Doven ontwikkelen wel automatisch andere zintuigen om met hun handicap om te gaan. Die zullen bvb misschien een beter perifeer zicht ontwikkelen.
Of dat zo is kan ik niet bevestigen. Dat verschilt van persoon tot persoon.
Ik ben zelf van geboorte al zwaar slechthorend, en ik gebruik een gehoorapparaat op mijn linkeroor (rechteroor is volledig doof). Tot ik een rijbewijs had, ging ik met de fiets. Dat was zo van kindertijd tot ik 23 jaar was. Nooit ben ik in staat geweest om gewaar te worden van verkeer (auto's of andere fietsers) achter mij. Ik verschiet soms van opeens ingehaald te worden door een auto die ik totaal niet hoorde in een zeer rustige straat.
Naast dat gehoor heb ik ook sterk afwijkend zicht in mijn linkeroog. Het zicht is vergelijkbaar alsof je vanuit je ooghoek ziet. Ik kan dus niet met dat oog lezen, ik kan wel objecten zien afkomen (kun je zelf uittesten, kijk vanuit je ooghoek), wat op zich nog handig is. Maar om iets echt goed te zien, moet ik mijn hoofd volledig draaien om mijn rechteroog te kunnen gebruiken.
Ondanks die 2 beperkingen mag ik met de auto rijden. Dit was toen gecontroleerd en vastgesteld door zowel mijn huisdokter en meer bepaald oogarts en oorarts. Ik rij al 12+ jaar zonder enige problemen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik jaarlijks maar zo'n 2000 km doe (in 2015 was dat 8000 km voor een tijdelijke job en met een firmawagen). De reden waarom ik mag rijden met die beperkingen is omdat ik van nature goed gewaar ben van mijn omgeving, en dat het beter is om te rekenen op je zicht dan op je gehoor. Gelukkig hoor ik sirenes wel voor ik ze zie.
Gehoorapparaten worden inderdaad op maat gemaakt. Vergelijk het met je vingerafdrukken: geen handicap is identiek hetzelfde. Ieder slechthorende hoort slecht op diens eigen manier. Een ander slechthorend persoon zou mijn apparaat moeilijk kunnen gebruiken. Ik (en vele anderen vast ook) zijn niet echt dol op de dag dat we een nieuw apparaat moeten kopen (is zo om de 5 jaar en ik heb de mijne al 6 jaar). Dat betekent namelijk nieuwe testen, en de kans is groot dat het volgend apparaat wat anders hoort dan het huidige, en daar moeten we aan wennen.
Zoals ik al zei, het verschilt van persoon tot persoon. Omdat ik dit zo ervaar wil niet zeggen dat alle slechthorende mensen dit zo ervaren. Maar om te zeggen dat mijn andere zintuigen beter ontwikkeld zijn? Die indruk heb ik alleszins niet.