De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

ik heb dat ook afgezet, zeker in de regen begon dat regelmatig te flippen doordat het ook smalle strookskes van andere asfalt e.d. registreerde als een lijn. Maar ik heb ook nooit gehad dat het zo hard werkt dat ge niet van vak zou kunnen veranderen als ge uw pinker niet opzette. Dat trilde en stuurde wat tegen, maar toch ook niet onoverkomelijk.
De eerste keer dat het werkte verschoot ik me wel een bult, want wist niet dat mijn auto dat had. :p
 
2x een vervangwagen gehad met lane assist. 2x bijna een frontale aanrijding door dat kutsysteem.

Smalle baan waar je om te kruisen beiden tot op de rand van de baan moet, als het een vrachtwagen is even tot op het gras.

2x dat die lane assist me terug naar het midden van de baan snokt net als die tegenligger er is.
Dat klinkt gevaarlijk. Ik heb verschillende wagens uitgeprobeerd en sommige lane assist systemen waren zeer agressief. Ben heel tevreden met de lane assist van mijn mazda, die is heel non-invasief en gaat vooral je stuur doen trillen ipv u zo op de baan te smijten
 
Idd, een echt kutsysteem is dat. Dat is het eerste wat ik meteen uitzet bij een nieuwe wagen/vervangwagen. Net zoals die systemen die een noodrem durven triggeren op momenten wanneer het echt niet nodig is.

Systemen die waarschuwen, daar kan ik mee leven. Systemen die zelf ingrijpen (stuurbewegingen maken, noodrem triggeren) hebben me nog nooit gered, maar hebben me al wel in benarde situaties gebracht. Die gaan dus steevast uit hier.
Heb zo 1 keer gereden met een lane assist. Die was eerder "zacht": hij stuurde wel maar je kon hem "overrulen" door intentioneel (genoeg kracht dat het duidelijk was dat je geen hulp hoefde, maar je hoefde er niet aan te sleuren) tegen te sturen. Voelde heel intuïtief aan, hoewel soms licht irritant. Nooit gevaarlijk. Was een Volvo denk ik.
Dat klinkt gevaarlijk. Ik heb verschillende wagens uitgeprobeerd en sommige lane assist systemen waren zeer agressief. Ben heel tevreden met de lane assist van mijn mazda, die is heel non-invasief en gaat vooral je stuur doen trillen ipv u zo op de baan te smijten
Zoiets dus.
 
Ik heb het blijkbaar gemist maar als ik deze week op de baan keek is het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regen blijkbaar afgeschaft. En het inhaalverbod op de E34 overdag ook…
 
Ik zou het in GTA niet beter kunnen...

OH Leuven-voetbalspeler Sofian Kiyine vliegt met auto door sporthal, maar is niet in levensgevaar

NNjUdUY.png
 
Hier ook totaaaaal geen fan van die actieve rijhulpsystemen. Heb nu een goeie maand mijn nieuwe Mercedes en het aantal keer dat ik een halve hartaanval kreeg door dat kutsysteem kan ik al niet meer op 1 hand tellen. Bij mij lijkt het overigens de actieve dodehoek-assistent te zijn die soms onnodig triggert. Daarbij krijg je inderdaad een felle (of zo lijkt het toch) stuur- en rem-reactie.

De Lane Assist lijkt me dan weer wel zachter te reageren (maar is ook instelbaar in de menu's). Ik krijg enkel wat vibraties in het stuur als ik over een lijn ga. Mijn vorige Mercedes gaf ook regelmatig een rem-reactie (blijkbaar slechts aan 1 kant om zo de wagen de juist richting te forceren - wegens geen actief stuur) zelfs gewoon langs gewestwegen als hij vond dat ik rechts iets te dicht tegen de zijlijn reed. Heb dat toen ook rap uitgezet. Toen was dat overigens gewoon met een knop op het dashboard. Nu zit dat ergens in de menus en staat ook telkens weer aan bij een volgende rit...

EDIT: anderzijds is het wraakroepend dat ondanks al die rijhulpsystemen, snelheidsbeperkingsdetectie, e.d. idioten er nog altijd in slagen om aan 200km/u op een rotonde te vlammen.
 
Laatst bewerkt:
Lane assist hier (Audi) werkt ook met trillingen in het stuur, hij probeert je wel terug te sturen maar dat kan je snel tegen gaan. Ik zou nog liever alleen die trillingen hebben maar ofwel heb ik de juiste instelling nog niet gevonden, ofwel is dat geen mogelijkheid.
Wel nog heel smalle baantjes gehad waar het nipt was om met 2 te passeren; als er dan duidelijke lijnen aan de rechterkant liepen, kon je met die lane assist exact tot op de rand pushen, in zo'n situaties is dat wel handig.

Veel storender en aggressiever is het ineens de remmen dichtgooien voor een vermeend obstakel (vaak asverschuiving of een fietser die wat snel uit een zijstraat komt gevlogen tot op het fietspad). En dat kan je blijkbaar niet permanent uitschakelen? Dat is inderdaad elke keer een halve hartaanval, waarschijnlijk ook voor de achterliggers die zich afvragen welke idioot er zonder reden op zijn rem gaat staan...
 
Middenvak aan het rijden viaduct Vilvoorde deze ochtend 60-70km/u. Druk verkeer.
Paar moto’s die inhalen tussen linker rijstrook en middenvak, ik wijk wel iets uit naar rechts in mijn baan als ik ze zie komen. Plots moto die inhaalt langs rechts tussen mij en auto op rechter vak. Helemaal niet zien komen…
Why o why…
 
Heb zo 1 keer gereden met een lane assist. Die was eerder "zacht": hij stuurde wel maar je kon hem "overrulen" door intentioneel (genoeg kracht dat het duidelijk was dat je geen hulp hoefde, maar je hoefde er niet aan te sleuren) tegen te sturen. Voelde heel intuïtief aan, hoewel soms licht irritant. Nooit gevaarlijk. Was een Volvo denk ik.
Kan ik beamen, lane assist op mijn Volvo werkt quasi perfect en ik zet het dan ook nooit uit.
 
Veel storender en aggressiever is het ineens de remmen dichtgooien voor een vermeend obstakel (vaak asverschuiving of een fietser die wat snel uit een zijstraat komt gevlogen tot op het fietspad). En dat kan je blijkbaar niet permanent uitschakelen? Dat is inderdaad elke keer een halve hartaanval, waarschijnlijk ook voor de achterliggers die zich afvragen welke idioot er zonder reden op zijn rem gaat staan...
Hoe recent is je Audi? Ik rijd vooral VW/Audi en ik heb het altijd uit kunnen schakelen. Zelfs al moest het niet te vinden zijn in de menu's, zal je het ongetwijfeld wel kunnen uitschakelen met OBD Eleven. Daar is het alleen de truuk om te vinden waar.
 
Middenvak aan het rijden viaduct Vilvoorde deze ochtend 60-70km/u. Druk verkeer.
Paar moto’s die inhalen tussen linker rijstrook en middenvak, ik wijk wel iets uit naar rechts in mijn baan als ik ze zie komen. Plots moto die inhaalt langs rechts tussen mij en auto op rechter vak. Helemaal niet zien komen…
Why o why…
Ook al enkele keren gezien. Ik vermoed dat het dan gaat over oudere motards die nooit een examen voor het rijbewijs A hebben moeten afleggen, of mensen die met rijbewijs B (al dan niet met code 372) met een 125cc rijden, en dus ook nooit een theorie- of praktijkexamen hebben moeten afleggen.

Of gewoon bestuurders die al rondrijden van vooraleer de regelgeving omtrent filefilteren werd ingevoerd, en nooit de moeite hebben gedaan hun kennis van de wegcode bij te schaven (bijvoorbeeld wel weten "dat moto's tussen de file mogen rijden", maar er nooit bij stilgestaan hebben dat daar specifieke regels op van toepassing zijn).
 
Hoe recent is je Audi? Ik rijd vooral VW/Audi en ik heb het altijd uit kunnen schakelen. Zelfs al moest het niet te vinden zijn in de menu's, zal je het ongetwijfeld wel kunnen uitschakelen met OBD Eleven. Daar is het alleen de truuk om te vinden waar.

2019. OBD Eleven gaat mijn kennis te boven, moet ik toegeven ;)
 
Middenvak aan het rijden viaduct Vilvoorde deze ochtend 60-70km/u. Druk verkeer.
Paar moto’s die inhalen tussen linker rijstrook en middenvak, ik wijk wel iets uit naar rechts in mijn baan als ik ze zie komen. Plots moto die inhaalt langs rechts tussen mij en auto op rechter vak. Helemaal niet zien komen…
Why o why…
Ah juist die was ik nog vergeten.

Gisteren zaten we in een treintje een vrachtwagen voorbij te rijden dus aan zo’n 110-110 terwijl daar opeens een motor rechts van mij tussen mijn wagen en de vrachtwagen begint in te halen.

Natuurlijk net na zo’n bord https://www.politie.be/5418/nieuws/campagne-kijken-kijken-om-elke-motorrijder-te-zien
 
Ook al enkele keren gezien. Ik vermoed dat het dan gaat over oudere motards die nooit een examen voor het rijbewijs A hebben moeten afleggen, of mensen die met rijbewijs B (al dan niet met code 372) met een 125cc rijden, en dus ook nooit een theorie- of praktijkexamen hebben moeten afleggen.

Of gewoon bestuurders die al rondrijden van vooraleer de regelgeving omtrent filefilteren werd ingevoerd, en nooit de moeite hebben gedaan hun kennis van de wegcode bij te schaven (bijvoorbeeld wel weten "dat moto's tussen de file mogen rijden", maar er nooit bij stilgestaan hebben dat daar specifieke regels op van toepassing zijn).
Filefilteren mag officieel nog maar sinds 2011. Ik denk dat er veel mensen rondrijden die hun rijbewijs hebben van voor die regels.
Van de code 372 rijders mag je toch vanuit gaan dat er iemand kort de specifieke motorregels heeft uitgelegd tijdens die 4u rijles.
 
Filefilteren mag officieel nog maar sinds 2011. Ik denk dat er veel mensen rondrijden die hun rijbewijs hebben van voor die regels.
Van de code 372 rijders mag je toch vanuit gaan dat er iemand kort de specifieke motorregels heeft uitgelegd tijdens die 4u rijles.
Juist, maar die worden natuurlijk ook geacht de aanpassingen aan de wegcode te kennen die zijn doorgevoerd na het behalen van hun rijbewijs.
 
Worden bromfietsen klasse A nog soms op de rollen gezet, vraag ik mij de laatste tijd af? Ik fiets makkelijk aan 30 km/u en toch vliegen ze mij constant om de oren. Dat is dus niet omdat ze een beetje sneller kunnen dan de wettelijke 25 km/u, die lijken mij gewoon afgesteld te zijn op 45.
 
Hopla,
Halve voormiddag bij de politie verscheten.
Fietsstraat in Antwerpen, sta stil, linkse pinker aan, om links af te slagen, moet wachten want er zijn tegenliggers (andere fietsers, geen wagens).

Net op het ogenblik dat ik wil aanzetten wordt ik door een fietser (speed pedelec) voorbijgestoken aan een rotvaart, hij heeft nog net mijn linkse zijflank mee met zijn fietstas, grandioos diepe kras tot op het metaal.
Niet zozeer omdat ik begon af te slagen, maar vooral wegens de fietsers die van de andere kant kwamen, wat nogal weinig plaats liet om zich tussen de tegenliggers en mijn wagen te wringen.
Steekt zijn middelvinger op al terugkijkend en rijdt door.

Pech voor hem, heb ingebouwde camera's/recorder, zijn nummerplaatje is leesbaar (en zijn middelvinger gebaar is duidelijk).

Fietsstraat wil niet zeggen dat ze alles mogen (en al zekers geen 45 km/u fietsen)...en al zeker geen vluchtmisdrijf plegen, in fout of niet...
Wegmarkring is als volgt, hij zat dus volledig op het linkse stuk...
MG.png


Hij zal een van de dagen een uitnodigingeske in zijn bus krijgen om een en ander te gaan uitleggen bij de agenten in het blauw.
Ik vrees alleen dat hij hem misschien nog rap als gestolen gaat melden of zo...
 
Hoe recent is je Audi? Ik rijd vooral VW/Audi en ik heb het altijd uit kunnen schakelen. Zelfs al moest het niet te vinden zijn in de menu's, zal je het ongetwijfeld wel kunnen uitschakelen met OBD Eleven. Daar is het alleen de truuk om te vinden waar.
Ik zou mijn Audi Pre Sense toch ook wel willen uitzetten. Al 2x heeft dat spel mij serieus doen verschieten. Smijt plots alles dicht terwijl er geen hindernis is. Had er ene achter mij gereden zat hij los in m'n gat.
 
Terug
Bovenaan