De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik passeer élke werkdag zo'n rond punt waar ik geen voorrang heb. Das een rond punt net aan een afrit van een autostrade, tweevaksbanen waar je met een quasi continue stroom aan auto's zit. Moest 95% van de chauffeurs niet hoffelijk zijn en spontaan stoppen om mij door te laten, dan zou ik regelmatig 5 minuten staan koekeloeren om een veilig moment te hebben om over te steken.
Als er geen auto's op het rond punt zijn voel ik me trouwens net minder op mijn gemak. Af en toe vliegt er is eentje aan volle snelheid over het rond punt. Onmogelijk om als fietser daarop te kunnen anticiperen als je een tweevaksbaan moet kruisen. Op het moment dat ik aanzet zie ik de auto nog niet, maar desondanks zou ik kunnen aangereden worden én in fout zijn.

Verliezen als in je gaat meer fysieke last hebben ga je zeker doen, maar of je volledig in fout gaat zijn heb ik toch mijn twijfels. Je moet namelijk voorrang verlenen aan alle bestuurders die zich op de weg bevinden die jij gaat kruisen. Een auto die nog op het rond punt zit moet je dus geen voorrang geven want nog niet op de weg die je gaat kruisen, als hij dan toch afslaat zit jij al op de oversteekplaats voor fietsers en dan heb je als fietser wel voorrang.
 
Deze ochtend moest ik op de N9 stoppen aan een rood licht. Na de lichten versmallen de 2 rijstroken naar 1 strook. Het wordt groen en ik zet vlot aan. Net als ik aan dat versmallende stuk ben schiet er een auto van de parkeerstrook ineens op de weg. Ik kon er nog net langs anders had ik er op gezeten. Is dat nu zo moeilijk om te kijken voor je vertrekt? Die had evengoed 10 seconden kunnen wachten en achter ons (die net van het licht kwamen) kunnen vertrekken.

Ah, die stukken van de N9, daar komt het complete gebrek aan verkeersinzicht van de chauffeurs inderdaad regelmatig tot uiting :(
 
En als je mag kiezen? Zit je dan liever aan het stuur van de auto bij een ongeval, of op de fiets?

Ik ben in m'n leven al twee keer (in mijn recht) van de fiets gereden. Kleine accidenten, met wagens die traag van een parking kwamen gereden. De eerste keer heeft mijn bil alle kleuren van de regenboog gezien gedurende een week. De tweede keer stond gelukkig enkel m'n achterwiel compleet paraplu.
Ik heb gelukkig nog nooit een zwaarder accident gehad maar als ik zie wat de impact is aan 5-10 kilometer per uur, dan teken ik graag voor de 'administratieve last' in plaats van de 'fysieke last' bij een ongeval aan hogere snelheid.

Er zitten mongolen in een auto en mongolen op een fiets. Maar de kans voor een automobilist dat een mongool op een fiets hem kwetst is tig maal kleiner dan de kans dat een mongool in een auto een fietser schaadt.
maar natuurlijk is met de fiets erger. Ik beweer toch niet dat het niet zo is? Mijn reply is gewoon dat ge er fysiek misschien niets van gaat voelen, maar dat ge er uiteindelijk ook gevolgen van gaat dragen als er zo een zotte fietser onder uw wielen steekt.
Dus ik teken liever voor geen een van de twee, noch door eigen fout, noch door een klojo bestuurder, want alhoewel het ene erger is dan het andere, zijn beide geen pretje.
 
Verliezen als in je gaat meer fysieke last hebben ga je zeker doen, maar of je volledig in fout gaat zijn heb ik toch mijn twijfels. Je moet namelijk voorrang verlenen aan alle bestuurders die zich op de weg bevinden die jij gaat kruisen. Een auto die nog op het rond punt zit moet je dus geen voorrang geven want nog niet op de weg die je gaat kruisen, als hij dan toch afslaat zit jij al op de oversteekplaats voor fietsers en dan heb je als fietser wel voorrang.
Een auto die op het rondpunt zit en pinkt om de afslag te nemen die moet je toch voorrang verlenen?
Wat jij beschrijft is je eigenlijk voor de auto gooien? Of begrijp ik het verkeerd?
 
Boete voor man die met fiets op Brusselse Ring reed: "Moest op tijd op afspraak zijn"

Toonvoorbeeld van hoe laconiek "we" met essentiële verkeersregels en ernstige inbreuken ertegen omgaan. Ik zou me doodschamen mocht ik op zo'n idiote actie betrapt zijn, maar die man krijgt gewoon persaandacht en poseert met de glimlach voor de foto. Walgelijk.
Het ergste is eigenlijk nog dit:
Ondanks de interceptie slaagde Christian er toch in om op tijd op zijn afspraak te komen. “Dus eigenlijk heb ik niet echt spijt van mijn beslissing toen", zegt hij al lachend.
 
Wat is het nut van last minute nog te switchen naar een afrit/klaverblad? En al helemaal als er plaats genoeg is.

Daarstraks smijt er zich ene op het laatste nippertje voor mijn neus op die manier, terwijl ik zelf al quasi van in het midden daar rijdt. Ik anticipeer bijna altijd op zulke dingen omdat ik dat nooit vertrouw, dan blijf ik wat schuin achter de auto linksvoor mij rijden. Nu geef ik op het einde wat gas bij omdat ik geen manoeuvre meer verwachtte, maar dus toch :wtf: Snap je toch niet...
 
Afgelopen weekend op de ring rond Antwerpen: middenvaksplakkers. 2 die exact 100 km/u reden, dezelfde snelheid die ikzelf en een voorligger hadden op het rechtervak. Kilometers lang zijn die 2 in onze dode hoek blijven hangen; uiteindelijk moet 1 van die 2 van de ring af, wringt zich tussen mijn voorligger en mij - blijkt dan nog een 'L' te zijn.
 
Afgelopen weekend op de ring rond Antwerpen: middenvaksplakkers. 2 die exact 100 km/u reden, dezelfde snelheid die ikzelf en een voorligger hadden op het rechtervak. Kilometers lang zijn die 2 in onze dode hoek blijven hangen; uiteindelijk moet 1 van die 2 van de ring af, wringt zich tussen mijn voorligger en mij - blijkt dan nog een 'L' te zijn.
aangezien jij op het eerste vak reed en er daar dus geen plaats was kan je moeilijk van middenvakplakkers spreken. Dit is eerder een gebrek aan verkeersinzicht, wat gezien de L mss dan nog te begrijpen is.
 
aangezien jij op het eerste vak reed en er daar dus geen plaats was kan je moeilijk van middenvakplakkers spreken. Dit is eerder een gebrek aan verkeersinzicht, wat gezien de L mss dan nog te begrijpen is.

Dan nog... die hebben mij en mijn voorligger ingehaald (ik reed al een eind op cruise control aan constante snelheid) en zijn dan net links van ons blijven plakken. In plaats van ons voor te steken, of achter ons in te voegen.

In ieder geval akkoord dat het gebrek aan verkeersinzicht is :)
 
2 frustrerende ritten huiswaarts na een nachtshift achter de rug gehad. En beiden totaal verschillend.

- Zondagochtend, ik rij aan de Ghelamco de E17 op, en tot in Beervelde GEEN ENKELE andere auto of vrachtwagen gezien, niemand voor of achter mij. En dan rij je daar aan 125km/h op Waze te taffelen want trajectcontrole... Op zo een moment kriebelt mijn rechtervoet wel heel hard.


- Maandagochtend.
A) Ik rij iets te snel (60km/h) in de Ottergemse Steenweg Zuid aan de Ghelamco. En als ik hier ben komt er een Golfje vanuit de parking links tergend traag voor mij in gereden. Die blijft 30km/h rijden en draait ook af richting E17. Op die hele oprit niet boven de 50km/h geraakt, van zodra ik kon ging ik er links voorbij en ik was al voor hem eer hij nog maar aanstalten maakte om af de invoerstrook in te voegen.

B) Ik reed dus hier op het 2e vak, net aan waar de volle lijn stopt. Rechts voor mij reed een vrachtwagen, en op het meest linkse vak een camionette (type met laadbak), 3e vak was dus vrij. DIe vrachtwagen begint naar links te pinken en schuift direct op. Ik naderde vrij snel want reed al 125km/h, dus ik pink naar links om naar het 3e vak te gaan. Op het moment dat ik half op dat 3e vak ben begint die camionette (die toen links half achter mij al hing) naar rechts te pinken en op te schuiven. Ik stond dus op het punt geplet te worden door die 2 dus ik geef wat gas bij half tussen de 2 rijvakken om uit die benarde situatie te geraken.
Begint die camionette als een zot naar mij te fahren. Ik verschoot en dacht dat we elkaar misschien toch even geraakt hebben alhoewel ik niets gevoeld had dus ik rem een beetje (tot ong 100km/h).
Daarop gaat die camionette naar links en blijft in mijn dode hoek hangen. Ik dacht, als we elkaar zouden geraakt hebben dat hij tot naast mij zou komen om teken te doen om aan de kant te gaan voor de papieren of zo, maar neen. Dus ik trek terug op naar 125km/h. Waarop die mee optrekt, terug achter mij komt en weer 20x begint te fahren. We passeren dan net aan de borden waar de snelheidslimiet naar 110km/h gaat, dus ik rem terug tot aan 115km/h. Daarop stopte hij met fahren en remde zwaar af om zich op het rechtse vak achter die vrachtwagen te zetten.
Had ik in het begin geremd ipv gas bijgegeven, die camionette had me 100% zeker geraakt. Als ik had afgeremd zou ik zwaar moeten remmen hebben om dan achter die vrachtwagen te komen, waar ondertussen dat Golfje ook al reed. Dus ik denk dat ik wel de veiligste optie gekozen had. Die camionette had niet moeten linksplakken en gewoon op het 3e vak (1e voor het samenvoegen) al moeten gereden hebben, dan kon ik achter hem opschuiven om hem voorbij te gaan aangezien die max 110km/h reed, want doordat hij volledig links reed ging ik er van uit dat het zijn bedoeling was mij plaats te geven om in te voegen en kon hij terug naar rechts gaan als ik gepasseerd was.

C) Als er zoiets als bovenstaande gebeurd blijft zich dat in mijn hoofd naspelen omdat ik me dan afvraag wat er in godsnaam in die persoon zijn hoofd afspeelde om te beginnen fahren op mij. Hierdoor zat ik gefrustreerd in de auto en begon ik me aan alles te ergeren. Zaken die me normaal lichtjes storen en in eens zucht, maar nu heel frustrerend werden. In de trajectcontrole op de brug (90km/h) rij ik 94km/h. Naar het einde toe nader ik 2 vrachtwagens naast elkaar en achter de linkse een auto. Net voor ik bij hen ben gat die auto naar het linkervak. In principe nog mooi ver genoeg voor mij. Maar hij bleef dan aan 87km/h naast die vrachtwagens hangen. We naderen het einde van de zone 90, maar hij trekt niet op. We waren al voorbij de snelwegparking vooraleer hij voorbij de vrachtwagens was en naar rechts ging. Het heeft mij al mijn zelfbeheersing gekost om niet te gatplakken, fahren of links te pinken.

D) 200m voor de afrit Beervelde zet ik me rechts achter een vrachtwagen (want ervoor ging niet veilig meer lukken). Eens ik kan afslaan schuift een auto die voor die vrachtwagen reed op het einde ook nog naar rechts. Volledig de afrit aan net geen 40km/h. Die moest jammer genoeg in dezelfde richting als mij. Volledig stuk van 70 heeft hij 1x max 60km/h aangetikt. Geen mogelijkheid tot inhalen wegens tegenliggers. En geen blokjes, maar telkens 1 auto, en altijd op een net te korte afstand van elkaar om veilig te kunnen inhalen. We komen wat verder aan de lichten, reden dan 28km/h. Meneer los door het oranje gekropen en ik mocht voor het rood staan schilderen.

E) Toen ik hier ongeveer was stond er rechts juist voor die boom een vrachtwagen (enkel trekker) op die oprit, half op straat, stil. Net als ik wat naar links opschuif vertrekt die gewoon. Ik mocht serieus remmen of ik zat er tegen. Draait zich voor mij, met zijn fahr-werklicht achteraan nog aan. Het is daar te smal om in te halen dus hing ik erachter aan 30km/h met een verblindend zoeklicht knal in mijn gezicht. Na mijn gefahr heeft hij dat toch afgezet. Toen ik wat verder waar het al 70 was eindelijk voorbij kon, kon ik me niet meer inhouden en heeft die een claxon concert in ontvangst mogen nemen.








* Alle vermelde snelheden zijn vanop Waze.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb m'n lading op de gsm tokkelende chauffeurs wel gehad voor deze week. :angry:

Gisterenavond, na 21u:
- Ik sta te tanken. Schuin voorbij de pomp staat een auto stil, al van voor ik aan het tankstation was. Net op het moment dat ik wegrij (want dat doe je als je getankt hebt en terug bent ingestapt), vlamt die ook zonder te pinken weg terwijl die chauffeur op z'n gsm zit te kijken waardoor ik alles moet dichtgooien om een botsing te vermijden en dan nog scheelde het een haar. De andere chauffeur leek het niet eens door te hebben.
- Op weg naar huis moet er ergens geritst worden. Ik werd maar niet tussengelaten. Wat bleek: ook deze chauffeur zat de hele tijd met de ogen naar beneden, met 1 hand aan het stuur en liet ineens wel een gigantisch gat toen ik me er eenmaal tussengewurmd had.

Vandaag heb ik op twee stukken waar geritst moest worden opnieuw hetzelfde meegemaakt.

En dan zwijg ik nog over een chauffeur die me op een ring, waar op enkele km's 3 wegen samenkomen en er enkele afslagen zijn, ook niet liet invoegen terwijl die -je raadt het nooit- meer naar beneden keek dan door de voorruit, laat staan dat die naar de spiegels keek.
 
Laatst bewerkt:
Op de E19 een golf gti die ik aan constante snelheid (125 km/u) inhaal. Paar seconden later komt die terug voorbij aan pakweg 150 met een hoop gepruttel uit de uitlaat. Ik blijf verder rijden aan 125 en wat verderop loop ik terug op hem in.
Zoals ik wel verwachtte, zodra ik naast hem reed, begint die te versnellen. 🥱
Geen zin in dus ik schuif achter hem op naar midden/rechts. Ik zie hem kort voor Mechelen noord nog toeren uithalen waarbij hij auto’s zigzaggend en langs rechts voorbijsteekt en eentje zelfs via pechstrook toen er een wou opschuiven naar de afrit die duidelijk niet verwacht had dat daar nog een mongool reed. 🙄 Telkens met een hoop gepruttel uit de uitlaat. Ik moet er zelf ook af in noord en beetje verder aan de lichten richting de r6 kon hij niet volgen toen het groen werd 🤡.
 
Ik heb m'n lading op de gsm tokkelende chauffeurs wel gehad voor deze week. :angry:

Gisterenavond, na 21u:
- Ik sta te tanken. Schuin voorbij de pomp staat een auto stil, al van voor ik aan het tankstation was. Net op het moment dat ik wegrij (want dat doe je als je getankt hebt en terug bent ingestapt), vlamt die ook zonder te pinken weg terwijl die chauffeur op z'n gsm zit te kijken waardoor ik alles moet dichtgooien om een botsing te vermijden en dan nog scheelde het een haar. De andere chauffeur leek het niet eens door te hebben.
- Op weg naar huis moet er ergens geritst worden. Ik werd maar niet tussengelaten. Wat bleek: ook deze chauffeur zat de hele tijd met de ogen naar beneden, met 1 hand aan het stuur en liet ineens wel een gigantisch gat toen ik me er eenmaal tussengewurmd had.

Vandaag heb ik op twee stukken waar geritst moest worden opnieuw hetzelfde meegemaakt.

En dan zwijg ik nog over een chauffeur die me op een ring, waar op enkele km's 3 wegen samenkomen en er enkele afslagen zijn, ook niet liet invoegen terwijl die -je raadt het nooit- meer naar beneden keek dan door de voorruit, laat staan dat die naar de spiegels keek.

+1

Toppunt deze week (tot nu toe): de geit die gisteravond op de N9 op haar gsm bezig was. Het wordt groen, ze blijft stilstaan want die gsm is toch zo levensnoodzakelijk... plots schiet ze wakker en geeft dan plankgas om nog snel 2 auto's langs rechts in te halen.
Aan de volgende lichten was ze weer met haar gsm bezig toen het groen was, na 10 seconden dan toch maar geclaxonneerd naar haar of we stonden weer voor het rood tegen dat ze klaar was met haar status te updaten naar "ik ben een debiel gevaar op de weg"
 
Ergernis waar ik zelf voor de ander zeer waarschijnlijk ook de bron van ergernis was.

Bij ons in't dorp heb je drie kruispunten met verkeerslichten. File van voor het eerste licht, tot na het derde.
Verkeer gaat dan aan 20, 30 per uur en ge moet geregeld stil staan.

Aan de tweede lichten moet ik linksaf, geen voorsorteerstrook. Uit de tegengestelde richting komt er een wagen af met z'n pinker op, die moet ook linksaf (mijn rechterkant dus). Ik dacht mooi achterwaards te kruisen en zo in te slaan. Mijn achterligger heeft het ook in de mot en laat een gat vallen, zodat die tegenligger mooi door kan. Ik rekende er wat op dat de achterligger die van de andere kant kwam, dat ook zou doen. Maar helaas pindakaas. Net op tijd kunnen remmen en flink wat geclaxoneer (van hem).

Mijn ergernis: waarom laat die ni effe een gat vallen? Het verkeer is zo traag dat het echt geen hol uit maakt. Doet mijn achterligger dat niet, dan zit het gewoon vast hé. Dan kan geen van beiden weg. Soit, ik had ook altijd moeten wachten tot ik zeker was dat er een gat was, dus terecht dat die claxonneerde. Ook m'n hand opgestoken als verontschuldiging.
 
Ja hoor. Weer mooi onderling afgesproken. Sinds maandag zijn ze op de N17 aan het werken. Vrachtverkeer van Dendermonde richting Willebroek/Mechelen en omgekeerd moet allemaal omrijden via N16 enz. De N16 die sowieso al heel veel verkeer slikt.
Wat gaan ze in Bornem doen? Ah ja, perfecte timing om gelijktijdig op de N16 daar even werken aan een kruispunt uit te voeren zodat iedereen daar over 1 vak moet. Die werken op de N16 zijn wel maar 2 weken maar toch. Kon gemakkelijk daar nog voor gebeuren.
 
Vanochtend op een 2-vaksbaan. Ik rijd rechts en moet over x meter links voorsorteren.
Er onstaat een ruim gat links, dus ik maak gebruik van die kans om (toegeeflijk) zonder pinker onmiddellijk me in dat gat te schieten.
De persoon achter mij had een gelijkaardig plan op net dezelfde moment, alleen trekt die een pak sneller op waardoor die bijna in mijn gat zit.
Die flashen en alle mogelijke obscene gebaren met zijn handen maken... Ja gast, denkt gij da ik u opzettelijk probeerde blokkeren ofzo? Zielig ventje...

Ergernis waar ik zelf voor de ander zeer waarschijnlijk ook de bron van ergernis was.

Bij ons in't dorp heb je drie kruispunten met verkeerslichten. File van voor het eerste licht, tot na het derde.
Verkeer gaat dan aan 20, 30 per uur en ge moet geregeld stil staan.

Aan de tweede lichten moet ik linksaf, geen voorsorteerstrook. Uit de tegengestelde richting komt er een wagen af met z'n pinker op, die moet ook linksaf (mijn rechterkant dus). Ik dacht mooi achterwaards te kruisen en zo in te slaan. Mijn achterligger heeft het ook in de mot en laat een gat vallen, zodat die tegenligger mooi door kan. Ik rekende er wat op dat de achterligger die van de andere kant kwam, dat ook zou doen. Maar helaas pindakaas. Net op tijd kunnen remmen en flink wat geclaxoneer (van hem).

Mijn ergernis: waarom laat die ni effe een gat vallen? Het verkeer is zo traag dat het echt geen hol uit maakt. Doet mijn achterligger dat niet, dan zit het gewoon vast hé. Dan kan geen van beiden weg. Soit, ik had ook altijd moeten wachten tot ik zeker was dat er een gat was, dus terecht dat die claxonneerde. Ook m'n hand opgestoken als verontschuldiging.
Ah yes, achterom kruisen zoals het eigenlijk zou moeten maar bijna niemand doet.

Op sommige plaatsen is het nochtans zeer logisch, maar zelfs daar gebeurt het soms niet... Met alle gevolgen van dien.
 
Vanochtend op een 2-vaksbaan. Ik rijd rechts en moet over x meter links voorsorteren.
Er onstaat een ruim gat links, dus ik maak gebruik van die kans om (toegeeflijk) zonder pinker onmiddellijk me in dat gat te schieten.
De persoon achter mij had een gelijkaardig plan op net dezelfde moment, alleen trekt die een pak sneller op waardoor die bijna in mijn gat zit.
Die flashen en alle mogelijke obscene gebaren met zijn handen maken... Ja gast, denkt gij da ik u opzettelijk probeerde blokkeren ofzo? Zielig ventje...
Je beseft dus zelf waar je fout zat. Probeer volgende keer je pinker op te zetten. Dan zal die persoon achter je doorhebben dat je naar links wil opschuiven.

Nu, je hebt wel een punt dat die dat manoeuvre niet als een zot moet uitvoeren en dan flashen en obscene gebaren, etc. moet maken.
Maar in principe was die gewoon verrast dat jij uit het niets zonder ook maar iets aan te geven naar links opschuift.. ;-)
 
Gisteren heeft m'n vrouwlief een nieuwe tattoo laten zetten. En de supportive husband die ik ben, heb ik haar gevoerd, want het was een eindje rijden. En ook om te zien of @recipe4hate een beetje braaf bleef natuurlijk :ROFLMAO:

De rit naar huis verliep vlot, heel vlot 😅😜 tot Waze ineens een half uur bij de te verwachten thuiskomst lapte.
Er waren werken aan de Kennedytunnel, alle verkeer over 1 rijstrook. Ik ben thuisgekomen met zware krampen in m'n linkerbeen..
 
Terug
Bovenaan