De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ergernis van vandaag: autochauffeurs die hun armen en ellebogen zodanig leggen dat ze niets meer zien in hun linker zijspiegel, geen idee of dat de nieuwste trend is maar ik ben er vandaag meerdere gepasseerd.

Ergernis van vandaag: autochauffeurs die hun armen en ellebogen zodanig leggen dat ze niets meer zien in hun linker zijspiegel, geen idee of dat de nieuwste trend is maar ik ben er vandaag meerdere gepasseerd.
Hoe weet je of ze niks meer kunnen zien? Ik kan mijn arm zelfs niet zo leggen dat ik niks kan zien, dan moet ik hem opheffen ipv neerleggen...

En zelfs als ze kunnen flitsen is er een technische marge. Met de marge moet je al 37 km/h rijden voordat je geflitst wordt. Dan blijven enkel de betere speed pedelecs over om deze snelheid constant te rijden.
Die technische marge is eigenlijk maar 3km/u, de rest krijgen we kado van de overheid.

Hoe weet je of ze niks meer kunnen zien? Ik kan mijn arm zelfs niet zo leggen dat ik niks kan zien, dan moet ik hem opheffen ipv neerleggen...

1) als ze hun arm / elleboog op de onderrand van de ruit leggen (ipv de armsteun) vlak voor de buitenspiegel, het viel me ook op omdat 1 van die auto's een model was met een buitenspiegel die redelijk laag op de deur zat
2) als ze voorovergebogen zitten met hun handen bovenop het stuur en hun ellebogen links en rechts van hun hoofd - vraag me niet hoe je erop komt om in zo'n houding te zitten bij het rijden, maar dat gebeurt dus effectief

Dus ja, zoals je zegt, je moet echt al je best doen om je arm in zo'n positie te leggen :thinking:

Mijn arm ligt bijna constant op de onderrand van de ruit en dat verspert mijn zicht niet hoor.
Dat is ook in praktijk quasi onmogelijk he. Uw spiegel hangt te hoogte van de onderkant van uw zijruit, maar dan een halve meter verder naar voor. Bij gevolg kijk je altijd over uw arm...
De enige mogelijkheid die ik kan bedenken is dit:
7_How_to_Sit_in_a_Car_Without_Back_Pain_man_sitting_in_driver_s_seat_in_an_incorrect_reclined_position

En dan heb je véél grotere problemen dan die arm op het raam hoor.

Dat is ook in praktijk quasi onmogelijk he. Uw spiegel hangt te hoogte van de onderkant van uw zijruit, maar dan een halve meter verder naar voor. Bij gevolg kijk je altijd over uw arm...
7_How_to_Sit_in_a_Car_Without_Back_Pain_man_sitting_in_driver_s_seat_in_an_incorrect_reclined_position

Zo zie ik er nog veel rijden. En dan soms nog het hoofd helemaal naar achter tegen de hoofdsteun aan, alsof ze geen nekspieren hebben :D

In de bergen was 't hier weer leuk. Constant mensen die onnodig op de remmen gaan voor de minste bocht of afdaling.

...

Zie mijn uitleg bij punt 2.

Dus stel je die man in het grijs in de tekening hieronder voor, met zijn handen zo bovenop het stuur en zijn hoofd effectief gebogen tussen zijn armen, maar zijn ellebogen nog wat hoger. En het was geen zelfrijdende auto met slapende chauffeur :)

cabinsafety_mar16_featured-01.png

En nu komt mijn frustratie; bij het inventariseren werden op veel plekken ook de jaagpaden meegenomen. Ergens logisch want, dat zijn veilige fietspaden die recht op doel afgaan. Maar, de snelheid op die paden is wel beperkt tot 30 km/h. Er zou ook actieve controle op komen (dat vind ik dan weer wel logisch, wetten invoeren zonder handhaving is ronduit belachtelijk)
Die snelheidslimiet vind ik ergens logisch. Op een jaagpad mogen er ook wagens rijden. Bijvoorbeeld van schippers die daar aanmeren en met hun wagen weg moeten kunnen. Dus is de algemene regel: heel het jaagpad = 30km/u.
Een aanpassing naar zone 30, uitgezonder fietsers zou misschien een oplossing kunnen bieden. Of iets ander creatiefs. We leven tenslotte in België, het land van de uitzonderingen op de regel :)

De controle daar op vind ik wel flauw. Iemand die te snel fietst maar zonder daar bij anderen te hinderen of in gevaar brengt, laat die toch doen?

De controle daar op vind ik wel flauw. Iemand die te snel fietst maar zonder daar bij anderen te hinderen of in gevaar brengt, laat die toch doen?
Maar waarom heb je dan een regel? Als iemand die zo'n regel breekt geen negatieve gevolgen ondervindt, en er tijdswinst uithaalt, duurt het volgens mij niet lang voor iedereen dat doet.

Maar waarom heb je dan een regel? Als iemand die zo'n regel breekt geen negatieve gevolgen ondervindt, en er tijdswinst uithaalt, duurt het volgens mij niet lang voor iedereen dat doet.
Da's waar. Maar ik snap Ugar's punt ook wel. Het voelt zowat aan als flitsen in een zone 30 aan een school, tijdens een schoolvakantie.
Maar ge hebt gelijk: regel is regel en die zou moeten worden aangepast.

Da's waar. Maar ik snap Ugar's punt ook wel. Het voelt zowat aan als flitsen in een zone 30 aan een school, tijdens een schoolvakantie.
Maar ge hebt gelijk: regel is regel en die zou moeten worden aangepast.
Ja, over het nut of gebrek eraan van die regel kan ik mij niet uitspreken eerlijk gezegd, gewoon het principe dat een wet die niet wordt afgedwongen een beetje nutteloos is.

Hier woon ik trouwens naast zo'n "niet-laaghangend fruit", dus een stuk spoorweg waar er elders al fietssnelwegen zijn aangelegd, en hier een noodzakelijke verbinden zou moeten komen. Maar al sinds ik hier kwam wonen in 2019 waren er plannen, en nu zijn ze eerder dit jaar eens alles komen opmeten om een studie uit te voeren. Resultaat is nog altijd niet echt bekend, en mijn mails naar de gemeente werden bij momenten nogal onvriendelijk beantwoord. Nu goed, uiteindelijk zal men moeten onteigenen. Voor mij betekent dat een klein stukje tuin, voor anderen een heel huis, dus ik vermoed dat tegen mijn pensioen ik erop kan fietsen.

Die snelheidslimiet vind ik ergens logisch. Op een jaagpad mogen er ook wagens rijden. Bijvoorbeeld van schippers die daar aanmeren en met hun wagen weg moeten kunnen. Dus is de algemene regel: heel het jaagpad = 30km/u.
Volgens die logica zou je dan overal maar 30km/u mogen rijden in de bebouwde kom, of zelfs daarbuiten?

half Oostakker is zone 30, ook ergens logisch met alle zijstraatjes hier die voorrang hebben. 'grappige' is dat er dan regelmatig een fietser in uw gat zit te hangen als ge dat navolgt (wat ik doe) en het die vlugge fietsers zijn die de zijstraatjes (en hun voorrang) totaal negeren

Hier in de buurt zijn er veel wegen waar geen fietspad of voetpad is en mag je 70 rijden...
Ja, neem maar eens ruilverkavelingswegen waar wagens je gewoon systematisch kruisen aan hoge snelheid, of je gewoon onwettig voorbijrijden (want er is geen 1.5m afstand mogelijk).
Maar daar blijft sneller dan 30 km/h rijden logisch , maar een koersfiets of een speedpedelec die sneller dan 30 km/h op een jaagpad rijdt, dat is het einde van de wereld.
Omdat er dus vroeger paarden schepen voortsleepten op die wegen, was de snelheid beperkt (volgens Artikel 93 van de scheepsvaart mag je in bochten zelfs maar 10 km/h rijden). Dat dateert van 1934.
Dat is even belachelijk als die wet rond netels en distels die twee of drie jaar geleden eindelijk is nietig verklaard: we waren verplicht distels te wieden omdat loonarbeiders (die in de 19de eeuw geen schoenen hadden) tetanus konden oplopen omdat ze wonden opliepen aan hun voetzolen , in combinatie met de uitwerpselen van de trekpaarden.

Laatst bewerkt:
maar een koersfiets of een speedpedelec die sneller dan 30 km/h op een jaagpad rijdt, dat is het einde van de wereld.

Niemand zegt dat dat "het einde van de wereld" is. Het is een regel zoals er duizenden zijn. Hyperbool helpt zelden een pleidooi goed vooruit :)

Terug
Bovenaan