De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik vind het zeer sympathiek wanneer een auto stopt om mij als fietser over te laten. Maar het is die ambiguiteit die gevaarlijke situaties gaat creëren. Veel fietsers verwachten op den duur namelijk dat de wagens voor hen stoppen, ook daar waar dat helemaal niet moet...
 
Ik vind het zeer sympathiek wanneer een auto stopt om mij als fietser over te laten. Maar het is die ambiguiteit die gevaarlijke situaties gaat creëren. Veel fietsers verwachten op den duur namelijk dat de wagens voor hen stoppen, ook daar waar dat helemaal niet moet...

Ik passeer ook zo'n enorm druk punt waar ik als fietser geen voorrang heb. Is ook nog eens zo'n rond punt waar sportieve autobestuurders tegen 50 per uur over kunnen, en ik moet twee rijstroken kruisen. De enige manier om daar veilig over te steken voor mij is als er effectief een auto stopt.

Zelfs als het rond punt leeg is zou ik in theorie nog van de baan kunnen gereden worden als er iemand het rond punt snel pakt, ik zie die gewoon nog niet op het moment dat ik begin te kruisen. En ik zou al snel eens een kwartier kunnen wachten tijdens de spits op een leeg rond punt.

Fietsvriendelijkheid: dikke buis. Wel al 20 jaar spreken over een fietsbrug, maar één dodelijk slachtoffer is niet genoeg om de dingen echt in gang te zetten, blijkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het zeer sympathiek wanneer een auto stopt om mij als fietser over te laten. Maar het is die ambiguiteit die gevaarlijke situaties gaat creëren. Veel fietsers verwachten op den duur namelijk dat de wagens voor hen stoppen, ook daar waar dat helemaal niet moet...
Als fietser vind ik het irritant als auto's mij doorlaten terwijl ze voorrang hebben. Je stopt omdat je geen voorrang hebt en dan zit die in zijn auto op de smartphone te tokkelen omdat ze een excuus hebben gevonden om even te stoppen en denken dat ze u hiermee een gunst verlenen. Het leven zou voor iedereen gemakkelijk zijn als men gewoon de verkeersregels zou volgen.
 
Ik passeer ook zo'n enorm druk punt waar ik als fietser geen voorrang heb. Is ook nog eens zo'n rond punt waar sportieve autobestuurders tegen 50 per uur over kunnen, en ik moet twee rijstroken kruisen. De enige manier om daar veilig over te steken voor mij is als er effectief een auto stopt.

Zelfs als het rond punt leeg is zou ik in theorie nog van de baan kunnen gereden worden als er iemand het rond punt snel pakt, ik zie die gewoon nog niet op het moment dat ik begin te kruisen. En ik zou al snel eens een kwartier kunnen wachten tijdens de spits op een leeg rond punt.

Fietsvriendelijkheid: dikke buis. Wel al 20 jaar spreken over een fietsbrug, maar één dodelijk slachtoffer is niet genoeg om de dingen echt in gang te zetten, blijkbaar.
Welk rondpunt?

Als fietser vind ik het irritant als auto's mij doorlaten terwijl ze voorrang hebben. Je stopt omdat je geen voorrang hebt en dan zit die in zijn auto op de smartphone te tokkelen omdat ze een excuus hebben gevonden om even te stoppen en denken dat ze u hiermee een gunst verlenen. Het leven zou voor iedereen gemakkelijk zijn als men gewoon de verkeersregels zou volgen.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand voor 3 seconden zijn gsm neemt? Dat heb ik nog nooit gezien als voetganger of fietser.
 
Welk rondpunt?


Ik kan me niet voorstellen dat iemand voor 3 seconden zijn gsm neemt? Dat heb ik nog nooit gezien als voetganger of fietser.
Kijk gewoon bij een rood licht hoe snel dat sommigen naar hun telefoon grijpen als ze staan aan te schuiven. Ze had pas na 10 seconden door dat ik er nog steeds stond en zei dat ze moest doorrijden. Er was natuurlijk niemand achter haar.
 
Het leven zou voor iedereen gemakkelijk zijn als men gewoon de verkeersregels zou volgen.
Inderdaad. Dat geldt voor automobilisten, fietsers, wandelaars...
Met de wildgroei aan fietsers post corona is het voor mij onmogelijk geworden om nog naar het werk te fietsen zonder mij blauw te ergeren aan andere zwakke weggebruikers.
Tegen de richting rijden? Geen probleem. Liefst nog met de gsm in de hand.
Rode lichten? Enkel idioten stoppen voor een rood licht.
Voetgangers op het fietspad? Durf maar eens te bellen, ze beginnen op je te roepen alsof jij iets fout doet.

Ik heb een periode willes nilles mijn plaats op het fietspad opgeëist maar dat leverde me toch ook teveel lichamelijke schade op 🙈. Tegenwoordig probeer ik mijn verstand op nul te zetten en weg te kijken van alle shit rondom mij.
 
Verzoek van moderatie (geen strafpunten)
Kalm blijven, veilig voorbijsteken wanneer het kan.....en dan realiseren dat uw raam vies is en een grondige poetsbeurt nodig heeft:devilish:
Met die oude diesels kon je vroeger een gigantische roetwolk creëren, versnelling lager schakelen en dan planché geven 😇
 
......
Rode lichten? Enkel idioten stoppen voor een rood licht.
Voetgangers op het fietspad? Durf maar eens te bellen, ze beginnen op je te roepen alsof jij iets fout doet.

Ik heb een periode willes nilles mijn plaats op het fietspad opgeëist maar dat leverde me toch ook teveel lichamelijke schade op 🙈. Tegenwoordig probeer ik mijn verstand op nul te zetten en weg te kijken van alle shit rondom mij.
Even later na uw post was er dan dit bericht in de krant. Toch weer triest.

 
Als fietser vind ik het irritant als auto's mij doorlaten terwijl ze voorrang hebben. Je stopt omdat je geen voorrang hebt en dan zit die in zijn auto op de smartphone te tokkelen omdat ze een excuus hebben gevonden om even te stoppen en denken dat ze u hiermee een gunst verlenen. Het leven zou voor iedereen gemakkelijk zijn als men gewoon de verkeersregels zou volgen.
Het verkeer zou onmogelijk worden als iedereen gewoon strikt de verkeersregels zou volgen, veel zaken die we als verkeersinzicht omzchrijven zijn gewoon hoffelijkheid. Verander maar eens van vak in een file zonder dat iemand zijn voorrang opgeeft en je er tussen laat.
 
Even later na uw post was er dan dit bericht in de krant. Toch weer triest.

Het probleem is ook dat zo'n gedrag aanstekelijk werkt. De één ziet het gebeuren en doet het de volgende keer ook. Het gaat hier over een jonge gast, de kans is groot dat als hij samen met zijn kameraden is ze allemaal door het rood rijden. Je zal als 15 jarige niet voor het rood blijven staan als al je kameraden doorrijden.
Het is een gevaarlijk spelletje. Je kan zoiets honderden keren doen maar op een dag miskijk je je.
 
Groepje van 6 "wielrenners"
3 rijen, 2 naast elkaar

Perfect, afgescheiden fietspad
Neenee op de rijbaan, 70km/u N-weg

148 N2

waarom, waarom toch?
Zonder de fietsers te willen verdedigen, maar vanuit mijn eigen ervaringen:
* Fietspad kleeft tegen de opritten van die huizen, inclusief hoge hagen. Mensen die van hun oprit rijden zonder deftig te kijken -> GEVAAR
* Dat zijn fietspaden die eigenlijk niet gemaakt zijn voor grotere groepen. Te smal voor met 2 naast elkaar comfortabel te rijden, zeker als er dan nog andere (tragere) fietsers op rijden. Als je daar andere fietsers moet inhalen met een groep van 6 (of meer) renners, is dat niet zo praktisch.
* In deze situatie nu niet, maar soms kom je van de verkeerde kant van de baan en moet je een hoge borduur over. Of is het fietspad vrij kort en komt het iets later toch terug op de baan. Dan blijf ik ook wat langer op de baan rijden.
* Fietsen in groep en fietsen op een fietspad gaat gewoon niet goed samen. Zie puntje 2 hierboven, maar ook omdat de infrastructuur het niet echt toe laat. Veel fietspaden langs de weg (deze niet, voor alle duidelijkheid) zijn eigenlijk te smal om comfortabel met 2 naast elkaar te rijden. Dan kan je uit veiligheidsoverweging kiezen om achter elkaar te rijden (aan te raden!), maar op een feestdag wanneer er amper verkeer is durft het toch ook eens gebeuren dat we wat langer naast elkaar rijden op de weg. In de praktijk is dat dan vaak 1 iemand op het fietspad en 1 iemand op de weg.
* De staat van sommige fietspaden ligt, zeker bij regenweer, wel soms heel slecht. Door afvallende bladeren, daar dan wat regen op, creëer je wel gevaarlijke situaties (of vuil alleszins) voor fietsers. En dan heb je nog fietspaden waar de boomwortels uit komen en je een gratis ticketje voor Walibi hebt.

Opnieuw: Ik verdedig ze niet en op basis van de foto die je hierboven post moet je altijd op het fietspad rijden natuurlijk. Ziet er effectief één van de betere fietspaden in Vlaanderen uit. Bovenstaand geldt dan ook vooral voor de grijzere zones.
 
Ik passeer ook zo'n enorm druk punt waar ik als fietser geen voorrang heb. Is ook nog eens zo'n rond punt waar sportieve autobestuurders tegen 50 per uur over kunnen, en ik moet twee rijstroken kruisen. De enige manier om daar veilig over te steken voor mij is als er effectief een auto stopt.

Zelfs als het rond punt leeg is zou ik in theorie nog van de baan kunnen gereden worden als er iemand het rond punt snel pakt, ik zie die gewoon nog niet op het moment dat ik begin te kruisen. En ik zou al snel eens een kwartier kunnen wachten tijdens de spits op een leeg rond punt.

Fietsvriendelijkheid: dikke buis. Wel al 20 jaar spreken over een fietsbrug, maar één dodelijk slachtoffer is niet genoeg om de dingen echt in gang te zetten, blijkbaar.
Ronde punten probeer ik echt zoveel mogelijk te vermijden als fietser. Vind dat echt het gevaarlijkste dat er is, zeker met 2 rijstroken.
Zeker in de spits ben je praktisch volledig afhankelijk van de goodwill en oplettendheid van autobestuurders om veilig over te steken.
 
* Fietspad kleeft tegen de opritten van die huizen, inclusief hoge hagen. Mensen die van hun oprit rijden zonder deftig te kijken -> GEVAAR

Mensen die niet deftig kijken zijn 100% overal en altijd een gevaar in het verkeer. Het fietspad kleeft hier niet tegen opritten met hagen, het fietspad ligt er minstens anderhalve meter vanaf en er is duidelijk genoeg plaats om te kijken.
Als dit "aankleven" is dan is eender welke plaats waar een oprit op een weg met fietspad uitkomt "aankleven" hoor :)

* Dat zijn fietspaden die eigenlijk niet gemaakt zijn voor grotere groepen. Te smal voor met 2 naast elkaar comfortabel te rijden, zeker als er dan nog andere (tragere) fietsers op rijden. Als je daar andere fietsers moet inhalen met een groep van 6 (of meer) renners, is dat niet zo praktisch.

Dat is toch geen uitleg? Het is een comfortabel mooi fietspad, rij 2 aan 2 (dat is hier perfect comfortabel) en laat even inzakken wanneer er een tegenligger komt of je moet inhalen. Het is ook een groep van 6, geen 20 of 30...
 
Mensen die niet deftig kijken zijn 100% overal en altijd een gevaar in het verkeer. Het fietspad kleeft hier niet tegen opritten met hagen, het fietspad ligt er minstens anderhalve meter vanaf en er is duidelijk genoeg plaats om te kijken.
Als dit "aankleven" is dan is eender welke plaats waar een oprit op een weg met fietspad uitkomt "aankleven" hoor :)



Dat is toch geen uitleg? Het is een comfortabel mooi fietspad, rij 2 aan 2 (dat is hier perfect comfortabel) en laat even inzakken wanneer er een tegenligger komt of je moet inhalen. Het is ook een groep van 6, geen 20 of 30...
De foto die ik zie als ik doorklik, die oprit rechts op 50 meter is volledig geblokkeerd door hagen? Kleeft er inderdaad niet tegen, maar zijn wel situaties die ik al vaker als gevaarlijk heb ervaren doordat automobilisten vaak verder door rijden om effectief te kunnen zien.

En klopt hoor, dat inzakken zou je altijd moeten doen. Ik geef alleen maar een reden aan waarom ze toch kiezen voor de weg. En een groep van 6, dat duurt wel even eer je daarmee vlot iemand hebt ingehaald. Zeker op een weg waar dan veel fietsers zitten.
 
Even later na uw post was er dan dit bericht in de krant. Toch weer triest.

Ik vraag me toch af hoe zoiets kan gebeuren ?
* Het is volgens mij onmogelijk dat hij de rode lichten en gesloten slagboom niet gezien heeft.
* Dus, hij heeft het rode licht gezien, en dan? Heeft hij gedacht "ik kan nog wel door" ? Maar dan ben je toch op zijn minst op zijn hoede en kijk en hoor je toch of er een trein aankomt? Ik kan me echt niet voorstellen dat er iemand, zelfs zo'n jonge gast, denkt: "het is rood, er kan een trein aankomen maar ik waag mijn kans zonder meer."
Ik dacht eigenlijk meteen aan een wanhoopsdaad, maar de politie sluit dat uit.
 
Het verkeer zou onmogelijk worden als iedereen gewoon strikt de verkeersregels zou volgen, veel zaken die we als verkeersinzicht omzchrijven zijn gewoon hoffelijkheid. Verander maar eens van vak in een file zonder dat iemand zijn voorrang opgeeft en je er tussen laat.
Ik denk dat de eigen losse interpretatie van verkeersregels het verkeer onmogelijk maakt soms. Ik zit dagdagelijks in de auto en iedere ochtend als ik de kinderen moet wegbrengen maak ik tussen 1 tot 3 bijna accident mee als men strikt genomen de regels zou volgen: voor mij, achter mij of waar ik bij betrokken zou zijn puur en alleen omdat men een eigen interpretatie geeft aan de verkeersregels of deze gewoon niet opvolgt. Meest voorkomend is denk ik een rondpunt opknallen en dan naar rechts kijken van "als ik het niet zie dan is het er niet". Dat zie ik bijna dagelijks. Omdat ze allemaal denken dat ze met hun soms elektrische playmobil sneller zijn dan de verkeersregels. Het veranderen van rijvak tijdens files komt een file sowieso niet ten goede en zorgt voor meer accidenten. Als je toch een afrit moet nemen en je merkt dat er file is, zorg dan dat je in het juiste vak staat. Dat heet anticiperen in het verkeer en dan moet je ook al niet zo vaak wisselen. In alle gevallen mogelijk? Neen, maar vaak wel. Iemand voorlaten is in dit geval een gunst en geen recht (toch denken sommigen dat het net dat wel is). Hetgeen iemand als hoffelijkheid ziet, kan net zeer gevaarlijke situaties creëren voor andere verkeersgebruikers. Als er geen optimale doorstroming is dan moet de overheid dat maar aanpakken of de beheerder. Je kan moeilijk van alle bestuurders verwachten dat ze duidelijke problemen met de infrastructuur moeten corrigeren. Maar ik denk dat een groot probleem vooral het gebrek aan concentratie is en het ongeduldig zijn.

Ik zou met de kinderen zeer graag met de fiets naar school gaan maar we moeten langs dezelfde baan dat ook nog eens voor een klein deel een fietsstraat bevat. Dat is een potentiële zelfmoordmissie iedere ochtend tijdens de spits, zeker met kinderen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me toch af hoe zoiets kan gebeuren ?
* Het is volgens mij onmogelijk dat hij de rode lichten en gesloten slagboom niet gezien heeft.
* Dus, hij heeft het rode licht gezien, en dan? Heeft hij gedacht "ik kan nog wel door" ? Maar dan ben je toch op zijn minst op zijn hoede en kijk en hoor je toch of er een trein aankomt? Ik kan me echt niet voorstellen dat er iemand, zelfs zo'n jonge gast, denkt: "het is rood, er kan een trein aankomen maar ik waag mijn kans zonder meer."
Ik dacht eigenlijk meteen aan een wanhoopsdaad, maar de politie sluit dat uit.
Ik zou dat ook denken maar dan denk ik terug aan dit artikel van even terug:
https://www.demorgen.be/snelnieuws/...r-trein-mensen-spelen-met-hun-leven~bc294a3e/.

Dus ja, wat gaat er in zo iemand zijn hoofd om?
 
Ik vind het zeer sympathiek wanneer een auto stopt om mij als fietser over te laten. Maar het is die ambiguiteit die gevaarlijke situaties gaat creëren. Veel fietsers verwachten op den duur namelijk dat de wagens voor hen stoppen, ook daar waar dat helemaal niet moet...
Een fietser of voetganger moet de situatie ook goed kunnen aanvoelen en inschatten. (Dat geldt natuurlijk ook voor de autobestuurders) En soms is dat ook een probleem.

Bijvoorbeeld. Het is pokkedruk. No way dat de voetganger snel aan de overzijde geraakt als je niet stopt.
De voetganger aan het zebrapad kijkt naar rechts en naar links. De tegenligger stopt en doet teken, dus ik stop dan ook en ik doe ook teken. De kans is dan gewoon groot dat die voetganger helemaal niet oversteekt en u staat aan te gapen.
(In het ergste geval pakt die voetganger doodleuk zijne smartphone uit zijn / hare zak en begint daarop te tokkelen en kijkt ie niet meer naar het verkeer)

Maar de seconde dat je het dan beu wordt en toch doorrijdt? Gegarandeerd dan steekt die mens plots over (of wil ie wel oversteken) en maakt ie van zijn of hare tak.

Als je dit een paar keer voor krijgt dan heb je echt geen zin om nog 'vriendelijk' te zijn.
 
Terug
Bovenaan