Of als je op de boerenbuiten fietst, en een tractor met een grote kar achter in het vizier krijgt. Ga jij je tussen die kar en de berm wurmen? Levensgevaarlijk.
Wel kijk, als ik eerlijk ben dan vind ik fietsen in Vlaanderen eigenlijk gevaarlijk.
De lintbebouwing met zijn opritten, winkelparkings en zijstraten zorgt voor veel gevaarlijke kruisbewegingen. En hoe breder het fietspad, hoe beter een auto er op kan parkeren. Verder zijn er gewoon niet zo veel fietsers (buiten de steden) waardoor je merkt dat automobilisten wel eens durven vergeten dat er effectief toch wel enkele rondrijden.
Ik wou niet echt anekdotisch worden maar deze ochtend heb ik toch weer een mooi voorbeeld meegemaakt. Zijstraat rechts die naar een industrieterrein gaat. Ik moet rechtdoor. Er staan lichten en de eerste in de file is een tientonner. De tweede een politiecombi. Ik kom aangefietst en 15 meter voor ik aan het licht ben springt het licht op groen (zowel voor de auto's als voor de fietsers). Alhoewel de tientonner zijn pinker niet heeft opgezet hou ik mij in. En inderdaad, zoals 90% van de vrachtwagens daar slaat hij gewoon rechtsaf. Zonder pinken. Als ik versnel in plaats van vertraag lig ik onder de camion. Dan kom ik in de gazet en sneert het HLN-publiek 'hah die zotte fietsers. Ge moet niet in den dode hoek gaan zitten he, zelf gezocht!'.
De politiecombi laat mij wel door maar denk je dat ze die vrachtwagen hebben doen stoppen? Simpelweg door zijn pinker niet op te zetten creert hij een levensgevaarlijke situatie. Dat is de dagelijkse realiteit als fietser hoor. Als ik niet anticipeer en gewoon snel rechtdoor rij lig ik in het ziekenhuis. Volledig in mijn recht, maar kreupel.
Ik heb met de auto nooit een accident gehad, maar ik heb ook al een aantal keer dik chance gehad. Vermoeidheid, onoplettendheid, of gewoon een verkeerde inschatting of reflex. Iedereen maakt fouten en je moet wat geluk hebben dat ze zonder gevolg blijven. Maar in een auto zal dat gevolg meestal beperkt blijven tot blikschade. Ook als een andere bestuurder een verkeerde inschatting maakt, blikschade meestal.
Als ik op de fiets een verkeerde inschatting maak en het gaat mis, dan is het geen blikschade maar lichamelijk letsel. Als een automobilist een verkeerde inschatting maakt en tegen mij rijdt, dan is het lichamelijk letsel. Ik maak fouten, andere mensen maken fouten, maar wanneer ik als fietser betrokken ben in een accident zullen de consequenties veel zwaarder zijn dan voor de automobilist.
Om mijn punt nog eens te herhalen: als je als fietser je gat veegt aan de regels ga je niet lang rondrijden. Als je niet anticipeert op andere weggebruikers en gewoon overal je voorrang neemt en doorrijdt, zelfs al ben je in je recht, ga je uiteindelijk ook een accident hebben.
Vergelijk het met de voorrang van rechts voor auto's. Neem altijd je voorrang van rechts zonder te kijken en in Brussel zal je daar misschien mee wegkomen, omdat mensen verwachten dat je die daar neemt. Doe dat in Vlaanderen en na verloop van tijd zal er wel is eentje tegen u zitten, als je uit zo'n klein straatje komt gereden zonder kijken.