De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik rij met mijn stadsfiets in een fietsstraat en word ingehaald door opa in zijn Honda CR-V uit het jaar kruik. Op zich geen drama, opa hield voldoende afstand, reed ook niet super snel en opa is wellicht niet zo vertrouwd met het concept fietsstraat. 50 meter verder ter hoogte van krantenwinkel pinkt opa naar rechts om parallel te parkeren. Ik ga er links voorbij omdat hij zijn maneuver al was gestart. Plots komt vanop het voetpad juist voor de Honda de wijkagent de baan opgevlogen met zijn dienst-speedpedelec en zit bijna op mij. "Hela gij zot ge moogt geen auto's links inhalen" roept hij. Ik antwoord hem "De enige zot hier zijt gij, zonder kijken de baan opkomen en daarbij, ge zou hier beter eens op het inhaalverbod controleren". Had mij verwacht aan "Zet u maar ne keer aan de kant" maar hij was precies te verbouwereerd om nog te antwoorden....
Je mag niet links inhalen? Van waar komt die regel plots
 
@Didymus thanks. Ik was in verwarring met die vluchtheuvel. Daar bedoelen ze gewoon een halteplaats mee? Of een plek waar fietser rechtstreeks op het fietspad komen?
 
@Didymus thanks. Ik was in verwarring met die vluchtheuvel. Daar bedoelen ze gewoon een halteplaats mee? Of een plek waar fietser rechtstreeks op het fietspad komen?
Elke plaats waar de passagier niet rechtstreeks op het voor hem voorziene deel van de openbare weg terecht kan komen, daar heeft hij voorrang als hij de bus of tram uitstapt.
Die beroepschauffeur had dus gelijk in deze.

In de praktijk gaan tramhaltes wel bijna altijd een eigen af- en opstapplaats hebben, maar bussen niet altijd. Als zij ter hoogte van een halte stoppen, maar er zit nog een fietspad of rijbaan (dat laatste zie je ook niet meer gelukkig), dan moet het verkeer op dat fietspad of rijbaan gewoon stoppen om de passagiers te laten uitstappen en te laten oversteken.

Zou nog een goede vraag zijn voor het theoretisch examen, volgens mij kent bijna niemand deze regel en die wordt ook nooit gevraagd.
 
Ik was in verwarring met die vluchtheuvel. Daar bedoelen ze gewoon een halteplaats mee? Of een plek waar fietser rechtstreeks op het fietspad komen?
Het is gewoon onduidelijk wat er precies met "vluchtheuvel" wordt bedoeld, wordt ook nergens gedefinieerd in de wegcode, maar ik zou, gezien de rest van die paragraaf, uitgaan van een plek waar voetgangers die van de bus of tram stappen niet in conflict komen met de andere verkeersstromen.
 
Het is gewoon onduidelijk wat er precies met "vluchtheuvel" wordt bedoeld, wordt ook nergens gedefinieerd in de wegcode, maar ik zou, gezien de rest van die paragraaf, uitgaan van een plek waar voetgangers die van de bus of tram stappen niet in conflict komen met de andere verkeersstromen.
Een vluchtheuvel is een verhoogde splitsing tussen twee delen van de rijbaan.

Niet te verwarren met de verhoogde inrichting zoals door velen wel gebeurt.

Nu, uitdaging voor een like per goed antwoord: zoek eens in de wegcode de definitie van een fiets op. Elk voertuig staat er in, maar wat is een fiets nu precies?
In 2.15.1 komt de fiets voor als voorbeeld van een rijwiel, maar wat is een fiets?
 
Een vluchtheuvel is een verhoogde splitsing tussen twee delen van de rijbaan.
Een fietspad is expliciet geen deel van de rijbaan, dus die omschrijving is ook problematisch. :)
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
 
Er is weinig tot niets waar ik me echt aan erger in het verkeerd, BEHALVE het onvermogen van sommige bestuurders om ordentelijk te ritsen. En dan heb ik het niet zozeer op de mensen die veel te vroeg invoegen, maar over die absolute beunhazen die u niet laten invoegen omdat ze denken dat ge voorkruipt. Absoluut verschrikkelijk. Ik heb het tegen u, kale witte man in de VW passat op de E313 richting Hasselt ter hoogte van Ranst rond een uur of 17u :angry:
 
A19 in Wervik.
Niet heel lang geleden hebben ze daar de op/afrit gesloten voor meerdere weken om het wegdek op de autostrade te kunnen herstellen.

Een patattenveld heeft er niets aan.
Oplapwerk 1e klas.
 
In een zone 30 zo rond de 38 rijden en een stadsbus die in uw gat ligt te duwen met zijne pinker op omdat het niet snel genoeg vooruit gaat voor hem .
Dan aan een splitsing komen met slecht overzicht en een andere stadsbus die zijne bocht daar pakt zonder te kijken en dus afdraait tot bijna tegen de geparkeerde auto’s aan de overkant (moet hem doen want anders geraakt die daar niet in omwille van een stelling tot tegen de straatkant gebouwd ) , dus begrijpbaar maar deze komt dan wel op mijn rijstrook en ik moet dus alles toegooien om een aanrijding te vermijden ….die stadsbus achter mij moet dat dus ook doen en is nog op tijd kunnen uitwijken en stond halfweg de lengte van mijne auto stil op dat ander rijvak natuurlijk .
Begint die chauffeur nog van zijn oren te maken dat ik een zot ben …..tja, ben dan maar gewoon verder gereden volgende keer parkeer ik den auto gewoon in die bus . ;)
 
Ik moest deze week even bij de apotheker zijn. Die ligt zo een 200 à 300 meter van de fietsstalling vandaan (afgestapt van de bus daar), dus in plaats van mijn fiets te gaan halen en alle sloten te moeten openen om vervolgens mijn fiets terug te moeten afsluiten besluit ik dat stukje te wandelen. Dat stuk van de baan heb je een trottoir, daarnaast af en toe parkeerplaatsen voor de auto's, het fietspad en dan de baan zelf. Een bepaald stuk is de trottoir bijna voor de helft ingenomen door grote ijzeren hekken, omdat ze daar aan het bouwen zijn. Op zich misschien geen probleem, maar ze vinden er niet beter op dan zo een tijdelijk bord te plaatsen juist daar tussen die ijzeren hekken en een parkeerplaats van de auto's (waar op dat moment ook iemand geparkeerd stond) in, waardoor je als voetganger nog nauwelijks plaats hebt om fatsoenlijk te passeren. Ik ben maar eventjes via het fietspad gepasseerd, maar als ze dat bord nu een meter verder hadden gezet waar die parkeerplaatsen ophielden dan was er meer ruimte geweest en kan je als voetganger makkelijker passeren. Of is dat nu te logisch van mij gedacht?
 
Elke plaats waar de passagier niet rechtstreeks op het voor hem voorziene deel van de openbare weg terecht kan komen, daar heeft hij voorrang als hij de bus of tram uitstapt.
Die beroepschauffeur had dus gelijk in deze.

In de praktijk gaan tramhaltes wel bijna altijd een eigen af- en opstapplaats hebben, maar bussen niet altijd. Als zij ter hoogte van een halte stoppen, maar er zit nog een fietspad of rijbaan (dat laatste zie je ook niet meer gelukkig), dan moet het verkeer op dat fietspad of rijbaan gewoon stoppen om de passagiers te laten uitstappen en te laten oversteken.

Zou nog een goede vraag zijn voor het theoretisch examen, volgens mij kent bijna niemand deze regel en die wordt ook nooit gevraagd.
Zoals ik al zei: wat in verwarring met die vluchtheuvel. Ik dacht niet meteen aan een stop plaats maar een plek waar de passagier de baan over moest. Het fietspad was daar bij niet in me opgekomen.

Anyway, grootste les: discussieër niet op Facebook. Normaal hou ik me van zo'n dingen weg maar ik wist oprecht niet dat dat in de wegcode stond. Altijd vriendelijk gebleven, deftig m'n punt gemaakt. Maar de bagger die terug komt..
Iemand had een screenshot gedeeld van een pdf waar dat in stond. Ik vroeg waar in de wegcode het stond want ik vond het niet en dat dit geen link nr het juiste artikel was. Reactie: "leer berijpend lezen, vertragen en STOPPEN indien nodig STOPPEN".
Beleefd geantwoord dat begrijpend lezen eerder haar zwak punt was aangezien ik het niet had over de inhoud van de pdf maar over de wegcode.
Krijgt ik weer nen hoop terug zonder leestekens maar wel kots emoji's. En dat zijn dan mensen van meer dan 50 jaar.

Sorry voor de offtopic :)

Nogmaals dank aan jouw en @Didymus voor de verduidelijking.
 
Mensen nemen toch echt graag nodeloze risico's om 15-30 seconden te winnen.

Vanochtend 1 gezien die bijna 2 keer prijs had aan de oprit van de R4 in Mariakerke (hier):
- vrachtwagen uit tegenrichting pinkt om af te slaan maar wacht omdat er naast hem fietsers rijden
- Skoda enkele auto's voor mij schiet zich naar links, remt nog juist op tijd om de eerste fietser niet te rammen
- auto op het 2e vak in de tegenrichting moet alles dichtgooien met piepende banden en dan nog uitwijken om die Skoda niet te rammen - wie verwacht er nu ook dat iemand zich vlak voor je schiet en dan dwars op de weg stil staat?
 
Snelweg. Rijden op rechterrijvak tegen 120. Links halen een paar auto's mij in. Auto op de opricht blijft hele oprit langs mij rijden aan 120 en dan vies kijken omdat ik rem voor hen terwijl er achter mij zee van ruimte is
 
Je mag niet links inhalen? Van waar komt die regel plots
Ik weet niet meer exact wanneer die regel is ingevoerd. Maar in een fietsstraat mag je anno 2024 als autobestuurder een fietser niet meer voorbij steken. Je moet daar dan achter blijven rijden (tenzij de fietser volledig stilstaat dan mag het wel). Dat stond nog in de krant enige tijd geleden.

1 regel heb ik zelf trouwens ooit eens gemist: Ik heb een tijdje niet geweten dat je in een woonerf geen 30 maar max 20 km/u mag rijden.
En volgens mij weten véél mensen dat niet. Zie deze test van een gemeente :tongue:
Getest: niemand houdt zich aan zone 20

Ondanks dat ik 99,9% van de regels wel ken en ik mijzelf up to date houd, vind ik het niet goed dat als je éénmaal uw rijbewijs behaald hebt je dit eeuwig mag behouden. Om de 10 jaar of zo zou je verplicht opnieuw rijlessen moeten volgen.

Anyway, grootste les: discussieër niet op Facebook. Normaal hou ik me van zo'n dingen weg maar ik wist oprecht niet dat dat in de wegcode stond. Altijd vriendelijk gebleven, deftig m'n punt gemaakt. Maar de bagger die terug komt..
Wacht maar tot die mensen op facebook 20 jaar ouder zijn en een klein aantal van de honderden nieuwe of gewijzigde regeltjes gemist hebben .. Zie mijn post hierboven.
 
Laatst bewerkt:
A19 in Wervik.
Niet heel lang geleden hebben ze daar de op/afrit gesloten voor meerdere weken om het wegdek op de autostrade te kunnen herstellen.

Een patattenveld heeft er niets aan.
Oplapwerk 1e klas.
echt he, wat een lappendeken is me dat nu.. ze hadden imho beter gewoon gans dat stuk het 1ste vak herdaan ipv dit.
 
Ik weet niet meer exact wanneer die regel is ingevoerd. Maar in een fietsstraat mag je anno 2024 als autobestuurder een fietser niet meer voorbij steken. Je moet daar dan achter blijven rijden (tenzij de fietser volledig stilstaat dan mag het wel). Dat stond nog in de krant enige tijd geleden.

Hij was zelf met de fiets, en haalde een auto langs links in.
 
Terug
Bovenaan