De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Daarnet mijn zus thuis gaan afzetten. Ritje van ongeveer 18 km en duurt net geen 20 minuten. Op die tijd tegengekomen:
- Iemand die op zijn gemakje door een rood licht reed. Aan de volgende lichten stond ik ernaast en was hij heel de tijd op zijn gsm bezig,
- Stukje verder rij ik gewoon 70 wat de toegelaten maximumsnelheid is en komt er iemand achter mij gereden. Begint enkele seconden te bumperkleven, flikkert eens met zijn lichten en steekt mij dan voorbij om aan hoge snelheid verder te rijden. Steek gewoon voorbij zonder dat idioot gedoe 🤷‍♂️,
- Nog stukje verder kom ik bijna aan de lichten die net rood gaan worden. Komt er iemand op het linkervak volle gas aangevlogen om nog snel voor mijn neus in te voegen. Niemand achter mij...

Ik zal maar denken dat de idioten constant op de baan rondrijden maar dat het nu gewoon meer opviel als het donker is. Jongens toch.
 
Op dinsdag 23/5/2024 was de politie al volop de geparkeerde wagens aan het opschrijven.
Haha je hebt bewust hier ook een foute datum neergeschreven? :D

Maar inderdaad de bord aanduiding is fout. Boetes tellen dan niet.

22/01 is een donderdag. dus vermoedelijk ergens gewoon copy-paste gedaan en enkel de maand aangepast.
22/01 was ne maandag :D
 
Laatst bewerkt:
Is geen ergernis op de weg, maar op de verkeersbelasting. :D

Voordat ik de auto had gekocht, had ik deze al berekend op de site van de Vlaamse overheid. Dus wist perfect hoeveel te verwachten.

Deze week mijn aanslagbiljet ontvangen van de auto (BIV + wegentaks) en dat lag ineens €1.200 hoger dan de berekening op de site. Dus ik dacht al van oei, ik heb blijkbaar serieus iets verkeerd ingevuld. Na het bekijken van het aanslagbiljet zag ik dat de fout eerder bij hun lag. Op de site vermelden ze dat ik naar de NEDC waarde moet zien en niet naar de WLTP (gaat om een 2dehands voertuig, die voor 2021 voor de eerste keer is ingeschreven in België).

Dus ik bel naar 1700 en ga naar de verkeersbelasting dienst. Ik dacht al in mijn eigen. Ik ga zo vriendelijk mogelijk zijn, want die mensen zullen elke dag wel bagger over hun krijgen. Dus ik leg het probleem uit en terwijl ik het uitleg onderbreekt die mij en zegt die op een frustrerende toon: Ben je niet tevreden, moet je maar een bezwaar indienen. Waarop ik dan nog zo vriendelijk mogelijk reageer. Ik bel eigenlijk enkel maar om te informeren of mijn gedachtegang correct is, het is toch de NEDC en niet de WLTP. Waarop het een paar seconde stil was en dan te horen kreeg een moment meneer. Na 30sec kwam hij terug en kreeg ik te horen van. Ja het is de WLTP en niet de NEDC, de reden is omdat het wordt uitgefaseerd.
Waarop ik zei. Oké bedankt voor de info, dan ben ik verkeerd. Vanaf dan was hij ook ineens vriendelijk.

Maar ik vond het toch een raar gegeven, dus nog even verder gekeken. Ik vul mijn chasisnummer in de simulatie en kreeg te zien dat mijn NEDC waarde verkeerd was, dit kwam overeen met de WLTP. In de simulatie vroegen ze dan ook nog steeds uitdrukkelijk achter de NEDC en niet de WLTP.
Dus dacht ik van. Ga toch nog een mail sturen, want dit klopt toch niet. S'avonds om 19:20 kreeg ik dan ineens een mail terug van Agentschap Vlaamse Belastingdienst. Waarin ze vermelde dat ik gelijk heb en het wel degelijk NEDC moet zijn. Maar dat de waarde van NEDC wel overeenkomt met de waarde dat ze hebben gekregen van de DIV. Dus zegt ze van. Je moet een bezwaar indienen met u gelijkvormigheidsattest, zodat je kunt aantonen aan de DIV dat ze de verkeerde waarde hebben ingevuld. Dan kunnen ze dat aanpassen en maken wij een nieuwe berekening.

Dus vandaag bezwaar indienen met de uitleg en kopie van gelijkvormigheidsattest, waar duidelijk opstaat dat ze zich hebben vergist. Ze hebben de WLTP waarde ingevuld bij NEDC waarde.

Het spijtig van heel deze zaak vind ik dat ik als burger naar de helpdesk bel om info te vragen en ze hier gewoon totale onzin liggen te vertellen. Het feit dat de DIV een fout heeft gemaakt, cva nog. Fouten maken is menselijk, ik maak ook fouten. Langs de andere kant, een andere burger zou het misschien ineens betaald hebben.

Spijtig genoeg niet de eerste keer dat ze een fout maken bij mijn. Zo heb ik 2 jaar geleden ook ineens een boete van de Vlaamse belastingdienst in mijn bus gehad van €7.000. Terwijl het hun eigen fout was. Dat duurt dan toch ook weer 1,5 maand om dat allemaal recht te zetten (mails versturen, bellen) en extra stress omdat er een som van €7.000 boven u hoofd hangt. Terwijl ik het allemaal perfect gedaan had zoals ze hadden gevraagd. Toen ook weer hetzelfde, als ik contact had met de helpdesk was dat ook weer info dat op niks sloeg. Ik moet altijd moeite doen om iemand te pakken te krijgen die tenminste weet, waar ze mee bezig zijn.
Ik heb een nieuwe moto gekocht, dus ik moest terug langs DIV passeren.
En jawel ze zijn weer in staat om het om zeep te helpen.

Heb een demo model gekocht dat eerst op 35Kw stond. Deze is gekeurd voor verkoop op vol vermogen 68Kw.
Bijgevolg krijg ik dus het roos formulier waar 68Kw op staat en zelf is gemarkeerd. Onderaan als opmerking dat het degelijk 68Kw is. Heb ook documenten van Honda dat het is omgebouwd naar vol vermogen.

Langs de verzekering gegaan om de moto in te schrijven (is mijn moeder). Een week later nog steeds geen platen en kreeg ik een brief terug dat ze het gelijkvormigheidsattest willen zien.
Was de eerste keer op het kantoor van mijn moeder dat ze dat moesten doen. Alle gegevens stonden duidelijk op het roos formulier en was ook gekeurd.
Dus gelijkvormigheidsattest opgestuurd met de verklaring van ombouw. Daar staat in vet en drukletters OMGEBOUWD NAAR VOL VERMOGEN 68Kw.

Kortom hadden ze nu dus elk papier dat er maar mogelijk is om aan te tonen dat het 68Kw is. Alles nog eens gemarkeerd en vet gedrukt.
-Roos formulier waar dat het vermogen gemarkeerd stond als 68Kw. En waar nog eens als opmerking bij stond dat het degelijk 68Kw is.
-Gelijkvormigheidsattest waar 68Kw op staat
-Ombouwverklaring van Honda dat het 68Kw is

Nergens een verwijzing naar 35Kw.

2 weken later kreeg ik dan eindelijk mijn kentekenbewijs en platen. Moto stond al 3 weken in de garage te wachten. Dus alles aangepakt, platen er direct opgevezen en kentekenbewijs mee in de moto bij de rest van de papieren. Want ik kan eindelijk eens een toer gaan doen.

Gisteren mijn praktijkexamen gaan doen. Ik had al mijn documenten al klaar gelegd en 61 euro betaald. Enkel nog wachten op de examinator.
Komt deze eraan en zegt we hebben een probleem. Uw moto is te licht om rijbewijs A te doen.
Ik zei van dat kan niet. Je moet toch minstens 50Kw hebben en 595cc. Ik heb 750cc en 68Kw. Dat is niet waar, volgens de inschrijving is het maar een 35Kw. Dus je mag u examen niet afleggen.
Ik heb dan al mijn andere papieren boven gehaald waarop je kunt zien dat het een 68kw is (de papieren waar de DIV naar kijkt), maar helaas dat telt niet. Ze kijken enkel naar de inschrijving. Ik begon uiteraard te koken, maar die man deed ook maar zijn job. Ik zag ook dat hij er verveeld mee zat.

Dus al kauw je alles voor voor de DIV, slagen ze er nog niet in om een simpele job te doen. Ze moesten gewoon overtypen dat is het.

Dus nu heb ik mijn examen niet kunnen doen en staat de moto weer in de garage, want ik mag er niet meer meerijden. Ik moet die nu terug opnieuw laten inschrijven.

Verzekeringen hebben dan ook al een claim gestuurd naar DIV om mijn kosten allemaal terug te eisen.
-BIV (want kans bestaat dat ik die ook terug opnieuw moet betalen.)
-30EURO voor Bpost. Want dat ga ik nu terug opnieuw moeten betalen.
-61 euro examen
-Brandstof dat ik heb verspild naar het examen centrum

Bij de verzekeringskantoor kunnen ze er ook niet aan uit waarom ze die moto hebben ingeschreven hebben op 35Kw, terwijl overal duidelijk vermeld staat dat het 68Kw is. Ik ben dan zelf ook langs het kantoor gereden en heb al de papieren nog eens ingezien, misschien dat er toch elders een fout was, maar niks te zien. Het stond overal nog verdomme gemarkeerd en vet gedrukt. Duidelijker kan niet.

Moest nog even ranten. :D

Ik baal nu uiteraard enorm, want inschrijven voor een moto examen duurt nogal lang. Zeker nu, veel is al volzet.
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 23/5/2024 was de politie al volop de geparkeerde wagens aan het opschrijven.
Ter info, er is effectief van dinsdag tot vrijdag een parkeerverbod aangevraagd, maar dat kunnen de chauffeurs natuurlijk niet met zekerheid opmaken uit het bord!
Enige kans om boete aan te vechten?
....
Kan zijn dat het bestuurlijke takelingen waren. In geval van nood / hoogdringendheid kan er getakeld worden op kosten van de gemeente.

Men plaatst vb borden met daarop de verkeerde datum om wegenwerken te laten doorgaan. Wanneer de aannemer met al zijn groot materiaal aankomt blijkt alles vol te staan door de verkeerde datum op de borden. Als het dan geen optie is om die werken uit te stellen kan men bestuurlijk gaan takelen en volgen geen boetes.

Kan de foto niet zien, dus misschien is mijn reactie niet van toepassing.
 
Deze morgen was het weer prijs.
Rijden in een fietsstraat voorbij een school. Het is spits dus een lange rij van auto's. Voor ons een auto net na het zebrapad dus stop ik voor het zebrapad om een moeder met haar kinderen over te laten steken. Komt er eentje aan volle snelheid vanuit de andere kant aangereden. Het scheelde geen 30cm of de kinderen lagen onder de auto. Het is een SCHOOLZONE met KINDEREN. Pas uw snelheid aan en denk goed na. Hij was zich nog van zijn dak aan het maken dat de moeder niet goed keek...Als ouder heb ik toch wel zin om zo een mensen uit hun auto te sleuren.
Staan we stil bij een schoolpoort omdat er file is en zet de ouder zijn/haar kinderen af en begint daarna te manoeuvreren om te draaien; zonder te kijken bruusk achteruit aan het rijden. Sensoren in de auto worden gek dus ik duw op de claxon om aan te duiden dat hij/zij bijna tegen ons aanzit. Het scheelde echt niet veel.
Wat is het toch met mensen. Waar halen die hun rijbewijs? Waar zitten die met hun hoofd?
 
Deze morgen was het weer prijs.
Rijden in een fietsstraat voorbij een school. Het is spits dus een lange rij van auto's. Voor ons een auto net na het zebrapad dus stop ik voor het zebrapad om een moeder met haar kinderen over te laten steken. Komt er eentje aan volle snelheid vanuit de andere kant aangereden. Het scheelde geen 30cm of de kinderen lagen onder de auto. Het is een SCHOOLZONE met KINDEREN. Pas uw snelheid aan en denk goed na. Hij was zich nog van zijn dak aan het maken dat de moeder niet goed keek...Als ouder heb ik toch wel zin om zo een mensen uit hun auto te sleuren.
Staan we stil bij een schoolpoort omdat er file is en zet de ouder zijn/haar kinderen af en begint daarna te manoeuvreren om te draaien; zonder te kijken bruusk achteruit aan het rijden. Sensoren in de auto worden gek dus ik duw op de claxon om aan te duiden dat hij/zij bijna tegen ons aanzit. Het scheelde echt niet veel.
Wat is het toch met mensen. Waar halen die hun rijbewijs? Waar zitten die met hun hoofd?

Vorige week ook voor gehad in mijn straat. Fietsstraat, schoolzone, met hoofdingang van twee scholen. Jong gastje met klakske in Mercedes A die onze straat keisnel inrijdt, om dan een auto en twee fietsende scholieren in te halen.
Ie moest alles toe gooien enkele meters verder aan de bocht omdat er een tegenligger was.
Heb 'm echt zitten uitschelden voor verrekte marginaal en wat weet ik allemaal. Helemaal niet van mijn gewoonte maar ik was echt kwaad - ik kwam net uit m'n huis met m'n kinderen en ik verschoot mij een ongeluk.
Dan deed 'm z'n raampje open om wat onverstaanbaars te zitten roepen naar mij. En vertrok dan met gierende banden toen ie zag dat er wel wat ouders rond stonden, die wreed vies naar hem aan het zien waren.

Fietsstraat, schoolzone, zone dertig, volle drukte met kinderen, fietsers, ouders op straat. En dan zo'n randdebiele gatachterlijke manoeuvres doen. Dat is gewoon vragen om accidenten.
 
Fietsstraat, schoolzone, zone dertig, volle drukte met kinderen, fietsers, ouders op straat. En dan zo'n randdebiele gatachterlijke manoeuvres doen. Dat is gewoon vragen om accidenten.
Dat soort gevallen moeten ze gewoon uit het verkeer halen. Rijbewijs kwijt en auto in beslag genomen. Men is veel te soft voor zo'n types. Maar we delen liever boetes uit op plaatsen waar het easy money is maar amper bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

Hier in 't straat, smalle straat, éénrichtingsverkeer, veel schooljeugd op de fiets. Ook altijd dezelfde figuren die er toch door moeten racen. En elk jaar wel eens twee die op mekaar kletsen aan het kruispunt hier.
 
Daarnet een grimmige discussie gehad met een buschauffeur van de lijn. Hij reed al een tijdje in de verte voor mij in de bebouwde kom en pinkt dan naar rechts om zijn halte te doen. Ik verminderde al wat snelheid, maar op de moment dat ik er aan kwam pinkte hij nog steeds naar rechts dus besloot ik toch om door te rijden (er reden ook auto's achter mij). Juist op dat moment dat ik er volledig naast zat komt hij zonder pardon terug de baan op. Ik werd verplicht om uit te wijken naar het andere vak (thank god dat er op dat moment geen tegenligger was). Er kwam wel een andere bus aan maar die had duidelijk gezien wat er gebeurde dus die vertraagde al.

Ik claxonneerde logischerwijs en ging vervolgens parallel met hem staan waarna ik hem erover aansprak. Meneer begon natuurlijk over zijn voorrang in de bebouwde kom :sarcastic: Zo een paar keer over en heen met verwijten naar elkaar geslingerd, tot ik zei dat hij een toontje lager mocht zingen omdat ik alles op dashcam heb staan (bluf). Vervolgens doorgereden omdat het weinig nut had en ik het andere verkeer ook niet langer wou ophouden.
 
Daarnet een grimmige discussie gehad met een buschauffeur van de lijn. Hij reed al een tijdje in de verte voor mij in de bebouwde kom en pinkt dan naar rechts om zijn halte te doen. Ik verminderde al wat snelheid, maar op de moment dat ik er aan kwam pinkte hij nog steeds naar rechts dus besloot ik toch om door te rijden (er reden ook auto's achter mij). Juist op dat moment dat ik er volledig naast zat komt hij zonder pardon terug de baan op. Ik werd verplicht om uit te wijken naar het andere vak (thank god dat er op dat moment geen tegenligger was). Er kwam wel een andere bus aan maar die had duidelijk gezien wat er gebeurde dus die vertraagde al.

Ik claxonneerde logischerwijs en ging vervolgens parallel met hem staan waarna ik hem erover aansprak. Meneer begon natuurlijk over zijn voorrang in de bebouwde kom :sarcastic: Zo een paar keer over en heen met verwijten naar elkaar geslingerd, tot ik zei dat hij een toontje lager mocht zingen omdat ik alles op dashcam heb staan (bluf). Vervolgens doorgereden omdat het weinig nut had en ik het andere verkeer ook niet langer wou ophouden.
Veel van die chauffeurs denken dat ze absolute voorrang hebben in de bebouwde kom, maar vergeten wel de voorwaarden.
Ik heb met de lesauto eens een gehad die ons wilde doen achteruitrijden "want als instructeur moet je weten dat een bus altijd voorrang heeft". Dat er 8 auto's aan zijn kant geparkeerd stonden en wij al bij de 6e of 7e waren toen hij besliste om toch door te rijden, deed er niet toe.
Hem gewoon gezegd dat ik mij niet moest verantwoorden tegenover 50 man die te laat op hun bestemming zou komen en hij het zelf kon uitzoeken. Nog eens gefeliciteerd met het behalen van zijn titel als beroepschauffeur en terug ingestapt in mijn auto. Na een paar minuten vond em toch de R op zijn versnellingsbak.
 
Hier in de buurt is een stuk waar de gemeente een poging doet om de snelheid te verlagen. Alleen lijken ze wat moeite te hebben snelheidsborden plaatsen . Buiten de bebouwde kom dus vroeger 70 km/h, nu staat er bij bijna iedere kruising een bord met 50. Eerst hadden ze verschillende borden vóór de kruising gezet. Tijdje erna werden die juist geplaatst (na de kruising) maar ontbraken nog enkele punten in één richting. Nu lijkt het eindelijk redelijk in orde, alleen heeft men geen bord geplaatst na de overweg op die baan. Voor zover ik weet vervalt de snelheidslimiet na een kruising, alleen kan ik precies nergens vinden of een overweg dat ook is (mijn logica zou denken van wel).

Vandaag stond men daar plots te flitsen, wel in de andere richting. Maar als de snelheid niet gelijk is voor beide richtingen, kan men zoiets toch gemakkelijk betwisten of ben ik hier mis?

Is een weg zonder rijstroken of middellijn dus je kan hier in principe gewoon keren.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet vervalt de snelheidslimiet na een kruising, alleen kan ik precies nergens vinden of een overweg dat ook is (mijn logica zou denken van wel).

C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt ... verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.

2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.

2.11. "Overweg" : de gehele of gedeeltelijke kruising van een openbare weg door een of meer buiten de rijbaan aangelegde sporen.

Een bord C43 vervalt dus niet als je een overweg kruist.
 
Hier in de buurt is een stuk waar de gemeente een poging doet om de snelheid te verlagen. Alleen lijken ze wat moeite te hebben snelheidsborden plaatsen . Buiten de bebouwde kom dus vroeger 70 km/h, nu staat er bij bijna iedere kruising een bord met 50. Eerst hadden ze verschillende borden vóór de kruising gezet. Tijdje erna werden die juist geplaatst (na de kruising) maar ontbraken nog enkele punten in één richting. Nu lijkt het eindelijk redelijk in orde, alleen heeft men geen bord geplaatst na de overweg op die baan. Voor zover ik weet vervalt de snelheidslimiet na een kruising, alleen kan ik precies nergens vinden of een overweg dat ook is (mijn logica zou denken van wel).

Vandaag stond men daar plots te flitsen, wel in de andere richting. Maar als de snelheid niet gelijk is voor beide richtingen, kan men zoiets toch gemakkelijk betwisten of ben ik hier mis?

Is een weg zonder rijstroken of midellijn dus je kan hier in principe gewoon keren.
Een overweg is geen kruispunt zoals @J Lawieck aanhaalt.

Nu, over dat laatste. Waarom zou je niet kunnen keren in een straat met wegmarkeringen?
 
Als een overweg niet als kruising wordt gezien, of toch de snelheidsbeperking niet laat vervallen, dan ia de snelheid gelijk in beide richtingen.

Het ging er meer over dat als de snelheid anders zou zijn voor de twee richtingen, je in principe die beperking niet kunt weten, mocht je keren in die straat, vandaar.
 
Als een overweg niet als kruising wordt gezien, of toch de snelheidsbeperking niet laat vervallen, dan ia de snelheid gelijk in beide richtingen.

Het ging er meer over dat als de snelheid anders zou zijn voor de twee richtingen, je in principe die beperking niet kunt weten, mocht je keren in die straat, vandaar.
Ik ken wel verschillende plekken waar door foute borden de snelheid anders is per richting. Je kan dan met 70kmh naar je huis rijden, je oprit oprijden en de dag er op terug naar je werk rijden en geflitst worden omdat het er maar 50 is. Zulke dingen zijn wel aanvechtbaar natuurlijk, maar je ziet dergelijke fouten meer en meer heb ik de indruk. Gemeentes besparen precies op verkeersdeskundigen en plaatsen borden naar eigen dunk.
Ik passeer op weg naar mijn werk soms (ik werk op 4 verschillende locaties) een bord "30". Een doodgewoon rond wit bord met rode cirkel. Om 4 kruispunten later een bord "eind zone 30" te passeren. Ik hoop ergens dat ik daar ooit geflitst wordt om dat dan eens aan te kaarten.
 
Ik stond deze week stil voor het rood licht in mijn vak (reed dus niet rond) en kwam een Spaanse vrachtwagen tegen die naast mij rechts afdraaide door zijn groen licht. Jammer genoeg nam hij ook de rechterkant van mijn wagen mee.
En uiteraard solo habla español, 3 rijbewijzen op zak, talloze vervallen verzekeringspapieren. Top momentje van de week! :scream:
 
Ik stond deze week stil voor het rood licht in mijn vak (reed dus niet rond) en kwam een Spaanse vrachtwagen tegen die naast mij rechts afdraaide door zijn groen licht. Jammer genoeg nam hij ook de rechterkant van mijn wagen mee.
En uiteraard solo habla español, 3 rijbewijzen op zak, talloze vervallen verzekeringspapieren. Top momentje van de week! :scream:
Politie er bij gehaald dan? Zo een met teveel papieren moet je ook niet vertrouwen anders. :p

Ongeval op zich kan wel gebeuren natuurlijk, maar wel weer ongeloofwaardig dat er een professionele Spaanse chauffeur hier rijdt zonder geldige verzekering. Of die kerel probeerde vanalles te doen om niet te moeten opdraaien, of hij was werkelijk idioot om zo ver te rijden zonder geldige papieren.
En dat faken van enkel de moedertaal te spreken is ook zoiets. Die spreekt sowieso wel wat Frans of Engels, anders gaat die geen lange carrière hebben als internationaal chauffeur. Heel makkelijke truc van truckers om de taal zogezegd niet te spreken.
 
Ja politie gebeld en anderhalf uur op gewacht. Eens ze er waren wel behulpzaam. Uiteindelijk bleek alles in orde, hij toonde enkel de verkeerde papieren. Hoe je anno 2024 binnen Europa geen woord Engels begrijpt is mij een raadsel. Zeker als je constant op de baan bent.
 
Hoe je anno 2024 binnen Europa geen woord Engels begrijpt is mij een raadsel. Zeker als je constant op de baan bent.
Heeft hij het volgehouden? De Oost-Europese vrachtwagenchauffeur die mij een tijd geleden had aangetikt op de E17 sprak ineens wel een beetje Engels toen de wegpolitie opdaagde en hem de les spelde. Vond ook eerst zijn juiste papieren niet, heeft meer dan een uur geduurd.

Als een buitenlandse chauffeur (doet alsof hij) geen Engels, Frans of Duits spreekt na een aanrijding, dan haal ik er sowieso de politie bij.
 
Terug
Bovenaan