De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Oh boy. Denk je een goede beslissing te nemen om niet achter een vuilniswagen te rijden en een omwegje te nemen. Kom je toch wel vast te staan tussen een vrachtwagen die OSB-platen aan het afladen is en een aantal camionetten waardoor je niet meer weg kan. Daar gingen dan 15 minuten van mijn leven. Volgende keer toch maar even achter de vuilniswagen hangen.
 
Oh boy. Denk je een goede beslissing te nemen om niet achter een vuilniswagen te rijden en een omwegje te nemen. Kom je toch wel vast te staan tussen een vrachtwagen die OSB-platen aan het afladen is en een aantal camionetten waardoor je niet meer weg kan. Daar gingen dan 15 minuten van mijn leven. Volgende keer toch maar even achter de vuilniswagen hangen.
Ik moet zeggen dat die chauffeurs meestal wel hoffelijk zijn en zich even opzij zetten wanneer het kan. Zeker wanneer er zich een rijtje heeft gevormd achter hen.
 
Of als je op de boerenbuiten fietst, en een tractor met een grote kar achter in het vizier krijgt. Ga jij je tussen die kar en de berm wurmen? Levensgevaarlijk.

Wel kijk, als ik eerlijk ben dan vind ik fietsen in Vlaanderen eigenlijk gevaarlijk.
De lintbebouwing met zijn opritten, winkelparkings en zijstraten zorgt voor veel gevaarlijke kruisbewegingen. En hoe breder het fietspad, hoe beter een auto er op kan parkeren. Verder zijn er gewoon niet zo veel fietsers (buiten de steden) waardoor je merkt dat automobilisten wel eens durven vergeten dat er effectief toch wel enkele rondrijden.

Ik wou niet echt anekdotisch worden maar deze ochtend heb ik toch weer een mooi voorbeeld meegemaakt. Zijstraat rechts die naar een industrieterrein gaat. Ik moet rechtdoor. Er staan lichten en de eerste in de file is een tientonner. De tweede een politiecombi. Ik kom aangefietst en 15 meter voor ik aan het licht ben springt het licht op groen (zowel voor de auto's als voor de fietsers). Alhoewel de tientonner zijn pinker niet heeft opgezet hou ik mij in. En inderdaad, zoals 90% van de vrachtwagens daar slaat hij gewoon rechtsaf. Zonder pinken. Als ik versnel in plaats van vertraag lig ik onder de camion. Dan kom ik in de gazet en sneert het HLN-publiek 'hah die zotte fietsers. Ge moet niet in den dode hoek gaan zitten he, zelf gezocht!'.
De politiecombi laat mij wel door maar denk je dat ze die vrachtwagen hebben doen stoppen? Simpelweg door zijn pinker niet op te zetten creert hij een levensgevaarlijke situatie. Dat is de dagelijkse realiteit als fietser hoor. Als ik niet anticipeer en gewoon snel rechtdoor rij lig ik in het ziekenhuis. Volledig in mijn recht, maar kreupel.

Ik heb met de auto nooit een accident gehad, maar ik heb ook al een aantal keer dik chance gehad. Vermoeidheid, onoplettendheid, of gewoon een verkeerde inschatting of reflex. Iedereen maakt fouten en je moet wat geluk hebben dat ze zonder gevolg blijven. Maar in een auto zal dat gevolg meestal beperkt blijven tot blikschade. Ook als een andere bestuurder een verkeerde inschatting maakt, blikschade meestal.
Als ik op de fiets een verkeerde inschatting maak en het gaat mis, dan is het geen blikschade maar lichamelijk letsel. Als een automobilist een verkeerde inschatting maakt en tegen mij rijdt, dan is het lichamelijk letsel. Ik maak fouten, andere mensen maken fouten, maar wanneer ik als fietser betrokken ben in een accident zullen de consequenties veel zwaarder zijn dan voor de automobilist.

Om mijn punt nog eens te herhalen: als je als fietser je gat veegt aan de regels ga je niet lang rondrijden. Als je niet anticipeert op andere weggebruikers en gewoon overal je voorrang neemt en doorrijdt, zelfs al ben je in je recht, ga je uiteindelijk ook een accident hebben.
Vergelijk het met de voorrang van rechts voor auto's. Neem altijd je voorrang van rechts zonder te kijken en in Brussel zal je daar misschien mee wegkomen, omdat mensen verwachten dat je die daar neemt. Doe dat in Vlaanderen en na verloop van tijd zal er wel is eentje tegen u zitten, als je uit zo'n klein straatje komt gereden zonder kijken.
 
In heel wat andere situaties is het net veiliger om links in te halen, omdat autobestuurders gewend zijn dat langs links ingehaald kan worden.
Dat vind ik nu net niet.

Op een autostrade verwacht je niet langs rechts ingehaald te worden. Maar daar moet je ook geen rekening houden met fietsers. In een bebouwde kom verwacht ik rechts altijd fietsers. En zal altijd plaats maken (indien mogelijk).

Wegcode of niet, ik zal mijn kinderen nooit leren om links in te halen. Ik zie daarin meer gevaren dan rechts inhalen.

Hoe dan ook, als bestuurder van een wagen opzettelijk rechts dichtrijden zodat er geen fietser door kan omdat ze de wegcode daarmee niet tot op de letter volgen vind ik maar triestig.
 
De politiecombi laat mij wel door maar denk je dat ze die vrachtwagen hebben doen stoppen? Simpelweg door zijn pinker niet op te zetten creert hij een levensgevaarlijke situatie.
De politie kent soms zelf de meest basic verkeersregels niet. Ben een maand geleden met de fiets in den decor gedwongen door een elektrisch politiewagentje van zone Mechelen-Willebroek die de haaientanden negeert (en oogcontact makend met de chauffeur, hij had mij duidelijk gezien. Er was bovendien geen zwaailicht of sirene). Ben toch verhaal gaan halen en de inspecteur kon alleen maar wat excuses stamelen (hij had intussen ook de GoPro onder mijn stuur gezien).
 
Ik moet zeggen dat die chauffeurs meestal wel hoffelijk zijn en zich even opzij zetten wanneer het kan. Zeker wanneer er zich een rijtje heeft gevormd achter hen.
Klopt. Ware het niet dat dit een enkelrichtingstraat was met al geen plaats om auto's te parkeren. Ondertussen ben ik er weer helemaal over. Gelukkig maar.
 
En hoe breder het fietspad, hoe beter een auto er op kan parkeren.
Haha inderdaad, ik werd gisteren nog gedwongen de steenweg op te rijden omdat er een crémekar op het fietspad stond.

Ook eens met de rest van je verhaal. Al is het ook gewoon druk op onze wegen, dus iedereen moet wat moeite doen om defensief te rijden en rekening met elkaar te houden. Niet iedereen beschikt over de dezelfde rijcapaciteiten of inzicht. En iedereen heeft al eens een slechte dag of slecht momentje. En dan heb je ook nog mensen die moedwillig de wegcode negeren en het foutief aan hun kinderen aanleren. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

En dat is algemeen bedoeld, niet op 1 groep weggebruikers.
 
Dat vind ik nu net niet.

Op een autostrade verwacht je niet langs rechts ingehaald te worden. Maar daar moet je ook geen rekening houden met fietsers. In een bebouwde kom verwacht ik rechts altijd fietsers. En zal altijd plaats maken (indien mogelijk).

Wegcode of niet, ik zal mijn kinderen nooit leren om links in te halen. Ik zie daarin meer gevaren dan rechts inhalen.

Hoe dan ook, als bestuurder van een wagen opzettelijk rechts dichtrijden zodat er geen fietser door kan omdat ze de wegcode daarmee niet tot op de letter volgen vind ik maar triestig.

Hoeveel keer kan je als fietser een auto echt inhalen. Enkel bij druk verkeer, maar dan is er meestal ook verkeer in de andere richting zodat inhalen moeilijk of onmogelijk is.

Met kinderen ga je meestal ook geen auto's inhalen.

Als ik mijn dochter naar school breng sluit ik gewoon achter de auto's aan aan de lichten, terwijl je daar wel gewoon langs rechts mag voorbijrijden.
 
Hoeveel keer kan je als fietser een auto echt inhalen. Enkel bij druk verkeer, maar dan is er meestal ook verkeer in de andere richting zodat inhalen moeilijk of onmogelijk is.

Met kinderen ga je meestal ook geen auto's inhalen.

Als ik mijn dochter naar school breng sluit ik gewoon achter de auto's aan aan de lichten, terwijl je daar wel gewoon langs rechts mag voorbijrijden.
Ook waar.
 
Tjah sommige fietsers

Daarnet 2 wielrenners op binnenvak van een 2vaks rotonde van de N60 (met duidelijke fietsstrook rond, en dan nog, de binnestrook!). Ik kijk of het ok is, twas lichtjes druk, en scan gans de linkerzijde. Moest naar rechts, en stond kwasie stil. Ik geef wat gas, en moet direct remmen want die 2 komen opeens van om de hoek v/d rotonde(al op binnenvak of ik had ze gezien!) Was rotonde met hoge struiken in midden. Plots duiken die 2 op op de binnenstrook dus, en gaan snel naar de buitenstrook om zo de rotonde te verlaten op de pechstrook van de steenweg waar ze al een jaar niet meer op mogen.
Er staat duidelijk een grote betonsteen en verbodsbord ... : / Ik had wel nog ruim 2 meter omfat ik defensief rijdt.



-niet stoppen aan omgekeerde driehoeken op grond
-niet snelheid matigen bij drukte, maar snel door trappen tot op de rotonde
-op rotonde rijden ipv fietspad, binnenstrook dan nog (dachten dat ze op een Hollandse turbo rotonde zaten denk ik voor fietsers)
-de steenweg op op pechstrook zonder fietspad, en verbodsbord en betonstop negeren

Had ik flik in burger geweest, t zou niet mals geweest zijn
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat die chauffeurs meestal wel hoffelijk zijn en zich even opzij zetten wanneer het kan. Zeker wanneer er zich een rijtje heeft gevormd achter hen.
Da’s ook mijn ervaring, of chauffeur die teken doet uit zijn raam dat er geen tegenliggers zijn en ge veilig kunt inhalen 👌. In smalle straat is dat uiteraard wat lastiger.
 
Wel kijk, als ik eerlijk ben dan vind ik fietsen in Vlaanderen eigenlijk gevaarlijk.
De lintbebouwing met zijn opritten, winkelparkings en zijstraten zorgt voor veel gevaarlijke kruisbewegingen. En hoe breder het fietspad, hoe beter een auto er op kan parkeren. Verder zijn er gewoon niet zo veel fietsers (buiten de steden) waardoor je merkt dat automobilisten wel eens durven vergeten dat er effectief toch wel enkele rondrijden.

Ik wou niet echt anekdotisch worden maar deze ochtend heb ik toch weer een mooi voorbeeld meegemaakt. Zijstraat rechts die naar een industrieterrein gaat. Ik moet rechtdoor. Er staan lichten en de eerste in de file is een tientonner. De tweede een politiecombi. Ik kom aangefietst en 15 meter voor ik aan het licht ben springt het licht op groen (zowel voor de auto's als voor de fietsers). Alhoewel de tientonner zijn pinker niet heeft opgezet hou ik mij in. En inderdaad, zoals 90% van de vrachtwagens daar slaat hij gewoon rechtsaf. Zonder pinken. Als ik versnel in plaats van vertraag lig ik onder de camion. Dan kom ik in de gazet en sneert het HLN-publiek 'hah die zotte fietsers. Ge moet niet in den dode hoek gaan zitten he, zelf gezocht!'.
De politiecombi laat mij wel door maar denk je dat ze die vrachtwagen hebben doen stoppen? Simpelweg door zijn pinker niet op te zetten creert hij een levensgevaarlijke situatie. Dat is de dagelijkse realiteit als fietser hoor. Als ik niet anticipeer en gewoon snel rechtdoor rij lig ik in het ziekenhuis. Volledig in mijn recht, maar kreupel.

Ik heb met de auto nooit een accident gehad, maar ik heb ook al een aantal keer dik chance gehad. Vermoeidheid, onoplettendheid, of gewoon een verkeerde inschatting of reflex. Iedereen maakt fouten en je moet wat geluk hebben dat ze zonder gevolg blijven. Maar in een auto zal dat gevolg meestal beperkt blijven tot blikschade. Ook als een andere bestuurder een verkeerde inschatting maakt, blikschade meestal.
Als ik op de fiets een verkeerde inschatting maak en het gaat mis, dan is het geen blikschade maar lichamelijk letsel. Als een automobilist een verkeerde inschatting maakt en tegen mij rijdt, dan is het lichamelijk letsel. Ik maak fouten, andere mensen maken fouten, maar wanneer ik als fietser betrokken ben in een accident zullen de consequenties veel zwaarder zijn dan voor de automobilist.

Om mijn punt nog eens te herhalen: als je als fietser je gat veegt aan de regels ga je niet lang rondrijden. Als je niet anticipeert op andere weggebruikers en gewoon overal je voorrang neemt en doorrijdt, zelfs al ben je in je recht, ga je uiteindelijk ook een accident hebben.
Vergelijk het met de voorrang van rechts voor auto's. Neem altijd je voorrang van rechts zonder te kijken en in Brussel zal je daar misschien mee wegkomen, omdat mensen verwachten dat je die daar neemt. Doe dat in Vlaanderen en na verloop van tijd zal er wel is eentje tegen u zitten, als je uit zo'n klein straatje komt gereden zonder kijken.
Het is toch doodnormaal dat je als fietser niet in de dode hoek van een vrachtwagen gaat staan?
Dat is basis, dus niet "amai goed gedaan van mij hé, weer een ongeval kunnen voorkomen".

Daarnaast had de vrachtwagen eventueel wel de pinker kunnen gebruiken
 
Het is toch doodnormaal dat je als fietser niet in de dode hoek van een vrachtwagen gaat staan?
Dat is basis, dus niet "amai goed gedaan van mij hé, weer een ongeval kunnen voorkomen".

Daarnaast had de vrachtwagen eventueel wel de pinker kunnen gebruiken
Zowat elk fietspad in vlaanderen is aangelegd in de dode hoek van vrachtwagens.
 
Het is toch doodnormaal dat je als fietser niet in de dode hoek van een vrachtwagen gaat staan?
Dat is basis, dus niet "amai goed gedaan van mij hé, weer een ongeval kunnen voorkomen".

Daarnaast had de vrachtwagen eventueel wel de pinker kunnen gebruiken

Eventueel? Het is verplicht je pinker te gebruiken. En het is de enige manier waarop ik als fietser weet wat je intentie is.

Mensen zoals jij zijn het probleem, al evenzeer als die vrachtwagenchauffeur.
 
Eventueel? Het is verplicht je pinker te gebruiken. En het is de enige manier waarop ik als fietser weet wat je intentie is.

Mensen zoals jij zijn het probleem, al evenzeer als die vrachtwagenchauffeur.
Wat heb je aan uw "gelijk" als je in uw graf ligt? Gebruik toch gewoon uw gezond verstand.
 
Wat heb je aan uw "gelijk" als je in uw graf ligt? Gebruik toch gewoon uw gezond verstand.
Dat is gezond verstand in een Afrikaans land waar pinkers en stoplichten niets betekenen.
Als je in ons land er al mag van uitgaan dat pinkers niets betekenen, is het toch wel heel erg gesteld in de locatie waar jij woont hoor :D
 
Dat is gezond verstand in een Afrikaans land waar pinkers en stoplichten niets betekenen.
Als je in ons land er al mag van uitgaan dat pinkers niets betekenen, is het toch wel heel erg gesteld in de locatie waar jij woont hoor :D
Ik zeg toch niet dat dit niets betekent? Ik zeg alleen dat ook je gezond verstand moet gebruiken en er niet vanuit gaan dat iedereen 100% altijd en overal richting aangeeft (of voorrang verleent, rood licht respecteert, ...)

Je hebt er écht veel aan hoor dat je in je recht bent en ze je daarna van de asfalt mogen komen schrapen :unsure:
 
Ik zeg toch niet dat dit niets betekent? Ik zeg alleen dat ook je gezond verstand moet gebruiken en er niet vanuit gaan dat iedereen 100% altijd en overal richting aangeeft (of voorrang verleent, rood licht respecteert, ...)

Je hebt er écht veel aan hoor dat je in je recht bent en ze je daarna van de asfalt mogen komen schrapen :unsure:
Maar het gaat ons er niet om over wie in het recht is. Het gaat er over om het redelijk is om van elke vrachtwagen te verwachten dat die onverwachts toch gaat inslaan.
 
Dat vind ik nu net niet.

Op een autostrade verwacht je niet langs rechts ingehaald te worden. Maar daar moet je ook geen rekening houden met fietsers. In een bebouwde kom verwacht ik rechts altijd fietsers. En zal altijd plaats maken (indien mogelijk).

Wegcode of niet, ik zal mijn kinderen nooit leren om links in te halen. Ik zie daarin meer gevaren dan rechts inhalen.
Leer ze dan gewoon van er achter te blijven, dat is nog veiliger.
Hoe dan ook, als bestuurder van een wagen opzettelijk rechts dichtrijden zodat er geen fietser door kan omdat ze de wegcode daarmee niet tot op de letter volgen vind ik maar triestig.
Wat moet je dan doen, 2m van de rechterkant blijven om fietsers door te laten, maar daardoor kans hebben dat een tegemoetkomende bus of vrachtwagen moeilijk langs kan? En als je maar 1m plek laat, heb je kans dat er zo'n fietser nog aan uw auto blijft hangen en gewoon doorrijdt.
 
Terug
Bovenaan