De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Volgens mij zoeken de fietsers mij de laatste dagen op, geen idee wat er mee aan de hand is

Zaterdag. Vader en zoon (jong kind nog) met de MTB mooi op het fietspad rechts. Kind moest wel verdorie hard trappen om bij te blijven had ik het gevoel.
Ben er bijna bij steekt de vader zijn hand zo wat uit, niet echt teken doen, maar had los en met het vingertje teken doen naar links en schiet zonder kijken de baan op en een straat links in. Het kind kijkt wel nog achterom maar volgt uiteindelijk gewoon. Iets korter en ik had ze gewoon mee

Zondag. Dorpskern met wielertoeristen en oudjes op elektrische fietsen, wandelaars.
Ik had al geluk dat ik voorbij het groepje wielertoeristen kon, waarvan ge niet moet denken dat die een beetje rechts gaan rijden. Ze waren met 5 dus niet in grote groep dat ze het hele rijvak mogen inpalmen.
Iets verder een ouder koppel op elektrische fietsen, maar een auto geparkeerd op het andere rijvak dus ik moet er even achter wachten, natuurlijk komt dat groepje spandexcourreurs dichter en dichter en beginnen ze op mij te foeteren, waarschijnlijk omdat het hun 5 seconden heeft gekost op hun Strava
 
Vandaag weer een paar keer voor gehad. Sta aan de lichten en het wordt groen. De auto voor mij vertrekt tergend traag en glipt nog net mee door het oranje. En ik sta dan nog eens voor het rood :wallbash:
 
Stad Hasselt heeft een zogenaamde fietsboulevard gemaakt waar je als fietser altijd voorrang hebt.
Je moet die "fiets"boulevard wel delen met voetgangers wat al een gevaar op zich is.

Dan hebben ze dat ook nog zo in elkaar gestoken dat de gemiddelde automobilist die de situatie niet kent er niet meer aan uit kan.
Ik vind geen recente foto van wat ik bedoel maar hier dus.

Zo heb je een aantal kruispunten waar één wagen voor het rode licht kan stoppen en dus voorbij dat fietspad staat, de rest moet erachter. Nu, wat is een reflex van velen (die ik kan verstaan).
Het moment dat het rood licht uitgaat (en oranje knippert) dat je vertrekt. Niet iedereen heeft de reflex om link en rechts nog eens te kijken naar fietsers als je de hele tijd naar dat licht aan het staren bent.

Bij andere kruispunten (die niet op maps te tonen zijn) is het zicht naar links ook beperkt door planten, terrassen,...

Ze hebben het dus mooi gemaakt dat bij een aanrijding de automobilist altijd in fout is, maar veiliger is het absoluut niet geworden.
Ik versta in de verste verte ook niet hoe ze dit dan in de krant als "veilig" durven omschrijven.

Als fietser die er vaak komt weet ik waar ik op moet letten. Maar de infrastructuur mag toch in die mate gemaakt worden dat het moeilijker is om fouten te maken ipv achteraf makkelijker met de vinger te kunnen wijzen.
De kleine ring, ik heb de indruk dat ze dat daar iedere keer als ze iets aanpassen nog slechter maken dan wat het ervoor was.
Ik hou mijn hart al vast als daar ook nog die sneltram gaat bij komen.
Vandaag weer een paar keer voor gehad. Sta aan de lichten en het wordt groen. De auto voor mij vertrekt tergend traag en glipt nog net mee door het oranje. En ik sta dan nog eens voor het rood :wallbash:
Ah, toch iemand die stop als het licht op rood springt, op de meeste plaatsen zie ik er altijd nog een paar doorrijden wanneer het al rood is geworden.
 
Ah, toch iemand die stop als het licht op rood springt, op de meeste plaatsen zie ik er altijd nog een paar doorrijden wanneer het al rood is geworden.
Kwestie van te overdrijven. In België valt dat goed mee, in Nederland is dat wel echt een ziekte.
 
Op een druk kruispunt: het wordt groen en de auto's aan de overkant staan nog stil, waardoor de auto's die door het groen rijden op het kruispunt staan. Voor hun wordt het rood en voor mij groen dus ik sta vast bij groen terwijl ik gewoon zou kunnen doorrijden. Het inzicht van een goudvis :wallbash:
 
Stad Hasselt heeft een zogenaamde fietsboulevard gemaakt waar je als fietser altijd voorrang hebt.
Je moet die "fiets"boulevard wel delen met voetgangers wat al een gevaar op zich is.

Dan hebben ze dat ook nog zo in elkaar gestoken dat de gemiddelde automobilist die de situatie niet kent er niet meer aan uit kan.
Ik vind geen recente foto van wat ik bedoel maar hier dus.

Zo heb je een aantal kruispunten waar één wagen voor het rode licht kan stoppen en dus voorbij dat fietspad staat, de rest moet erachter. Nu, wat is een reflex van velen (die ik kan verstaan).
Het moment dat het rood licht uitgaat (en oranje knippert) dat je vertrekt. Niet iedereen heeft de reflex om link en rechts nog eens te kijken naar fietsers als je de hele tijd naar dat licht aan het staren bent.

Bij andere kruispunten (die niet op maps te tonen zijn) is het zicht naar links ook beperkt door planten, terrassen,...

Ze hebben het dus mooi gemaakt dat bij een aanrijding de automobilist altijd in fout is, maar veiliger is het absoluut niet geworden.
Ik versta in de verste verte ook niet hoe ze dit dan in de krant als "veilig" durven omschrijven.

Als fietser die er vaak komt weet ik waar ik op moet letten. Maar de infrastructuur mag toch in die mate gemaakt worden dat het moeilijker is om fouten te maken ipv achteraf makkelijker met de vinger te kunnen wijzen.

Dat fietsen rond de kleine ring in Hasselt op sommige punten gevaarlijk is, en het te volgen pad vaak verre van logisch in elkaar zit is zeker waar. Maar het punt dat je linkt op google maps vind ik nu net een punt waar ik steeds verbaasd ben hoe incapabel andere automobilisten daar mee om gaan, terwijl het toch vrij duidelijk is. Als het oranje begint te knipperen is er maar 1 ding waar je als bestuurder nog rekening mee moet houden en dat zijn de fietsers die daar kunnen kruisen, en vervolgens rechtdoor rijden, dat moet toch nog net wel lukken denk ik? Maar minstens 1 op de 2 keren dat ik dat punt passeer heb ik iemand voor mij die van daaruit ook nog links de ring wil oprijden ipv rechtdoor. Het bord niet gezien hebben dat erop wijst dat dat niet mag is 1 ding, maar met een minimum aan inzicht snap je aan de rest van het verkeer toch dat dat niet kan? Dat daar nog iemand voor het rood licht stopt voorbij het fietspad heb ik (gelukkig) zelf nog nooit gezien, dat is mijn inziens toch ook duidelijk niet de bedoeling.

Om nog maar te zwijgen van hoe vaak ik hier in Hasselt iemand de kleine ring in verkeerde richting zie oprijden niet wetende dat het éénrichtingsverkeer is.
 
Dat fietsen rond de kleine ring in Hasselt op sommige punten gevaarlijk is, en het te volgen pad vaak verre van logisch in elkaar zit is zeker waar. Maar het punt dat je linkt op google maps vind ik nu net een punt waar ik steeds verbaasd ben hoe incapabel andere automobilisten daar mee om gaan, terwijl het toch vrij duidelijk is. Als het oranje begint te knipperen is er maar 1 ding waar je als bestuurder nog rekening mee moet houden en dat zijn de fietsers die daar kunnen kruisen, en vervolgens rechtdoor rijden, dat moet toch nog net wel lukken denk ik? Maar minstens 1 op de 2 keren dat ik dat punt passeer heb ik iemand voor mij die van daaruit ook nog links de ring wil oprijden ipv rechtdoor. Het bord niet gezien hebben dat erop wijst dat dat niet mag is 1 ding, maar met een minimum aan inzicht snap je aan de rest van het verkeer toch dat dat niet kan? Dat daar nog iemand voor het rood licht stopt voorbij het fietspad heb ik (gelukkig) zelf nog nooit gezien, dat is mijn inziens toch ook duidelijk niet de bedoeling.

Om nog maar te zwijgen van hoe vaak ik hier in Hasselt iemand de kleine ring in verkeerde richting zie oprijden niet wetende dat het éénrichtingsverkeer is.

Hebt gelijk, het is het stuk aan de Demerstraat/kempische waar je overal ogen moet hebben.

Als je daar de Demerstraat hebt dan moet je eerst die voorrang van rechts geven, op het zelfde punt waar je eigenlijk quasi moet stilstaan en overal ogen hebben om te kijken waar de fietsers vandaan moeten komen. Als je daar dan links richting QB wil draaien,...


En dat ze daar inderdaad op de Dieststestraat links willen draaien is mij een mysterie. Zie ik ook zo vaak gebeuren daar.
Aan de kleine ring daar zijn er ook veel sjarels die naar de lichten van de fietsers kijken en doorrijden als het rood is.

Ahja en de verkeerde richting ook al paar keer gezien, zelfs es een bus met Italiaanse toeristen.
 
Hebt gelijk, het is het stuk aan de Demerstraat/kempische waar je overal ogen moet hebben.

Als je daar de Demerstraat hebt dan moet je eerst die voorrang van rechts geven, op het zelfde punt waar je eigenlijk quasi moet stilstaan en overal ogen hebben om te kijken waar de fietsers vandaan moeten komen. Als je daar dan links richting QB wil draaien,...


En dat ze daar inderdaad op de Dieststestraat links willen draaien is mij een mysterie. Zie ik ook zo vaak gebeuren daar.
Aan de kleine ring daar zijn er ook veel sjarels die naar de lichten van de fietsers kijken en doorrijden als het rood is.

Ahja en de verkeerde richting ook al paar keer gezien, zelfs es een bus met Italiaanse toeristen.
Is inderdaad een raadsel wat daar uberhaupt de aangewezen weg is voor fietsers die de ring willen volgen. Op dat punt vind ik eerlijk gezegd dat links afslaan richting QB intuïtief ook 'fout' aanvoelt, maar daar mag het inderdaad wel en kan je in theorie het linkervak oprijden, maar de ruimte is daar toch ook heel beperkt.
Ik ben wel in de veronderstelling dat dat kruispunt zijn update nog wel zal krijgen. Gewoon het fietspad daar visueel doortrekken idem zoals aan de Diesterstraat zou al veel doen. De verkeerssituatie blijft dan hetzelfde, maar dan is het zowel voor fietser als auto tenminste al duidelijk waar te kijken...
 
Is inderdaad een raadsel wat daar uberhaupt de aangewezen weg is voor fietsers die de ring willen volgen. Op dat punt vind ik eerlijk gezegd dat links afslaan richting QB intuïtief ook 'fout' aanvoelt, maar daar mag het inderdaad wel en kan je in theorie het linkervak oprijden, maar de ruimte is daar toch ook heel beperkt.
Ik ben wel in de veronderstelling dat dat kruispunt zijn update nog wel zal krijgen. Gewoon het fietspad daar visueel doortrekken idem zoals aan de Diesterstraat zou al veel doen. De verkeerssituatie blijft dan hetzelfde, maar dan is het zowel voor fietser als auto tenminste al duidelijk waar te kijken...

Ja dat zou inderdaad wat oplossen.
Nu, ik kom 95% van de tijd in het stad met de fiets of mijn step en ik denk dat het gewoon het veiligst zou zijn om op die momenten met lichten te werken voor de fietsers.

Ja, dat is dan geen doorlopende lus en de fietser/voetganger moet koning in stad worden maar dit is om problemen vragen.
Ik weet als fietser hoe een automobilist die moeilijke kruispunten ervaart dus houd er rekening mee. Velen snappen het niet en rijden gewoon door zonder nadeken. En ja, ze hebben dan verkeerstechnisch gelijk en je kan ze het niet verwijten maar toch.

Mijn val met de fiets enkele maanden geleden is zo overigens ook gebeurd door een ander fietser die plots overstak. Ik reed hier op de 'lus' richting QB en toen kwam er een fietser uit de straat rechts voor mij in.

De Manteliusstraat in hebben ze nog zo een onveilig punt gecreëerd. Daar hebben ze de voorrang omgedraaid en moeten wagens voorrang geven. Maar als je daar doorrijdt als wagen is je zicht links versperd door die muur en struiken en je moet al met je snuit op het fietspad gaan staan om te kijken.
Als er dan een fietser met wat snelheid afkomt, die dan voorrang heeft, heb je prijs. Is onlangs nog een ongeval gebeurd.

Heb zo de indruk dat ze hier kost wat kost de fietser overal voorrang willen geven en dat dat dan voor hun de definitie van "veilig" is. Terwijl ze eigenlijk onveilige situaties aan het creëren zijn maar ze wel makkelijk achteraf de schuldige kunnen aanwijzen.
 
Ja dat zou inderdaad wat oplossen.
Nu, ik kom 95% van de tijd in het stad met de fiets of mijn step en ik denk dat het gewoon het veiligst zou zijn om op die momenten met lichten te werken voor de fietsers.

Ja, dat is dan geen doorlopende lus en de fietser/voetganger moet koning in stad worden maar dit is om problemen vragen.
Ik weet als fietser hoe een automobilist die moeilijke kruispunten ervaart dus houd er rekening mee. Velen snappen het niet en rijden gewoon door zonder nadeken. En ja, ze hebben dan verkeerstechnisch gelijk en je kan ze het niet verwijten maar toch.

Mijn val met de fiets enkele maanden geleden is zo overigens ook gebeurd door een ander fietser die plots overstak. Ik reed hier op de 'lus' richting QB en toen kwam er een fietser uit de straat rechts voor mij in.

De Manteliusstraat in hebben ze nog zo een onveilig punt gecreëerd. Daar hebben ze de voorrang omgedraaid en moeten wagens voorrang geven. Maar als je daar doorrijdt als wagen is je zicht links versperd door die muur en struiken en je moet al met je snuit op het fietspad gaan staan om te kijken.
Als er dan een fietser met wat snelheid afkomt, die dan voorrang heeft, heb je prijs. Is onlangs nog een ongeval gebeurd.

Heb zo de indruk dat ze hier kost wat kost de fietser overal voorrang willen geven en dat dat dan voor hun de definitie van "veilig" is. Terwijl ze eigenlijk onveilige situaties aan het creëren zijn maar ze wel makkelijk achteraf de schuldige kunnen aanwijzen.

Dat punt in de Manteliusstraat is inderdaad prachtig, als daar iemand tegen redelijke snelheid van links komt met de fiets is het bijna onmogelijk om die persoon niet te hinderen. Elke keer ik daar met de auto over moet voelt een beetje aan als russian roulette spelen.

Hoewel er veel bedenkelijke punten zijn in centrum Hasselt heb ik zelf met de fiets nog geen problemen gehad. Wat me op de kleine ring meer stoort is dat je als voetganger soms eindeloos aan een zebrapad kan staan. Zo vaak dat al enkele keren aan mezelf begon te twijfelen en heb moeten opzoeken of zebrapaden effectief nog wel voorrang hebben.
 
Zijn er geen foto's die de huidige situatie tonen? Kan me moeilijk inbeelden dat fietsers voorrang hebben zonder dat dit duidelijk is obv de infrastructuur/borden
 
Dat punt in de Manteliusstraat is inderdaad prachtig, als daar iemand tegen redelijke snelheid van links komt met de fiets is het bijna onmogelijk om die persoon niet te hinderen. Elke keer ik daar met de auto over moet voelt een beetje aan als russian roulette spelen.

Hoewel er veel bedenkelijke punten zijn in centrum Hasselt heb ik zelf met de fiets nog geen problemen gehad. Wat me op de kleine ring meer stoort is dat je als voetganger soms eindeloos aan een zebrapad kan staan. Zo vaak dat al enkele keren aan mezelf begon te twijfelen en heb moeten opzoeken of zebrapaden effectief nog wel voorrang hebben.

Ja dat zebrapad wachten is ook een heikel punt. En hoe dikwijls dan wel één wagen stopt maar ze op de andere rijstrook doorrijden...
Aan het station is dat ook altijd gek. De meesten stoppen wel aan het zebrapad van de spar, maar het zebrapad 20 meter ervoor daar kunt ge altijd blijven staan wachten.
Gek hoe dat zo een beetje "gegroeid" is, want dat is daar elke keer zo.

Zijn er geen foto's die de huidige situatie tonen? Kan me moeilijk inbeelden dat fietsers voorrang hebben zonder dat dit duidelijk is obv de infrastructuur/borden

Daar staan nu haaientanden en een bord (denk ik) voor de auto's. Dat is het probleem niet, het probleem is dat je niets ziet afkomen tot je met je snuit op het fietspad rijdt.
Ik stop daar altijd en rijd dan rustig naar voor, maar als daar een fietser tegen 20 per uur afkomt ziet die u ook pas op het laatste moment en dan sta je als automobilist al op het fietspad.

Allee, das fijn om dan te kunnen zeggen dat de auto in fout is want die moet voorrang geven, maar het is gewoon onmogelijk om ze te zien.
Ervoor moesten de fietsers daar stoppen en dat was gewoon een pak logischer/veiliger.
 
Gisteren een top moment op de parking van de supermarkt:

Ik vind geen plaats in rij waar ik inzit en wil dus in de volgende rij gaan kijken.

Wanneer ik het T-punt nader, zie ik van links(tegen de rijrichting, pijlen op grond) een 7-serie afkomen die in "mijn" rij wilt rijden, maar haar bocht te breed neemt en dus op "mijn" deel van de baan terechtkomt.

Ik voorzie dit en stop tijdig zodat ze nog kan corrigeren zonder terug achteruit te moeten.

Mevrouw stopt(half ingedraaid) en doet teken naar mij om nog achterruit te rijden.
(op die moment dacht ik nog: ok dan ik bol even naar achter, ze zal denken dat ze meer afstand nodig heeft om in te kunnen draaien)

Ik rij dus een 2 meter naar achter....mevrouw komt gewoon neus aan neus staan, terwijl ik al helemaal rechts sta en er plaats genoeg is om naast mij te passeren.
Maar ze wil blijkbaar in het midden van de weg rijden.

Dan hautaine gebaren maken dat ik maar heel de rij achteruit moest rijden.

Op zo'n momenten zou ik vroeger zot worden, maar heb ondervonden dat je door het tegenovergestelde meer bereikt.

Dus handrem op, teken gedaan op mijn horloge dat ik tijd zat heb, boekje erbij genomen.

Na een 2 minuten (met wat getoeter van haar kant en gas geven alsof ze me ging rammen) is ze dan toch een meter achteruit gereden, haar naar de juiste kant van de weg begeven en doorgereden.

Van mij kreeg ze een dikke duim en van enkele omstaanders een welverdiend applaus.
 
Terug
Bovenaan