De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Een fietser of voetganger moet de situatie ook goed kunnen aanvoelen en inschatten. (Dat geldt natuurlijk ook voor de autobestuurders) En soms is dat ook een probleem.

Bijvoorbeeld. Het is pokkedruk. No way dat de voetganger snel aan de overzijde geraakt als je niet stopt.
De voetganger aan het zebrapad kijkt naar rechts en naar links. De tegenligger stopt en doet teken, dus ik stop dan ook en ik doe ook teken. De kans is dan gewoon groot dat die voetganger helemaal niet oversteekt en u staat aan te gapen.
(In het ergste geval pakt die voetganger doodleuk zijne smartphone uit zijn / hare zak en begint daarop te tokkelen en kijkt ie niet meer naar het verkeer)

Maar de seconde dat je het dan beu wordt en toch doorrijdt? Gegarandeerd dan steekt die mens plots over (of wil ie wel oversteken) en maakt ie van zijn of hare tak.

Als je dit een paar keer voor krijgt dan heb je echt geen zin om nog 'vriendelijk' te zijn.
Stoppen aan een zebrapad heeft wel weinig met vriendelijkheid te zien natuurlijk, maar is verplicht. Niet te vergelijken met een fietsoversteekplaats.

Stoppen aan een zebrapad heeft wel weinig met vriendelijkheid te zien natuurlijk, maar is verplicht. Niet te vergelijken met een fietsoversteekplaats.
Jaja dat klopt. Je bent inderdaad verplicht daar te stoppen. Maar dat is net het probleem in dat scenario.

Veel voetgangers / fietsers die spelen dan plots een spelletje met jou zo van: Steek ik over of niet?
Neen wacht ik krijgt nét bericht op mijn smartphone ik ben van gedacht veranderd! Ah wacht ik steek toch gewoon over!
OF
Oei zou ik oversteken nu die wagens gestopt zijn? Ja? Neen? Mmm ik twijfel ..

Ik krijg het daar van ..

Soms staan ze te praten naast een zebrapad of gewoon te tokkelen op hun telefoon. Je stopt inderdaad maar gaat daar geen uur staan wachten.

Inderdaad. Dat geldt voor automobilisten, fietsers, wandelaars...
Met de wildgroei aan fietsers post corona is het voor mij onmogelijk geworden om nog naar het werk te fietsen zonder mij blauw te ergeren aan andere zwakke weggebruikers.
Tegen de richting rijden? Geen probleem. Liefst nog met de gsm in de hand.
Rode lichten? Enkel idioten stoppen voor een rood licht.
Voetgangers op het fietspad? Durf maar eens te bellen, ze beginnen op je te roepen alsof jij iets fout doet.

Ik heb een periode willes nilles mijn plaats op het fietspad opgeëist maar dat leverde me toch ook teveel lichamelijke schade op 🙈. Tegenwoordig probeer ik mijn verstand op nul te zetten en weg te kijken van alle shit rondom mij.
Schade? Klappen gehad?

Voor de rest heb je gelijk.

Schade? Klappen gehad?
Een keer mijn elleboog gezet tegen een brommer die in de verkeerde richting reed. Zo'n spiegel komt harder aan als ik dacht, arm een week niet volledig kunnen strekken.
En zo ook eens met mijn knie tegen een voetganger haar pols gereden, ook weer enkele dagen last van gehad. Zij hopelijk nog langer.

Op een dag rij ik vlak langs geparkeerde auto's omdat er zo iemand tegen de richting rijdt, smijt iemand zijn deur open en heb ik het vlaggen (en rijdt de spookrijder gewoon verder). Daarom probeer ik mijn plaats op te eisen, gewoon voor mijn eigen veiligheid, het is niet anders.

De politie heeft op die plaats eens een keertje gestaan maar zolang als ze het niet dagelijks doen is het dweilen met de kraan open. Een dag naar het werk fietsen zonder spookrijders bestaat niet.

De politie heeft op die plaats eens een keertje gestaan maar zolang als ze het niet dagelijks doen is het dweilen met de kraan open. Een dag naar het werk fietsen zonder spookrijders bestaat niet.
Zelfde als je de politie vraagt om een snelheidsmeting te doen in de straat omdat je merkt dat mensen veel sneller rijden dan de toegestane 50km/uur (woonwijk). "Ja, meneer. We hebben niets abnormaals gevonden. We hebben de meting uitgevoerd op verschillende dagen". Als je dan kijkt naar de uren dan is dat vaak buiten de spits. Is het natuurlijk net tijdens de spitsuren dat ze het hier als racebaan gebruiken om als gestresseerde idioten naar hun werk te crossen. Hopeloos. :shutup:

Leve deze fantastische nieuwe turborotonde (N444 Merelbeke) waar fietsers en voetgangers vogelvrij zijn verklaard ten voordele van de doorstroming:

Deze morgen een bestuurder die maar niet kon beslissen of hij mij (overstekende fietser) ging voorlaten of niet, dus ik bleef geduldig staan op de veel te korte middenstrook tussen de twee baanvakken. Dat was niet naar meneer zijn zin: raampje naar beneden en tot boven op de brug naast mij gereden om mij de les proberen te spellen. 😡
Deze draak is inderdaad weer een perfect voorbeeld van de incompetentie van de ontwerpers bij AWV. En dat gaat dan samen met een minister die het de hele tijd heeft over 'volop de keuze maken voor de fiets'...
Dat je een bestaand kruispunt niet onmiddellijk volledig veilig kan maken, daar kan ik inkomen. Maar dit is een recent ontworpen en volledig vernieuwd punt. Ze hebben nochtans zelf een richtlijn die verkeerslichten verplicht indien meer dan 1 rijstrook in dezelfde richting moet gekruist worden door fietsers en/of voetgangers.

Soms staan ze te praten naast een zebrapad of gewoon te tokkelen op hun telefoon. Je stopt inderdaad maar gaat daar geen uur staan wachten.
Da's een feit. Sommige worden dan kribbig omdat je stopt :lol:

Maar mensen die effectief willen oversteken en het dan niet doen om plots wel te doen zoals in Makila zijn voorbeeld, dat zie ik toch zelden tot nooit.

Zelfde als je de politie vraagt om een snelheidsmeting te doen in de straat omdat je merkt dat mensen veel sneller rijden dan de toegestane 50km/uur (woonwijk). "Ja, meneer. We hebben niets abnormaals gevonden. We hebben de meting uitgevoerd op verschillende dagen". Als je dan kijkt naar de uren dan is dat vaak buiten de spits. Is het natuurlijk net tijdens de spitsuren dat ze het hier als racebaan gebruiken om als gestresseerde idioten naar hun werk te crossen. Hopeloos. :shutup:
Toen ik nog in Ieper woonde stond onze straat altijd vol auto's van mensen die met de trein naar school gingen in Kortrijk en dergelijke. Dus nooit plek voor bewoners, ook verschillende keren gevraagd aan gemeente om er blauwe zone van te maken, maar na een meting in de paasvakantie bleek dat er daar altijd wel nog veel plaats vrij was. :unsure:

Dat je een bestaand kruispunt niet onmiddellijk volledig veilig kan maken, daar kan ik inkomen. Maar dit is een recent ontworpen en volledig vernieuwd punt.
De uitleg is dat de eik op de rotonde niet mocht worden gekapt en dat fietstunnels niet mogelijk zijn doordat de R4 daar al door een tunnel loopt. Daar zijn de zwakke weggebruikers vet mee natuurlijk.
Agentschap Wegen en Verkeer heeft heel wat alternatieven onderzocht voordat ze de knoop doorhakten, benadrukt Schoenmakers. "We hebben bijvoorbeeld gekeken om een fietstunnel aan te leggen, maar dat bleek technisch onmogelijk. De rotonde ligt aan de voet van een brug en daaronder loopt al een tunnel van de R4. Bovendien wilde de gemeente graag de grote eik in het midden bewaren. Het was een ingewikkeld dossier, en deze turborotonde is de meest evenwichtige oplossing", besluit hij.
Turborotonde aan oprittencomplex Merelbeke stuit op kritiek, maar is veiligste optie voor fietsers volgens Wegen en Verkeer

Alé, daarstraks weer 2 klassiekers.

Eerste waren de hardleerse middenvakrijders op de E19 tussen Kontich en Mechelen alsook vrachtwagens die bij serieus regenweer mekaar inhalen. Tweede was aan een kruispunt voor een rood licht waar op het rechtse vak 3 vrachtwagens stonden. Iedereen gaat daar standaard op het linkse vak staan. Ik was 6de of zo op het linkse vak. Sprong op groen en iedereen vertrok. Maar het was blijkbaar te moeilijk om voorbij die 3 vrachtwagens te geraken. Eindelijk was die eerste er voorbij. Die blijft dan rechts hangen nauwelijks sneller als die vrachtwagens. Als ik er passeer zie ik de reden: rustig op zijn gsm bezig :wallbash:.

Zonder de fietsers te willen verdedigen, maar vanuit mijn eigen ervaringen:
* Fietspad kleeft tegen de opritten van die huizen, inclusief hoge hagen. Mensen die van hun oprit rijden zonder deftig te kijken -> GEVAAR
* Dat zijn fietspaden die eigenlijk niet gemaakt zijn voor grotere groepen. Te smal voor met 2 naast elkaar comfortabel te rijden, zeker als er dan nog andere (tragere) fietsers op rijden. Als je daar andere fietsers moet inhalen met een groep van 6 (of meer) renners, is dat niet zo praktisch.
* In deze situatie nu niet, maar soms kom je van de verkeerde kant van de baan en moet je een hoge borduur over. Of is het fietspad vrij kort en komt het iets later toch terug op de baan. Dan blijf ik ook wat langer op de baan rijden.
* Fietsen in groep en fietsen op een fietspad gaat gewoon niet goed samen. Zie puntje 2 hierboven, maar ook omdat de infrastructuur het niet echt toe laat. Veel fietspaden langs de weg (deze niet, voor alle duidelijkheid) zijn eigenlijk te smal om comfortabel met 2 naast elkaar te rijden. Dan kan je uit veiligheidsoverweging kiezen om achter elkaar te rijden (aan te raden!), maar op een feestdag wanneer er amper verkeer is durft het toch ook eens gebeuren dat we wat langer naast elkaar rijden op de weg. In de praktijk is dat dan vaak 1 iemand op het fietspad en 1 iemand op de weg.
* De staat van sommige fietspaden ligt, zeker bij regenweer, wel soms heel slecht. Door afvallende bladeren, daar dan wat regen op, creëer je wel gevaarlijke situaties (of vuil alleszins) voor fietsers. En dan heb je nog fietspaden waar de boomwortels uit komen en je een gratis ticketje voor Walibi hebt.

Opnieuw: Ik verdedig ze niet en op basis van de foto die je hierboven post moet je altijd op het fietspad rijden natuurlijk. Ziet er effectief één van de betere fietspaden in Vlaanderen uit. Bovenstaand geldt dan ook vooral voor de grijzere zones.

Simpel..

A) Zoek een andere route
B) Rij niet in groep

Simpel..

A) Zoek een andere route
B) Rij niet in groep
Dit.
Ik ga met alle plezier aan de kant voor een groep wielertoeristen op een landelijke weg. Ik ga ook met alle plezier aan de kant voor de eenzaat. Maar een groep die om een of andere onbegrijpelijke reden op een steenweg naast het fietspad rijdt? Nee, dat snap ik niet, dan kan je niet verwachten dat het andere verkeer geduldig is.
Het is ook opvallend dat de groep op de landelijke weg bijna altijd bedankt omdat je plaats maakt, terwijl de groep op de steenweg bijna altijd arrogant is. Zelfs als je plaats maakt zitten er in die laatste groep die agressief moeten doen. Teveel spuitjes voor het vertrek zeker?

Racisme
Wielertoeristen. Overdreven opgefokt en agressief met procentueel veel rotte appels. Maar daarvoor is de hele mand nog niet rot. Doordat ze de perceptie toch al tegen hebben gaan wielertoeristen zich hier ook naar gedragen. Eens je met een krom stuur buiten komt kan je toch niks goed meer doen.

Iedere automobilist zouden ze eens met een koersfiets op pad moeten sturen om de aggresie van de auto's ervaren. Zo eens zonder reden in een zone 30 op 10cm van je stuur voorbij geknald worden door een camionette. Of op een smal weggetje een camion tegenkomen die verder rijdt alsof je niet bestaat waardoor je alleen maar de kant in kan sturen. Autobestuurders die er totaal geen moeite mee hebben je aan te rijden gewoon omdat je op een fiets zit die hen niet aanstaat. Fijn is dat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wielertoeristen. Overdreven opgefokt en agressief met procentueel veel rotte appels. Maar daarvoor is de hele mand nog niet rot. Doordat ze de perceptie toch al tegen hebben gaan wielertoeristen zich hier ook naar gedragen. Eens je met een krom stuur buiten komt kan je toch niks goed meer doen.

Iedere automobilist zouden ze eens met een koersfiets op pad moeten sturen om de aggresie van de auto's ervaren. Zo eens zonder reden in een zone 30 op 10cm van je stuur voorbij geknald worden door een camionette. Of op een smal weggetje een camion tegenkomen die verder rijdt alsof je niet bestaat waardoor je alleen maar de kant in kan sturen. Autobestuurders die er totaal geen moeite mee hebben je aan te rijden gewoon omdat je op een fiets zit die hen niet aanstaat. Fijn is dat.
Dus eigenlijk zitten er langs beide kanten een hoop rotte appels in de mand?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dus eigenlijk zitten er langs beide kanten een hoop rotte appels in de mand?
Absoluut. En vooral een hoop hypocriete rotte appels.

Ga maar eens aan een zone 30 staan. Geen 5% vd auto's rijdt 30 per uur. Maar owee als het een zone 30 is aan de school van hun kinderen. Dat moet iedereen als een slak rijden.
Hypocrisie is de grootste ziekte van deze tijd.

Nu je het zegt. Ik was aan het lopen gisteren en er kwam plots zo'n groepke aan.

Ik maak zoveel mogelijks plaats (ze zien mij ook van ver al komen) maar ze gaan zelf helemaal niks opzij en ik word bijna de gracht ingeduwd (omdat ze zich breed maken over héél de weg waardoor ik net die paar cm heb in het gras tussen de gracht en de rijbaan)

Iemand anders en ik waren de dinsdag hier bij ons in de buurt aan het wandelen. We hebben hier ook vrij smalle wegen. Er komen twee coureurs aan. We gaan beiden aan de kant van de weg staan, maar niet in de berm aangezien dat daar nogal modderig is met die regen van de laatste tijd.
Dat was voor ene nog niet genoeg en die begint daar te foeteren of we niet aan de kant kunnen gaan. Kerel, ga dan achter elkaar rijden als je nog steeds vindt dat je niet genoeg plaats hebt, maar wij staan al aan de kant, we gaan niet in modder kruipen voor jullie. 🙄

Zelf niet gezien, maar een collega rijdt deze ochtend op de ring rond Leuven. Een studente rijdt met haar fiets tegen de richting op het fietspad, een auto komt uit een zijstraat, deze kijkt enkel naar links voor aankomende auto's en rijdt verder. Studente rijdt zonder te remmen los in de flank van de auto 😅.

Deze draak is inderdaad weer een perfect voorbeeld van de incompetentie van de ontwerpers bij AWV. En dat gaat dan samen met een minister die het de hele tijd heeft over 'volop de keuze maken voor de fiets'...
Ach, ze hebben hier een jaar of twee terug een kruispunt heraangelegd.

Eindresultaat is dat ge nog langer in de file staat en fietsers vlak voor het kruispunt als levend schild de baan op worden gedwongen om het verkeer "te vertragen". Wel een drie meter breed voetpad maar een deftig fietspad kon er niet van af.

200 Meter verder een kruising op diezelfde N-weg waar dagelijks >100 scholieren oversteken (doorsteek van fietssnelweg richting de scholen hier). Maar een zebrapad schilderen? Fietsoversteek? Neuh, doen we niet.

AWV 🤢🤮

Ach, ze hebben hier een jaar of twee terug een kruispunt heraangelegd.

Eindresultaat is dat ge nog langer in de file staat en fietsers vlak voor het kruispunt als levend schild de baan op worden gedwongen om het verkeer "te vertragen". Wel een drie meter breed voetpad maar een deftig fietspad kon er niet van af.

200 Meter verder een kruising op diezelfde N-weg waar dagelijks >100 scholieren oversteken (doorsteek van fietssnelweg richting de scholen hier). Maar een zebrapad schilderen? Fietsoversteek? Neuh, doen we niet.

AWV 🤢🤮

Dat is precies in veel gemeenten tegenwoordig de standaard: geen oversteekplaatsen meer schilderen, geen middellijnen tussen rijvakken. Maak er maar een wild west van :rolleyes:

Een paar dagen terug ook een interessante gezien: op de N9 Brugge - Gent hebben ze in een woonkern (zone 50) de oversteekplaatsen verwijderd. Er waren dus duidelijk geschilderde oversteekplaatsen en nu is de asfalt daar weggeschraapt, enkel waar die witte strepen waren. Why?

Terug
Bovenaan