De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Gisteren met mijn vrouw gaan fietsen.
Veel wind, maar wat ergerlijker was:

- Bellende bestuurder die deur opengooit als we op het fietspad komen aanrijden
- Auto passeert ons en slaat vlak voor onze neus af naar rechts om een winkelparking op te rijden
- We naderen een geparkeerd voertuig waar bestuurder net instapt en ons ziet afkomen. Om vervolgens vlak voor onze neus aan te zetten en de baan op te rijden
- Rustige smalle baan, auto wil ons voorbijsteken in een bocht zonder zichtbaarhied. Komen daar in andere richting ook fietsers af. Auto alles mogen toesmijten en ons net niet in de gracht gereden

Alle bovenstaande meestal terug te brengen tot het volgende:
De meeste mensen zijn te gehaast in het verkeer en kunnen niet wachten...
 
Een oudere Hollander die de baan kwam opgevlogen aan een T-splitsing zonder naar rechts te kijken.

Klein detail: baan waar ik reed is 70 km/u toegelaten, ‘k heb direct mijn reactiesnelheid eens kunnen testen…
Klojo reed gewoon verder, ik denk dat hij zelfs nooit besefte hoe weinig het gescheeld heeft:wallbash:
 
Laatst bewerkt:
Weer geen kloten te zien van wegmarkeringen op de weg door de regen. Of er nu straatverlichting brandt of niet, maakt geen goo uit.
En wanneer ge dan van de snelweg af zijt, ist putten ontwijken op de Singel in Antwerpen.
Wat een schandelijk wegdek is dat hier toch.
 
Weer geen kloten te zien van wegmarkeringen op de weg door de regen. Of er nu straatverlichting brandt of niet, maakt geen goo uit.
En wanneer ge dan van de snelweg af zijt, ist putten ontwijken op de Singel in Antwerpen.
Wat een schandelijk wegdek is dat hier toch.
Beste zijn de opritten waar men dan verwacht dat je snelheid maakt om goed te kunnen invoegen op de snelweg... probleem is dat het wegdek in de bocht vol met putten en allerlei oneffenheden zit waardoor je geen snelheid kunt maken.
 
De beste manier om het wegdek in te schatten was adhv de uitgesleten lijnen van vrachtwagens op het 1e vak die vol water stonden 🤷🏻‍♂️
 
Daarmee toont trajectcontrole zijn nut aan. Eén grote bende egoistische idioten, Belgen op de baan.
Ja, want dat is heel egoïstisch, sneller rijden dan de belachelijk lage snelheidslimieten in Vlaanderen. :unsure: Ze zouden de gemiddelde snelheid moeten meten op wegen en a.d.h.v. die metingen de snelheidslimiet vastleggen. Zo krijg je natuurlijke snelheidslimieten waar mensen zich ook beter aan zullen houden. Al werkt dat natuurlijk enkel als er tijdelijk geen wettelijke snelheidslimiet op die weg geldt, anders gaan de resultaten een vertekend beeld geven.

Recent zijn er enkele grote wegen waar ik nogal eens passeer verlaagd qua snelheidslimiet van 70 naar 50. Voor de rest is er niets veranderd aan die wegen. Als ik daar 2 maanden geleden 70 reed was dat compleet veilig en normaal rijgedrag volgens de overheid, maar nu ben ik ineens een gevaarlijke zot die zwaar beboet moet worden. :laugh:
 
Altijd lachen zo'n trajectcontrole waar in het midden treinsporen zijn en je daar dan moet stoppen voor ne trein.
Trajectcontrole op de E19 richting Brussel vind ik ook onnozel. Ik moet er af aan Vilvoorde en die laatste kilometers kan je 's morgens toch altijd maar 50-70 gemiddeld.
 
De GSM-gebruikers op de snelweg. Je ziet het gewoon al van op 100m afstand aan hun rijgedrag. Van de keren dat ik gokte dat iemand op zijn GSM aan het tokkelen was, was ik zeker 3 keer op 4 correct.
Dit weekend ook weer: Expressweg Brugge, rijdt er beetje verder op linkervak een dikke A6 die aan 70km/u nauwelijks een camion voorbij geraakt en achterliggers ophoudt, om dan wat verder traag terug naar rechtervak te rijden. Wanneer ik er naast kom, houd ik met opzet in om ernaast te blijven rijden, en ja hoor, madam zit gewoon op haar GSM te tokkelen. Is zodanig met haar GSM bezig (zonder vooruit te kijken), dat ze niet eens doorheeft dat ik met opzet naast haar blijf rijden. Na 5 seconden (klinkt niet lang, maar is het wel) claxoneer ik en schiet ze recht en doe ik teken dat ze voor haar moet kijken, en rijd ik terug weg.

(En ja, ik weet ook wel dat het betekent dat ik ook verschillende keren naar rechts aan het kijken was wat ze aan het doen was ipv me op de weg te blijven concentreren, maar vóór en achter mij reed er niemand, terwijl er voor haar wel verkeer was).
 
Trajectcontrole op de E19 richting Brussel vind ik ook onnozel. Ik moet er af aan Vilvoorde en die laatste kilometers kan je 's morgens toch altijd maar 50-70 gemiddeld.
Die werkt sowieso niet. Is niet wettelijk gezien de verschillende snelheidslimieten op dat stuk. Ik zou daar elke keer een boete hebben als die zou werken.
 
De GSM-gebruikers op de snelweg. Je ziet het gewoon al van op 100m afstand aan hun rijgedrag. Van de keren dat ik gokte dat iemand op zijn GSM aan het tokkelen was, was ik zeker 3 keer op 4 correct.
Dit weekend ook weer: Expressweg Brugge, rijdt er beetje verder op linkervak een dikke A6 die aan 70km/u nauwelijks een camion voorbij geraakt en achterliggers ophoudt, om dan wat verder traag terug naar rechtervak te rijden. Wanneer ik er naast kom, houd ik met opzet in om ernaast te blijven rijden, en ja hoor, madam zit gewoon op haar GSM te tokkelen. Is zodanig met haar GSM bezig (zonder vooruit te kijken), dat ze niet eens doorheeft dat ik met opzet naast haar blijf rijden. Na 5 seconden (klinkt niet lang, maar is het wel) claxoneer ik en schiet ze recht en doe ik teken dat ze voor haar moet kijken, en rijd ik terug weg.

(En ja, ik weet ook wel dat het betekent dat ik ook verschillende keren naar rechts aan het kijken was wat ze aan het doen was ipv me op de weg te blijven concentreren, maar vóór en achter mij reed er niemand, terwijl er voor haar wel verkeer was).
Ongelofelijk he. Ik betrap mijn eigen er zelfs op dat ik minder goed rij als ik handsfree aan het bellen ben. Ik rij altijd vlot en weet altijd goed wat ik aan het doen ben en wat er rond mij gebeurd, maar ik eens aan het bellen ben zakt mijn snelheid automatisch een beetje. En ik weet meestal ook niet het telefoontje wie er achter me reed en soms vraag ik me zelfs af als ik genoeg vertraagd heb aan de kruispunten waar het 90kmh is en er flitspalen staan... Laat staan hoe zou ik rijden als ik effectief op dat schermpje bezig ben om te SMS'en ofzo.

Een jaar of 2 geleden heb ik gezegd; de boom in met telefoons terwijl ik aan het rijden ben. In 9 van de 10 gevallen kan ik toch niet helpen zonder mijn computer uit te halen en het leidt me alleen maar af.

Iedereen die zegt dat ze kunnen multitasken achter het stuur, mogen ze eens met hun neus op de feiten drukken.
 
Niet echt op de weg maar wel gerelateerd aan het verkeer.
In de lokale "ge zijt van" Facebookgroep is er iemand die constant over gedrag van fietsers zeurt. Vandaag weer: iemand stapt van de bus, op het fietspad, fietser rijdt er tegen. Zijn conclusie: fietser is in fout.

Ik vind dat met de beste wil van de wereld niet terug in de wegcode. Wel in ne PDF van de lokale politie van Leuven. Maar ook alleen daar.
Toch houdt die kerel vol dat de fietser in fout is. To top it off: die kerel is beroepschauffeur.
 
Ik vind dat met de beste wil van de wereld niet terug in de wegcode
40.3.2. Bij afwezigheid van een vluchtheuvel aan de halteplaats van een voertuig voor gemeenschappelijk vervoer, moet de bestuurder die rijdt langs de kant waar de reizigers in- of uitstappen, dezen de gelegenheid laten in alle veiligheid het voertuig, het trottoir, het deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers door het verkeersbord D9, of de berm te bereiken. Daartoe moet hij stoppen om het in- en uitstappen mogelijk te maken en hij mag slechts opnieuw vertrekken met matige snelheid.
 
Ik rij met mijn stadsfiets in een fietsstraat en word ingehaald door opa in zijn Honda CR-V uit het jaar kruik. Op zich geen drama, opa hield voldoende afstand, reed ook niet super snel en opa is wellicht niet zo vertrouwd met het concept fietsstraat. 50 meter verder ter hoogte van krantenwinkel pinkt opa naar rechts om parallel te parkeren. Ik ga er links voorbij omdat hij zijn maneuver al was gestart. Plots komt vanop het voetpad juist voor de Honda de wijkagent de baan opgevlogen met zijn dienst-speedpedelec en zit bijna op mij. "Hela gij zot ge moogt geen auto's links inhalen" roept hij. Ik antwoord hem "De enige zot hier zijt gij, zonder kijken de baan opkomen en daarbij, ge zou hier beter eens op het inhaalverbod controleren". Had mij verwacht aan "Zet u maar ne keer aan de kant" maar hij was precies te verbouwereerd om nog te antwoorden....
 
Terug
Bovenaan