De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Wat is dat toch met mensen die zich voor uw neus op de weg schieten als ze van een zijstraat, parking, ... komen terwijl er niemand achter mij komt. Op 2 weken tijd al 3x mijn remmen mogen toesmijten voor zo'n situaties. Gisteren was het ene die take away was gaan halen en blijkbaar geen 2 sec kon wachten tot ik gepasseerd was. En dan nog op hun dooie gemak oversteken natuurlijk...
Vroeger betekende voorrang verlenen dat je pas invoegt wanneer dat mogelijk is zonder het verkeer op de hoofdbaan te hinderen. Dus ofwel langer wachten of goed optrekken wanneer het wat nipt is.
De laatste jaren is dat veranderd naar 'ze kunnen wel even (stevig) remmen zeker, zolang er geen ongeval van komt is het goed genoeg'.

Er is op facebook zo'n grote groep waar dashcambeelden uit België gedeeld worden. Wanneer iemand daar een typische situatie post ivm geen voorrang verlenen, zoals een zijstraat of bij een wegversmalling, begint de helft daar op de dashcammer te bitchen van 'je had toch hoffelijk kunnen zijn en even inhouden/remmen ipv te claxonneren?'

Kutmentaliteit gewoon de laatste jaren!
 
Hier ook recent. Op de parking van de supermarkt staat een vrachtwagen te wachten om de baan op te rijden. Van de andere kant komt er niks. Ik kom eraan gereden, misschien nog 10 meters ervandaan, en die draait op zijn gemak de baan op. In de verte achter mij geen auto te bespeuren... Omdat ik ook redelijk moest afremmen, claxonneer ik en dan begint die nog te gesticuleren naar mij.
 
Vroeger betekende voorrang verlenen dat je pas invoegt wanneer dat mogelijk is zonder het verkeer op de hoofdbaan te hinderen. Dus ofwel langer wachten of goed optrekken wanneer het wat nipt is.
De laatste jaren is dat veranderd naar 'ze kunnen wel even (stevig) remmen zeker, zolang er geen ongeval van komt is het goed genoeg'.
Zijn dat niet gewoon Nederlanders? :unsure:
 
Wielrenners in lycrapakjes. Vooral als ze in groep zijn. Verschrikkelijk.
Nu je het zegt. Ik was aan het lopen gisteren en er kwam plots zo'n groepke aan.

Ik maak zoveel mogelijks plaats (ze zien mij ook van ver al komen) maar ze gaan zelf helemaal niks opzij en ik word bijna de gracht ingeduwd (omdat ze zich breed maken over héél de weg waardoor ik net die paar cm heb in het gras tussen de gracht en de rijbaan)
 
Brussel blijf toch altijd een klasse apart, gelukkig dat ik daar maar 1 keer per jaar rijd voor optredens :)
- Johnnies in Golfjes en Mercedessen die krampachtig proberen om 70 km/u te halen in zones 30 en 50
- Rijvakken zijn optioneel. Zeker bij voorsorteren als je er 3 auto's mee kan uitwinnen door op het verkeerde vak te staan
- Parkeren doe je overal. En bij het vertrekken vooral niet wachten tot er even geen verkeer komt

En vanochtend een BMW die aan de max. toegelaten snelheid over meerdere kilometers zo dicht bumperkleefde dat ik zijn koplampen niet meer kon zien. En maar gas geven met die racemachine (116i) wanneer er een rijvak bij kwam :p
 
Ik maak zoveel mogelijks plaats (ze zien mij ook van ver al komen) maar ze gaan zelf helemaal niks opzij en ik word bijna de gracht ingeduwd (omdat ze zich breed maken over héél de weg waardoor ik net die paar cm heb in het gras tussen de gracht en de rijbaan)
Nu de lente begint kan je hier weer nergens meer op het gemak gaan wandelen met de kinderen. Overal dat soort groepjes brulapen met totaal onaangepast rijgedrag. En met de heuvelzone van de ronde niet zo ver van hier is het in het paasverlof extra "gezellig".
 
Nu je het zegt. Ik was aan het lopen gisteren en er kwam plots zo'n groepke aan.

Ik maak zoveel mogelijks plaats (ze zien mij ook van ver al komen) maar ze gaan zelf helemaal niks opzij en ik word bijna de gracht ingeduwd (omdat ze zich breed maken over héél de weg waardoor ik net die paar cm heb in het gras tussen de gracht en de rijbaan)
Als ik aan het wandelen ben met de hond op zo'n smallere weg eis ik gewoon mijn half deel van de baan op. Ze kunnen maar zien dat ze mooi achter elkaar gaan fietsen, of per twee naast elkaar, als ze mij willen passeren. No way dat ik mij in de graskant ga zetten zodat zij de volledige weg kunnen verder blijven gebruiken.
 
Leve deze fantastische nieuwe turborotonde (N444 Merelbeke) waar fietsers en voetgangers vogelvrij zijn verklaard ten voordele van de doorstroming:

Deze morgen een bestuurder die maar niet kon beslissen of hij mij (overstekende fietser) ging voorlaten of niet, dus ik bleef geduldig staan op de veel te korte middenstrook tussen de twee baanvakken. Dat was niet naar meneer zijn zin: raampje naar beneden en tot boven op de brug naast mij gereden om mij de les proberen te spellen. 😡
 
Als ik aan het wandelen ben met de hond op zo'n smallere weg eis ik gewoon mijn half deel van de baan op. Ze kunnen maar zien dat ze mooi achter elkaar gaan fietsen, of per twee naast elkaar, als ze mij willen passeren. No way dat ik mij in de graskant ga zetten zodat zij de volledige weg kunnen verder blijven gebruiken.
Idem hier. Ik wil het nog wel eens zien gebeuren dat ik als loper hier op de boerenwegen waar je 70 mag mijn deel van de rijbaan zou opeisen. Ik vrees dat ik hier niet meer kan komen posten 😀
 
Leve deze fantastische nieuwe turborotonde (N444 Merelbeke) waar fietsers en voetgangers vogelvrij zijn verklaard ten voordele van de doorstroming:

Deze morgen een bestuurder die maar niet kon beslissen of hij mij (overstekende fietser) ging voorlaten of niet, dus ik bleef geduldig staan op de veel te korte middenstrook tussen de twee baanvakken. Dat was niet naar meneer zijn zin: raampje naar beneden en tot boven op de brug naast mij gereden om mij de les proberen te spellen. 😡
Daar geraak je toch nooit over als het druk is, tenzij iemand stopt (en dan is die persoon volgens sommigen hier een ergernis die stopt voor fietsers zonder dat het moet)
 
Leve deze fantastische nieuwe turborotonde (N444 Merelbeke) waar fietsers en voetgangers vogelvrij zijn verklaard ten voordele van de doorstroming:

Deze morgen een bestuurder die maar niet kon beslissen of hij mij (overstekende fietser) ging voorlaten of niet, dus ik bleef geduldig staan op de veel te korte middenstrook tussen de twee baanvakken. Dat was niet naar meneer zijn zin: raampje naar beneden en tot boven op de brug naast mij gereden om mij de les proberen te spellen. 😡
Dat rondpunt is echt een grote farce geworden. Ik moet nu op mijn gebruikelijke route 5 baanvakken oversteken, en idd de middenstrook tussen 2 vakken is pakweg 1 meter breed waardoor je gewoon half op het andere baanvak staat te wachten…
 
Daar geraak je toch nooit over als het druk is, tenzij iemand stopt (en dan is die persoon volgens sommigen hier een ergernis die stopt voor fietsers zonder dat het moet)
Je gaat toch niet stoppen voor een fietser die geen voorrang heeft?
En al zeker niet wanneer die een lycra pakje aanheeft 😉

Ik ken dat rondpunt maar ben er tot op heden enkel als autobestuurder gepasseerd ( toevallig deze ochtend nog) en is mij nog nooit opgevallen hoe de situatie daar voor fietsers nu is, ga er eens op letten!
 
Groepje van 6 "wielrenners"
3 rijen, 2 naast elkaar

Perfect, afgescheiden fietspad
Neenee op de rijbaan, 70km/u N-weg

148 N2

waarom, waarom toch?
 
Daar geraak je toch nooit over als het druk is, tenzij iemand stopt (en dan is die persoon volgens sommigen hier een ergernis die stopt voor fietsers zonder dat het moet)
Dat is het ook. Ne goeie chauffeur is ne voorspelbare chauffeur. Als ik in de verte iemand aan een zebrapad zie staan die op zn zadel zit, dan heeft die geen voorrang. Als de mens voor mij dan ineens denkt van wel en alles dichtsmijt om dit over te laten dan is da een ergernis, punt aan de lijn.

Hoffelijkheid als ge niemand stoort: Sure, ik stop ook vaak genoeg voor schoolgangers als ik niemand er mee hinder, maar als er anderen achter mij hangen en tis druk en ze zitten op hunne fiets te wachten, dan blijven ze maar wachten.
 
Groepje van 6 "wielrenners"
3 rijen, 2 naast elkaar

Perfect, afgescheiden fietspad
Neenee op de rijbaan, 70km/u N-weg

148 N2

waarom, waarom toch?
Kalm blijven, veilig voorbijsteken wanneer het kan.....en dan realiseren dat uw raam vies is en een grondige poetsbeurt nodig heeft:devilish:
 
Dat is het ook. Ne goeie chauffeur is ne voorspelbare chauffeur. Als ik in de verte iemand aan een zebrapad zie staan die op zn zadel zit, dan heeft die geen voorrang. Als de mens voor mij dan ineens denkt van wel en alles dichtsmijt om dit over te laten dan is da een ergernis, punt aan de lijn.

Hoffelijkheid als ge niemand stoort: Sure, ik stop ook vaak genoeg voor schoolgangers als ik niemand er mee hinder, maar als er anderen achter mij hangen en tis druk en ze zitten op hunne fiets te wachten, dan blijven ze maar wachten.
Dat is juist het probleem he. Als het rustig is heb je geen hoffelijkheid nodig, die 10 seconden extra wachten om achter die ene auto over te steken maakt helemaal geen verschil. Het is pas als het druk is en er een stroom auto´s van minuten aankomt dat je die hoffelijkheid nodig hebt. Zeker als je 2-3 straten moet kruisen.
 
Wanneer ik rustig kan stoppen om een fietser over te laten in druk verkeer zal ik dat altijd doen.
Ik ben blij dat die mens de fiets neemt en het verkeer niet nog drukker maakt door ook de wagen te nemen. Onze infrastructuur en gedrag mag echt eens fiets vriendelijker worden. We zijn daar allemaal bij gebaat.
 
Terug
Bovenaan