebakend door wegmarkeringen dus is overbodig.
Als je het omdraait voor de omgekeerde rijrichting, geldt het pas van daar (want staat geen aan het voorgaande kruispunt zoals al aangehaald) + staat geen nieuw bord achter het kruispunt :wtf:

En als we dan in streetview verdergaan, ook hier staat het nutteloos (zowel in deze rijrichting als omgekeerd):

Dan hier is gans die gevaarlijke bocht in geen van beide richtingen fietspad eigenlijk :crazy: Want bord staat erachter + geen fietspad door wegmarkeringen:

Nog zo'n debiele situatie: stuk na kruispunt is geen fietspad en dan staat het D7 bord waar de wegmarkeringen beginnen :unsure:

En dan hier zou het wel logisch zijn als het omgekeerd zou staan door die zijstraat. Allez, misschien, want staat midden die zijstraat en dus niet achter het kruispunt ^^

En dan hier staat er niks waar er wel een kruispunt is (dat ook heel vreemd is, want zien er mij 2 opritten uit...)

Conclusie: wtf heeft de gemeente hier gedaan :D

Mogelijks, je weet niet wat de gemeente wou bereiken :p

Op die route staan heel veel D7 in de rijrichting die overbodig zijn als het fietspad afgebakend is door wegmarkeringen... Dus de vraag is dan of ze allemaal omgekeerd staan of ze echt niet weten dat er een "of" staat hier in de wegcode :D

Niet enkel voor dat kruispunt, maar ook hier:
Ik pik er even die uit omdat het onmogelijk is om op te maken wat de bedoeling hier is :p
In deze rijrichting staat het net achter de zijstraat maar op een fietspad afgebakend door wegmarkeringen dus is overbodig.
Als je het omdraait voor de omgekeerde rijrichting, geldt het pas van daar (want staat geen aan het voorgaande kruispunt zoals al aangehaald) + staat geen nieuw bord achter het kruispunt :wtf:

En als we dan in streetview verdergaan, ook hier staat het nutteloos (zowel in deze rijrichting als omgekeerd):

Dan hier is gans die gevaarlijke bocht in geen van beide richtingen fietspad eigenlijk :crazy: Want bord staat erachter + geen fietspad door wegmarkeringen:

Nog zo'n debiele situatie: stuk na kruispunt is geen fietspad en dan staat het D7 bord waar de wegmarkeringen beginnen :unsure:

En dan hier zou het wel logisch zijn als het omgekeerd zou staan door die zijstraat. Allez, misschien, want staat midden die zijstraat en dus niet achter het kruispunt ^^

En dan hier staat er niks waar er wel een kruispunt is (dat ook heel vreemd is, want zien er mij 2 opritten uit...)

Conclusie: wtf heeft de gemeente hier gedaan :D
Ik heb gemaild met de gemeente, ik volg het op en laat weten als het uitgeklaard is!

Na lang de auto nog eens grondig gewassen.
En natuurlijk enkele deukjes in de deur ontdekt, ondanks dat ik altijd oppas waar ik parkeer. Als de plek wat smal is rij ik liever wat verder in een breder vak.

Fucking klojos.

Vraag voor de kenners. Bebouwde kom, met rijstrook en apart fietspad voor beide richtingen.

Als ik van mijn oprit rij in achteruit en er komt een fietser van de verkeerde richting.
Vermoedelijk ik dan nog in fout?

Je zou toch denken de fietser want rijdt langs de verkeerde kant van de weg

Vraag voor de kenners. Bebouwde kom, met rijstrook en apart fietspad voor beide richtingen.

Als ik van mijn oprit rij in achteruit en er komt een fietser van de verkeerde richting.

Jij normaal gezien, omdat je een manouevre maakt en je daarbij op de openbare weg begeeft. Die fietser maakt misschien een overtreding, maar een overtreding maken is op zich geen reden om je voorrang te verliezen.
Als die fietser bijvoorbeeld je buurman is die fiets naar je andere buurman, hoeft die zelfs geen 2x de weg over te steken, maar mag hij gerust aan de "verkeerde" kant op het fietspad rijden. Ik zoek nog even die tekst op om dat laatste te verduidelijken.

Edit: https://www.politie.be/5353/vragen/...een-fietspad-steeds-in-twee-richtingen-rijden
Hier wordt het uitgelegd onder "bijzondere omstandigheden". Je mag daar gerust de afbeelding spiegelen, voor 2x linksaf wordt deze uitzondering ook toegelaten, vorig jaar nog een onderwerp geweest bij Federdrive.

En los daarvan moeten voetgangers tegen het verkeer in wandelen, dus moet je sowieso beide kanten controleren voor je wegrijdt natuurlijk.

Jij doet een manoevre
De fietser niet.

Dus jij moet voorrang verlenen ookal komt die uit de verkeerde richting.

Als die fietser bijvoorbeeld je buurman is die fiets naar je andere buurman, hoeft die zelfs geen 2x de weg over te steken, maar mag hij gerust aan de "verkeerde" kant op het fietspad rijden. Ik zoek nog even die tekst op om dat laatste te verduidelijken.

Vind ik altijd interessant. Geldt dat ook als je bv 50 meter een straat in moet zijn en direct na het indraaien tegen ge richting rijdt ? Staat er een limiet op hoe lang je dat mag doen?

Edit: tekst gelezen, gaat enkel over dubbel fietspad aan 1 kant en niet gewoon tegen de richting rijden?

Vind ik altijd interessant. Geldt dat ook als je bv 50 meter een straat in moet zijn en direct na het indraaien tegen ge richting rijdt ? Staat er een limiet op hoe lang je dat mag doen?

Edit: tekst gelezen, gaat enkel over dubbel fietspad aan 1 kant en niet gewoon tegen de richting rijden?
Ja, die link gaat idd enkel over dubbel fietspad zag ik ook, maar bij enkel geldt het ook, 'k zal eens mijn papieren reglement zoeken om het te kunnen tonen, want de "vereenvoudigde" wegcode online legt het niet uit. (met vereenvoudigd bedoel ik dat er geen arresten/rechterlijke uitspraken in staan) Ik vermoed dat het dus om een arrest gaat en niet om een regel. Bij een ongeval gaat een rechter echter wel dat arrest gebruiken.

Over je eerste vraag: in de uitzondering die beschreven staat in mijn papieren reglement, wordt specifiek vermeldt dat men het eerstvolgende kruispunt linksaf moet nemen, ofwel een inrij nog voor dat kruispunt.

Terug
Bovenaan