De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Dat is er inderdaad over, in dat geval is het toch vrij duidelijk dat dat een simpele vergissing is. Mensen die zich daarin zo opjagen krijgen toch op hun 40e een hartaanval van de stress lijkt me. En het dan fysiek afreageren is helemaal not done.
Ik heb als fietser toch ook al eens een mossel op een auto gegeven.

Een keer reed een auto volledig aangedampt vrij traag in stadsomgeving. Ik langs rechts met de fiets voorbij. Auto wijkt uit naar rechts, ik rem omdat er een hoge borduur is, auto terug naar links, ik terug voorbij, auto wijkt terug uit naar rechts, ik rem opnieuw, auto terug naar links ik terug langs rechtsvoorbij. Als ik dan ter hoogte van de voorste passagier ben wijkt die terug naar rechts uit. Toen heb ik serieus hard gemosseld op die zijn raam. Als iemand met aangedampte ruiten rijdt en mij drie keer bijna tussen zijn auto en de hoge borduur duwt vind ik het niet ongepast.

Ik word eigenlijk quasi elke week wel een keer bijna overhoop gereden. Ik zou eigenlijk zo'n rubberen knuppel willen om op auto's te slaan.

Als die persoon zijn oprit oprijdt, kan je toch ook gewoon ff stoppen en verhaal halen op een gepaste toon?

Ik heb als fietser toch ook al eens een mossel op een auto gegeven.

Een keer reed een auto volledig aangedampt vrij traag in stadsomgeving. Ik langs rechts met de fiets voorbij. Auto wijkt uit naar rechts, ik rem omdat er een hoge borduur is, auto terug naar links, ik terug voorbij, auto wijkt terug uit naar rechts, ik rem opnieuw, auto terug naar links ik terug langs rechtsvoorbij. Als ik dan ter hoogte van de voorste passagier ben wijkt die terug naar rechts uit. Toen heb ik serieus hard gemosseld op die zijn raam. Als iemand met aangedampte ruiten rijdt en mij drie keer bijna tussen zijn auto en de hoge borduur duwt vind ik het niet ongepast.

Ik word eigenlijk quasi elke week wel een keer bijna overhoop gereden. Ik zou eigenlijk zo'n rubberen knuppel willen om op auto's te slaan.
Maar hier ben je wel in fout als fietser. Je mag niet rechts inhalen.

Zeker niet. Maar als je iemand op zijn auto slaat, bestaat de kans dat die achter u aankomt en dan ben je verder van huis.
Niet alleen dat maar als een bijna-aanrijding schade aan een wagen rechtvaardigt (een mep met een trouwring aan bvb maakt al snel een kras) dan mag het ook erg genoeg zijn om er even tijd voor vrij te maken.

Ik kan overigens ook genoeg verhalen vertellen over fietsers die zonder kijken van het fietspad de baan op rijden, stoptekens en voorrang van rechts negeren, at random naar het midden van de baan zwerven, kruispunten schuin oversteken etc... Elke dag maak ik het mee. Er zijn genoeg idioten aan beide kanten.

Laatst bewerkt:
Maar hier ben je wel in fout als fietser. Je mag niet rechts inhalen.

Aha, dus als fietser moet je auto's links inhalen? :thinking:

Als je elke dag op de fiets zit (en dan bedoel ik dus niet enkel op zondag met een carbon exemplaar over een jaagpad gaan rijden in groep) wordt je de onachtzaamheid van een deel van de autobestuurders wel beu.
En geloof me vrij, 'als een zot door het verkeer vliegen en alle regels negeren' als fietser kan je misschien mee wegkomen in een stad, maar nergens anders. Als ik hier in suburban Vlaanderen zo zou rijden lig ik binnen de maand in het ziekenhuis.

Niet alleen dat maar als een bijna-aanrijding schade aan een wagen rechtvaardigd (een mep met een trouwring aan bvb maakt al snel een kras) dan mag het ook erg genoeg zijn om er even tijd voor vrij te maken.

Ik kan overigens ook genoeg verhalen vertellen over fietsers die zonder kijken van het fietspad de baan op rijden, stoptekens en voorrang van rechts negeren, at random naar het midden van de baan zwerven, kruispunten schuin oversteken etc... Elke dag maak ik het mee. Er zijn genoeg idioten aan beide kanten.
Het helpt natuurlijk ook niet dat je alle kosten in België vergoed ziet als zwakke weggebruiker ongeacht je nu in fout bent of niet. Niet meer kunnen lopen is natuurlijk erger, al is dat voor sommigen niet echt van tel.

Als je gebruik maakt van dezelfde rijstrook (dus geen fietspad) enkel rechts inhalen met jouw fiets als:
- de autobestuurder te kennen geeft naar links af te slaan met de richtingaanwijzer én deze al naar links aan het uitwijken is
- de auto's stilstaan bij een file of rood licht

Als een auto stilletjes rondrijdt in een zone 30 en jij bent een vlotte fietser die wil voorbijsteken, dan moet je dat links doen ja.

Als je elke dag op de fiets zit (en dan bedoel ik dus niet enkel op zondag met een carbon exemplaar over een jaagpad gaan rijden in groep) wordt je de onachtzaamheid van een deel van de autobestuurders wel beu.
En geloof me vrij, 'als een zot door het verkeer vliegen en alle regels negeren' als fietser kan je misschien mee wegkomen in een stad, maar nergens anders. Als ik hier in suburban Vlaanderen zo zou rijden lig ik binnen de maand in het ziekenhuis.
Elke bestuurder moet links inhalen, dus ook fietsers. Wat je wel mag als fietser is rechts voorbijrijden, wat je enkel kan bij stilstaand verkeer

Als je gebruik maakt van dezelfde rijstrook (dus geen fietspad) enkel rechts inhalen met jouw fiets als:
- de autobestuurder te kennen geeft naar links af te slaan met de richtingaanwijzer én deze al naar links aan het uitwijken is
- de auto's stilstaan bij een file of rood licht

Als een auto stilletjes rondrijdt in een zone 30 en jij bent een vlotte fietser die wil voorbijsteken, dan moet je dat links doen ja.

Nooit geweten, nooit gedaan en zal ik ook nooit doen. Geen enkele bestuurder verwacht je aan zijn linkerkant.

Nooit geweten, nooit gedaan en zal ik ook nooit doen. Geen enkele bestuurder verwacht je aan zijn linkerkant.
Ik kan aangeven dat dat veel meer voorspelbaar is dan rechts, omdat we dat ook gewoon zijn van moto's en brommers.

Dan niet verbaasd zijn dat medebestuurders in het verkeer jouw fout willen corrigeren door onvoldoende ruimte te laten om rechts ingehaald te worden.

Want dat vinden de meesten hier blijkbaar acceptabel.

En zo heb je dus het probleem aan beide kanten eh. Fietsers die denken dat de regels niet voor hen gelden en autobestuurders die vergeten dan zelfs de kleinste fout van hen het einde van iemand zijn leven kan zijn.

Mijn favoriet: fietsers die denken dat voorrang op het zebrapad voor hen ook geldt

Ik heb ook nog nooit geweten dat dit langs links zou gebeuren. Ik denk dat veel mensen zich de pleuris zouden schrikken moesten ze opeens langs links ingehaald worden door een fietser.
Fietsers verwacht je gewoon altijd aan je rechterkant.

Ik heb ook nog nooit geweten dat dit langs links zou gebeuren. Ik denk dat veel mensen zich de pleuris zouden schrikken moesten ze opeens langs links ingehaald worden door een fietser.
Fietsers verwacht je gewoon altijd aan je rechterkant.
Ik probeer zoveel mogelijk links in te halen als fietser en ik ervaar zo minder miserie dan rechts.

Ik kan aangeven dat dat veel meer voorspelbaar is dan rechts, omdat we dat ook gewoon zijn van moto's en brommers.

Moto’s gaan wel links inhalen maar in een stadscentrum zie je de brommers toch ook altijd rechts gaan.
Eerlijk, ik heb het nooit geweten en het is ook maar een gevaarlijke regel. Een moto is sneller dan een auto maar een fietser absoluut niet.
Verkeer vertraagt, moto naar links, verkeer versnelt, moto versnelt.
Verkeer vertraagt, fiets naar links, verkeer versnelt, fiets moet chance hebben dat hij makkelijk weer naar rechts kan. Realistischer scenario: auto rijdt je langs rechts voorbij of begint te claxonneren.

17 jaar en waarschijnlijk zo’n 400K ongevalloze autokilometers op de teller.
25 jaar met de fiets en 3 keer aangereden. En 30 keer bijna aangereden. Telkens in mijn recht.

Dat is al helemaal iets anders. Ik heb zelf al gezegd dat een tik op de ruit prima is. Ik had het erover dat een forse slag op de C-stijl not done is. Dat is wel het verschil tussen even iemand attent maken en agressie waar we hierover spreken.

Overigens los je daar natuurlijk niks mee op. Je maakt op dat moment 1 van de 5 miljoen autobestuurders duidelijk dat ie beter moet opletten. De helft gaat misschien al zijn schouders ophalen en het incident na 5 minuten vergeten, en van de andere helft is 80% het na 3 weken wel vergeten. Bovendien gaat onoplettenheid altijd blijven, dat kan je niet uitsluiten.

Oplossingen zijn een betere infrastructuur (al is dat ondoenbaar om elke weg in België aan te pakken), nog beter opleiding (niet alleen voor autobestuurders maar ook om defensief te fietsen, zelfs al zijn ze de slachtoffers) en betere detectiesystemen in auto's.

Maar intussen kan een tikje op de ruit geen kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet. Maar dus niet die vuistslag waarover het hier ging.
Uw nick spreekt tegen. Meppen goverdomme.

Over dat rechts inhalen van een auto met de fiets: dat is toch volledig ok? Ik heb het nooit anders geweten en zie in mijn streek niet anders. Een fietser hoort rechts te rijden. Motoren niet, zij behoren tot de baan. Een fietser niet.

Voorrang van rechts voor fietsers: als volwassene, ja. Kinderen, ik laat die door en ga er altijd van uit dat die dat niet weten. Voorrang van rechts vind ik nog steeds zo'n onnozele regel. Als volwassene is het soms totaal niet duidelijk, laat staan voor een kind van 7 jaar.

Een beetje verdraagzaamheid van automobilisten t.o.v. fietsers mag ook wel.

Terug
Bovenaan