De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Trouwens nog een kleine ergernis: bij Audi vinden ze blijkbaar dat letters schrijven op een touchscreen gewoon ok is tijdens het rijden - terwijl letters tikken dan weer niet mogelijk is. Vreemde keuze: mijn verstand heeft het moeilijker met schrijven dan tikken (het feit dat het touchscreen hoog geplaatst staat help ook niet echt) - maar datzelfde verstand zegt ook dat in feite geen van beiden veilig zijn.
Ik vind dat toch wel een pak gemakkelijker, en ik doe dat gewoon zonder mijn ogen van de weg te halen. Probeer die letters maar eens slordig te schrijven, als het er in de verste verte wat op lijkt gaat ie het meestal al herkennen. Je moet de letters ook niet achter elkaar schrijven zoals je met normale woorden doet, je kan de letters gewoon over elkaar zetten. Je zal af en toe een letter moeten wissen, maar de "backspace" is gewoon een streepje van rechts naar links trekken. Ik vind dat echt wel het beste invoersysteem wat ik ooit in een auto gebruikt heb. En het is gemakkelijk blind te gebruiken, wat bij een touch toetsenbord niet gaat. In mijn huidige wagen is het trouwens wat minder gemakkelijk dan in mijn vorige, omdat nu het hoofdscherm gebruikt wordt. Bij mijn vorige kon ik schrijven op het scherm voor de bediening van de airco, wat ideaal geplaatst stond in combinatie met de polssteun.

Bij Audi weten ze wel hoe ze een deftig interieur moeten maken, hoewel ik zeker niet wil beweren dat al hun keuzes goed uitvallen.

Geen echte ergernis op de weg, maar op mijn oprit. De auto wou deze ochtend niet meer starten... Uiteindelijk via Volvo on Call een takelaar ter plaatse gekomen, de auto weggesleept naar de garage. Alles wel uitstekend geregeld via Volvo Assistance, inlcusief vervangwagen (xc60).

Ik wilde gisterenvoormiddag door het groen wandelen als voetganger, maar voor de zekerheid kijk ik eerst nog naar rechts en links.
Goed dat ik gekeken heb want er reed een vrachtwagen los door het rood dus ik houd in en steek niet meteen over, rijdt die pipo zonder te kijken dus gewoon volle gas over het voetpad. :S (Alles gebeurde op enkele seconden tijd he)

één van mijn (eerdere) ergernissen is dat veel voetgangers wel naar rechts maar niet naar links kijken voor ze oversteken.
Mijn ergernis is nu dat had ik niet naar links gekeken dan konden ze nu mijn begrafenis regelen.

Dus AUB mensen als je oversteekt, kijk altijd goed uit je doppen voor je eigen veiligheid.

In die Skoda kan ik niet typen tijden het rijden. Ik kan voice commands geven, maar als ik dan zeg "Grote Markt, Antwerpen" plant die een route naar Rwanda ofzo.

Ik kan op Spotify zelfs geen nummer zoeken door te typen.

Maar het feit dat je niet kan typen ligt eerder aan Carplay dan wat anders denk ik.

In die Skoda kan ik niet typen tijden het rijden. Ik kan voice commands geven, maar als ik dan zeg "Grote Markt, Antwerpen" plant die een route naar Rwanda ofzo.
Dit ken ik dan wel weer. Zit ik ergens midden Duitsland: "Navigeer naar een tankstation", stuurt dat ding me naar een Total in Antwerpen...

Je bent binnen 3h op je bestemming. Stop na 30 km aan tankstation x om op je bestemming te geraken.
Zo slim is hij dan weer net niet. Het blijft toch iets speciaals, je zou denken dat Audi met die ingebouwde Google maps redelijk goed is, en toch heb ik bijna elke keer spijt dat ik niet gewoon Waze gebruikt heb.

Ik heb wat VAG wagens gehad en met nog veel meer noodgedwongen moeten rondrijden. Op zich prima wagens. Maar alles wat met de boordcomputer te maken heeft was ondermaats.

Nu, Waze is voorlopig wel de beste navigatie die ik al gebruikt heb. Apple maps is ook niet slecht, maar Waze is consistent de betere imo.

Ik heb wat VAG wagens gehad en met nog veel meer noodgedwongen moeten rondrijden. Op zich prima wagens. Maar alles wat met de boordcomputer te maken heeft was ondermaats.

Nu, Waze is voorlopig wel de beste navigatie die ik al gebruikt heb. Apple maps is ook niet slecht, maar Waze is consistent de betere imo.

Het enige vlak waarop ik de VAG navigatie beter vind dan Waze, is de duidelijkheid van de kaart bij complexe wisselaars / kruispunten. Met Waze maak ik toch duidelijk meer fouten dan met Audi. Op alle andere vlakken is Waze dan weer 100 keer handiger...
O ja, en de functionaliteit om een punt op de kaart als bestemming aan te duiden is ook wel handig.

Zo slim is hij dan weer net niet. Het blijft toch iets speciaals, je zou denken dat Audi met die ingebouwde Google maps redelijk goed is, en toch heb ik bijna elke keer spijt dat ik niet gewoon Waze gebruikt heb.
Ik houd mijn hart vast voor dat systeem volgend jaar (dat op basis van oa verkeersbord herkenning en satellietbeelden) uw snelheid beperkt tov de max. Als dat systeem zo goed is als dat van oa Audi en VW dan rijd ik regelmatig amper 50km/u op de autosnelweg.

En ik meen dat echt dat is géén grap.

Ik houd mijn hart vast voor dat systeem volgend jaar (dat op basis van oa verkeersbord herkenning en satellietbeelden) uw snelheid beperkt tov de max. Als dat systeem zo goed is als dat van oa Audi en VW dan rijd ik regelmatig amper 50km/u op de autosnelweg.

Ik snap je volledig. Toen ik de wagen pas had dacht ik "oh wel handig die snelheid". Nu heb ik al regelmatig situaties gehad waar ik 70 rij en mensen achter me zie ophopen, blijkt het een 90 te zijn.

Je kan er echt niet volledig op vertrouwen, dus een systeem maken dat je dwingt hier aan te geloven...nja...

Ik snap je volledig. Toen ik de wagen pas had dacht ik "oh wel handig die snelheid". Nu heb ik al regelmatig situaties gehad waar ik 70 rij en mensen achter me zie ophopen, blijkt het een 90 te zijn.

Je kan er echt niet volledig op vertrouwen, dus een systeem maken dat je dwingt hier aan te geloven...nja...
Ja begrijp me niet verkeerd - ALS dat systeem er echt door komt dan zal dit na wat kinderziektes weldegelijk voor 99.99999% correct werken. Men kan het zich niet veroorloven dat plots iedereen 50km rijdt op de autosnelweg en wat later dat een gek 70km / u zal rijden in zone 30 omdat het 'kan'. Want wees maar zeker: Als dat systeem niet goed werkt is dat exact wat er gaat gebeuren.

Maar wat mij effectief stoort: Na al die jaren doet men bij oa Audi en VW niks moeite om hun huidig systeem te verbeteren. No offense maar ik heb 12 jaar met een Audo gereden en nu rijd ik al een jaar met een Cupra. Het aantal verbeteringen (op vlak van die herkenning van de echte max snelheid)? Ik zie ze NIET. Letterlijk nada, rien, niks ... het is nog altijd even slecht. Wie anders beweert heeft nog nooit dat rommel systeem gebruikt. Ja Ok het ziet er visueel beter uit, dat is waar. Waaauuwww !!!

Dus moet ik dan plots 'HOERA! Het komt er wettelijk aan! Roepen?' --> Ik ben dan toch lichtjes sceptisch. :tongue:

Ja begrijp me niet verkeerd - ALS dat systeem er echt door komt dan zal dit na wat kinderziektes weldegelijk voor 99.99999% correct werken. Men kan het zich niet veroorloven dat plots iedereen 50km rijdt op de autosnelweg en wat later dat een gek 70km / u kan rijden in zone 30 omdat het 'kan'. Want weer maar zeker: Als dat systeem niet goed werkt is dat exact wat er gaat gebeuren.

Maar wat mij effectief stoort: Na al die jaren doet men bij oa Audi en VW niks moeite om hun huidig systeem te verbeteren. No offense maar ik heb 12 jaar met een Audo gereden en nu rijd ik al een jaar met een Cupra. Het aantal verbeteringen? Ik zie ze NIET. Letterlijk nada, rien, niks ... het is nog altijd even slecht. Wie anders beweert heeft nog nooit dat rommel systeem gebruikt. Ja Ok het ziet er visueel beter uit, dat is waar. Waaauuwww !!!

Dus moet ik dan plots 'HOERA! Het komt eraan! Roepen?' --> Ik ben dan toch lichtjes sceptisch. :tongue:
Ik moet zeggen, over het algemeen ben ik wel heel impressed met mijn A6. De intelligente gps die de rit zo zuinig mogelijk maakt en het gaspedaal automatisch terugduwt, digitaal dashboard is ook wel top, gsm reminder (het zijn de kleine dingen),...

Opzich echt wel een mooi systeem. Het zijn gewoon die kleine dingen die fout lopen die het frustrerend maken. Aan de andere kant, mijn moeder rijdt met een GLC Coupé en mijn vader met een X5, en die hebben beiden ook momenten dat ze echt klagen. De vader zijn velgen zijn bv volledig naar de zak omdat lane assist hem op de parking van het kantoor meermaals tegen een borduur heeft gezwierd (en ik heb dit zelf ook op die plek met zijn wagen gehad dus het is geen excuus 😅)

Zo zal elk merk wel iets hebben, en hoe meer autos digitale goederen worden ipv mechanische, gaan we dit ook wel vaker meemaken denk ik.

Laatst bewerkt:
Op de E313 tussen Lummen en Tessenderlo hebben ze groeven in de baan gemaakt om het rolgeluid te verminderen. (Next Generation Concrete Surface (NGCS))
Dat werkt wel voor het geluid, maar ik merk dat mijn banden die groeven volgen. Dus wanneer die groeven niet volledig parallel zijn voel ik mijn banden 'trekken'. Moeilijk te beschrijven...

Volgens mij is het daar niet goed gedaan want heb er op de Antwerpse Ring geen last van.
Ik heb ook de indruk dat het stuk in Antwerpen beter is gedaan want dat lijkt ook stiller te zijn.

Dat trekken heb ik nog niet gemerkt maar misschien heeft uw auto wat meer last van spoorvorming? Mijne vorige wagen had dat ook.

Dat gaat er nooit door kunnen komen volgend jaar. Daarvoor zouden de huidige systemen (die optioneel zijn) al perfect moeten werken. Zoiets rol je niet verplicht uit zonder dat dat eerst heel goed getest is.

Het enige vlak waarop ik de VAG navigatie beter vind dan Waze, is de duidelijkheid van de kaart bij complexe wisselaars / kruispunten. Met Waze maak ik toch duidelijk meer fouten dan met Audi. Op alle andere vlakken is Waze dan weer 100 keer handiger...
O ja, en de functionaliteit om een punt op de kaart als bestemming aan te duiden is ook wel handig.
Google maps is ook beter om op de route iets te zoeken.
Als je bv een mcdonalds wil zoeken naast de route. Dit kan Waze niet. Google maps die geeft goed aan hoeveel extra minuten omrijden dit is.

Dat gaat er nooit door kunnen komen volgend jaar. Daarvoor zouden de huidige systemen (die optioneel zijn) al perfect moeten werken. Zoiets rol je niet verplicht uit zonder dat dat eerst heel goed getest is.
Als je iets of wat deftig onderzoek doet, doe je dat inderdaad niet.
Maar kijk, we zitten ook met een slimme meter die niet in staat is om te communiceren van uit een kelder...

Ik moet zeggen, over het algemeen ben ik wel heel impressed met mijn A6. De intelligente gps die de rit zo zuinig mogelijk maakt en het gaspedaal automatisch terugduwt, digitaal dashboard is ook wel top, gsm reminder (het zijn de kleine dingen),...

Opzich echt wel een mooi systeem. Het zijn gewoon die kleine dingen die fout lopen die het frustrerend maken. Aan de andere kant, mijn moeder rijdt met een GLC Coupé en mijn vader met een X5, en die hebben beiden ook momenten dat ze echt klagen. De vader zijn veilig zijn bv volledig naar de zak omdat lane assist hem op de parking van het kantoor meermaals tegen een borduur heeft gezwierd (en ik heb dit zelf ook op die plek met zijn wagen gehad dus het is geen excuus 😅)

Zo zal elk merk wel iets hebben, en hoe meer autos digitale goederen worden ipv mechanische, gaan we dit ook wel vaker meemaken denk ik.

Een mooi systeem maar teveel zaken die toch niet werken zoals ze zouden moeten, zou mijn conclusie zijn over het infotainment systeem van de A6. Al heb je gelijk wat die intelligente GPS betreft. En de bediening is ook een stuk beter dan de vorige generaties, al vond ik het systeem van BMW misschien nog iets vlotter.
- Ondanks zowat dagelijks over the air updates nog veel verkeerssituaties die absoluut niet up-to-date zijn, ook al zijn die wegen al jaren geleden heraangelegd
- GPS die teveel de op papier snelste route probeert te kiezen en dan hoekjes afsteekt of buitenbaantjes kiest omdat je daar in theorie 70/90 mag - dat was bij de vorige generatie van de Audi GPS gewoon een stuk beter, als ik me goed herinner kon je daar kiezen voor de snelste route of een route met minder baanwissels (wat een veel praktischer resultaat opleverde). Maar dat zie ik bij andere merken ook vaak - en Waze doet dat natuurlijk standaard :)
- Veiligheidssystemen die te bruusk inspringen zonder reden (bv. bij asverschuivingen denkt de auto vaak dat je tegen die geparkeerde auto zal rijden terwijl je er nog een meter vanaf bent, en slaat dan de remmen toe ipv gewoon te waarschuwen). En andere systemen zoals dat voor dwarsend verkeer die vaak te laat reageren, meestal ben ik al een meter of 5 à 10 op het rond punt als hij waarschuwt voor kruisend verkeer (van op het punt waar ik de rotonde op reed)
- Lane assist die verrassend vaak deftig aangeduide rijvakken niet herkent. Anderzijds werkt dat systeem wel fantastisch op nauwe buitenbaantjes met een duidelijke witte rand waar hij die wel herkent, dan kan je echt tot helemaal op de rand rijden

Ik heb hier het tegenovergestelde. Trajectcontrole waar je 50 mag, waar de auto altijd naar 70 wil. Leuk vriend, maar neen.

Terug
Bovenaan