De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ergernis 1:

Ik kom van de E19 en rij er in Mechelen-Noord af, moet richting Willebroek. Aan de lichten wordt het groen en we rijden door, de andere lichten staan uiteraard op rood.
Komt er ene met zijn speedpelec de baan opgeknald, hier van rechts vanuit de Blarenberglaan (notice de haaientanden): https://www.google.com/maps/@51.042...m1nH908PftPBbgOA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Hij schiet er op vlak achter mij, salvo aan getoeter van de 2 auto's achter mij omdat het centimeters schol of ze knalden er recht op.
Als je dan toch op de baan wil rijden, gelieve dan ook de regels te respecteren. Zo iemand gaat vroeg of laat ergens onder belanden..

Vraag die ik me stel: Mag je op dergelijke baan überhaupt met een speedpedelec rijden? Je mag daar 70, maar het lijkt me absoluut geen locatie om met een veredelde fiets te gaan rijden..

(correct me if I'm wrong)
Zoals ik het lees, zou een speedpedelec op het fietspad moeten rijden als er op de baan een hogere snelheidslimiet dan 50km/h is.
Als er echt geen fietspad is dan wel op de baan en rechts houden.

Dat stuk van die Blarenberglaan is al 70 en daar is nog een fietspad naast dus dan zou ik veronderstellen dat die daar op moet rijden.
Nu als je van die locatie dan richting Willebroek wilt gaan met de fiets, zou je dit traject moeten volgen: https://maps.app.goo.gl/JtPKV2JtF99nU5sy6
De speedpedelec kapt dus een stuk af door via de lichten te gaan. Een geval van onwetendheid? of eerder gemakzucht om 600m minder te moeten doen... En als je dan toch al de regels aan de voeten veegt, kan je evengoed ook die haaientanden negeren :evil:
 
Laatst bewerkt:
Sounds right. Die had daar naar mijn gevoel absoluut niks te zoeken.
Dan nog na het negeren van de haaientanden van zijn tak maken omdat er auto's toeteren naar hem, terwij hij wel diegene is die een dubbele fout begaat. Die kwam daar echt gewoon op de baan geknald zonder te kijken..
 
Ergernis 1:

Ik kom van de E19 en rij er in Mechelen-Noord af, moet richting Willebroek. Aan de lichten wordt het groen en we rijden door, de andere lichten staan uiteraard op rood.
Komt er ene met zijn speedpelec de baan opgeknald, hier van rechts vanuit de Blarenberglaan (notice de haaientanden): https://www.google.com/maps/@51.042...m1nH908PftPBbgOA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Hij schiet er op vlak achter mij, salvo aan getoeter van de 2 auto's achter mij omdat het centimeters schol of ze knalden er recht op.
Als je dan toch op de baan wil rijden, gelieve dan ook de regels te respecteren. Zo iemand gaat vroeg of laat ergens onder belanden..

Vraag die ik me stel: Mag je op dergelijke baan überhaupt met een speedpedelec rijden? Je mag daar 70, maar het lijkt me absoluut geen locatie om met een veredelde fiets te gaan rijden..

Ergernis 2:

Boven A12 ter hoogte van Boom rij ik richting Willebroek, en vlak voor mijn neus beslist een of andere geit om hier te stoppen en voorrang te verlenen aan de auto's die van links komen:

Gelukkig zag ik het al van ver aankomen, en reden de auto's achter mij op voldoende afstand of het had een mooie kettingbotsing geweest.
Na het toetersalvo keek ze schaapachtig voor zich, niet begrijpend wat ze nu precies fout gedaan had.. ::sarcastic:

Dit bord staat op de baan.
Of een speedpedelec dat mag negeren is mij niet helemaal duidelijk.

Een beetje verder staat pas einde zone 50 dus hij mag het fietspad tot daar negeren.


TxuNVBg.png
 
Dit bord staat op de baan.
Of een speedpedelec dat mag negeren is mij niet helemaal duidelijk.

Een beetje verder staat pas einde zone 50 dus hij mag het fietspad tot daar negeren.


TxuNVBg.png
Volgens de wegcode is een speedpedelec een bromfiets en mag hij dat bord dus negeren.
 
Dan mag het nog. Je moet toch echt onnozel zijn om daar tussen al dat druk verkeer (heel veel vrachtverkeer ook daar) met uw speed pedelec te zitten laveren. Op de foto hierboven kan je aan de overkant het fietspad op en naar beneden gaan en het jaagpad volgen. Dan kom je volgens mij ook een beetje verder uit in Heffen waar je dan nog richting Gentsesteenweg kan.
 
Ergernis 2:

Boven A12 ter hoogte van Boom rij ik richting Willebroek, en vlak voor mijn neus beslist een of andere geit om hier te stoppen en voorrang te verlenen aan de auto's die van links komen:

Gelukkig zag ik het al van ver aankomen, en reden de auto's achter mij op voldoende afstand of het had een mooie kettingbotsing geweest.
Na het toetersalvo keek ze schaapachtig voor zich, niet begrijpend wat ze nu precies fout gedaan had.. ::sarcastic:

Is daar nu ook wel echt een verkeersknooppunt dat ze destijds op een vrijdagnamiddag hebben uitgedacht vlak voor het tijd was om met de collega's enkele pinten te gaan drinken.

Madammeke is in fout maar echt bepaald overzichtelijk is het daar allesbehalve, laat staan als je de situatie daar niet kent.
Zouden dat daar beter herwerken naar een groot rond punt want ruimte is er meer dan genoeg.
 
Is daar nu ook wel echt een verkeersknooppunt dat ze destijds op een vrijdagnamiddag hebben uitgedacht vlak voor het tijd was om met de collega's enkele pinten te gaan drinken.

Madammeke is in fout maar echt bepaald overzichtelijk is het daar allesbehalve, laat staan als je de situatie daar niet kent.
Zouden dat daar beter herwerken naar een groot rond punt want ruimte is er meer dan genoeg.
Overzichtelijk en onbekend of niet, maar volgens welke regel zou je nu voorrang geven aan verkeer van links op een dergelijk punt?
 
Vraag die ik me stel: Mag je op dergelijke baan überhaupt met een speedpedelec rijden? Je mag daar 70, maar het lijkt me absoluut geen locatie om met een veredelde fiets te gaan rijden..

Als het een baan van 50 is mag hij kiezen (rijweg of fietspad)

Is het een baan van 70 is hij verplicht op het fietspad te rijden.
 
Automobilisten die fietsers voorrang geven waar ze geen voorrang hebben, daar krijg ik het ook van. Ok als je stapvoets aanschuift om een rond punt op te rijden, dan wil ik er ook wel eens ene doorlaten. Maar je verwacht niet dat er bij vlot verkeer ene voor u ineens op de rem gaat staan omdat er 5 meter verder van links een fietser afkomt die aan de haaientanden moet stoppen. Het ergste is dat je die mannen miskweekt en dat de volgende fietser gaat verwachten dat de tweede auto (ik dus) ook ga stoppen. Als je dan volledig in je recht toch doorrijdt dan kijken ze alsof jij de onvoorzichtige zot/wegpiraat bent.
 
Automobilisten die fietsers voorrang geven waar ze geen voorrang hebben, daar krijg ik het ook van. Ok als je stapvoets aanschuift om een rond punt op te rijden, dan wil ik er ook wel eens ene doorlaten. Maar je verwacht niet dat er bij vlot verkeer ene voor u ineens op de rem gaat staan omdat er 5 meter verder van links een fietser afkomt die aan de haaientanden moet stoppen. Het ergste is dat je die mannen miskweekt en dat de volgende fietser gaat verwachten dat de tweede auto (ik dus) ook ga stoppen. Als je dan volledig in je recht toch doorrijdt dan kijken ze alsof jij de onvoorzichtige zot/wegpiraat bent.

Kan ik je alleen maar in bijtreden. Ik fiets zelf dagelijks naar het werk en merk het dikwijls dat auto’s stoppen om mij over te laten terwijl ikzelf voorrang zou moeten verlenen.

Pas op, ik begrijp dat je de joviale en vriendelijke chauffeur wilt uithangen maar doe dat dan tenminste enkel en alleen als er verder niemand achter je rijdt.

Ik bedank die mensen dan wel altijd met een handje en een knikje, maar bij mezelf denk ik dan “maar had nu toch gewoon doorgereden” die 8 seconden dat ik moet wachten gaan het verschil niet maken hoor.
 
Ik passeer elke dag tweemaal aan zo’n punt en als er geen auto stopt dan kan je daar makkelijk minutenlang staan. Is ook op 10 meter van een rotonde die ze snel kunnen nemen en is een tweevaksbaan die ik moet kruisen, dus zelf als ik denk dat ik kan oversteken kan ik nog altijd omvergereden worden door iemand die nog niet te zien was toen ik vertrok aan de haaientanden.

Dus ja, ‘onnodig’ voorrang verlenen… ik ben blij dat 90% van de automobilisten daar onnodig voorrang geeft aan mij. En 1% geeft extra gas en schuurt zo dicht mogelijk tegen de haaientanden trouwens. Testosteron in een stalen kooi van 2 ton, weet je wel…
 
Automobilisten die fietsers voorrang geven waar ze geen voorrang hebben, daar krijg ik het ook van. Ok als je stapvoets aanschuift om een rond punt op te rijden, dan wil ik er ook wel eens ene doorlaten. Maar je verwacht niet dat er bij vlot verkeer ene voor u ineens op de rem gaat staan omdat er 5 meter verder van links een fietser afkomt die aan de haaientanden moet stoppen. Het ergste is dat je die mannen miskweekt en dat de volgende fietser gaat verwachten dat de tweede auto (ik dus) ook ga stoppen. Als je dan volledig in je recht toch doorrijdt dan kijken ze alsof jij de onvoorzichtige zot/wegpiraat bent.
Je hebt 100% gelijk en dat is inderdaad ergerlijk. Zeker als je al vlot aan het rijden bent zoals je zegt.

Vlak aan mijn werk is echter een kruispunt waar ik rechts af moet. En de fietsers moeten daar in theorie voorrang geven aan mij. Alleen stopt daar zelden een fietser. Ik heb daar een tijdje terug bijna een fietser van de weg gereden omdat die dus niet stopte en die begon dan nog te vloeken op mij :unsure: Sindsdien kijk ik daar altijd eventjes of daar geen fietser afkomt, want ik heb echt geen zin om met de nodige miserie te zitten als daar per toeval toch ene in mijn flank vliegt of ik tegen hem (hoewel ik dan in mijn recht ben natuurlijk).
 
Is daar nu ook wel echt een verkeersknooppunt dat ze destijds op een vrijdagnamiddag hebben uitgedacht vlak voor het tijd was om met de collega's enkele pinten te gaan drinken.

Madammeke is in fout maar echt bepaald overzichtelijk is het daar allesbehalve, laat staan als je de situatie daar niet kent.
Zouden dat daar beter herwerken naar een groot rond punt want ruimte is er meer dan genoeg.
Ik hou per definitie afstand ook op mijn voorgangers, omdat er regelmatig idioten vanop de A12 die haaientanden vaak straal negeren en gewoon de baan opknallen van zodra ze boven zijn. Maar iemand die gaat stoppen om ze voor te laten, terwijl ze gewoon aan staan te schuiven tot het verkeer voorbij is, dat had ik nu nog niet meegemaakt..
 
Ik verlaat de R4 in Gent aan het Maria Middlares ziekenhuis. Op de afslag mag je 70kmh en daar is ook de uitgang van de parking van het ziekenhuis. Ik kom af aan 70kmh met niemand achter mij. Op zijn dooie gemak verlaat een vrachtwagen de parking van het ziekenhuis en ik mag alles dicht smijten. Op zijn dooie gemak rijdt hij dan verder en ondertussen nog wat aarzelen om zijn gps op te zetten wellicht. In plaats van die parking eens af te rijden tot ik gepasseerd ben en hij veilig kan afdraaien…
 
Gisterenavond op de E40, hardnekkige middenstrookrijder op een rustige snelweg aan amper 120 km/u. Ik ga pakweg een kilometer op voorhand rechts rijden om de volgende afrit te nemen en pas mijn snelheid aan om op comfortabele afstand achter hem te blijven. Plots vertraagt hij sterk en coupeert hij mij om dezelfde afrit te nemen. Richtingsaanwijzer gebruiken en in de spiegels kijken was uiteraard weer optioneel.
 
Alé, vandaag bijna mijn eerste aanrijding ooit gehad met de fiets. Niet met een auto, niet met een andere fietser, nee met een hond.

Daarstraks met de fiets op weg van het werk naar huis. Op een stukje jaagpad zie ik even voor mij een vrouw stappen en enkele meters ervoor haar hond. Ik bel en vertraag al sterk. En als ik de vrouw passeer hoor ik de gevleugelde woorden 'het is nen brave zenne, hij doet nix'. Het zal wel een brave geweest zijn maar ineens liep hij toch het jaagpad op waardoor ik nog wat harder in de remmen kon gaan.
 
Ik was gisteren bijna thuis en vlak voor ik aan mij straat komt schiet er ene vlak voor mij de baan op :sarcastic:

Grote steenweg en ik zie dat er ene klaarstaat om van een parking af te rijden: ik kom eraan gereden en ik zie dat hij tergend traag vertrekt, dus ik veronderstel dat hij zich klaarmaakt om vlak na mij op de baan te rijden. Neen hoor, hij rijdt vervolgens door en rijdt dus vlak voor mijn neus de baan op waardoor ik serieus in de remmen moet. Dat terwijl er achter mij helemaal niemand reed, zelfs niet in de verte. Uiteraard in dit geval uitermate gebruik gemaakt van mijn claxon.

Wtf bezielen sommige mensen toch?
Moet zeggen dat ik de laatste tijd regelmatig verschiet van hoe snel die elektrische auto's optrekken. Zie ze net voor mij aanzetten vanuit een zijstraat terwijl ik tegen 70+ op de voorrangsweg ben, ben al aan het vloeken en mijn hand naar de hendel van mijn faren aan het bewegen...om uiteindelijk vast te stellen dat ik totaal niets moet remmen en ze mij dus totaal niet gehinderd hebben:clap:
 
Moet zeggen dat ik de laatste tijd regelmatig verschiet van hoe snel die elektrische auto's optrekken. Zie ze net voor mij aanzetten vanuit een zijstraat terwijl ik tegen 70+ op de voorrangsweg ben, ben al aan het vloeken en mijn hand naar de hendel van mijn faren aan het bewegen...om uiteindelijk vast te stellen dat ik totaal niets moet remmen en ze mij dus totaal niet gehinderd hebben:clap:

Mij valt het op dat er precies 2 grote groepen elektrische rijders zijn: degene die zo snel mogelijk hun banden kaal willen krijgen door aan rode lichten vol gas op te trekken (vooral heel nuttig waar de snelheid beperkt is tot 50 / 70 😬) en degene die op de autostrade aan 90-100 achter camions hangen.

Hieraan gerelateerd: aan de lichten precies veel meer auto's die willen bewijzen dat ze sneller weg zijn nu ik met een BMW rijd ipv Audi - misschien is het toeval maar het valt precies wel op. Heb ik niets tegen (al blijft het grappig om te zien), tenzij het van die kastaars zijn die de afgelopen kilometers 15 km/u trager reden dan de limiet, alsof ze persé voor je willen blijven rijden om de boel te vertragen.
 
De wekelijkse ergernis: voorrang van rechts. Zo'n gatachterlijke regel.
Ge moet eens in de spits, op een kruispunt staan waar voorrang van rechts heerst waar vanuit elke straat een rij auto's komt. Elke keer hetzelfde, met 4 naar elkaar staan kijken hoe of wat. Eén iemand die plots beslist om door te rijden, net wanneer een ander van hetzelfde gedacht is. Beiden weer in de rem. En dan voorzichtig 1 vd 2 die toch begint verder te rijden. Dat is gewoon een dwaas achterhaald systeem, heel die voorrang van rechts.

Een andere ergernis: ik ben voor fietsstraten. Met het toegenomen verkeer vind ik fietsstraten rondom schoolomgevingen een goede oplossing. Bij ons in de buurt is dat een echte verbetering wat betreft de veiligheid van de fietsers. De gekke toeren die ik vroeger soms zag zijn zo goed als verdwenen. Er is ook veel controle op die regel. Maar soms kan ik er mij wel in opjagen. Een kind van 6 jaar die heel traag vooruit gaat, geen enkel probleem mee. Een moeder die, terwijl ze aan 't fietsen is, een klapke slaat met een andere mama die op 't voetpad aan het wandelen is en op die manier aan 5-10 km/u vooruit gaat doorheen de hele dorpskern. AAAAAAARGH. Er toch netjes achtergebleven en ze stilletjes 100x uitgescheten voor domme koe.
 
De wekelijkse ergernis: voorrang van rechts. Zo'n gatachterlijke regel.
Ge moet eens in de spits, op een kruispunt staan waar voorrang van rechts heerst waar vanuit elke straat een rij auto's komt. Elke keer hetzelfde, met 4 naar elkaar staan kijken hoe of wat. Eén iemand die plots beslist om door te rijden, net wanneer een ander van hetzelfde gedacht is. Beiden weer in de rem. En dan voorzichtig 1 vd 2 die toch begint verder te rijden. Dat is gewoon een dwaas achterhaald systeem, heel die voorrang van rechts.

Een andere ergernis: ik ben voor fietsstraten. Met het toegenomen verkeer vind ik fietsstraten rondom schoolomgevingen een goede oplossing. Bij ons in de buurt is dat een echte verbetering wat betreft de veiligheid van de fietsers. De gekke toeren die ik vroeger soms zag zijn zo goed als verdwenen. Er is ook veel controle op die regel. Maar soms kan ik er mij wel in opjagen. Een kind van 6 jaar die heel traag vooruit gaat, geen enkel probleem mee. Een moeder die, terwijl ze aan 't fietsen is, een klapke slaat met een andere mama die op 't voetpad aan het wandelen is en op die manier aan 5-10 km/u vooruit gaat doorheen de hele dorpskern. AAAAAAARGH. Er toch netjes achtergebleven en ze stilletjes 100x uitgescheten voor domme koe.
Eigenlijk een goede reden om te claxonneren. Wanneer een wagen dit doet zou ik dat ook doen. :unsure:
 
Terug
Bovenaan