Hier bij ons is dat ook zo. Alleen geen omheining, haag, struik of zo. Maar onze voorgevel.Dat doet mij denken aan deze situatie.
Aan mijn nonkel en tante hun oprit is er een volledig stenen en hoge omheining. De buren hebben daar geen last van maar als ik terug met de wagen wil vertrekken van die oprit dan zie ik fietsers nooit aankomen. (Er is daar dus geen voetpad maar meteen een fietspad)
Ik rijd dus heel erg voorzichtig weg maar zelfs aan 1 km/u zie ik niks tot mijn banden (en meer) letterlijk op het fietspad staan. Dat is niet overdreven. Je ziet daar letterlijk echt NIKS.
Als er dus een fietser aankomt die niet goed oplet en op zijn/haar smartphone bezig is dan is de kans dat die tegen mijn wagen rijdt letterlijk 100%. Ik ben daar dan veroordeeld tot de coulance van fietsers. Levensgevaarlijk.
Ik vraag mij af wie daar verantwoordelijk zou zijn ivm een zwaar ongeluk? Ik zou denken: Mijn nonkel en tante wegens NUL zichtbaarheid? Of blijf ikzelf dan verantwoordelijk en had ik dan maar mijn wagen elders moeten parkeren (aan de rijbaan of zo)? Iemand?
Wat veel mensen niet beseffen is dat er bepaalde wegsituaties zijn waarbij de chauffeur echt ook gewoon niks ziet hé.
Dus je mag dan van uw oren maken maar op bepaalde locaties is dat volkomen zinloos. Als wij elkaar dan opnieuw op datzelfde punt passeren dan rijd ik u gewoon 'opnieuw' bijna overhoop. Als je niks ziet dan zie je gewoon niks. Amen.
Wij wonen ook op 1km van een kleuter/lagere school dus is dat dagelijks *fingers crossed* als ik van onze oprit rij.