De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Veel hangt af van de mate hoe die "zij komt links aangevlogen" effectief was maar ik ben hier toch ook van mening van gewoon voldoende afstand te bewaren en eerder defensief te rijden. (Fuck ik word oud en wijs grijs :unsure:)
Uw opjagen in het verkeer lost niets op en zelf de irritante klootzak beginnen uithangen om uw gelijk te halen waarbij een gevaarlijke verkeerssituatie verder escaleert lost al helemaal niks op. In tegendeel, voor hetzelfde geld nog een accident aan uw been met alle miserie van dien. Zo een accident mag dan nog in uw recht zijn, miserie en geloop heb je altijd.
Ik heb me nie opgejaagd, zij wel 😊

Was eerder het type, "ik kom links voorbij en moet ertussen zonder afremmen."
Bij traag verkeer hou ik me gewoon aan de regels en laat ik een gat om te ritsen.

Waarom hou je niet gewoon afstand om te beginnen? Aan 60 moet je 30 meter houden, dat lijkt me voldoende om tussen te raken.
Potato Potato, zij maakt een manoeuvre en moet niet proberen a la Max Verstappen een drive bomb toe te passen aan 60km/u

Op zich nie heel veel verkeer dus tijd genoeg om vroeger naar rechts te gaan en gewoon normaal te doen

Ik heb me nie opgejaagd, zij wel 😊

Was eerder het type, "ik kom links voorbij en moet ertussen zonder afremmen."
Bij traag verkeer hou ik me gewoon aan de regels en laat ik een gat om te ritsen.

Potato Potato, zij maakt een manoeuvre en moet niet proberen a la Max Verstappen een drive bomb toe te passen aan 60km/u

Op zich nie heel veel verkeer dus tijd genoeg om vroeger naar rechts te gaan en gewoon normaal te doen
Welke baan was dit?

Op het middaguur lekker 25 aan 't knallen door een zone 30 en toch mijn gaspedaal losgelaten omdat er een groepje kleuters met de juf op het trottoir liep. Soms heb je zo'n voorgevoel en soms komt dat uit. De laatste kleine van die groep struikelt plots en valt pardoes op de rijbaan. Volvo zijn city safety werkt wel uitstekend, auto stond stil nog voor ik mijn voet op de rem kreeg. Die juf was precies wel het hardst geschrokken van iedereen.
Om maar te zeggen dat je zelfs in een zone 30 soms je snelheid dient aan te passen.

Op het middaguur lekker 25 aan 't knallen door een zone 30 en toch mijn gaspedaal losgelaten omdat er een groepje kleuters met de juf op het trottoir liep. Soms heb je zo'n voorgevoel en soms komt dat uit. De laatste kleine van die groep struikelt plots en valt pardoes op de rijbaan. Volvo zijn city safety werkt wel uitstekend, auto stond stil nog voor ik mijn voet op de rem kreeg. Die juf was precies wel het hardst geschrokken van iedereen.
Om maar te zeggen dat je zelfs in een zone 30 soms je snelheid dient aan te passen.

Het idee om ooit een kind aan te rijden is echt wel nightmare fuel. Idd altijd defensief rijden in die gevallen (en zelfs dan kan je ooit pech hebben natuurlijk).

Een paar jaar terug kruiste ik zo een fietsende klas kinderen (jaar of 6 schat ik) op een redelijk smal baantje, ik reed in een camionet met remorque. Ik had al vertraagd maar na de eerste paar gepasseerd te zijn ben ik gestopt omdat het echt wel krap was en die kinderen niet echt baanvast, nog geen 5sec nadat ik stil stond zie ik in mijn spiegel zo een kleine opeens uitzwaaien en met fiets enal "verdwijnen" (vallen) tussen mijn camionet en de remorque in. Die lagen in een knoop vlak langs mijn dissel, perchance niks erger dan een geschaafde knie en een kapotte broek. Zelden zo snel uit mijn camionet gevlogen.
Ook een moment/beeld dat ik nooit meer vergeet, ik moet er niet aan denken wat als ik nog in beweging was geweest, had ik die 9/10 niet eens zien vallen zelfs

Mijn neef en zijn kameraad waren zo op weg naar school naast elkaar aan het fietsen op dit fietspad:
1000022820.jpg

Tot ze plots met hun stuur elkaar raakten en die kameraad naar links viel. Knal met z'n hoofd tegen een passerende auto.
Toeval wou dat de bestuursster hun leerkrachten was van het 1e lesuur.

Kerel zware hersenschudding, schedelbreuk,... opgelopen. Is denk ik bijna een half jaar niet naar school kunnen gaan.

Kerel zware hersenschudding, schedelbreuk,... opgelopen. Is denk ik bijna een half jaar niet naar school kunnen gaan.
Da's dus echt de reden dat ik sinds een jaar of 3 echt consequent m'n helm draag.
Bijna van m'n sokken gereden en toen echt gedacht: als ik die me had geraakt, had ik los met m'n hoofd op de motorkap en/of grond geklapt.

Onlangs omdat ik niet kon slapen ben ik rond 4 uur gaan lopen op sluipwegen op ne ******* zondag.

Je zou denken dat het daar dan echt stillekes is? (want mensen die nachtshift hebben op zondag zijn dan nog aan het werk en de dagshift is nog niet begonnen. Bovendien ga je die dag ook niet extra vroeg moeten op staan om files te vermijden. Bovendien is het dan ook nog ne sluipweg en geen hoofdbaan).

Ik ben 20 wagens tegengekomen op 1 km tijd (!). Dan vraag ik mij echt af: Wat doen die mensen daar om dat uur? :sop:
Goed bezopen + na ne zaterdagnacht lekker naar huis rijden of wat? :tongue:

Als ik kinderen zie vertraag ik altijd automatisch tbh.

Geen echte ergernis, maar die Dacia Jogger die daarnet voor me reed, zou er beter een sticker "slow walker" of "crawler" over plakken :p

Volgens mij een (stevige) boete opgelopen in een zone met trajectcontrole (uiteraard ook kwaad op mezelf, maar ik dacht dat het einde bebouwde kom en zone 70 was)

Je leest op de website:

Er werd voornamelijk gekozen voor straten met een woonkarakter, waar een snelheidsbeperking van 50 km/uur geldt of die dienen als verbindingsweg tussen twee woonkernen

Waar stond de trajectcontrole?
Een fcking veredelde veldbaan (waar ik er vanuit ging dat het 70km/u was - aangezien ik net uit een dorpskern kwam met trajectcontrole en 50km/u

Volgens mij een (stevige) boete opgelopen in een zone met trajectcontrole (uiteraard ook kwaad op mezelf, maar ik dacht dat het einde bebouwde kom en zone 70 was)

Je leest op de website:

"De keuze viel vooral op straten in woongebieden, waar de snelheidslimiet van 50 km/u een stevige inkomstenbron belooft. Bovendien zijn dit vaak wegen die woonkernen verbinden, zodat er dagelijks een continue stroom aan overtredingen gegarandeerd is."
FTFY

Vandaag in de werkzaamheden een max van 50. Volle witte lijn, maar om te verduidelijken toch nog een C35 om de zoveel meter. Dacia achter mij met jong koppel er in vond dat mijn 55 op teller niet voldoende was, dus na enkele km's bumperkleven halen die mij in. Om dan in elke bocht vol op de rem te gaan en mij op te houden. Echt man, wat win je nu?
Daarna komen we aan een rotonde en die kerel draait gewoon volledig terug. Nul komma nul winst.

Je leest op de website:

Er werd voornamelijk gekozen voor straten met een woonkarakter, waar een snelheidsbeperking van 50 km/uur geldt of die dienen als verbindingsweg tussen twee woonkernen

Waar stond de trajectcontrole?
Een fcking veredelde veldbaan (waar ik er vanuit ging dat het 70km/u was - aangezien ik net uit een dorpskern kwam met trajectcontrole en 50km/u

Even op terug komen na wat opzoekwerk

Trajectcontrole is in mei 2023 in werking gesteld van 1e punt tot punt A (+-650m tussen de woningen)

In mei 2024 heeft men beslist deze te verlengen tot aan punt B (+- 1km extra tussen de velden)

Alleen heeft men de camera op punt A niet weggenomen, gewoon buiten werking gezet. Dus het lijkt alsof het einde trajectcontrole is.

Enorm misleidend eigenlijk 😅 Uiteraard mijn fout als ik er zelf te hard reed en er geen bord einde bebouwde kom stond bleef het 50.
Maar toch een wrang gevoel bij de "veiligheids"reden

Trajectcontrole is in mei 2023 in werking gesteld van 1e punt tot punt A (+-650m tussen de woningen)

In mei 2024 heeft men beslist deze te verlengen tot aan punt B (+- 1km extra tussen de velden)

Alleen heeft men de camera op punt A niet weggenomen, gewoon buiten werking gezet. Dus het lijkt alsof het einde trajectcontrole is.

Enorm misleidend eigenlijk 😅 Uiteraard mijn fout als ik er zelf te hard reed en er geen bord einde bebouwde kom stond bleef het 50.
Is dat geen zone 50 buiten bebouwde kom daar?
Als je aan pakweg 70 daardoor bent gereden, zou dat €20 verschil opleveren voor je boete. Zone 50 buiten bbk = 77 euro, bebouwde kom = 97 euro.

Als je aan pakweg 70 daardoor bent gereden, zou dat €20 verschil opleveren voor je boete. Zone 50 buiten bbk = 77 euro, bebouwde kom = 97 euro.
En nog een belangrijk: als er middenin de trajectcontrole een "einde bebouwde kom" bord staat, is de trajectcontrole niet rechtsgeldig (zelfs als de snelheidslimiet niet verandert) en kan je je boete dus aanvechten met grote kans op succes. Ze moeten je beboeten voor een snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom of een snelheidsovertreding buiten de bebouwde kom (2 verschillende overtredingen). Als ze niet weten waar je exact te snel gereden hebt, kunnen ze je dus voor geen van de 2 beboeten (behalve als er een actieve camera staat aan het bord "einde bebouwde kom" om het stuk te verdelen in 2 stukken, maar hier sowieso niet het geval als er maar 2 actieve camera's zijn).

In Boechout/Borsbeek stond er zo ook een niet reglementaire trajectcontrole. Ondertussen hebben ze de bebouwde kom ingekort om de trajectcontrole te kunnen activeren. Voor zover de waarde van "bebouwde kom". :sarcastic:

En nog een belangrijk: als er middenin de trajectcontrole een "einde bebouwde kom" bord staat, is de trajectcontrole niet rechtsgeldig (zelfs als de snelheidslimiet niet verandert) en kan je je boete dus aanvechten met grote kans op succes. Ze moeten je beboeten voor een snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom of een snelheidsovertreding buiten de bebouwde kom (2 verschillende overtredingen). Als ze niet weten waar je exact te snel gereden hebt, kunnen ze je dus voor geen van de 2 beboeten (behalve als er een actieve camera staat aan het bord "einde bebouwde kom" om het stuk te verdelen in 2 stukken, maar hier sowieso niet het geval als er maar 2 actieve camera's zijn).

In Boechout/Borsbeek is er zo ook een niet reglementaire trajectcontrole. Geen idee of die al actief is ondertussen (kom er niet vaak), maar zou niet mogen als het bord "bebouwde kom" nog niet verplaatst is. Eigenlijk zouden ze sowieso het bord niet mogen verplaatsen om mensen te kunnen beboeten, maar zouden ze de camera's moeten verplaatsen. De trajectcontrole verantwoordt niet waarom de bebouwde kom ineens zou uitgebreid of ingekort moeten worden.
Ik passer er morgen nog eens (met begrenzer op 😂) om de situatie eens deftig te bekijken

In Boechout/Borsbeek stond er zo ook een niet reglementaire trajectcontrole. Ondertussen hebben ze de bebouwde kom ingekort om de trajectcontrole te kunnen activeren. Voor zover de waarde van "bebouwde kom". :sarcastic:
In Poperinge stond er trajectcontrole op een baan waar het 90% 90kmh is, maar plots een kort stukje 70kmh. Ze hebben er daar gewoon overal 90 van gemaakt dan. Volgens mij wel een grote uitzondering, de trend is natuurlijk om de snelheid te verlagen overal.

Terug
Bovenaan