De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Vandaag ene tegengekomen met fluovest, fluohelm, fluofietszakken en felle ledlamp. Alles dik orde en zeer veilig!
Op het feit dat hij door het rood reed na dan.
Omg vorige week zo bijna een doodgereden:

Ik rij op de Hundelgemsesteenweg en moet aan de lichten naar rechts. Rechts van mij rijdt een vrouw op speedpedelec die ik inhaal op pakweg 200-300 meter van de lichten, zo een fiets met achteraan een zitbankje voor 2 kinderen. Ik zie dat zij oranje en dan rood krijgt, vertraag om af te slaan, maar beslis van voor de zekerheid toch te wachten. En wat denk je? Aan 45 km/h vlamt ze gewoon door het rood. Als ik gewoon was doorgereden, hadden ze die vrouw en haar kleine mogen van de zijkant van mijn auto pellen.

Nog een kleine die voor mij gelukkig beperkt ergernis was:

Gisteren op de N60 een camion gezien aan de Makro die zich vast of lek had gereden op de rotonde. 2 vakken versperd, niemand kon er langs. Gelukkig moest ik naar de andere richting. Die mensen moeten daar UREN gestaan hebben, want alles stond vast tot aan het volgende kruispunt.

Je met de fiets begeven op de weg is toch altijd een feest hier. Ik rijd vlotjes op de voorrangsweg en uit een straat links met haaientanden komt een auto, kijkt vlotjes naar links, maar niet naar waar ik kom en maakt aanstalten om door te rijden, gelukkig stopt hij nog net op tijd.

Beetje verder komt een fietser uit een parking van een of andere winkel en schuift op naar rechts, totaal niet naar rechts aan het kijken en ramt me bijna van de baan. Maar is flink in zijn richting geroepen waarna die schrok en wat boos begon te kijken. 🤷‍♂️

Tijd dat ik me eens een dashcam aanschaf voor al die dwaze malloten en een YT-channel opstart ofzo.

File op E313 omdat iedereen gas, remt, gas geeft, remt. DIe achter mij zit op zen gsmeke te gapen en verschiet ineens omdat ik rem. Bekan met zene neus op mijne spoiler. Ik pak rechter rijvlak, en hij steekt mij voorbij. Gaapt mij aan, iets in zijn vreemd taaltje aan het mompelen, met zijn gsm voor zene neus.

Eentje die volle bak in achteruit over het zebrapad vlamde. Die mens schrok nogal toen hij me midden in de weg zag staan kijken, had me duidelijk niet gezien.
Nogal een geluk dat ik er van uit ga dat iedereen op de weg een idioot is.
Mocht ik achteloos doorgewandeld hebben zat de kinderwagen er onder.

Onlangs een chauffeur gezien die het duidelijk niet eens is geweest met het rijgedrag van een andere chauffeur en dan er niet beter op vindt om er voorbij te rijden, zo kort mogelijk in te voegen en dan te remmen.

Stel u voor dat alle mensen die last hadden van dat type rijgedrag ook weer herzelfde zouden doen…

Gisteren op de autostrade .
Ben rustig op het rechtse vak aan het bollen tegen 124 op de teller (dus rond de 120 effectief ) .
Zie daar een Duitser op het linkse vak rijden van ver en ik haal die zichtbaar in .
Nu voor mij op het rechtse vak reed daar nog een auto en je zag dat die Duitser die niet aan het inhalen was want die bleef daar een meter of 4 achter hangen .
Dus blijf rustig verder rijden op het rechtse vak tot ik ter hoogte kwam van die Duitser en die begint te versnellen ..tja dus dacht geen probleem en gooi mij daar achter want moest toch inhalen .
Die reed dus volgens mijne kilometertje tegen 111 km/u op dat linkse vak .
Dus begin zo effe te duwen van alléé , ge moogt hier op dat stuk 120 ….en die versneld naar 116 km/u en die haalt dus de auto in op dat rechtse vak . `
Die blijft dan wat hangen tegen 116 wat niet echt een probleem was omdat we nog een paar auto’s aan het inhalen waren maar dan is er zo een heeel , heeel , stuk baanvak rechts volledig vrij en meneer blijft links rijden tegen 116 km/u .
Dus ikke terug effe duwen (lees een beetje op zijn gat rijden want rechts inhalen mag niet ) en dan besluit die opeens om toch terug rechts te gaan zodat ik er voorbij kon .
Hij zo wat dwaas liggen kijken maar ik trek mij daar niets van aan en in mijne achteruit kijk spiegel zie ik dat die gewoon terug naar dat linkse vak gaat ondanks dat de baan rechts volledig vrij was (want ik was reeds terug naar dat vak gegaan ) en na een minuut zie ik dus letterlijk een treintje vormen achter dien Duitser .
Dus letterlijk een linkse vak klever .

Gisteren was het ook weer kermis hoor:
  • Stadsomgeving, ik met de auto. Kereltje op een elektrische step komt plots vanuit het niets over een zebrapad gesjeesd. Dit was ook nog eens vlak in mijn dode hoek (het frame tussen mijn voorruit en mijn voordeur) + in het zwart gekleed + zonder verlichting. Dus totaal niet zien aankomen. Dat was letterlijk alles dichtgooien. Ik had ook de indruk dat mijn auto al aan het ingrijpen was. Blok toe. Gelukkig reeds ik slechts 40 km/u of die zat eronder.
  • Brede laan met allerlei voorsorteerstroken, we rijden 70 à 80 km/h. Hollander links om naar links te gaan. Ikzelf middenvak om rechtdoor te gaan. Komt mij traag maar gestaag doodleuk de pas afsnijden. In het begin dacht ik dat hij gewoon wat afweek van zijn vak, maar het bleek een bewuste move te zijn. :wtf: Ook weer stevig moeten remmen. Wanneer ik trompte durfde hij nog terug trompen.
  • En dan de ergste, omdat het aan onze overheid ligt. Als je van Antwerpen richting Gent rijdt en je komt uit de Kennedytunnel zijn er blijkbaar werken gestart waardoor je slechts op 2 versmalde rijstroken mag. Normaal zijn er daar 4. Versmalde rijstroken aangeduid met gele lijnen. Enfin, gele lijn. Zie verder. Geen idee wat voor aannemertje uit Wit-Rusland ze nu weer hebben aangesteld maar het ging van onnodig verwarrend tot zelfs levensgevaarlijk. Van minder erg naar erg:
    • De voorsorteerborden boven de autostrade waren niet aangepast aan de nieuwe rijstroken op de autostrade. Daardoor leek het alsof iedereen richting Gent enkel op de linker rijstrook terecht kon. Terwijl verderop bleek dat dat helemaal niet klopte en je gerust ook rechts mocht blijven rijden. :wtf: -> Niet moeilijk dat er 40 minuten file stond.
    • De afbakening van de linker rijstrook was aan de rechterkant een gele lijn, maar aan de linkerkant niets buiten die klassieke wit-rode paaltjes. Die wit-rode paaltjes waren mega random geplaatst in de breedte. Ik zag de auto voor mij zo'n paaltje missen op nauwelijks luttele centimeters terwijl hij aan de rechterkant tegen die gele lijn kleefde. Op een bepaald moment reed ik naast een vrachtwagen en stond een paaltje zo smal geplaatst dat ik geen kant meer op kon. In een reflex heb ik mijn gaspedaal tegen de bodemplaat geduwd en mij nog net voor die vrachtwagen kunnen smijten. Enkel dankzij mijn elektrische wagen is dat kunnen lukken. Anders had ik alles mogen dichtgooien en zat er sowieso ene in mijn gat.
    • Vanaf toen reed ik gewoon OP de gele lijn in het midden. Gelukkig, want bij het einde van de werken liepen de "twee" rijvakken gewoon doodleuk in elkaar over. :wtf: Zonder verwittiging, zonder invoegstrook, ... :wtf:
Niemand van AWV die daar de werken eens controleert ofzo, voor die in voege treden? Wat scheelt er? Hebben ze niet genoeg personeel?
Niemand van de (weg)politie die daar eens passeert ofzo?

Precies the wild west.

• En dan de ergste, omdat het aan onze overheid ligt. Als je van Antwerpen richting Gent rijdt en je komt uit de Kennedytunnel zijn er blijkbaar werken gestart waardoor je slechts op 2 versmalde rijstroken mag. Normaal zijn er daar 4. Versmalde rijstroken aangeduid met gele lijnen. Enfin, gele lijn. Zie verder. Geen idee wat voor aannemertje uit Wit-Rusland ze nu weer hebben aangesteld maar het ging van onnodig verwarrend tot zelfs levensgevaarlijk.
Dat doet mij denken aan een situatie van enkele jaren terug, op de e40 waarbij er al gele lijnen waren aangebracht voordat er werken waren en niemand scheen te beseffen welke lijnen er nu moesten gevolgd worden. Dat was pure chaos in de spits.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/30/verwarring-op-e40--witte-en-gele-lijnen/

Met mijn fiets op een fietspad langs een vrij drukke baan waar ze 70 km/u mogen rijden. Een auto heeft zich met zijn 4 pinkers geparkeerd op het fietspad. Langs rechts via het gras kan ik niet voorbij vanwege een omheining, geen plaats genoeg. Ik moet dus via de rijbaan. Was er toch één auto sympathiek genoeg om genoeg te vertragen dat ik even via de rijbaan kon gaan.

Nu moet je weten... letterlijk daar links van de baan is een supermarkt met een grote parking, en zo een goeie 5 meter terug, schat ik, heb je rechts ook een grote parking liggen van een paar winkels die daar liggen. Rijd je daar op de baan een paar meter door, was er waarschijnlijk ook wel een oprit van een huis waar hij zich even kon zetten. Maar blijkbaar was waar hij stond de ideale plaats om zijn auto neer te gooien.🤔 waar wij als fietser geen andere keuze hebben dan ons op de rijbaan te begeven waar er druk en snel verkeer is.

En meneer had niet eens door in wat voor hachelijke situatie hij mij bracht, want toen ik voorbij zijn auto liep zat hij doodleuk in zijn auto op zijn gsm te scrollen. Die wist niet eens dat ik daar was.

E34 Zelzate-Antwerpen, vrij rustige maandag als in het rechtervak grotendeels camions en links vlotjes 120 op cruise zonder veel te moeten vertragen. Maar meneer in de Tesla Y moest weer het feest verbrodden. Haalt een ganse rij camions in tegen 100 op m'n Waze terwijl het voor hem minstens een kilometer leeg is. Ik met nog 10 man achter mij ons stuur aan het opeten maar bon, 100 rijden is op zich legaal. Is hij eindelijk die camions voorbij en gaat hij direct naar rechts...om dan weg te stuiven tegen minstens 140. Paar honderd meter verder weer een rij camions en doet hij hetzelfde aan 100 en zitten we er opnieuw achter.

Wie. Zijn. Zo'n. Mensen??? En wat drijft ze??? :angry::confused:

Toen hij die voorbij was samen met enkele achterliggers maar eens het kot opengetrokken om er voorbij te zijn.

Met mijn fiets op een fietspad langs een vrij drukke baan waar ze 70 km/u mogen rijden. Een auto heeft zich met zijn 4 pinkers geparkeerd op het fietspad. Langs rechts via het gras kan ik niet voorbij vanwege een omheining, geen plaats genoeg. Ik moet dus via de rijbaan. Was er toch één auto sympathiek genoeg om genoeg te vertragen dat ik even via de rijbaan kon gaan.

Nu moet je weten... letterlijk daar links van de baan is een supermarkt met een grote parking, en zo een goeie 5 meter terug, schat ik, heb je rechts ook een grote parking liggen van een paar winkels die daar liggen. Rijd je daar op de baan een paar meter door, was er waarschijnlijk ook wel een oprit van een huis waar hij zich even kon zetten. Maar blijkbaar was waar hij stond de ideale plaats om zijn auto neer te gooien.🤔 waar wij als fietser geen andere keuze hebben dan ons op de rijbaan te begeven waar er druk en snel verkeer is.

En meneer had niet eens door in wat voor hachelijke situatie hij mij bracht, want toen ik voorbij zijn auto liep zat hij doodleuk in zijn auto op zijn gsm te scrollen. Die wist niet eens dat ik daar was.

Ik ben zo lang geleden eens gevallen omdat er een auto op het fietspad geparkeerd stond aan mijn school.
Dat was een verhoogd fietspad, en ik moest daar dus afrijden om via de baan er langs te passeren.
Toen ik terug het fietspad op wou rijden heb ik niet scherp genoeg ingedraaid, waardoor mijn voorwiel van de verhoogde rand afgleed. Op mijn kin gevallen, gelukkig maar een oppervlakkige wonde dus moest niet gehecht worden. Ik weet nog dat ik toen naar het secretariaat gegaan ben, en tegen dat we terug waren was die auto alweer weg, dus geen nummerplaat ofzo kunnen noteren.

Als dat nu gebeurt zou ik direct een foto maken van de auto op het fietspad. Er bestaan trouwens ook 'dashcams' voor fietsers, dus wat public shaming zou ook op zijn plaats zijn. Bv.

In zo'n gevallen komt die zijn spiegel gegarandeerd in aanraking met mijn knie. En als hij in de auto zit, dan volgt er nog een gesprekje.

Je plaats opeisen op het fietspad is geen vandalisme promoten. Als jij met je auto onreglementair op het fietspad staat en ik passeer daar met mijn knie tegen je spiegel of met mijn pedaal tegen je deur dan is dat dikke pech voor u, had je daar maar niet moeten staan.

De hoeveelheid wegwerkzaamheden op hetzelfde moment is wel absurd momenteel. Er zijn hier op de N8 2 werven die het verkeer enorm storen (de grote werf tegen Veurne is eigenlijk altijd vlot). Een aan de lichten in Vleteren die het verkeer in elke rijrichting 20 a 30 minuten doen vertragen, maar de topper is als je dan wat verder richting Ieper rijdt, je plots uit het niets een verboden richting zou inrijden, maar je dus volledig langs Poperinge moet omrijden. Die signalisatie kan kilometers vroeger gezet worden, maar dat komt na al die maanden en klachten niet in de wegbeheerder op.
Nu, ik ken de boerenbaantjes hier goed genoeg om die twee werven te omzeilen, maar vanmorgen kwam ik dan net voor Ieper in een compleet nieuwe werf waar ik ook 15 minuten verloor. Er is van bij mij thuis dus geen enkele normale route meer naar Ieper. Op de terugweg dan een alternatief genomen die 3km langer is, maar daar dan weer 3 werven tegengekomen. En allemaal moeten ze veel te lang duren. Werk toch eerst eens iets af voor je aan iets anders begint.

Je plaats opeisen op het fietspad is geen vandalisme promoten. Als jij met je auto onreglementair op het fietspad staat en ik passeer daar met mijn knie tegen je spiegel of met mijn pedaal tegen je deur dan is dat dikke pech voor u, had je daar maar niet moeten staan.
Dan ben jij gewoon in fout hoor. En dan nog eens opzettelijk een ongeval veroorzaken ook, belachelijk. Die fout geparkeerde kan een boete krijgen, jij een rijverbod.
Dat is imo wel gewoon vandalisme plegen, en er hier nog wat stoere praat over komen vertellen is dat nog eens promoten/goedpraten ook.

Klopt niet wat je schrijft. Enkel indien het een 'voorzienbare hindernis' is KAN je in fout zijn, want in het geval van een verkeerd geparkeerde wagen op het fietspad (niet voorzienbaar) niet zo is. Dus volgens u moet je in dit geval maar gewoon je leven riskeren en op de rijbaan gaan rijden?
Want stel nu eens dat je toch probeert te passeren en die auto raakt...ramp o ramp! Ongeval veroorzaken, vandalisme!
Stel nu dat je met je kamion een spiegel afrijdt van datzelfde verkeerd geparkeerd voertuig omdat je niet kon uitwijken naar links wegens ander verkeer. Dat is dan volgens u nog steeds "vandalisme"?

Klopt niet wat je schrijft. Enkel indien het een 'voorzienbare hindernis' is KAN je in fout zijn, want in het geval van een verkeerd geparkeerde wagen op het fietspad (niet voorzienbaar) niet zo is. Dus volgens u moet je in dit geval maar gewoon je leven riskeren en op de rijbaan gaan rijden?
Uiteraard is die hindernis te voorzien, hij staat er al voor je aankomt en je kan hem zien. Een onvoorzienbare hindernis is iets wat plots gebeurt zonder dat je daar op voorzien kon zijn, een beetje zoals de term het eigenlijk zelf zegt. Een fout geparkeerde auto is dat dus niet.

Want stel nu eens dat je toch probeert te passeren en die auto raakt...ramp o ramp! Ongeval veroorzaken, vandalisme!
Stel nu dat je met je kamion een spiegel afrijdt van datzelfde verkeerd geparkeerd voertuig omdat je niet kon uitwijken naar links wegens ander verkeer. Dat is dan volgens u nog steeds "vandalisme"?
Het is vandalisme omdat jij het duidelijk met opzet doet. Anders is het een ongeval. Nog steeds de fout van de aanrijder, niet van de fout geparkeerde.
Als je niet kan uitwijken door tegenliggend verkeer heeft het reglement daar trouwens ook een oplossing voor: vertragen en indien nodig stoppen.

Terug
Bovenaan