De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Sommigen he. Komt er op een rotonde nog ene haastig opgeschoten vlak voor de neus van een andere die dan in de remmen moet gaan. Dan bij het verlaten van de rotonde stopt hij wel om een fietser over te laten die geen voorrang heeft. :crazy:
 
Sommigen he. Komt er op een rotonde nog ene haastig opgeschoten vlak voor de neus van een andere die dan in de remmen moet gaan. Dan bij het verlaten van de rotonde stopt hij wel om een fietser over te laten die geen voorrang heeft. :crazy:
Gisteren ook. Een heel rond punt vast omdat iedereen hier stopte voor fietsers die geen voorrang hebben (zou goed kunnen dat het zelfs gebeurt op dat beeld). En 't was iets na 17u dus keiveel studenten met de fiets. Op 't zelfde moment aan mijn kant ook bijna een fietser mee die ook dacht dat ze voorrang had.
 
Een microlino die mij daarstraks tegen 25km/uur blokkeerde, tijdens de spitsuren op de weg naar huis, waar je 70 mag. :angry:
(En enorm druk aldus, dus voorbijsteken was niet evident)

Ik dacht dat een microline 90km/u kon rijden, maar deze reed dus continue 25 ... dan denk ik: Blijf dan fucking thuis mens.
 
Pipo daarstraks op de Ring van Brussel die het nodig vond om naar rechts te komen over de doorlopende lijn waardoor ik moet remmen en claxonneer. Meneer gaat terug naar zijn vak waardoor die op zijn beurt een fanfare krijgt van een camion achter hem :laugh:

Daarstraks ook paar keer geërgerd aan een gebrek van hoffelijkheid op het stuk van de E314 met 3 rijstroken. Ik rijd helemaal rechts en nader een camion. Op het middenvak zie ik een andere auto afkomen die sneller gaat en op het linkse vak rijdt op dat moment helemaal niemand. Ik zet ruim op tijd mijn pinker op in de hoop van dat die auto op het middenvak uitwijkt naar links, waardoor ik vlotjes naar het midden kan zonder dat ik gas moet loslaten/remmen. Maar neen hoor, gewoon rustig blijven verder tjokken op het middenvak. :sarcastic:

Tweede keer hetzelfde verhaal en toen heb ik een schijnmanoeuvre gemaakt dat ik naar het middenvak zou komen en die auto was ineens wel heel snel op het linkse vak. :unsure: Dan ben je toch gewoon bewust mensen aan het irriteren door in het midden te willen blijven rijden of niet? Soit, ik ga in zo'n situaties altijd naar links indien mogelijk.
 
Daarstraks ook paar keer geërgerd aan een gebrek van hoffelijkheid op het stuk van de E314 met 3 rijstroken. Ik rijd helemaal rechts en nader een camion. Op het middenvak zie ik een andere auto afkomen die sneller gaat en op het linkse vak rijdt op dat moment helemaal niemand. Ik zet ruim op tijd mijn pinker op in de hoop van dat die auto op het middenvak uitwijkt naar links, waardoor ik vlotjes naar het midden kan zonder dat ik gas moet loslaten/remmen. Maar neen hoor, gewoon rustig blijven verder tjokken op het middenvak. :sarcastic:

Tweede keer hetzelfde verhaal en toen heb ik een schijnmanoeuvre gemaakt dat ik naar het middenvak zou komen en die auto was ineens wel heel snel op het linkse vak. :unsure: Dan ben je toch gewoon bewust mensen aan het irriteren door in het midden te willen blijven rijden of niet? Soit, ik ga in zo'n situaties altijd naar links indien mogelijk.
In principe doen die niets verkeerd. Dit valt bij mij onder de officieuze verkeersregels, waar men met elkaar rekening houdt waar het kan = hoffelijk zijn.
Maar goed als ze het niet doen, dan is het idd gas lossen of remmen en achter hen aansluiten. Het is niet anders.
 
In principe doen die niets verkeerd. Dit valt bij mij onder de officieuze verkeersregels, waar men met elkaar rekening houdt waar het kan = hoffelijk zijn.
Maar goed als ze het niet doen, dan is het idd gas lossen of remmen en achter hen aansluiten. Het is niet anders.
Theoretisch doen ze inderdaad niets verkeerd, maar ik vind dat gewoon getuigen van een ernstig gebrek aan hoffelijkheid. Geen enkel probleem als er auto's afkomen op dat derde vak, maar dat was nu volledig vrij.
 
Gisteren mijzelf enorm geïrriteerd aan een voorligger met remorque waarvan de lichten niet werkten. Als je dan probeert duidelijk te maken dat ze niet werken krijg je verdwaasde blikken en een handgebaar van: ‘moeit u met uzelf’..
 
Wat is dat met mensen die veel te vroeg stoppen aan een licht? Deze morgen een vrouw die meer dan een autolengte te vroeg stopte :angry: Die remde dus ook veel harder dan wat ik verwacht had.
Dat is zodat ze 45 minuten te vroeg hun koppeling kunnen laten opkomen zodat ze uiteindelijk voorbij het zebrapad staan om dan als een slak te vertrekken als het groen wordt.
 
Tegenwoordig regelmatig van die pipo's die niet ineens volledig op een sorteerstrook gaan rijden/staan en in sommige gevallen dus het verkeer achter hun hinderen dat rechtdoor moet.
 
Gisteren mijzelf enorm geïrriteerd aan een voorligger met remorque waarvan de lichten niet werkten. Als je dan probeert duidelijk te maken dat ze niet werken krijg je verdwaasde blikken en een handgebaar van: ‘moeit u met uzelf’..
Ik was onlangs ook onderweg in het donker met een remorque zonder lichten. Het lijkt me zeer straf dat je zoiets onbewust doet, want je checkt toch altijd de lichten als je een remorque aankoppelt? Allez, dat doe ik toch. En iemand die zoiets bewust doet, zal daar net zoals ik wel een reden voor hebben en dus geen boodschap hebben aan bemoeienissen van een ander. En tbh, zo gevaarlijk is dat nu ook weer niet, want de lichten van de auto zijn meestal voldoende zichtbaar en een remorque heeft ook reflectoren.

In mijn geval kreeg ik die contactdoos aan de auto niet naar beneden (net andere auto en die contactdoos zit achter de bumper). Ben er een half uur aan bezig geweest maar kreeg het niet klaar (staat ook niet uitgelegd in de handleiding en wou niks kapot wringen). We moesten echt dringend vertrekken, dus dan maar zo vertrokken. Ga dat een van de dagen eens op het gemak uitzoeken, maar nood breekt wet op zo'n moment.
 
nood breekt wet op zo'n moment.
Heel letterlijk dan inderdaad.

Welke nood dan zo groot is, dat kan ik me moeilijk inbeelden. Nu goed, discussie hierover is eigenlijk niet nodig. Ik keur het af omdat het onwettelijk is en omdat het enorm onveilig is.

Dat is een van mijn frustraties in het verkeer, dat zoveel mensen zelf gaan beslissen wat ze al dan niet veilig vinden.
 
Pipo daarstraks op de Ring van Brussel die het nodig vond om naar rechts te komen over de doorlopende lijn waardoor ik moet remmen en claxonneer. Meneer gaat terug naar zijn vak waardoor die op zijn beurt een fanfare krijgt van een camion achter hem :laugh:

Daarstraks ook paar keer geërgerd aan een gebrek van hoffelijkheid op het stuk van de E314 met 3 rijstroken. Ik rijd helemaal rechts en nader een camion. Op het middenvak zie ik een andere auto afkomen die sneller gaat en op het linkse vak rijdt op dat moment helemaal niemand. Ik zet ruim op tijd mijn pinker op in de hoop van dat die auto op het middenvak uitwijkt naar links, waardoor ik vlotjes naar het midden kan zonder dat ik gas moet loslaten/remmen. Maar neen hoor, gewoon rustig blijven verder tjokken op het middenvak. :sarcastic:

Tweede keer hetzelfde verhaal en toen heb ik een schijnmanoeuvre gemaakt dat ik naar het middenvak zou komen en die auto was ineens wel heel snel op het linkse vak. :unsure: Dan ben je toch gewoon bewust mensen aan het irriteren door in het midden te willen blijven rijden of niet? Soit, ik ga in zo'n situaties altijd naar links indien mogelijk.
Wat je daar doet is in essentie hetzelfde als brakechecken en not-done.
Stel dat hij dat niet verwacht had (want jij hebt daar echt geen voorrang voor) en hij gooit alles dicht ipv op te schuiven (stel dat hij iemand veel sneller ziet aankomen die jij niet kan zien)?
 
Wat je daar doet is in essentie hetzelfde als brakechecken en not-done.
Stel dat hij dat niet verwacht had (want jij hebt daar echt geen voorrang voor) en hij gooit alles dicht ipv op te schuiven (stel dat hij iemand veel sneller ziet aankomen die jij niet kan zien)?
Is toch helemaal niet hetzelfde als brakechecken? Ik blijf op mijn eigen vak. Ik schoof gewoon op van het uiterst rechtse gedeelte van mijn vak naar het uiterst linkse. Trouwens het derde vak was volledig leeg en hij had ruimte en tijd genoeg om daarnaartoe te gaan. Ik kon dat perfect zien en inschatten voor hem.
 
Is toch helemaal niet hetzelfde als brakechecken? Ik blijf op mijn eigen vak. Ik schoof gewoon op van het uiterst rechtse gedeelte van mijn vak naar het uiterst linkse. Trouwens het derde vak was volledig leeg en hij had ruimte en tijd genoeg om daarnaartoe te gaan. Ik kon dat perfect zien en inschatten voor hem.
Je doet een onverwacht manoeuvre om een reactie uit te lokken. Dat is exact hetzelfde als brakechecken. Brakechecken is ook niet "vol in de remmen gaan", maar eventjes uw rem aanraken, het gaat erover dat je het doet om de reactie uit te lokken.
Je roept hier over hoffelijkheid, maar wat met de hoffelijkheid om geen voorrang op te eisen waar je geen recht op hebt?
 
Je doet een onverwacht manoeuvre om een reactie uit te lokken. Dat is exact hetzelfde als brakechecken. Brakechecken is ook niet "vol in de remmen gaan", maar eventjes uw rem aanraken, het gaat erover dat je het doet om de reactie uit te lokken.
Je roept hier over hoffelijkheid, maar wat met de hoffelijkheid om geen voorrang op te eisen waar je geen recht op hebt?
Brakechecken is toch wel iets anders dan gewoon even 'uw rem aanraken' imo.

En ik eiste ook helemaal geen voorrang op. Ik hoopte gewoon dat hij de hint zou snappen doordat ik links opschoof binnen mijn eigen(!) vak. Die chauffeur kon perfect blijven doorrijden hè en dan moest ik gewoon wachten. Snap dus de vergelijking met brakechecken niet echt, waar je effectief de mensen mee kan hinderen. In mijn geval heb ik niemand gehinderd, gewoon enkel een (hopelijk) duidelijke hint gegeven. Vergelijk het dan eerder met het flashen of claxonneren als iemand te traag voor uw neus blijft rijden.
 
Brakechecken is toch wel iets anders dan gewoon even 'uw rem aanraken' imo.

En ik eiste ook helemaal geen voorrang op. Ik hoopte gewoon dat hij de hint zou snappen doordat ik links opschoof binnen mijn eigen(!) vak. Die chauffeur kon perfect blijven doorrijden hè en dan moest ik gewoon wachten. Snap dus de vergelijking met brakechecken niet echt, waar je effectief de mensen mee kan hinderen. In mijn geval heb ik niemand gehinderd, gewoon enkel een (hopelijk) duidelijke hint gegeven. Vergelijk het dan eerder met het flashen of claxonneren als iemand te traag voor uw neus blijft rijden.
Het verschil met pharen en claxoneren is dat je niet gaat spelen met de reflexen van de andere. Bij brake checken hinder je ook niet iemand, de 2e kan ook gewoon doorrijden en de kans is heel klein dat hij effectief zal raken. Maar, dat doe je niet, want je kan niet in de andere zijn hoofd kijken en weten wat die gaat doen. Hoe moet die bestuurder op het middenvak weten dat jij op uw rijvak gaat blijven en niet gewoon voor zijn neus gaat schuiven?
 
Het verschil met pharen en claxoneren is dat je niet gaat spelen met de reflexen van de andere. Bij brake checken hinder je ook niet iemand, de 2e kan ook gewoon doorrijden en de kans is heel klein dat hij effectief zal raken. Maar, dat doe je niet, want je kan niet in de andere zijn hoofd kijken en weten wat die gaat doen. Hoe moet die bestuurder op het middenvak weten dat jij op uw rijvak gaat blijven en niet gewoon voor zijn neus gaat schuiven?
In principe is het wel toegelaten zover hij op zijn eigen rijvak blijft. Afhankelijk van de manier dat hij dit doet (als er beelden zijn), zou je wel een boete kunnen krijgen voor onaangepast rijgedrag. De wetgever beschouwt jouw positie op de baan als de belangrijkste indicator van een richtingswijziging en je kan stellen dat zo links mogelijk op jouw vak rijden een correcte manier is om aan te geven dat je wil opschuiven.

Dat die andere interpreteert dat je geen voorrang zal verlenen, is niet jouw schuld. Je hebt hem namelijk niet gehinderd en nog steeds voorrang verleend (zolang je niet over de lijn gaat, natuurlijk). Als je alles dichtslaat op een kruispunt op een voorrangsbaan omdat iemand uit een zijstraat vlot komt aangereden, maar wel correct stopt voor de streep, kan je ook in fout gesteld worden als een achterligger jou aanrijdt.
 
Terug
Bovenaan