De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Dan niet verbaasd zijn dat medebestuurders in het verkeer jouw fout willen corrigeren door onvoldoende ruimte te laten om rechts ingehaald te worden.

Want dat vinden de meesten hier blijkbaar acceptabel.
Amai, onvoldoende ruimte laten voor een fietser omdat hij u rechts zou inhalen? Serieus? Gaat ge ook uwe voorrang van rechts afdwingen t.o.v. een fietser door er kort op te rijden? Doorrijden als een fietser zonder afstappen het zebrapad op vlamt?
 
Amai, onvoldoende ruimte laten voor een fietser omdat hij u rechts zou inhalen? Serieus? Gaat ge ook uwe voorrang van rechts afdwingen t.o.v. een fietser door er kort op te rijden? Doorrijden als een fietser zonder afstappen het zebrapad op vlamt?
Pan geeft aan dat een auto hem hinderde terwijl hij de auto 3 keer foutief wou inhalen, en dat hij dan "serieus hard gemosseld heeft op die zijn raam".

Als hij zijn eigen actie gerechtvaardigd vindt (het corrigeren van de rijstijl van een ander door op een raam te kloppen), dan moet hij niet verbaasd zijn dat hijzelf ook zo behandeld wordt (corrigeren van zijn rijstijl door een gat te verkleinen).


Je moet de situatie niet op mij projecteren of assumpties maken over mijn rijgedrag. Ik keur het ook niet goed, gewoon lezen wat er staat aub.
 
De wegcode mag zijn wat het is, als iedereen verwacht dat fietsers langs rechts rijden, ben je veel veiliger af om rechts te rijden.

Trouwens hoe zit dat met een fietssuggestiestrook, moet je dan ook nog altijd links inhalen?
Hoe zit dat met iedereen die verwacht dat fietsers langs rechts rijden? Kan je dat onderbouwen?

Dan zal ik alvast op jouw vraag antwoorden: Ja je moet links inhalen dan. Een fietssuggestiestrook maakt duidelijk dat er fietsers kunnen rijden, maar niet moeten rijden.
Het zou anders nogal een mooi zicht worden als een auto geparkeerd staat op zo'n strook (volledig legaal), en dat je dan zogezegd een illegaal manoeuvre moet doen (van de fietssuggestiestrook af) om die geparkeerde auto voorbij te rijden.
 
Hoe zit dat met iedereen die verwacht dat fietsers langs rechts rijden? Kan je dat onderbouwen?

Dan zal ik alvast op jouw vraag antwoorden: Ja je moet links inhalen dan. Een fietssuggestiestrook maakt duidelijk dat er fietsers kunnen rijden, maar niet moeten rijden.
Het zou anders nogal een mooi zicht worden als een auto geparkeerd staat op zo'n strook (volledig legaal), en dat je dan zogezegd een illegaal manoeuvre moet doen (van de fietssuggestiestrook af) om die geparkeerde auto voorbij te rijden.
Een geparkeerd voertuig voorbijrijden is niet hetzelfde als een wagen in het verkeer inhalen.
 
Een geparkeerd voertuig voorbijrijden is niet hetzelfde als een wagen in het verkeer inhalen.
Het aangehaalde voorbeeld met het geparkeerde voertuig is om aan te tonen dat je niet MOET rijden op een fietssuggestiestrook. In tegenstelling tot een fietspad.
Dus: JA links aanhalen, ook al ligt er een fietssuggestiestrook.
 
Dat is allemaal heel mooi in theorie, maar hoeveel fietsers zie je in de praktijk links inhalen en nog beter, hoeveel worden er beboet voor rechts inhalen?
 
Hoe zit dat met iedereen die verwacht dat fietsers langs rechts rijden? Kan je dat onderbouwen?

Dan zal ik alvast op jouw vraag antwoorden: Ja je moet links inhalen dan. Een fietssuggestiestrook maakt duidelijk dat er fietsers kunnen rijden, maar niet moeten rijden.

Tweerichtingsstraat met traagrijdend verkeer in jouw rijrichting. Als fietser moet je dan links voorbijsteken. Maar dan heb je de auto's uit de andere richting die je tegen 30/50 per uur kruisen.
Als je langs rechts voorbijsteekt is je grootste gevaar iemand die naar rechts afwijkt of niet genoeg plaats laat om te passeren. Als je langs links rijdt is je grootste gevaar dat iemand naar links afwijkt, waarbij je het risico hebt frontaal in aanrijding te komen met een auto in de andere richting.

Mij niet gelaten, maar ik blijf rechts als fietser. Het zal mijn levensverwachting enkel ten goede komen.
 
Amai, onvoldoende ruimte laten voor een fietser omdat hij u rechts zou inhalen? Serieus? Gaat ge ook uwe voorrang van rechts afdwingen t.o.v. een fietser door er kort op te rijden? Doorrijden als een fietser zonder afstappen het zebrapad op vlamt?
Uiteraard.
 
Tweerichtingsstraat met traagrijdend verkeer in jouw rijrichting. Als fietser moet je dan links voorbijsteken. Maar dan heb je de auto's uit de andere richting die je tegen 30/50 per uur kruisen.
Als je langs rechts voorbijsteekt is je grootste gevaar iemand die naar rechts afwijkt of niet genoeg plaats laat om te passeren. Als je langs links rijdt is je grootste gevaar dat iemand naar links afwijkt, waarbij je het risico hebt frontaal in aanrijding te komen met een auto in de andere richting.

Mij niet gelaten, maar ik blijf rechts als fietser. Het zal mijn levensverwachting enkel ten goede komen.
In jouw voorbeeld is dat inderdaad de meest logische oplossing. De wegcode leent zich helaas niet altijd tot de "beste" oplossing voor elk mogelijk praktijkvoorbeeld.
In de praktijk zal men die fietsers ook niet gaan beboeten. Het is een wat grijze zone, bij traagrijdend verkeer (zeker moeilijk om links in te halen als die ook nog eens optrekken en terug vertragen). Als de auto's rechts dan ruimte laten, dan blijf ik in dergelijk geval ook eerder rechts rijden (maar wel defensief en rustig). Gaan kloppen op een raam om die doorgang zelf te maken, zou ik dan weer nooit doen.
Bij te smalle straten moet je als fietser dan ofwel gewoon mee aanschuiven, of te voet over het voetpad verder.

In heel wat andere situaties is het net veiliger om links in te halen, omdat autobestuurders gewend zijn dat langs links ingehaald kan worden. Of omdat je veel minder kans hebt op een dodehoekongeval. Of omdat een auto rechts kan afslaan of een oprit kan oprijden en dan ben jij als fietser in fout. Een auto die links wil afslaan, kijkt veel sneller en vaker in zijn achteruitkijkspiegel dan als hij rechts moet afslaan (want wie kan daar nu vandaan komen?)
Of als je op de boerenbuiten fietst, en een tractor met een grote kar achter in het vizier krijgt. Ga jij je tussen die kar en de berm wurmen? Levensgevaarlijk.
 
de vraag is, is het een echte fietser of is het een elektrische fiets die sneller gaat als een klasse a brommer?
Aangepaste snelheid voor fietsers is voor vele ook een raar gegeven (laat ons eerlijk zijn, als een fiets een auto voorbijsteekt in het verkeer, dan is het teken dat het druk is)

ik zie soms fietsers links/rechts voorbijvliegen en overal tussenvliegen net alsof ze zijn in een achtervolging.

slaan op een wagen is nooit goed te praten, ik doe 50K km per jaar met de auto, 20 met de motor, en ook ik ben teleurgesteld in de andere weggebruikers (andere autos, vrachtwagens, motos, fietsers en ook voetgangers die oversteken op 5 meter van een zebrapad)
Als ik elke verkeerovertreder een duw moet geven dat mij bijna vermoord op de moto..
 
  • Leuk
Waarderingen: C43
Hoe zit dat met iedereen die verwacht dat fietsers langs rechts rijden? Kan je dat onderbouwen?
Ik kijk gewoon rond mij en ik heb nog nooit van mijn leven gezien dat een fietser langs links inhaalt.
Ik fiets dan liefst zoals iedereen fietst, langs de rechterkant. Veel grotere kans dat je met een bestuurder zit die ook verwacht dat je langs rechts fietst.

edit: net eens opgezocht. En om het dus nog verwarrender te maken (weer typisch).
Je hoeft enkel langs links in te halen als de auto's in beweging zijn en jij dus sneller fietst.
Zijn ze in stilstand, dan mag je ze langs rechts inhalen.
 
Ik heb er deze namiddag nog eens op gelet, hoewel veel bestuurders de fietssuggestiestrook zoveel mogelijk proberen vrij te laten voor fietsers te doen passeren, merk ik toch een pak meer oogcontact in zijspiegels op wanneer ik links inhaal.
 
Pan geeft aan dat een auto hem hinderde terwijl hij de auto 3 keer foutief wou inhalen, en dat hij dan "serieus hard gemosseld heeft op die zijn raam".

Als hij zijn eigen actie gerechtvaardigd vindt (het corrigeren van de rijstijl van een ander door op een raam te kloppen), dan moet hij niet verbaasd zijn dat hijzelf ook zo behandeld wordt (corrigeren van zijn rijstijl door een gat te verkleinen).


Je moet de situatie niet op mij projecteren of assumpties maken over mijn rijgedrag. Ik keur het ook niet goed, gewoon lezen wat er staat aub.
Die verkleinde het gat niet met opzet. Die zijn ramen waren allemaal aangedampt dus die zag geen steek. Links voorbijsteken van een wagen die uitwijkt op de Bondgenotenlaan in Leuven is zelfmoord.
 
En zo heb je dus het probleem aan beide kanten eh. Fietsers die denken dat de regels niet voor hen gelden en autobestuurders die vergeten dan zelfs de kleinste fout van hen het einde van iemand zijn leven kan zijn.

Mijn favoriet: fietsers die denken dat voorrang op het zebrapad voor hen ook geldt
Haaientanden staan voor de meeste fietsers ook maar ter versiering op fietspaden.
 
Het links inhalen met de fiets heb ik hier ooit voor het eerst geleerd, maar ik pas het maar zelden toe. Zoals gezegd is het heel stom om links naast auto's te hangen die dan toch versnellen. Ik pas wel meestal toe bij ons het dorp waar er zo'n fietsvoorsorteerstrook aan het licht is, maar geen fietspad. Het is dan goed uitkijken naar het tegenkomend verkeer om op tijd in te voegen. De meeste fietsers maken het zich gemakkelijk en rijden gewoon over het voetpad.
 
Terug
Bovenaan