De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

En dat hebt ge hem ook zelf ter plaatse duidelijk gemaakt?
Nee, heb dat pas gemerkt toen ik vertrok.

Ben daar dus eerst achter gaan staan, na twee minuten of zo getoeterd maar geen reactie. Even later kwamen er een andere pomp aan de tweede lijn vrij en toen ben ik daar maar gaan tanken.

Toen ik dus vertrok zag ik hem wat verder een broodje binnensmikkelen. En in het algemeen discussieer ik al niet graag over dergelijke zaken want het levert vaker niet dan wel iets op en je verliest dan enkel maar tijd.

Laatst bewerkt:
Een kerel met de fiets die hier op de ring rond Mechelen uit een straat het fietspad op de ring komt op gereden. Nu heb ik de remmen van mijn fiets ook eens deftig kunnen testen. Ik belde eens en riep 'pas toch op' maar geen gehoor. Gewoon zonder kijken verder rijden en precies niks in de gaten hebben. Wtf.

Niet op de weg maar op de fietsparking van't werk.
Die fietsparking ligt naast mijn bureau. Er arriveert iemand, noise cancelling koptelefoon op, en begint haar bakfiets vast te leggen. Terwijl ze bezig is, stopt er een andere collega. Die begint te bellen om de aandacht te trekken. Ik hoor die bel tot binnen, de ramen waren nog gesloten btw.
Uiteindelijk ze heeft die collega met de koptelefoon moeten porren om diens aandacht te trekken.

Hoe kan die nu nog denken dat die koptelefoon op hebben in't verkeer nog een goed idee is. Op een stille parking, vlak naast u, staat iemand te bellen en dat hoort ge al ni. Hoe gaat ge dan iets anders horen terwijl ge fietst?

Derstraks aan een T-kruispunt, ik sta te wachten tot ik de voorrangsbaan kan opdraaien. Voorrangsbaan heeft fietspaden aan beider kanten, dus fietsers moeten het correcte fietspad gebruiken. Na een minuutje links en rechts kijken eindelijk een gaatje waar ik kan inspringen. Net wanneer ik op het gas wil gaan, duiken er uit het niets 3 fietsende tieners op uit de "spookrichting". Schol niet veel of ze hadden alle 3 op mijn kapoot gelegen. Ze waren wel zienbaar verschoten, net als ik.
én ze droegen geen helm!

Niet op de weg maar op de fietsparking van't werk.
Die fietsparking ligt naast mijn bureau. Er arriveert iemand, noise cancelling koptelefoon op, en begint haar bakfiets vast te leggen. Terwijl ze bezig is, stopt er een andere collega. Die begint te bellen om de aandacht te trekken. Ik hoor die bel tot binnen, de ramen waren nog gesloten btw.
Uiteindelijk ze heeft die collega met de koptelefoon moeten porren om diens aandacht te trekken.

Hoe kan die nu nog denken dat die koptelefoon op hebben in't verkeer nog een goed idee is. Op een stille parking, vlak naast u, staat iemand te bellen en dat hoort ge al ni. Hoe gaat ge dan iets anders horen terwijl ge fietst?

Ik snap de situatie eigenlijk niet. Is bellen een ander woord voor claxonneren? Indien niet, waarom belde die collega dan? Indien wel, waarom claxonneerde die? Waarom moest de aandacht getrokken worden? :)

Los daarvan: zeker akkoord met het onderliggend idee van koptelefoons in het verkeer. Maar goed, opletten wat we zeggen of het gaat dadelijk weer over victim blaming van de fietser.

Ik lees en hoor altijd dat geklaag over mensen die oortjes in hebben op muziek te luisteren op de fiets. En ja, ik begrijp dat ook wel.
Maar anderzijds, er zijn ook doven en slechthorende die met de met de fiets rijden, die mensen horen dat verkeer ook niet he.
Je moet dan gewoon wat extra opletten en kijken naar het andere verkeer.

Ik lees en hoor altijd dat geklaag over mensen die oortjes in hebben op muziek te luisteren op de fiets. En ja, ik begrijp dat ook wel.
Maar anderzijds, er zijn ook doven en slechthorende die met de met de fiets rijden, die mensen horen dat verkeer ook niet he.
Doven ontwikkelen wel automatisch andere zintuigen om met hun handicap om te gaan. Die zullen bvb misschien een beter perifeer zicht ontwikkelen.

Dit is wel een beetje een rare mening. Moeten we dan allemaal onze zintuigen maar op de capaciteit gaan gebruiken van de weggebruiker bij wiens deze het laagst is?

Doven ontwikkelen wel automatisch andere zintuigen om met hun handicap om te gaan. Die zullen bvb misschien een beter perifeer zicht ontwikkelen.
Zoals ik dus al zei >>>
Dit is wel een beetje een rare mening. Moeten we dan allemaal onze zintuigen maar op de capaciteit gaan gebruiken van de weggebruiker bij wiens deze het laagst is?
Dat zeg ik totaal niet he, waarom altijd zaken gaan bij verzinnen die niet gezegd werden?

Zoals ik dus zei, als je niet alles hoort moet je gewoon beter gaan opletten en je ogen gebruiken.
En dan bedoel ik je ogen gebruiken om het verkeer om je heen in de gaten te houden en niet om met je smartphone bezig te zijn, want dat is iets watvde meeste wel goed kunnen!

Ik zeg nergens dat dat de regel moet worden, maar ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen if niet zou mogen gedaan worden.

Dat zeg ik totaal niet he, waarom altijd zaken gaan bij verzinnen die niet gezegd werden?
Omdat je de vergelijking maakt met dove mensen die ook in het verkeer deelnemen.

Maar kijk, ik snap je punt wel ergens. De gemiddelde auto hoort ook niets, een motorrijder met oorstoppen/muziek ook niet. Dus om fietsers raar te bekijken als zij niks horen is ook niet echt logisch.

Zoals ik dus al zei >>>

Zoals ik dus zei, als je niet alles hoort moet je gewoon beter gaan opletten en je ogen gebruiken.
En dan bedoel ik je ogen gebruiken om het verkeer om je heen in de gaten te houden en niet om met je smartphone bezig te zijn, want dat is iets watvde meeste wel goed kunnen!

Ik zeg nergens dat dat de regel moet worden, maar ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen if niet zou mogen gedaan worden.
Maar, dat ontwikkelen gebeurt onbewust. Dat is jarenlange training die je niet kan krijgen door af en toe oordoppen in te steken.
Nu, sowieso is in de huidige omgeving het geen goed idee om fel op je gehoor af te gaan in het verkeer. Zowel elektrische auto's als kleine benzines maken heel weinig geluid als ze traag rijden. Daarnaast zijn er op veel plekken zoveel achtergrondgeluiden dat je veel dingen mist.
Onlangs trouwens nog een interessant gesprek gehad met kennis die slechthorend is, over hoe lastig het is wanneer je van hoorapparaat wisselt. Omdat die afstelling niet identiek is, en je afstand automatisch inschat op basis van volume, vindt hij het heel moeilijk om veilig in het verkeer te komen als hij een nieuw apparaat heeft.

Omdat je de vergelijking maakt met dove mensen die ook in het verkeer deelnemen.

Maar kijk, ik snap je punt wel ergens. De gemiddelde auto hoort ook niets, een motorrijder met oorstoppen/muziek ook niet. Dus om fietsers raar te bekijken als zij niks horen is ook niet echt logisch.
Die hebben wel spiegels om ondersteuning te geven om die beperking op te vangen.

Als sportieve fietser is het ongelofelijk irritant om zo'n mensen tegenkomt op het fietspad waarbij je eerst belt, daarna roept en vervolgens genoodzaakt bent om op de baan te fietsen simpelweg omdat die mensen kiezen om niets meer te horen. Ik ken geen dove mensen maar ik zou denken dat die ook sneller geneigd zijn om een spiegel op hun fiets te plaatsen om dergelijke zaken te voorkomen.

Andere ergernis gisteren op de E40 richting kust, rond Nevele.

Verschillende vrachtwagens die een kleine stadswagen voorbij steken, blijkt daar een jongedame in te zitten die maximaal 80km/u rijdt en op het moment dat ik haar passeer met beide handen haar gsm vast heeft en volledige focus op haar scherm heeft. WTF

Onlangs trouwens nog een interessant gesprek gehad met kennis die slechthorend is, over hoe lastig het is wanneer je van hoorapparaat wisselt. Omdat die afstelling niet identiek is, en je afstand automatisch inschat op basis van volume, vindt hij het heel moeilijk om veilig in het verkeer te komen als hij een nieuw apparaat heeft.
Als je al afstanden gaat inschatten op basis van je gehoor, sta je wel een stuk dichter bij de horenden dan bij dove mensen.

Daarom dat een hoorapparaat dient he :p
Zijn aandoening is dat hij niks hoort onder een bepaald volume (50db ofzo dacht ik)
Weet ik, maar die persoon is niet echt een goed voorbeeld om te gebruiken in ‘doven en slechthorenden kunnen ook gewoon mee in het verkeer’.

Of dat zo is kan ik niet bevestigen. Dat verschilt van persoon tot persoon.

Ik ben zelf van geboorte al zwaar slechthorend, en ik gebruik een gehoorapparaat op mijn linkeroor (rechteroor is volledig doof). Tot ik een rijbewijs had, ging ik met de fiets. Dat was zo van kindertijd tot ik 23 jaar was. Nooit ben ik in staat geweest om gewaar te worden van verkeer (auto's of andere fietsers) achter mij. Ik verschiet soms van opeens ingehaald te worden door een auto die ik totaal niet hoorde in een zeer rustige straat.

Naast dat gehoor heb ik ook sterk afwijkend zicht in mijn linkeroog. Het zicht is vergelijkbaar alsof je vanuit je ooghoek ziet. Ik kan dus niet met dat oog lezen, ik kan wel objecten zien afkomen (kun je zelf uittesten, kijk vanuit je ooghoek), wat op zich nog handig is. Maar om iets echt goed te zien, moet ik mijn hoofd volledig draaien om mijn rechteroog te kunnen gebruiken.

Ondanks die 2 beperkingen mag ik met de auto rijden. Dit was toen gecontroleerd en vastgesteld door zowel mijn huisdokter en meer bepaald oogarts en oorarts. Ik rij al 12+ jaar zonder enige problemen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik jaarlijks maar zo'n 2000 km doe (in 2015 was dat 8000 km voor een tijdelijke job en met een firmawagen). De reden waarom ik mag rijden met die beperkingen is omdat ik van nature goed gewaar ben van mijn omgeving, en dat het beter is om te rekenen op je zicht dan op je gehoor. Gelukkig hoor ik sirenes wel voor ik ze zie.

Gehoorapparaten worden inderdaad op maat gemaakt. Vergelijk het met je vingerafdrukken: geen handicap is identiek hetzelfde. Ieder slechthorende hoort slecht op diens eigen manier. Een ander slechthorend persoon zou mijn apparaat moeilijk kunnen gebruiken. Ik (en vele anderen vast ook) zijn niet echt dol op de dag dat we een nieuw apparaat moeten kopen (is zo om de 5 jaar en ik heb de mijne al 6 jaar). Dat betekent namelijk nieuwe testen, en de kans is groot dat het volgend apparaat wat anders hoort dan het huidige, en daar moeten we aan wennen.

Zoals ik al zei, het verschilt van persoon tot persoon. Omdat ik dit zo ervaar wil niet zeggen dat alle slechthorende mensen dit zo ervaren. Maar om te zeggen dat mijn andere zintuigen beter ontwikkeld zijn? Die indruk heb ik alleszins niet.

Terug
Bovenaan