De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Daarnet een fietser die haaientanden compleet negeerde en op de baan gevlamd kwam toen ik eraan kwam met m'n wagen. Ze was duidelijk geschrokken, maar deed teken alsof ik in fout was. Meteen gestopt en gevraagd wat het probleem was, aangezien ze duidelijk in fout was. Ik reed te snel volgens haar, want je mag er maar 50 rijden. Uiteraard kan ze dat zonder radar of laser niet weten en maakt het ook compleet niet uit of ik nu te snel reed of niet, ik blijf namelijk voorrang hebben. Ze bleef volhouden dat ze niet in fout was en zich niet aan de haaientanden moet houden omdat ze in de tegengestelde richting van mij de straat opdraaide. De baan is er echter zo smal dat je een fietser net kan passeren, dus als een fietser de baan opdraait komt die op mijn helft van de weg en heeft die dus gewoon te wachten tot ik gepasseerd ben.

EDIT: net gekeken op m'n dashcam beelden en ik reed nog geen 30. 😅
 
Laatst bewerkt:
Daarnet een fietser die haaientanden compleet negeerde en op de baan gevlamd kwam toen ik eraan kwam met m'n wagen. Ze was duidelijk geschrokken, maar deed teken alsof ik in fout was. Meteen gestopt en gevraagd wat het probleem was, aangezien ze duidelijk in fout was. Ik reed te snel volgens haar, want je mag er maar 50 rijden. Uiteraard kan ze dat zonder radar of laser niet weten en maakt het ook compleet niet uit of ik nu te snel reed of niet, ik blijf namelijk voorrang hebben. Ze bleef volhouden dat ze niet in fout was en zich niet aan de haaientanden moet houden omdat ze in de tegengestelde richting van mij de straat opdraaide. De baan is er echter zo smal dat je een fietser net kan passeren, dus als een fietser de baan opdraait komt die op mijn helft van de weg en heeft die dus gewoon te wachten tot ik gepasseerd ben.

EDIT: net gekeken op m'n dashcam beelden en ik reed nog geen 30. 😅
Een bord B1 (omgekeerde driehoek, samen met de wegmarkeringen) betekent idd dat je voorrang moet verlenen aan iedere bestuurder op de kruisende weg. Dus ook die op de andere weghelft als je die zou hinderen bij het oprijden van de weg.
 
ik stop aan een kruispunt om voorrang van rechts te verlenen, de fietser die ik net ingehaald heb, knalt gewoon dat kruispunt over. Daarvoor was hij ook al gewoon een heel straat overgestoken terwijl er auto's afkwamen. Sommige fietsers willen precies graag ooit een accident meemaken.
 
Bejaarden met de auto... Bij sommige is het duidelijk dat ze hun rijbewijs bij de cornflakes gekregen hebben:
- Pinken gedurende 10 seconden... Pinker weer uit. 30 seconden later van rijvak veranderen. Het is eens iets anders dan mensen die pas pinken na hun maneuver zeker? :rolleyes:
- Op een 2x2 baan voortdurend van vak wisselen, aan de lichten persé links willen staan om dan waar je 70 mag aan 55 te tuffen. Rinse, repeat.
 
Iemand vond er niets beter op om zijn auto met zijn 4 pinkers op het fietspad neer te gooien. Genoeg huizen in de buurt waarvan de opritten vrij waren waar hij ze ook eventjes kon zetten. Maar nee, liever op het fietspad zodat alle fietsers die daar hun weg willen vervolgen maar op de keidrukke baan moeten gaan rijden.
 
Iemand vond er niets beter op om zijn auto met zijn 4 pinkers op het fietspad neer te gooien. Genoeg huizen in de buurt waarvan de opritten vrij waren waar hij ze ook eventjes kon zetten. Maar nee, liever op het fietspad zodat alle fietsers die daar hun weg willen vervolgen maar op de keidrukke baan moeten gaan rijden.
Ook al vaak nagedacht om dan toch niet 'per ongeluk' de spiegel te raken.

Maar nja, kben te braaf.
 
Ook al vaak nagedacht om dan toch niet 'per ongeluk' de spiegel te raken.

Maar nja, kben te braaf.
Dat heb ik al wel een paar keer gedaan, eindigt meestal niet geweldig. Eén keer kwam die vrouw me achterna om me van het fietspad te duwen 🙈.

Er zijn minder en minder mensen die zich iets aantrekken van de verkeersregels, zo is het nu eenmaal. Ik heb zo'n kruispunt dat ik iedere ochtend passeer, steenweg Leuven Brussel. Je mag daar tussen half 8 en half 9 een camera zetten, er zal geen 2 minuten voorbij gaan zonder dat je een fietser of voetganger door het rood ziet rijden/wandelen.
En ik sta daar dan als een mongool voor het rode licht te wachten. Ik amuseer me dan wel soms met heel luid "OTO" te roepen, kan ik ook nog eens lachen.
 
Iemand vond er niets beter op om zijn auto met zijn 4 pinkers op het fietspad neer te gooien. Genoeg huizen in de buurt waarvan de opritten vrij waren waar hij ze ook eventjes kon zetten. Maar nee, liever op het fietspad zodat alle fietsers die daar hun weg willen vervolgen maar op de keidrukke baan moeten gaan rijden.
Ik zie het probleem niet, z'n 4 pinkers stonden op.
 
Onlangs een vrachtwagen met oplegger op het (dubbel) fietspad langs de steenweg hier zien staan, de chauffeur kwam op zijn gemak uit de slagerij met een vleeske voor 's avonds (oke, die slager heeft wel fantastische cordon blue). Dan mag jij met uw fietsje over de steenweg, tegen de rijrichting in.
 
Onlangs een vrachtwagen met oplegger op het (dubbel) fietspad langs de steenweg hier zien staan, de chauffeur kwam op zijn gemak uit de slagerij met een vleeske voor 's avonds (oke, die slager heeft wel fantastische cordon blue). Dan mag jij met uw fietsje over de steenweg, tegen de rijrichting in.
Hier in de dorpskern ook al meegemaakt. Je weet wel, waar vrachtwagens in de eerste plaats niet toegelaten zijn.
 
Hebben hier ook redelijk wat dubbele rotondes, vele waar fietsers voorrang moeten verlenen. En terecht - als automobilist moet je al genoeg in de smiezen hebben (de auto's die er willen oprijden vlak voor jouw afslag, verkeer schuin achter u als je van binnen naar buiten moet, de ongeduldigen die bij verlaten van de rotonde meteen ook van buiten naar links gaan,...). En dan moet je ook nog eens die veel te snelle fietser die overal voorrang denkt te hebben ergens tussendoor opmerken, vaak onvoldoende verlicht/donker gekleed.

Schaf gewoon die oversteekplaats voor fietsers en die fietssuggestiestroken af aub... Nu stichten we teveel verwarring, zeker voor jonge fietsers. Zie het als omgekeerde verkeersremming (traffic calming): doe fietsers zich op hun ongemak voelen, zodat ze voorzichtig zijn op gevaarlijke punten.

Verder natuurlijk blijven inzetten op goede fietsinfrastructuur die zoveel mogelijk de fiets als haalbaar en veilig alternatief promoot.

Ik passeer élke werkdag zo'n rond punt waar ik geen voorrang heb. Das een rond punt net aan een afrit van een autostrade, tweevaksbanen waar je met een quasi continue stroom aan auto's zit. Moest 95% van de chauffeurs niet hoffelijk zijn en spontaan stoppen om mij door te laten, dan zou ik regelmatig 5 minuten staan koekeloeren om een veilig moment te hebben om over te steken.
Als er geen auto's op het rond punt zijn voel ik me trouwens net minder op mijn gemak. Af en toe vliegt er is eentje aan volle snelheid over het rond punt. Onmogelijk om als fietser daarop te kunnen anticiperen als je een tweevaksbaan moet kruisen. Op het moment dat ik aanzet zie ik de auto nog niet, maar desondanks zou ik kunnen aangereden worden én in fout zijn.
Een fietsbrug zegt u? Ah ja, al 15 jaar sprake van. In de tussentijd heb ik daar al één dode en meerdere zwaargewonden weten vallen. En dat ondanks dat vele mensen het rond punt vermijden met de fiets en liever een paar kilometer omrijden, net omdat niemand er zich veilig voelt. Ik zou er ook nooit een kind zonder begeleiding over laten fietsen. Crimineel eigenlijk, dat soort 'infrastructuur'.


Ja, je kan u frustreren in fietsers die zotte toeren uitsteken, voorrang nemen waar ze die niet hebben etc. Maar elke zotte fietser komt vroeg of laat wel eens in een ongeval terecht. En een fietser verliest het nu eenmaal altijd van een auto.

Hangt een fietser de klojo uit en komt er een ongeval van, dan ligt de fietser in het ziekenhuis. Rijdt een fietser gewoon defensief en hangt een auto de klojo uit, dan is het nog steeds de fietser die in het ziekenhuis zal liggen.
Als fietser onoplettend zijn en een fout in het verkeer maken? Ziekenhuis in. Als automobilist onoplettend zijn en een fout maken? Nog steeds een veel grotere kans dat de fietser in het ziekenhuis ligt. Etcetera.
 
Ik passeer élke werkdag zo'n rond punt waar ik geen voorrang heb. Das een rond punt net aan een afrit van een autostrade, tweevaksbanen waar je met een quasi continue stroom aan auto's zit. Moest 95% van de chauffeurs niet hoffelijk zijn en spontaan stoppen om mij door te laten, dan zou ik regelmatig 5 minuten staan koekeloeren om een veilig moment te hebben om over te steken.
Als er geen auto's op het rond punt zijn voel ik me trouwens net minder op mijn gemak. Af en toe vliegt er is eentje aan volle snelheid over het rond punt. Onmogelijk om als fietser daarop te kunnen anticiperen als je een tweevaksbaan moet kruisen. Op het moment dat ik aanzet zie ik de auto nog niet, maar desondanks zou ik kunnen aangereden worden én in fout zijn.
Een fietsbrug zegt u? Ah ja, al 15 jaar sprake van. In de tussentijd heb ik daar al één dode en meerdere zwaargewonden weten vallen. En dat ondanks dat vele mensen het rond punt vermijden met de fiets en liever een paar kilometer omrijden, net omdat niemand er zich veilig voelt. Ik zou er ook nooit een kind zonder begeleiding over laten fietsen. Crimineel eigenlijk, dat soort 'infrastructuur'.


Ja, je kan u frustreren in fietsers die zotte toeren uitsteken, voorrang nemen waar ze die niet hebben etc. Maar elke zotte fietser komt vroeg of laat wel eens in een ongeval terecht. En een fietser verliest het nu eenmaal altijd van een auto.

Hangt een fietser de klojo uit en komt er een ongeval van, dan ligt de fietser in het ziekenhuis. Rijdt een fietser gewoon defensief en hangt een auto de klojo uit, dan is het nog steeds de fietser die in het ziekenhuis zal liggen.
Als fietser onoplettend zijn en een fout in het verkeer maken? Ziekenhuis in. Als automobilist onoplettend zijn en een fout maken? Nog steeds een veel grotere kans dat de fietser in het ziekenhuis ligt. Etcetera.
kan wel zijn dat de fietser altijd verliest, maar als automobilist zit ge dan toch ook met de gebakken peren als er een fietser onder uw wielen belandt. Misschien niet fysiek, maar wel qua administratie: verzekeringen, eventueel advocaat nodig, een rechtzaak die jaren aansleept, etc... En dan ook nog de psychologische effecten: iemand omver rijden (ook al was het de schuld van de fietser zelf) kan u mentaal ook kwellen, waarbij je bijv. angst krijgt om met de auto te rijden.
 
kan wel zijn dat de fietser altijd verliest, maar als automobilist zit ge dan toch ook met de gebakken peren als er een fietser onder uw wielen belandt. Misschien niet fysiek, maar wel qua administratie: verzekeringen, eventueel advocaat nodig, een rechtzaak die jaren aansleept, etc... En dan ook nog de psychologische effecten: iemand omver rijden (ook al was het de schuld van de fietser zelf) kan u mentaal ook kwellen, waarbij je bijv. angst krijgt om met de auto te rijden.

En als je mag kiezen? Zit je dan liever aan het stuur van de auto bij een ongeval, of op de fiets?

Ik ben in m'n leven al twee keer (in mijn recht) van de fiets gereden. Kleine accidenten, met wagens die traag van een parking kwamen gereden. De eerste keer heeft mijn bil alle kleuren van de regenboog gezien gedurende een week. De tweede keer stond gelukkig enkel m'n achterwiel compleet paraplu.
Ik heb gelukkig nog nooit een zwaarder accident gehad maar als ik zie wat de impact is aan 5-10 kilometer per uur, dan teken ik graag voor de 'administratieve last' in plaats van de 'fysieke last' bij een ongeval aan hogere snelheid.

Er zitten mongolen in een auto en mongolen op een fiets. Maar de kans voor een automobilist dat een mongool op een fiets hem kwetst is tig maal kleiner dan de kans dat een mongool in een auto een fietser schaadt.
 
Deze ochtend moest ik op de N9 stoppen aan een rood licht. Na de lichten versmallen de 2 rijstroken naar 1 strook. Het wordt groen en ik zet vlot aan. Net als ik aan dat versmallende stuk ben schiet er een auto van de parkeerstrook ineens op de weg. Ik kon er nog net langs anders had ik er op gezeten. Is dat nu zo moeilijk om te kijken voor je vertrekt? Die had evengoed 10 seconden kunnen wachten en achter ons (die net van het licht kwamen) kunnen vertrekken.
 
Terug
Bovenaan