De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik houd mijn hart vast voor dat systeem volgend jaar (dat op basis van oa verkeersbord herkenning en satellietbeelden) uw snelheid beperkt tov de max. Als dat systeem zo goed is als dat van oa Audi en VW dan rijd ik regelmatig amper 50km/u op de autosnelweg.

En ik meen dat echt dat is géén grap.
Het grootste probleem met dat systeem, is dat ze een absurd hoge graad van correctheid nodig hebben. Mijn auto leest misschien 99% van de snelheidsaanpassingen juist, alleen kom ik per rit misschien wel 100 borden tegen en zit hij er dus elke keer wel minstens 1x naast. En dat in beide richtingen, zowel te snel als te traag.

Jup, hier een bord van 90 niet gezien tussen Monaco en Cannes, zat nog op 110 en dus mooi recht in m'n f*cking gezicht geflitst aan 95-100 ofzoiets, want gelukkig vertraagde het verkeer net wat. En vloeken dat ik deed, want wou dit jaar toch eens boetevrij rijden... Neen dus... Wel nog niks in de bus gehad, nochtans zijn die Franse redelijk snel, maar het kan evengoed zijn dat de Porsche voor me het in mijn plaats vlaggen heeft.

- Veiligheidssystemen die te bruusk inspringen zonder reden (bv. bij asverschuivingen denkt de auto vaak dat je tegen die geparkeerde auto zal rijden terwijl je er nog een meter vanaf bent, en slaat dan de remmen toe ipv gewoon te waarschuwen). En andere systemen zoals dat voor dwarsend verkeer die vaak te laat reageren, meestal ben ik al een meter of 5 à 10 op het rond punt als hij waarschuwt voor kruisend verkeer (van op het punt waar ik de rotonde op reed)
Over de gps ga ik wel akkoord, al moet ik zeggen dat het hier bij Mercedes (in mijn ervaring) ook een ramp is. Non-stop alerts etc die je meer afleiden dan je waarschuwen voor een echt mogelijk ongeval.

Het grootste probleem met dat systeem, is dat ze een absurd hoge graad van correctheid nodig hebben. Mijn auto leest misschien 99% van de snelheidsaanpassingen juist, alleen kom ik per rit misschien wel 100 borden tegen en zit hij er dus elke keer wel minstens 1x naast. En dat in beide richtingen, zowel te snel als te traag.
Dit idd. Mijn auto heeft verkeersbordherkenning en de optie om de snelheid te beperken adhv daarvan. No way dat ik dat gebruik. Zo herkent hij op een Franse snelweg het bordje "30" aan de peage, en dan blijft ie dat 20km opgegeven als toegelaten snelheid. Dat gaat mooi zijn...

Niet een super grote ergernis, maar hoe traag trekt de gemiddelde Belg op wanneer het groen wordt? Ik bedoel niet het reactievermogen (als in de gsm aan de kant leggen) maar het proces van in hogere versnellingen gaan. Ik rijd met een Golf break 1.0 naft - dus zeker niet het zwaarste vermogen - en wanneer ik mijn best doe om mijn gaspedaal amper aan te raken en zo traag mogelijk te schakelen dan zit ik nog in 95% van de mensen hun gat. Hoe is het eigenlijk fysiek mogelijk om zo traag op te trekken :wtf:

Niet een super grote ergernis, maar hoe traag trekt de gemiddelde Belg op wanneer het groen wordt? Ik bedoel niet het reactievermogen (als in de gsm aan de kant leggen) maar het proces van in hogere versnellingen gaan. Ik rijd met een Golf break 1.0 naft - dus zeker niet het zwaarste vermogen - en wanneer ik mijn best doe om mijn gaspedaal amper aan te raken en zo traag mogelijk te schakelen dan zit ik nog in 95% van de mensen hun gat. Hoe is het eigenlijk fysiek mogelijk om zo traag op te trekken :wtf:
confident-eldery-driver.webp

:unsure:

Laatst bewerkt:
Met de vergrijzing van de bevolking ziet het er niet goed uit op dat vlak en gade gij tegen ge in de 60 zijt net hetzelfde doen en gaan uw kinderen zich er ook aan ergeren...

In 't. Zuiden van Frankrijk nog al m'n remmen mogen dichtgooien toen een gepensioneerd madameke over de middag met haar BMW van haar 50m lange oprit de baan opkwam om wellicht eens ergens 3km verder uit te gaan eten... Die reed 30 waar ge 70 mocht... Het bloed kwam onderuit m'n nagels.

Ik zag dan een kans om die via een rond punt in te halen maar 'k had me vergist en deed dus nog een toerke om exact weer met 1 auto ertussen achter haar terecht te komen. De file achter ons was niet te doen.

Amai, die avondzon op de snelweg net van Gent naar Brugge. Zelfs mét zonnebril zag ik soms niet even goed door de felheid van dat licht, echt gek.

Ik denk dat onderstaande accurater is. Mensen zijn met vanalle shit bezig dat hun afleidt. En combineer dat nog met regen en je hebt the perfect storm :(
Phone-use.jpg
Dat zie je effectief zo ziekelijk vaak. Maar men kan ook gewoon voor geen kloten rijden. Mensen die afremmen voor een flauwe bocht in een zone 50 met een perfect wegdekje. Of 15km/u onder de limiet duiken als ze voorbij een flitspaal rijden. Of soms gewoon eens op de rem gaan staan zonder reden. Of zoals met dit weer aan een inhaalbeweging beginnen, bang worden door het geluid van water dat tegen hun auto kletst, afremmen, terug achter de persoon op het middelste baanvak (want, lekker in het midden rijden ofc) geraken maar toch weigeren om weer van baanvak te veranderen. Vermoedelijk omdat ze niet over de 'kanaaltjes' durven rijden.

Maarja, ik boei me zelden nog op in de auto. Heeft ook geen enkele zin. Als ik in de achteruitkijkspiegel kijk en er zit zo een nozem naar zijn telefoon te kijken op 20cm van mijn bumper krijg ik het wel wat benauwd natuurlijk. :unsure:

Afgelopen week stond ik langs de kant van de weg te wachten in mijn camionette met draaiende motor. Mijn vrouw was rap nr binnen in de opvang om de kleinste te halen. Er is daar zo een kiss en ride, maar die staat nu vol toeristen. Dus ik zet mij aan de kant op een gewone plek.
Nu zag ik een auto passeren met camera's op het dak. Achteraf wist iemand mij te vertellen dat het een scanauto is om te kijken of je wel parking betaald hebt. Kan men zomaar een boete geven als je nog in de wagen zit? Of zou ik mee op de foto staan?

Afgelopen week stond ik langs de kant van de weg te wachten in mijn camionette met draaiende motor. Mijn vrouw was rap nr binnen in de opvang om de kleinste te halen. Er is daar zo een kiss en ride, maar die staat nu vol toeristen. Dus ik zet mij aan de kant op een gewone plek.
Nu zag ik een auto passeren met camera's op het dak. Achteraf wist iemand mij te vertellen dat het een scanauto is om te kijken of je wel parking betaald hebt. Kan men zomaar een boete geven als je nog in de wagen zit? Of zou ik mee op de foto staan?
Ik vermoed dat ze wel X aantal minuten geven nadat je plaat werd gescand en dan nog eens passeren en/of parkeerwachter ter plaatse komt om na te kijken of je dan wel betaald hebt.

Maar of dat systeem er rekening mee houdt dat er nog iemand in de auto zit, weet ik niet.

Of je in de auto zit maakt op zich niets uit, je stond daar geparkeerd.

Dat zie je effectief zo ziekelijk vaak. Maar men kan ook gewoon voor geen kloten rijden. Mensen die afremmen voor een flauwe bocht in een zone 50 met een perfect wegdekje. Of 15km/u onder de limiet duiken als ze voorbij een flitspaal rijden. Of soms gewoon eens op de rem gaan staan zonder reden. Of zoals met dit weer aan een inhaalbeweging beginnen, bang worden door het geluid van water dat tegen hun auto kletst, afremmen, terug achter de persoon op het middelste baanvak (want, lekker in het midden rijden ofc) geraken maar toch weigeren om weer van baanvak te veranderen. Vermoedelijk omdat ze niet over de 'kanaaltjes' durven rijden.

Maarja, ik boei me zelden nog op in de auto. Heeft ook geen enkele zin. Als ik in de achteruitkijkspiegel kijk en er zit zo een nozem naar zijn telefoon te kijken op 20cm van mijn bumper krijg ik het wel wat benauwd natuurlijk. :unsure:

Vooral dat vet gedrukte. Ik kan me kapot ergeren aan bv de aansluiting van de E34/E313 op de ring, richting Antwerpen. Da's een boch naar links en in plaats van op voorhand te remmen zodat je de bocht in gaat aan een correcte snelheid en je in de bocht al weer op het gas kan, gaat meer dan de helft daar al remmend door de bocht. Fucking hell, zo moeilijk is het toch niet? Correct nen bocht nemen is toch de basis lijkt me?

Idem met de afrit Mechelen Noord, richting R6/Malina. Om de N16 op te rijden, hebt ge nog ne knik naar rechts. Hoeveel volk dat daar nog eens extra remt..

Of je in de auto zit maakt op zich niets uit, je stond daar geparkeerd.
Yep. Stilstaan = voor iemand in of uit te laten stappen of laden/lossen.
Als je geen zin hebt om de wegcode te checken (had er zelf ook geen zin in :p ), een beknopte uitleg:

Vooral dat vet gedrukte. Ik kan me kapot ergeren aan bv de aansluiting van de E34/E313 op de ring, richting Antwerpen. Da's een boch naar links en in plaats van op voorhand te remmen zodat je de bocht in gaat aan een correcte snelheid en je in de bocht al weer op het gas kan, gaat meer dan de helft daar al remmend door de bocht. Fucking hell, zo moeilijk is het toch niet? Correct nen bocht nemen is toch de basis lijkt me?

Idem met de afrit Mechelen Noord, richting R6/Malina. Om de N16 op te rijden, hebt ge nog ne knik naar rechts. Hoeveel volk dat daar nog eens extra remt..

Yep. Stilstaan = voor iemand in of uit te laten stappen of laden/lossen.
Als je geen zin hebt om de wegcode te checken (had er zelf ook geen zin in :p ), een beknopte uitleg:
Idd, daar heb ik er zelfs al achter een paar gereden die daar gewoon volledig afremmen en stilstaan.

Je kan een boete krijgen, maar dan moet de parkeerwachter langsgeweest zijn. Voor zover ik weet beboeten ze (nog) niet puur vanuit de auto en komt er nadien een parkeerwachter foto's nemen en een retributie onder je ruitenwisser steken. Het zou me verbazen als die een retributie uitschrijft wanneer je in je wagen zit, want dan zullen er af en toe wel eens mensen uitstappen om wat lappen te geven.

Ik heb alleszins al gehad dat er een parkeerwachter passeerde toen ik in m'n auto aan het wachten was op iemand en dus uiteraard niet betaald had, die is m'n wagen gewoon voorbij gelopen.

Ik werd vandaag - op de speed-pedelec - ingehaald door iemand op een step.
Ik schat dat hij iets sneller dan 50 km/h reed (ik zat net onder de 45 km/h). Natuurlijk allemaal zonder helm.

Zot zijn doen niet zeer, zeggen ze dan, maar de gevolgen dus wel. Ik vermoed ook dat tegenliggers niet direct verwachten dat zo iemand aan die snelheid nadert.

Ik werd vandaag - op de speed-pedelec - ingehaald door iemand op een step.
Ik schat dat hij iets sneller dan 50 km/h reed (ik zat net onder de 45 km/h). Natuurlijk allemaal zonder helm.

Zot zijn doen niet zeer, zeggen ze dan, maar de gevolgen dus wel. Ik vermoed ook dat tegenliggers niet direct verwachten dat zo iemand aan die snelheid nadert.
Ik rij met mijn step Max 25, en zelfs dan zie je al veel fietsers vreemd kijken als je ze inhaalt...

Terug
Bovenaan