De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

In Poperinge stond er trajectcontrole op een baan waar het 90% 90kmh is, maar plots een kort stukje 70kmh. Ze hebben er daar gewoon overal 90 van gemaakt dan. Volgens mij wel een grote uitzondering, de trend is natuurlijk om de snelheid te verlagen overal.
Langs een kant is het goed dat de gemeenten zich meer bewust worden van de regels omtrent het gebruik van trajectcontroles, want ik heb echt al veel onreglementaire trajectcontroles gezien en er zijn er nog steeds een hoop. Langs de andere kant vind ik het wraakroepend dat ze de plaatselijke verkeersregels aanpassen om trajectcontroles te kunnen/mogen gebruiken.

In Poperinge stond er trajectcontrole op een baan waar het 90% 90kmh is, maar plots een kort stukje 70kmh. Ze hebben er daar gewoon overal 90 van gemaakt dan. Volgens mij wel een grote uitzondering, de trend is natuurlijk om de snelheid te verlagen overal.
Ofwel: hoe je met één actie het argument dat zowel snelheidsverlagingen als trajectcontroles puur de verkeersveiligheid dienen, direct de vuilbak in kan kieperen.

Langs een kant is het goed dat de gemeenten zich meer bewust worden van de regels omtrent het gebruik van trajectcontroles, want ik heb echt al veel onreglementaire trajectcontroles gezien en er zijn er nog steeds een hoop. Langs de andere kant vind ik het wraakroepend dat ze de plaatselijke verkeersregels aanpassen om trajectcontroles te kunnen/mogen gebruiken.
Ik vind het systeem van trajectcontrole een vrij goed systeem, maar er zijn gemeentes die het zien als melkkoe natuurlijk. Ik neem nu Lo-Reninge als voorbeeld omdat dat hier dichtbij is en ik er bijna dagelijks langs moet.
Alles wat daar 50km/h was, hebben ze verlaagd naar 30km/h en trajectcontroles gezet. Boetes onder de 50km/h zijn gasboetes en pas er boven sturen ze ze door naar de politie. Je weet dan al dat het hier puur om het geld te doen is.
Dan kwam de burgemeester van die gemeente eens op het nieuws, dat het niet voor het geld was, maar om mensen die er niet moeten zijn te ontmoedigen daar te rijden. Ja kijk, je zit met de grootste doorgaande wegen richting Diksmuide en Ieper (vanuit onze kant), dat verkeer gaat omwille van die zone 30 geen 10km omrijden natuurlijk. Daarna kwam hij af dat het was voor de leefbaarheid in de gemeente te verhogen, de bewoners vonden dat men te snel reed. Nu is het perverse aan dat systeem natuurlijk dat de bewoners diegene zijn die daar te snel rijden, want ze kunnen niet gepakt worden door die trajectcontrole. Dat is imo hetzelfde principe als een fietsstraat invoeren en de speedpedelecs niet bekeuren die boven de 30 gaan.

hm, waar dat? Want het enige actieve trajectcontrole dat ik weet is dat stukje 70 tussen Proven en (couthof) Poperinge

hm, waar dat? Want het enige actieve trajectcontrole dat ik weet is dat stukje 70 tussen Proven en (couthof) Poperinge
Poperinge-Brandhoek (express). Dat konden ze niet activeren omdat je ter hoogte van de PMO maar 70 mocht, nu is dat bord weggehaald en is het doorlopend 90.

Poperinge-Brandhoek (express). Dat konden ze niet activeren omdat je ter hoogte van de PMO maar 70 mocht, nu is dat bord weggehaald en is het doorlopend 90.
dat is toch al van jaren terug? want ik herinner me dat stukje 70 zelfs niet :shutup: ik zie op streetview dat het al sinds 2021 90 is.

dat is toch al van jaren terug? want ik herinner me dat stukje 70 zelfs niet :shutup: ik zie op streetview dat het al sinds 2021 90 is.
Zou goed kunnen, de tijd gaat snel. Ze hebben die trajectcontroles daar in elk geval gezet voor dat het bord weg was dacht ik. Je ziet de trajectcontroles ook al staan op street view.
Er stond net voor de wegversmalling een bord einde 90. Toen ze begonnen met die trajectcontrole hebben ze dat bord weg gedaan.

GSM gebruik achter het stuur.
Vandaag een artikel in De Morgen met daarin wat cijfers:

“Meer dan een kwart van de autobestuurders geeft toe dat ze recent tijdens het rijden een bericht hebben verstuurd of door hun sociale media hebben gescrold.

Vorig jaar zijn in België 114.000 overtreders tegen de lamp gelopen – dat zijn er dertien per uur. Ter vergelijking: bij alcohol zijn het er jaarlijks 40.000, maar daarvoor kun je gerichte acties houden en elke chauffeur doen blazen. Controleren op telefoongebruik is heel arbeidsintensief.

Bij VIAS pleiten we voor slimme camera’s: in België doet men moeilijk over de privacyregels, maar in Nederland wordt dat systeem al gebruikt.

“We hebben een paar jaar geleden een test gedaan op de Antwerpse ring, aan de Oosterweelwerken. Dat gaf een ontluisterend beeld van wat chauffeurs allemaal doen achter het stuur. Trappist drinken, bijvoorbeeld. Eén bestuurder zat met een labrador op schoot én een telefoon in de hand.

Op het ingebouwde scherm van je dashboard mag het dan weer wel.

Van Dijck (haalt de schouders op): “Ik zie het verschil eerlijk gezegd niet. Ik vind dat even gevaarlijk. En eigenlijk begrijp ik ook niet waarom een gsm in een houder nog wel mag, want het leidt allemáál af.

Dat laatste is imo heel terecht. Dan ineens mag er wel vanalles dat niet zou mogen wanneer je GSM los ligt.
Zelf gebruik ik Android Auto, daar kan je bv niet meer typen wanneer je aan het rijden bent. Vanaf je in beweging bent is het voice controls te doen. Maar door Spotify scrollen gaat dan weer wel tot je het te snel/veel doet dan moet je pauzeren.
Feit blijft wel dat je enorm afgeleid bent; idem bij handsfree bellen. Beste is eigenlijk een totaal verbod maar da's ook weer moeilijk want dan moet je op den duur alle afleiding gaan verbieden en da's gewoon niet haalbaar.

Dit vond ik trouwens ook nog best interessant:
Opvallend was de stoet van koeriers van PostNL en Bpost die aan de kant zijn gezet.

Van Dijck: “Ze werken met een elektronisch apparaat dat de adressen en de volgorde van de pakjes aangeeft. Dat noem ik geïnstitutionaliseerde wetsovertreding: koeriers en postbodes krijgen niet de gepaste tools en staan onder zo’n extreme tijdsdruk dat ze bijna niet anders kunnen dan dat toestel al rijdend raadplegen. Zo verplichten werkgevers hen om bij de uitvoering van hun beroep de wet te overtreden. Ook vrachtwagenchauffeurs krijgen de informatie over hun routes en leveringen onderweg via hun mobiele toestel.

Ik zie dagelijks mensen met speedpedelecs rijden die geen spiegel hebben. Dit is anders toch verplichte uitrusting.
Zelf vind ik de spiegel erg handig en zeker nuttig.

1730280583150.jpeg

Wat moeten we nu opmaken uit al die borden? Mag dit zelfs wel?

Bordje werken 30 km/u
Daarna een bord : Begin van de autosnelweg (maar dat bord is afgeplakt zodat dit bord niet meer geldig is)
Daarna kom je aldus op de autosnelweg.
Een bordje einde werken of begin autosnelweg kom je dus niet tegen.

Hoe snel mag je nu wettelijk rijden op de autosnelweg? :tongue:

Bordje werken 30 km/u
Daarna een bord : Begin van de autosnelweg (maar dat bord is afgeplakt zodat dit bord niet meer geldig is)
Daarna kom je aldus op de autosnelweg.
Een bordje einde werken of begin autosnelweg kom je dus niet tegen.
Ook bij mij dikwijls een ergernis.
Precies alsof ze diegene nemen zonder rijbewijs om die borden te zetten.
Zie ook die foto van @Lemme

Hoe snel mag je nu wettelijk rijden op de autosnelweg? :tongue:

"11.2 (Vlaams Gewest). Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :
...
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere
rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn."

Bekijk bijlage 34859

Los van tijdstippen op de onderborden, want die kan ik niet zien:
- Waar die zwarte skoda staat mag je niet parkeren en niet stilstaan. Dan een vak waar er geen verbod op zit en daarna alles verboden stilstaan en parkeren.

Er zit misschien een logica achter, kan evengoed fout zijn, geen idee. Aangezien men specifiek die twee pijltjes heeft wit gemaakt, lijkt het me toch met opzet te zijn en dus ergens wel een reden zal hebben.

Bekijk bijlage 34859

Los van tijdstippen op de onderborden, want die kan ik niet zien:
- Waar die zwarte skoda staat mag je niet parkeren en niet stilstaan. Dan een vak waar er geen verbod op zit en daarna alles verboden stilstaan en parkeren.

Er zit misschien een logica achter, kan evengoed fout zijn, geen idee. Aangezien men specifiek die twee pijltjes heeft wit gemaakt, lijkt het me toch met opzet te zijn en dus ergens wel een reden zal hebben.

Ik zou ook denken dat dat plaatsje voor die skoda (en dus net voor de gehandicaptenparking) wel OK is om te parkeren.
Maar er zou nog een eerder bord moeten staan ook dan, want het eerste bord op deze foto is "tot hier mag je niet parkeren", maar dat moet dus ook ergens beginnen.

Maar bon, als ik op zoek was naar parking en deze clusterfuck zag zou ik er ook niet aan beginnen en gewoon verder rijden.

Zo druk vandaag op de baan. Het was triest. En dat op een woensdag in een vakantie. Blij dat mijn fiets gemaakt is en zonet mocht gaan ophalen. Zal wat plezanter zijn volgende week.

Zo druk vandaag op de baan. Het was triest. En dat op een woensdag in een vakantie. Blij dat mijn fiets gemaakt is en zonet mocht gaan ophalen. Zal wat plezanter zijn volgende week.
Ik vond het gisteren erger. Ik dacht ook om te profiteren van de vakantie en wat later te vertrekken, maar dat viel serieus tegen. Ik moest vandaag om 8u15 in centrum zijn en dat was wel rustiger dan anders, maar de gewestwegen zijn deze vakantie idd opmerkelijk druk.

Ik vond het gisteren erger. Ik dacht ook om te profiteren van de vakantie en wat later te vertrekken, maar dat viel serieus tegen. Ik moest vandaag om 8u15 in centrum zijn en dat was wel rustiger dan anders, maar de gewestwegen zijn deze vakantie idd opmerkelijk druk.
Vooral rond Mechelen vond ik het druk alsook de steenweg richting Willebroek. Was precies drukker dan in een 'gewone week'.
Op de radio zeiden op een bepaald moment 202 km file, dacht ik.

Verschrikkelijke periode om te rijden

Lichten van auto's die fout zijn afgesteld
Auto's waarvan 1 of meerdere lichten niet werken
Fietsers zonder licht
Voetgangers zonder licht en liefst in donkere kledij

Gisteren de dochter in Vorst gaan afhalen na een concert.
Wat een kutstad is Brussel toch. Slecht wegdek , overal wegenwerken , steps/fietsers zonder licht en zonder ook maar een greintje rekening te houden met medeweggebruikers, geclaxoneer van alle kanten, voorkruipen , taxi's die me afsnijden over de trambedding ,scooters en moto's die rakelings langst m'n spiegels rijden , vrachtwagens van de kermis die zich gewoon voor iedereen in smijten, stilstaande wagens in't midden van de weg (maar hey , da mag hé want 4 pinkers staan toch op). En dan wss nog geflitst wegens 5 per uur te snel of zo omdat ik me aan 't opjagen was.
Allee , 't is te zeggen , ik denk dat toch , flits kwam van de overkant van een boulevard , redelijk ver , maar ik was de enige op die baan volgens mij.

Ik heb het weer even afgeleerd om me daar te begeven.
Volgende keer kan ze met de trein gaan.

Gisteren de dochter in Vorst gaan afhalen na een concert.
Wat een kutstad is Brussel toch. Slecht wegdek , overal wegenwerken , steps/fietsers zonder licht en zonder ook maar een greintje rekening te houden met medeweggebruikers, geclaxoneer van alle kanten, voorkruipen , taxi's die me afsnijden over de trambedding ,scooters en moto's die rakelings langst m'n spiegels rijden , vrachtwagens van de kermis die zich gewoon voor iedereen in smijten, stilstaande wagens in't midden van de weg (maar hey , da mag hé want 4 pinkers staan toch op). En dan wss nog geflitst wegens 5 per uur te snel of zo omdat ik me aan 't opjagen was.
Allee , 't is te zeggen , ik denk dat toch , flits kwam van de overkant van een boulevard , redelijk ver , maar ik was de enige op die baan volgens mij.

Ik heb het weer even afgeleerd om me daar te begeven.
Volgende keer kan ze met de trein gaan.
Ik kom er gelukkig niet vaak, maar ik verbaas me daar elke keer ook weer over wat een gedrocht van een stad Brussel wel is.
Ook nog inbegrepen in de experience die dag: bedelaars op zowat elk kruispunt. Stank van urine op willekeurige plaatsen...

Terug
Bovenaan