De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Dat is precies in veel gemeenten tegenwoordig de standaard: geen oversteekplaatsen meer schilderen, geen middellijnen tussen rijvakken. Maak er maar een wild west van :rolleyes:

Een paar dagen terug ook een interessante gezien: op de N9 Brugge - Gent hebben ze in een woonkern (zone 50) de oversteekplaatsen verwijderd. Er waren dus duidelijk geschilderde oversteekplaatsen en nu is de asfalt daar weggeschraapt, enkel waar die witte strepen waren. Why?
Ben daar volgens mij ook gisteren gepasseerd. Eeklo he? 2x een zebrapad na elkaar weggeschraapt, maar je ziet toch nog hier en daar wat wit waar het zebrapad was. Lastig om te zeggen als het een versleten zebrapad is of een verwijderd zebrapad. Je moet maar gokken als je moet stoppen of niet als daar toch een voetganger zou oversteken...

Ben daar volgens mij ook gisteren gepasseerd. Eeklo he? 2x een zebrapad na elkaar weggeschraapt, maar je ziet toch nog hier en daar wat wit waar het zebrapad was. Lastig om te zeggen als het een versleten zebrapad is of een verwijderd zebrapad. Je moet maar gokken als je moet stoppen of niet als daar toch een voetganger zou oversteken...

Inderdaad Eeklo. En het is effectief een paar weken terug verwijderd. Wat wil zeggen dat voetgangers nu over honderden meter afstand geen enkele oversteekplaats hebben - en dan wat verder zijn er om de 20-50 m witte strepen.

• Hoe groter de SUV, hoe minder goed ermee kan gereden worden blijkt. Mercedes GLE, BMW X7, Volvo XC90. Ik denk dat er velen beter eerst eens terug voor een rijbewijs gaan alvorens dit type wagen aan te kopen. Ik heb me er de afgelopen weken al dood aan geërgerd. Totaal foutief aansnijden van bochten en parkeren is duidelijk het grootste euvel. Telkens weer opnieuw. Ik begrijp het niet, heb zelf nog een XC90 T8 als huurwagen gehad voor een lange trip, zo moeilijk is het niet?

• Op het middenvak of linkerbaanvak blijven rijden tegen een snelheid die beduidend lager ligt dan 120 km/h terwijl de rest van de snelweg vrij is en er in de verste verte geen wagen te bespeuren is. Wat is het tijdens het paasverlof weer extra erg...

• De straatracers die tegen 100km/h door zone 30 komen gevlogen vanaf het donker wordt. Dit al maanden aan een stuk.

• Het blijven rondrijden op onverlichte autosnelweg met gedoofde lichten (zelfs geen dagrijverlichting). Zelfs 10 keer signaleren is niet voldoende om de chauffeur attent te maken. De 11ste keer wel... dus geen defect.
    Het rondrijden zonder verlichting 's nachts is trouwens iets dat vaker voorkomt.

• Asociaal en arrogant rijgedrag in het algemeen. Ikke en de rest kan stikken. Kruispunten dichtrijden, voorrangsregels aan de laars lappen, 180° turns omdat er aan de overkant een parkeerplaats is gespot en daarmee het verkeer volledig stil leggen, noem maar op...
    In het algemeen vind ik de kwaliteit van het autorijden op de Vlaamse wegen van een bedroevende kwaliteit.

• De staat van het Vlaamse wegdek. Ik betwijfel of ik het sinds ik chauffeur ben ooit erger heb geweten. Het lijkt wel alsof er totaal geen budget meer is voor wegherstellingen door de vele grotere werven overal. Soms waan ik mij in oorlogsgebied, zo groot is de schade aan het wegdek. Werkelijk van put naar put.

• De staat van het Vlaamse wegdek. Ik betwijfel of ik het sinds ik chauffeur ben ooit erger heb geweten. Het lijkt wel alsof er totaal geen budget meer is voor wegherstellingen door de vele grotere werven overal. Soms waan ik mij in oorlogsgebied, zo groot is de schade aan het wegdek. Werkelijk van put naar put.
Hetgeen ze in Duitsland op de snelweg aanduiden als Straßenschaden met de verplichting om 100 of 120 te rijden, is hoe in België een vers wegdek eruitziet :unsure:

Hetgeen ze in Duitsland op de snelweg aanduiden als Straßenschaden met de verplichting om 100 of 120 te rijden, is hoe in België een vers wegdek eruitziet :unsure:
Dat klopt wel ongeveer. In elk geval zou naar Duitse normen er een bord "Anfang Straßenschaden" moeten staan bij het binnenrijden van Wallonië en "Ende Straßenschaden" bij het verlaten.

Hier in de gemeentes naast mij hebben ze op bijna alle toegangswegen trajectcontroles geplaatst, ook op de meest domme banen. Dat is gewoon frustrerend, ik kijk meer naar mijn teller dan iets anders.
Dus je rijdt anders gewoon altijd te snel?
De trajectcontroles hebben dus nut.

Hier in de gemeentes naast mij hebben ze op bijna alle toegangswegen trajectcontroles geplaatst, ook op de meest domme banen. Dat is gewoon frustrerend, ik kijk meer naar mijn teller dan iets anders.
Voor mij toch liever een trajectcontrole dan een gewone flitspaal.

Bij een trajectcontrole kan je eventjes een klein foutje maken en eventjes te snel rijden (om welke reden dan ook) kan je nog uw gedrag aanpassen en niet beboet worden.

Bij een gewone flitspaal. Meteen FLITS!

Zijn er hier ook mensen die zich soms erg ergeren aan voertuigen die geparkeerd staan op de weg?

Ik bedoel dan niet dat er eens één voertuig staat op een kaarsrechte baan, maar dan echt meerdere voertuigen om de zoveel meter of voertuigen die zo slecht gepositioneerd staan waardoor je bv. in een (lichte) bocht geen zicht meer hebt op het andere rijvak. Snap niet waarom dat toegelaten is. :unsure:

Zijn er hier ook mensen die zich soms erg ergeren aan voertuigen die geparkeerd staan op de weg?

Ik bedoel dan niet dat er eens één voertuig staat op een kaarsrechte baan, maar dan echt meerdere voertuigen om de zoveel meter of voertuigen die zo slecht gepositioneerd staan waardoor je bv. in een (lichte) bocht geen zicht meer hebt op het andere rijvak. Snap niet waarom dat toegelaten is. :unsure:
Het is dan ook niet toegelaten om te parkeren in een bocht als dit de zichtbaarheid belemmert. Artikel 24, puntje 6.

Vaak camions net voor de bocht of net voor een wegversmalling. Niet aangenaam.
Rij maar eens in Berlijn. Parkeren op de rijbaan is daar normaal. Soms rijden ze voor u, stoppen ze en gaan ze winkelen (rechter vak wel)
:unsure:

Voor mij toch liever een trajectcontrole dan een gewone flitspaal.

Bij een trajectcontrole kan je eventjes een klein foutje maken en eventjes te snel rijden (om welke reden dan ook) kan je nog uw gedrag aanpassen en niet beboet worden.

Bij een gewone flitspaal. Meteen FLITS!
Wat mij het meest ergert zijn de mensen die "voor de zekerheid" dan maar wat onder snelheidslimiet blijven hangen.
Pakt 65 ipv 70 ofzo. En ja, op zich is dat ni veel en verlies je er ni veel tijd mee. Maar het is imo aangenamer om zelf je temp te bepalen.

Bijkomend: hier in de buurt twee keer twee baanvakken, gescheiden door een berm. Vroeger mocht je er 90, nu 70. Deel met trajectcontrole.
Daar wordt ook dikwijls geen 70 gereden. Gelukkig zijn er twee vakken: dus CC op 70 (of iets meer) en rustig volk voorbij rijden.
Maar dan komt deel twee van de baan, zonder trajectcontrole. En ineens weet iedereen dan wel z'n gas te vinden. Dan wordt ik lang alle kanten voorbij gevlogen terwijl m'n CC nog altijd hetzelfde staat ingesteld.

Terug
Bovenaan