De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Leer ze dan gewoon van er achter te blijven, dat is nog veiliger.

Wat moet je dan doen, 2m van de rechterkant blijven om fietsers door te laten, maar daardoor kans hebben dat een tegemoetkomende bus of vrachtwagen moeilijk langs kan? En als je maar 1m plek laat, heb je kans dat er zo'n fietser nog aan uw auto blijft hangen en gewoon doorrijdt.
Natuurlijk niet. Als er geen plaats is dan is dat zo. Als er wel plaats is dan zal ik niet opzettelijk het gat toe rijden als ik een fietser zie afkomen.
 
Natuurlijk niet. Als er geen plaats is dan is dat zo. Als er wel plaats is dan zal ik niet opzettelijk het gat toe rijden als ik een fietser zie afkomen.
Nee, da's wat anders natuurlijk. Maar in een geval dat ik maar een kleine plek kan laten, ga ik het ook toerijden, net omdat ik schrik heb van schade. Als er wel plek is, interesseert mij dat eigenlijk niet dat die fietser daar eigenlijk niet voorbij mag. Het is imo allemaal (de hele discussie hier) erg afhankelijk van de situatie.
Zoals iemand anders al aanhaalde, ga ik bv ook al rap eens een kind overlaten waar die geen voorrang heeft, een volwassene kan wachten. Een gat dichtrijden omdat ik schade vrees of een onveilige situatie doe ik ook, anders niet, ...
 
Wat heb je aan uw "gelijk" als je in uw graf ligt? Gebruik toch gewoon uw gezond verstand.

Doe ik ook. Anders had ik deze leeftijd niet bereikt zonder blijvende lichamelijke schade.

Maar wanneer ik aankaart dat het wel heel link wordt als fietser wanneer je geconfronteerd wordt met zo'n situatie, met een vrachtwagen die, ondanks dat hij zich nog meer zou bewust zou moeten zijn van het fenomeen dode hoek als ik, niet eens de moeite neemt om zijn richtingaanwijzer te gebruiken wanneer hij een zijstraat inrijdt, en er dan commentaar komt 'dat je je gezond verstand moet gebruiken als fietser', dan heb ik het wel eventjes gehad.
 
Ik rij op een tweevaksbaan, limiet 70. Ik rij op het linker rijvak, een auto net voor me die ik voorbij steek op het 1ste rijvak. Bij het naderen van de verkeerslichten (waar links een 3de voorsorteerstrook ligt) begint de wagen die net voor me rijdt - zonder pinkers - uit te wijken naar links. Ik rem en toeter of het is een botsing, de man gaat terug naar zijn eigen rijvak. 3 seconden later schiet hij gwn van 1ste rijvak naar het linkse voorsorteervak, zonder pinkers of iets. Hard moeten remmen, ik passeer diene mens..Die doet alsof er niks aan de hand is. Sommige mensen zouden toch niet op de baan mogen komen IMO.
 
Zit ik gezellig in de straten van een cité in Antwerpen te rijden, zie ik twee jongeren fietsen aan de rechterkant van de weg zoals dat hoort in straten waar er geen fietspad is. Ik zet mijn pinker op want ik ga ze voorbijsteken, ze gaan me iets te traag op hun fietskes Op het moment dat ik links wil voorbijsteken besluiten de twee kneusjes om af te slaan naar links zonder even teken te doen. Zo met de arm, want een fiets heeft geen pinker. Dan maar vol op de rem gaan staan want kinderen wil je niet onder je wagen hebben, dat geeft narigheid en vlekken. Door het geluid dat mijn autobanden maken bij het bruusk remmen op kasseien kijken ze met twee verbaasd alsof ze zich van geen gevaar bewust zijn. Jongeren in het verkeer, nog veel te leren.
 
Enorm veel mensen die op hun gsm bezig zijn. Je ziet ze zo naar beneden kijken terwijl ze rondrijden.
Gisteren is het geëindigd in de ondergrondse parking stayen met opzij te moeten springen op de zebralijnen omdat er een trezebees op haar gsm zat toen ze uit een vertakking de hoofdweg opkwam. Gelukkig bij het wegspringen dat ze veel beweging in haar ooghoek zag en vol in de remmen ging. En was mijn lichaam al aan het wegdraaien zodat ik met mijn rug op de motorkap zou landen.
Mocht er een kind op dat zebrapad gelopen hebben, was ze eroverheen gereden.

Andere situatie in het midden van de week richting het werk op de Diestsesteenweg waar mijn brein te klein voor is;
We rijden in de trajectmeting waar het 50 en 70 is. Voor mij is er een smart forfour die trager en trager begint te rijden.
Uiteindelijk reed ik 36 op gps in de zone 70 maar zie mijn kans om in te halen. Zodra ik dit manoeuvre heb afgerond begint hij zijn phares te flikkeren en in zijn ander hand neemt hij een rode plastieken kaart en begint daar aan zijn voorruit mee te zwaaien. Kreeg een serieuze ARBITER vibe..

Maar dan moet je u bedenken hoe geschift dit is, dat er iemand in Tienen losloopt die zich thuis bedenkt;
"Ik heb hier nog ergens een rood bordje liggen, effe zoeken... ah, hier is het! Dit ga ik in mijn wagen binnen handbereik leggen.
Zodat ik deze aan m'n voorruit kan flashen zodra er volgens mij iemand iets verkeerd doet in het verkeer."
Wat in mijn geval zelfs foutief was want ik mocht inhalen op dat stuk en heb geen snelheid overschreden.
10 minuten daarvoor was ik nog verbaasd dat er in Tienen centrum een hoogzwangere vrouw aan het roken was. Had ik nog nooit i.r.l. gezien.

dont-mind-me-just-passing-through-i-dont-know-nothing.jpg
 
Zodra ik dit manoeuvre heb afgerond begint hij zijn phares te flikkeren en in zijn ander hand neemt hij een rode plastieken kaart en begint daar aan zijn voorruit mee te zwaaien. Kreeg een serieuze ARBITER vibe..
Wacht tot em ergens op het internet ne toeter vindt met het geluid van een arbiterfluitje, dan is het plaatje compleet.
 
Fietsers die denken dat ze te pas en te onpas voorrang hebben....

Situatie:
Ik kom aangereden richting een T-kruispunt (rechts van de fietser) en wil linls afslaan waarbij ik mn richtingaanwijzer tijdig opzet. De fietser steekt zn arm uit naar links en wil doorrijden maar ik neem gewoon mn voorrang van rechts, fietser valt van het verschieten en bezeerd zich aan de knie. Uiteindelijk zeg ik: je bent ook een bestuurder en je moet ook voorrang van rechts verlenen.... Dat weet ik maar ik stak mn arm al uit.... Euh ja en dan ? Ze wilden mn gegevens voor moest er iets zij'.... , heb ik gegeven al zou ik niet weten waarom vermits de verzekering toch hetzelfde zal oordelen lijkt me.
 

een spookrijder demiljaar die me vol snelheid kruistte. Smorgens rond kwart voor 4 aan tankstation ruisbroek. ( kanten van Halle)Was even goe geschorkken
Vlam daar eens op. Ipv hier, hadden we het in de gazet gezien. Zo te zien is het dan ook nog eens een middenvaksrijder, maakt het nog erger.

Meer dan 10jr terug ben ik ooit eens voorbijgestoken geweest op de E17 door ene die aan de andere kant van de berm reed. Dat gaat me ook altijd bijblijven.
 
Ik krijg het schijt van mensen die sms'n of wat dan ook tijdens het rijden.
Ook zo vaak dat zo'n mensen mij voorbijsteken op de autosnelweg, zich invoegen voor mij, en dan onbewust hun gas lossen omdat ze op de gsm bezig zijn.
Dan rij je ze maar terug voorbij, kijk je eens naar rechts om te zien met wat voor een idioot je te maken hebt, en dan zie je de kopjes gefocust op hun kruis. Of gsm denk ik dan.
 
hopen dat hij er lessen uit trekt is de moeite niet.
Mocht er een ouder bij geweest zijn, verdiende het kind wat kletsen. Dan leer je het wel.
Ik spreek uit soortgelijke ervaring op zelfde leeftijd als dit kind. Sindsdien nooit iets voorgehad in het verkeer als voetganger en fietser, wat mijn schuld betreft. Hangt af van de lessen die je ouders meegeven bij een bijna fataal ongeval van hun kind natuurlijk :smile:.
 
Elektrische steps zijn toch levensgevaarlijk. Reed onlangs voorbij een middelbare school op het tijdstip dat die net uit was en vlak na elkaar twee prachtexemplaren tegengekomen:

Verliefd koppeltje samen op de step met meer aandacht voor elkaar dan wat anders.
Eentje die verliefd was op zijn gsm en dan maar met één hand los op het stuur zat te vlammen op het fietspad.
 
Stad Hasselt heeft een zogenaamde fietsboulevard gemaakt waar je als fietser altijd voorrang hebt.
Je moet die "fiets"boulevard wel delen met voetgangers wat al een gevaar op zich is.

Dan hebben ze dat ook nog zo in elkaar gestoken dat de gemiddelde automobilist die de situatie niet kent er niet meer aan uit kan.
Ik vind geen recente foto van wat ik bedoel maar hier dus.

Zo heb je een aantal kruispunten waar één wagen voor het rode licht kan stoppen en dus voorbij dat fietspad staat, de rest moet erachter. Nu, wat is een reflex van velen (die ik kan verstaan).
Het moment dat het rood licht uitgaat (en oranje knippert) dat je vertrekt. Niet iedereen heeft de reflex om link en rechts nog eens te kijken naar fietsers als je de hele tijd naar dat licht aan het staren bent.

Bij andere kruispunten (die niet op maps te tonen zijn) is het zicht naar links ook beperkt door planten, terrassen,...

Ze hebben het dus mooi gemaakt dat bij een aanrijding de automobilist altijd in fout is, maar veiliger is het absoluut niet geworden.
Ik versta in de verste verte ook niet hoe ze dit dan in de krant als "veilig" durven omschrijven.

Als fietser die er vaak komt weet ik waar ik op moet letten. Maar de infrastructuur mag toch in die mate gemaakt worden dat het moeilijker is om fouten te maken ipv achteraf makkelijker met de vinger te kunnen wijzen.
 
Terug
Bovenaan